Poznámka na úvod: Tento článek je sloučením tří článků, článku o německé torpédové výzbroji od kapitána Old_Mr_Grima a článků o torpédové výzbroji významnějších států od kapitáná Günthera Königga.
Tento článek přibližuje pouze konkrétní typy torpéd, chcete-li se dozvědět jak torpédo funguje, klikněte ZDE
Německo - Hlavní typy torpéd v r. 1944-45:
FAT (Federappart Torpedo)
hmotnost: 1760kg
délka: 7,16m
průměr: 530mm
280kg nálože v hlavici
max. rychlost: 30 uzlů / 4ř uzlů ( podle verze )
max. dostřel: 5km nebo 12,5 km, podle verze )
Primárně navrženo proti konvojům. K dipozici dvě varianty - modifikace G7a s dosahem až 12,5 km a mod. G7e na elektrický pohon s dosahem 5 km.
Dalo se nastavit tak, že po určité vzdálenosti se torpédo otočilo zpět a po 800 nebo 1600 metech vždy střídavě doleva a doprava ( dle nastavení . Výsledná dráha tedy připomínala příčky žebříku.
T3d Dackel
Hmotnost:2200kg
délka: 7,16m
průměr: 530mm
280kg nálože v hlavici
max. rychlost: 9 uzlů
max. dostřel: 50 námořních mil
Primárně navrženo proti konvojům.
Dalo se nastavit na rovný směr (16 n.m.) a pak mohlokroužit nebo kličkovat (dalších 18 n.m.)
Používáno hlavně torpédovými čluny pro útoky z velké vzdálenosti
LUT (Lagenunabhängiger Torpedo)
Hmotnost:1760kg
délka: 7,16m
průměr: 530mm
280kg nálože v hlavici
max. rychlost: 30 uzlů
max. dostřel: 5 kilometrů
Vylepšená varianta torpéda FaT s možností nastavení prakticky jakékoli dráhy
Mohlo být vystřelováno z hloubky až 50m
bylo elektricky poháněné a mělo samonaváděcí zařízení S-Anlage
nasazeno do boje v únoru 1944
T5 Zaukönig
Hmotnost:1500kg
délka: 7,16m
průměr: 530mm
247kg nálože v hlavici
max. rychlost: 21 uzlů
max. dostřel: 5 námořních mil
Známé jako "Gnat"
Elektricky poháněné, akustické torpédo, navržené proti doprovodným lodím konvojů
nebyly moc spolehlivé, jako ochranu za sebou lodě tahaly návnady, které odchylovaly torpédo až o 30°. Podle odhadů bylo vypáleno 700 těchto torpéd, ale jen 77 z nich zasáhlo cíl.
Varianty: T IV - značně nespolehlivé, brzy vyřazeno | T XI - do boje nezasáhlo, dokázalo rozlišit zvuk lodi a návnady ( Foxeru ) podle frekvence zvuku.
G7a
Hmotnost: 1540kg
délka: 7,16m
průměr: 530mm
280kg nálože v hlavici
max. rychlost: 30 / 40 /45 uzlů
max. dostřel: Závisí na rychlosti - 12,5 km / 7,5 km / 5km ( podle pořadí výše )
základní typ torpéda, které bylo vyvinuto mezi válkami.
Pohon vnitřním 4-válcovým spalovacím motorem, palivem byla směs nafty, stlačeného vzduchu a vody (pro dosažení malého množství kouře) Jeho velkou nevýhodou bylo, že výfukové plyny zanechávaly na hladině stopu, takže bylo ve dne nepoužitelné
G7e
Hmotnost:1600kg
délka: 7,16m
průměr: 530mm
280kg nálože v hlavici
max. rychlost: 30 uzlů
max. dostřel: 3000, později 5000 nebo i 7500 metrů
Vylepšené G7a poháněné dvěma el. bateriemi, které nenechávaly stopu na hladině
USA
Mk X
Staré torpédo z první světové války s hlavicí o váze 225 kg o dosahu 3500m při rychlosti 36 uzlů. Za války se používalo jen na jejím začátku.
Mk XIV
Standardní torpédo používané ponorkami za druhé sv. války, vyvinuté roku 1931. USA je i přes problémy, které ostatní země s jejich torpédy zažily, nikdy pořádně nevyzkoušela (např. se nikdy nezkoušelo s bojovou hlavicí, jen s lehkou cvičnou, tudíž torpéda podplouvala cíl). Navíc se přísně tajná roznětka Mk VI ukázala jako téměř nefunkční ? magnetická byla příliš citlivá, takže torpédo většinou vybuchlo příliš daleko od cíle, nárazová slabě fungovala jak při dopadu z velkého úhlu, tak i při dopadu v úhlu 90°, protože spoušť většinou neudeřila na roznětku dost silně.. Při testu, kdy měla 2 torpéda zasáhnout cíl v hloubce 3 metrů, ho první zasáhlo v 7,5 a druhé v 6 metrech. Problémy s hloubkou se podařilo vyřešit až na podzim r. 1942. Stále zde ale bylo mnoho chyb, např. ponorky Tang a Tulibee se potopily poté, co jejich torpéda opsala kruh a zasáhla ponorku. Na hladinových lodích se používala velmi podobná varianta Mk 15.
