|
Přehled hlavních typů britských ponorek z Druhé
Světové války
autor: Sarroth,
Menší
doplnění Günther Königg
Třída O, P a R
Třída O
Třída P
Délka
maximální |
86,4m |
Šířka
|
9,1m |
Ponor standard |
4.9m |
Výtlak
vynořená |
1475 t |
Výtlak ponořená |
2038 t |
Maximální
ponor |
91m |
Výzbroj |
8 × TT 533mm (6p,2z), 14 torpéd |
|
1 × 102mm dělo, 2 kulomety
ráže 303' |
Pohon |
2 × diesel, 4,250bhp |
|
4 × electro 1,350shp, 2
hřídele |
Dosah |
8 500 NM / 10 uzlů |
Rychlost vynořená |
17,5 uzlů |
Rychlost ponořená |
8,5 uzlů |
Posádka
max. |
6+47 |
Postavené ponorky |
Oberon,
Odin, Olympus, Orpheus, Osiris, Oswald, Otus, Otway, Oxley, Pandora,
Poseidon, Parthian, Perseus, Phoenix, Proteus , Rainbow, Regulus,
Regent, Rover |
Třída
O byla určeno pro službu na Dálném východě jako
náhrada za zastarávající třídu L. 2
ponorky byly stavěny pro australské námořnictvo
(Lišily se výtlakem, dosahem a
zvláštním tvarem přídě) , ktreé je
však kvůli nedostatku financí vrátilo Anglii.
Třída O byla jako první ponorka Royal Navy vybavena
ASDICem a také byla první ponorkou se 4 elektromotory.
Tato koncepce byla později použita u většiny britskch ponorek.
Nevýhodou těchto ponorek byly špatně
konstruované a netěsnící polivové
nádrže, ze kterých často unikalo palivo, které
mohlo prozradit polohu ponorky pod hladinou. Celkově třída O
utrpěla těžké ztráty (z 9 ponorek se jich 5 potopilo, z
toho jedna - Oxley - byla omylem potopena ponorkou HMS Triton),
převážně díky nasazení ve Středozemním
moři, pro jehož uzavřené vody byly takto velké ponorky
nevhodné.
Dalším rozšířením třídy O
byla třída P, která byla o metr delší, měla
jinak tvarovanou záď a u palubního děla,
umístěného na věži před můstkem, přibyl
štít. Před válkou většina ponorek
této třídy operovala ze základny Wei-Hai-Wei v
Číně. Během války pak mimo jiné pomáhaly
zásobovat obleženou a bombardovanou Maltu. Ponorka Poseidon se
potopila ještě před válkou v Číně po kolizi s
obchodní lodí. Válku přežila jediná
ponorka, Proteus. Mezi úspěšné britské
ponorky se mimo jiné řadí i HMS Parthian, která
během války potopila několik lodí, včetně německé
pomocné minolovky, jedné vichystické a 2
italských ponorek. Další, Proteus, potopil 7
nákladních lodí a Perseus má na kontě 3
obchodní lodě.
Poslední z rozšíření třídy O byla
třída R, která byla opět delší, nesla o 2
torpéda víc a lišilo se umístění
palubního děla, tentokrát opět bez štítu
pro střelce. Ze 4 postavených přežila opět jen jedna.
HMS Osiris HMS Pandora
_________________________________________________________
Třída Porpoise
Délka
maximální |
88,1m |
Šířka
|
9,1m |
Ponor standard |
4.9 m |
Výtlak
vynořená |
1,768 t |
Výtlak
ponořená |
2,053 t |
Maximální
ponor |
90m |
Výzbroj |
6
× TT 533mm (6p), 18 torpéd |
|
1 × 102mm dělo |
|
2×
7.62mm kulomet
Obvykle 50 min, max. 120 |
Pohon |
diesely, 3 300 bhp |
|
electro 1 600 shp |
Dosah |
11 500 NM / 8 uzlů |
Rychlost
vynořená |
15,5
uzlů |
Rychlost
ponořená |
9 uzlů |
Posádka
max. |
61 |
Postavené
ponorky |
Porpoise, Cachalot, Grampus, Narwhal, Rorqual, Seal |
Třída
Porpoise byla jediná třída v Royal Navy, která
byla od počátku projektována jako minonoska. Celkovou
konstrukcí připomíná třídu O,
liší se však nástavbou po celé
délce až k zádi, pod níž jsou ukryty kolejnice pro
kladení min. Na zádi ponorky byly umístěny
velké dveře, které se při kladení min
otevíraly. Kolejnice vedly po celé délce trupu a
mohly pojmout až 120 min, běžně se však používal jen
omezený náklad 50 min. Plánovalo se mnoho
dalších plavidel této třídy, později byla
ale představena nová ponorková mina, která se dala
klást pomocí klasických ponorkových
torpédometů. Stavba speciálních minonosek tedy
ztratila smysl a 3 ponorky, které se v té době stavěly,
byly sešrotovány.
I
přes zastavení plánu na jejich konstrukci byla
třída Porpoise velkým přínosem pro britské
válečné úsilí. HMS Cachalot
například potopila ponorku U-51 a její minová pole
si za oběť připsala jednu minolovku. Úspěšná byla
i HMS Narwhal, jejíž minová pole potopila 6 lodí a
8 malých plavidel, mimo jiné také poškodila
obchodní loď Togo, později přestavěnou na pomocný
křižník. Porpoise potopí torpédy nebo minami 16
nepřátelských plavidel. Je ztracena koncem ledna 1945
jako poslední britská ponorka ve válce.
