Tisíce obyvateľov uruguajského hlavného mesta sledovali sedemnásteho decembra 1939 nezvyčajné divadlo. Z Montevidea vyplávala nemecká bojová loď Graf Spee, na ktorú číhali na otvorenom mori britské krížniky. K očakávanému boju však nedošlo.
(Nemecký obrnenec asi šesť míľ od mesta nečakane zastavil. Členovia posádky vrátane kapitána opustili palubu a krátko po tom zaznelo niekoľko silných detonácií. Plavidlo zahalili plamene, ktoré horeli ešte dva dni.)
Úspešný pirát:
Do začiatku druhej svetovej vojny zostávalo už len niekoľko dní, keď dostal veliteľ bojovej lode Admiral Graf Spee rozkaz opustiť Wilhelmshaven a nepozorovane sa dostať do budúcej operačnej zóny medzi Afrikou a Južnou Amerikou. A hoci sa britská admiralita v tom čase už veľmi zaujímala o každý pohyb nemeckých vojenských plavidiel,námornému kapitánovi Hansovi Langsdorffovi sa to podarilo. Takmer mesiac po tom netrpezlivo čakal na rozkaz začať bojové akcie. Jeho prvou obeťou sa tridsiateho septembra 1939 stala britská cisternová loď Clement. Za ďalšie dva mesiace mal Graf Spee na svojom konte vyše 50 000 ton zničenej tonáže nepriateľských obchodných plavidiel (BRT). Ale na krku aj celú svorku prenasledovateľov.
Churchillovi lovci:
Len čo Angličania dostali správy o nemeckom pirátovi, prijali rázne protiopatrenia. Winston Churchill, vtedy ešte vo funkcii prvého lorda admirality, prikázal okamžite sformovať deväť samostatných prenasledovacích skupín. Dvanásteho decembra neďaleko La Platy narazil Graf Spee, pátrajúci po ďalšej obeti, na jednu z nich. Dokonca sa prvý pustil do boja, pretože si myslel, že má pred sebou slabo chránený spojenecký konvoj. A aj keď spozoroval svoj omyl, rozhodol sa pokračovať v akcii, pretože palebná sila jeho lode mu dávala šancu na víťazstvo. Jedinou plnou bočnou salvou dokázal Graf Spee vystreliť takmer dva a pol tony granátov, kým britské krížniky Ajax, Achiles a Exeter spolu asi len jeden a pol tony.
Na konci s dychom:
Takmer pol hodiny chrlili hlavne ťažkých diel tony nábojov, pričom lode manévrovali rýchlosťou až 28 uzlov. Nemeckí delostrelci mali síce prevahu, no len čo sa britské krížniky dostali do výhodnej polohy, dostával citeľné rany aj Graf Spee. Langsdorff, zaskočený bojovnosťou a statočnosťou slabšieho nepriateľa, prikázal zakryť svoju poškodenú loď dymovou clonou a zmeniť postavenie tak, aby sa opäť ocitol vo výhode. Angličania sa potom radšej stiahli z dostrelu a vyčkávali na posily. Aj posádka Graff Spee potrebovala oddych. Zamierili preto do prístavu v Montevideu, kde chcel nemecký kapitán zaceliť najťažšie rany, aby sa potom pokúsil striasť prenasledovateľov a dostať sa do Nemecka. Prístavná správa mu však dala iba dvadsaťštyri hodín. Teda lehotu stanovenú medzinárodným právom na pobyt vojnových lodí v neutrálnom prístave. A hoci po tvrdom diplomatickom boji dostal ešte ďalších 48 hodín, bolo to stále málo. Graf Spee potreboval na opravu oveľa dlhší čas. Sedemnásteho decembra ráno preto spálil kapitán Langsdorff všetky dokumenty, dal rozmiestniť po lodi nálože a prikázal zdvihnúť kotvy. Čo nasledovalo, už vieme. Posádku Graf Spee previezli do argentínskeho Buenos Aires, kde ju internovali. Kapitán Langsdorff sa po večeri na tamojšom nemeckom veľvyslanectve zastrelil.
kapitán Langsdorff
Zdroj: VLADIMÍR HUDÁK,Upravil:PhDr. Kpt. Donitz
Naposledy upravil Donitz dne 12. 09. 2009, 19:08, celkově upraveno 1 krát.
_________________
......
.