Mk XV při odpálení
Rok vytvoření: 1930
Rok vstupu do služby: 1931
Hmotnost: 1488 kg
Délka: 6,248m
Bojová nálož: 292 kg Torpexu
Dosah/Rychlost: 4100m/46 uzlů, 8200m/31 uzlů
Mk XVI
Torpédo s velkým výkonem, poháněné turbínou na peroxid vodíku. Bylo velmi drahé a do služby se dostalo až koncem války. Varianta Mk XVII se používala na hladinových válečných lodích.
Rok vytvoření: 1944
Rok vstupu do služby: 1945
Hmotnost: 1814 kg
Délka: 6,248m
Bojová nálož: 428 kg Torpexu
Dosah/Rychlost: 12500m/46 uzlů
Mk XVIII
Elektrické torpédo vytvořené na základě německého typu G7e. Jako první US torpédo nezanechávalo stopu a bylo celkově jednodušší než starší parní torpéda. Musely se ale kvůli jejich vysokému zrychlení upravit torpédomety, protože jinak se torpéda často poškodila. V roce 1950 bylo kvůli slabým výkonům vyřazeno ze služby. Vyvíjely se typy Mk 19 a 20, jejich vývoj byl ale zrušen ve prospěch typu Mk 26 (který se ale také do služby nedostal).
Rok vytvoření: 1943
Rok vstupu do služby: 1944
Hmotnost: 1431 kg
Délka: 6,223m
Bojová nálož: 261 kg Torpexu
Dosah/Rychlost: 3650m/29 uzlů
Mk XXIII
Lehce vylepšené Mk XIV, na kterém se mimo jiné nedala nastavit rychlost 31 uzlů. Do služby vstoupilo r. 1943
Mk XXVII ,,Cutie?
Varianta torpéda Mk 24 Fido určená pro ponorky. Toto velmi malé torpédo ráže 483mm, poháněné elektricky, bylo původně určeno pro letadla pro boj proti ponorkám, později se objevila verze určená pro obranu před eskontními loděmi.
Rok vytvoření: 1941
Rok vstupu do služby: 1943
Hmotnost: 327 kg
Délka: 2,286m
Bojová nálož: 43 kg Torpexu
Dosah/Rychlost: 4570m/12 uzlů
Mk 27
Torpéda ostatních zemí
Pozn.: Kde není uvedena ráže torpéda ( v textu ) tak má dané torpédo ráži standardní, kromě Francie je to vždy 533mm
Velká Británie
Velká Británie byla jednou z mála zemí během WWII, které se podařilo vyvinout poměrně spolehlivá torpéda. Mimo několika torpéd pro hladinové lodě se zde hodně vyvíjela i letecká torpéda ráže 457mm
Mark VIII
Datum zařazení do služby: 1927
Hmotnost: 1,566 kg
Délka: 6,579m
Nálož: 327 kg TNT, později 365 kg Torpexu
Dosah/Rychlost: 4570m / 45,5 uzle
6400m / 41 uzlů
Pohon: Dieselový motor,322 HP
První torpédo s tímto pohonem ve službě. Během WWII se používala zdokonalená verze, Mk.VIII**. Bylo ( a vlastně je ) to nejpoužívanější britské torpédo druhé sv. války ( do prosince 1944 se jich vypálilo 3732 ). V Royal Navy se používalo až do roku 1983 a dnes se ještě používá v námořnictvech některých menších zemí.
Mark X
Datum zařazení do služby: 1940
Hmotnost: 1,620 kg
Délka: 7,200m
Nálož: 300 kg TNT
Dosah/Rychlost: 3000m / 47 uzlů
5000m / 43 uzlů
8000m / 36 uzlů
12000m / 29 uzlů
Pohon: Plyn / pára
Torpédo vyvinuté v Británii pro lodě ze zemí obsazených zeměmi Osy. Různé verze měly různou délku v závislosti na plavidle které je užívalo ( Polské DD, Britské torpédové čluny a původně brazilské DD třídy Havant a hlavně Nizozemské a Řecké ponorky)
Itálie
Itálie měla během války dosti kvalitní torpéda, protože po WWI získala Itálie město Rijeka, kde byl umístěn Whiteheadův závod na výrobu torpéd. Nikdy se jim ale (až na 1 letecké torpédo na konci války ) nepodařilo vyvinout torpédo nezanechávající viditelnou stopu. Naopak miny byly nespolehlivé a nikdy se moc nepoužívaly.
W270/533 Veloce
Datum zařazení do služby: 1939
Hmotnost: 1,700 kg
Délka: 7,2m
Nálož: 270 kg
Dosah/Rychlost: 3000 - 4000m / 50 uzlů
12000m / 30 uzlů
Pohon: Plyn / Pára
Vysokorychlostní torpédo s užší hlavicí než u běžných torpéd. Japonci byli tímto typem tak ohromeni, že ho okopírovali pro vlastní výrobu
W270/533 ?F?
Datum zařazení do služby: 1939
Hmotnost: 1,550 kg
Délka: 6,5m
Nálož: 250 kg
Dosah/Rychlost: 3000m / 43 uzlů
10000m / 28 uzlů
Pohon: Plyn / Pára
Další torpédo z Whiteheadova závodu v Rijece
W250/533.4 x 6.5
Datum zařazení do služby: 1939
Hmotnost: 1,550 kg
Délka: 7,2m
Nálož: 270 kg
Dosah/Rychlost: 4000m / 48 uzlů
12000m / 30 uzlů
Pohon: Plyn / Pára
Velmi podobné torpédo bylo W250/533.4 x 6.72, které bylo o něco těžší a mělo rozdílná nastavení rychlosti / dosahu
Si270/533.4 x 7.2 ?I?
Datum zařazení do služby: ?
Hmotnost: ?
Délka: 7,2m
Nálož: 270 kg
Dosah/Rychlost: 4000m / 49 uzlů
8000m / 38 uzlů
Pohon: Plyn / Pára
Torpédo vyrobené společností Silurificio Italiano.
W200/450 x 5.75
Datum zařazení do služby: ?
Hmotnost: ?
Délka: 5,75m
Nálož: 200 kg
Dosah/Rychlost: 3000m / 44 uzlů
8000m / 30 uzlů
Pohon: Plyn / Pára
Torpédo ráže 450mm vytvořené speciálně pro ponorky třídy Cagni. Používalo se zařízení které umožňovalo odpalovat toto torpédo i z torpédometů ráže 533mm.
Japonsko
Japonci měli na začátku druhé sv. války pravděpodobně nejlepší torpédovou výzbroj na světě. Jejich torpéda pro hladinové lodě (?Dlouhá Kopí?) ráže 610 mm s pohonem na tekutý kyslík měla v porovnání s torpédy ostatních zemí vyšší rychlost, dosah a hlavně byla spolehlivá. Na ponorkách se používala zmenšená verze ?Dlouhého Kopí? ráže 533mm. Dále se také vyvíjela torpéda r. 450mm pro službu na miniponorkách, které Japonci dosti často používali.
Typ 92 Mod 1 a 2
Datum zařazení do služby: 1934
Hmotnost: 1,720 kg
Délka: 7,15m
Nálož: 300 kg výbušniny ?typ 97?
Dosah/Rychlost: 7000m / 28 uzlů
Pohon: Elektromotor
Toto torpédo bylo vytvořeno podle německého torpéda z první světové války. Práce začaly r. 1921 a první torpédo spatřilo světlo světa již r. 1925. Práce ale nadále pokračovaly a do sériové výroby se typ dostal až r. 1934. V té době ho ale nebylo tolik potřeba a tak se načas přestalo vyrábět. Roku 1942 se začalo opět s výrobou. Oproti typu 95 bylo sice pomalejší, ale nezanechávalo stopu a nebylo tak drahé. Typ 92 Mod 2 mělo být postaveno podle vzoru Německého G7e (10 jich bylo dodáno do Japonska), ale do výroby se nedostalo. Plánovalo se také akustické navádění, ale torpédo samo bylo příliš hlučné než aby uspělo.
Typ 95 Model 1
Datum zařazení do služby: 1938
Hmotnost: 1,665 kg
Délka: 9m
Nálož: 405 kg výbušniny ?Typ 97?
Dosah/Rychlost: 9000 m / 49 uzlů
12000m / 45 uzlů
Pohon: Tekutý kyslík a kerosen
Zmenšené torpédo typ 93 Určené pro službu na ponorkách. Později se na ně montovaly hlavice okopírované z italských torpéd ( nahoře ), které dávaly další 2 uzle rychlosti navíc ( 51 a 47 uzlů ).
Typ 95 Model 2
Datum zařazení do služby: 1944
Hmotnost: 1,730 kg
Délka: 9m
Nálož: 550 kg výbušniny ?Typ 97?
Dosah/Rychlost: 5500 m / 49-51 uzlů
7500m / 45-47 uzlů
Pohon: Tekutý kyslík a kerosen
Vylepšená verze Modelu 1, která menší dosah a mnohem větší hlavici.
Typ 96
Datum zařazení do služby: 1942
Hmotnost: 1,730 kg
Délka: 9m
Nálož: 550 kg výbušniny ?Typ 97?
Dosah/Rychlost: 4500 m / 48-50 uzlů
Pohon: Tekutý kyslík a kerosen
Upravený Model 1. Kvůli problémům při odpálení používalo 36% kyslík místo čistého jako u předchozího modelu. Také to umožnilo použití oleje na vnitřní části, takže torpédo tolik netrpělo korozí.
Sovětský Svaz
53-27 a 53-36
Datum zařazení do služby: 1927
Hmotnost: 1,710 kg
Délka: 7m
Nálož: 265 kg
Dosah/Rychlost: 3700m / 45 uzlů
Pohon: Plyn / Pára
První torpédo vytvořené v SSSR. Stavěno podle starých torpéd z let 1912 a 1917. Začalo se vyrábět v roce 1935 a kromě ponorek ho používaly i velké hladinové lodě a torpédové čluny. Dále vzniklo ?zdokonalené? torpédo 53-36, které mělo těžší hlavici a jiné nastavení rychlosti / dosahu. To ale bylo neúspěšné a po 100 kusech se jeho výroba zastavila.
45-36N
Datum zařazení do služby: 1936
Hmotnost: 935 kg
Délka: 5,7m
Nálož: 200 kg
Dosah/Rychlost: 3000m / 41 uzlů
6000m / 32 uzlů
Pohon: Plyn / Pára
Torpédo ráže 450mm určené pro službu na palubách torpédoborců třídy Novik. Samotné torpédo bylo kopií torpéda koupeného v Italské Rijece. Po úpravě se ale mohlo odpalovat i z ponorek vyzbrojených torpédomety ráže 533mm. Později bylo modernizováno a dostalo větší hlavici.
53-38
Datum zařazení do služby: 1938
Hmotnost: 1,615 kg
Délka: 7,2m
Nálož: 300 kg
Dosah/Rychlost: 4000m / 44,5 uzle
8000m / 34,5 uzle
10000m / 30,5 uzle
Pohon: Plyn / Pára
Sovětská torpéda v muzeu v běloruském Minsku
Nejpoužívanější Sovětské torpédo Druhé sv. války stavěné podle italského vzoru. Vývoj začal roku 1936 po selhání torpéda 53-36. Později bylo vylepšeno ve smyslu větší hlavice (400 kg) a v roce 1942 dostalo magnetickou roznětku. Stále se ale na něm pracovalo a vznikla ještě verze s větší rychlostí a stejným dosahem (53-39)
ET-80
Datum zařazení do služby: 1942-3
Hmotnost: 1,800 kg
Délka: 7,5m
Nálož: 400 kg
Dosah/Rychlost: 4000m / 29 uzlů
Pohon: Elektromotor
První Sovětské elektrické torpédo. Dále se na něm po válce pracovalo ( hlavně se použily části z torpéda G7e - torpédo se označovalo jako ET-46).
Francie
Standardní francouzská torpéda během WWII neměla ?obvyklou? ráži 533mm, ale 550mm. Jejich ponorky také používaly 2 typy torpédometů, často namontovaných společně, ráže 400mm a 550mm
24V a 24M Toulon
Datum zařazení do služby: 1924
Hmotnost: 1,490 kg
Délka: 8,28m
Nálož: 310 kg TNT
Dosah/Rychlost: 3000m / 45 uzlů
7000m / 35 uzlů
Pohon: Alkohol/vzduch
Staré torpédo z dvacátých let užívané na ponorkách. Verze 24M měla vyšší dosah a větší hlavici ( 415 kg TNT )
M26V Toulon / Saint Tropez
Datum zařazení do služby: 1928
Hmotnost: 674 kg
Délka: 5,14m
Nálož: 144 kg TNT
Dosah/Rychlost: 2000m / 44 uzlů
3000m / 35 uzlů
Pohon: Turbína na alkohol
Turbínové torpédo ráže 400mm používané i na torpédových člunech a letadlech ( 26W a 26DA ). Jeho pohonný systém patřil mezi nejlepší turbínové pohony v období mezi Sv. válkami.
Naposledy upravil Günther Königg dne 22. 04. 2009, 14:20, celkově upraveno 4 krát.
Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 02:09, celkově upraveno 2 krát.
_________________
33.flotila | Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Pravidla Ligy DK