Mimořádně úspěšný je i Rorqual s
více než 20 potopenými plavidly a odváždým
dělostřelckým soubojem s italskou plovoucí
baterií, kterou se mu daří těžce poškodit. Rorqual
jako jediný přežil válku.
Pohnutý
osud měla HMS Seal. V květnu 1940 měla za úkol naklást
miny v Kattegatu. Je ale překvapen hlídkovým člunem a
během úhybného manévru narazí
zádí na minu. Ponorka klesne na dno se zaplavenou
zádí, ale po 18 hodinách oprav se za tmy se po
několika pokusech vynořuje. Poškození vylučuje možnost
návratu do Anglie, a tak se posádka rozhodne vyrazit k
pár kilometrů vzdálenému Švédsku.
Loď není schopná manévrovat a navíc je
přídí otočena k obsazenému Dánsku, takže
vyrazí na jeden motor zpětným chodem. Vzhledem k
poškození zádě se ale Seal pohybuje v kruhu a bez
druhého motoru a kormidla se nedá ovládat. K
dovršení všeho byl Seal objeven
hlídkovými letadly, které ho napadly kulometnou
palbou. Na palubě Sealu však nefungovala ani
protiletadlová zbraň a ponorka se nemohla bránit.
Krátce nato byla zajata připlouvajícím
hlídkovým člunem. Ponorky byla pro případ
zajetí vybavena dvěma hlubinnými minami, které
měly v případě zaplavení ponorku zničit. Velitel ponorky
se je rozhodl deaktivovat, protože případný výbuch
po potopení by mohl zabít posádku ve vodě a
navíc se nezdálo pravděpodobné, že se ponorka
udrží na hladině.
Němci ji však přesto
odvlekli a opravili. Její jedinou rolí v Kriegsmarine
však byla propaganda. Potopena byla Němci v květnu 1945. Velitel
Londsdale byl po válce souzen, byl však se ctí
zproštěn všech obvinění.
HMS Rorqual
_________________________________________________________
Třída River
Délka
maximální |
105,2m |
Šířka
|
8,65m |
Ponor standard |
4.2m |
Výtlak
vynořená |
1 850 t |
Výtlak ponořená |
2 700 t |
Maximální
ponor |
91m |
Výzbroj |
6 × TT 533mm (6p), 18 torpéd |
|
1 × 102mm dělo |
|
2 × 7.62mm kulomet |
Pohon |
diesely 10 000bhp, 2 diesely pro dobíjení baterií |
|
electro 2 500shp |
Rychlost
vynořená |
22,5 uzlů |
Rychlost
ponořená |
10 uzlů |
Dosah |
10
000 NM / 8 uzlů |
Posádka
max. |
61 |
Postavené
ponorky |
Clyde, Severn, Thames |
Ponorky
třídy River byly posledním pokusem o vytvoření
ponorky vhodné pro spolupráci s hlavní flotilou
bitevních lodí. Taková ponorka se měla pohybovat
souběžně s flotilou (která mohla dosahovat rychlosti přes 30
uzlů) a zajišťovat průzkum nebo oslabení flotily
nepřítele před hlavním střetnutím. Mezi pokusy o
vytvoření takové ponorky byla i neblaze proslulá
třída K s parním pohonem, u které důraz na vysokou
rychlost zapříčinil mnoho nehod, spojených se
špatnou ovladatelností a nebezpečným
pohonným systémem, nevhodným pro použití na
ponorce.
Třída River
už sice nebyla tolik nebezpečná vlastní posádce,
ale s rychlostí 22,5 uzlu nemohla, přestože patřila k
nejrychlejším ponorkám na světě, udržet tempo s
flotilou. Díky slepé snaze obětovat vše rychlosti
a dosahu byly tyto ponorky nevhodné k operačnímu
nasazení, protože nebyly dostatečně obratné a vzhledem ke
své velikosti měly velmi slabou výzbroj. Ponorky sloužily
jako zásobovací a dopravní, uplatnily se
zejména při zásobování Malty.
Přes všechny
nedostatky potopila HMS Severn 3 nepřátelská plavidla a
neúspěšně napadla 2 ponorky. Další, Thames,
potopila německou torpédovku Luchs. Thames byla jako
jediná z této třídy ztracena v boji,
konkrétně na minách u pobřeží Norska.
HMS Severn
_________________________________________________________
Třída S
Třída S - III
Třída S - II
Délka
maximální |
66,1m |
Šířka
|
7.2 m |
Ponor standard |
4 m |
Výtlak
vynořená |
767 t |
Výtlak ponořená |
990 t |
Maximální
ponor |
106m |
Výzbroj |
6 × TT 533mm (6p),u některých lodí + zadní externí torpédomet, 12 (13) torpéd |
|
1 × 76.2mm nebo 102mm dělo |
|
1 × 7,62mm kulomet, později 20 mm kanon |
Pohon |
diesely 1900 bhp |
|
electro 1440shp |
Rychlost vynořená |
15 uzlů |
Rychlost
ponořená |
9 uzlů |
Dosah |
6 000 NM / 10 uzlů |
Posádka
max. |
48 |
Postavené
ponorky |
Seahorse, Starfish, Swordfish, Sturgeon, Sea
Wolf, Salmon, Shark, Snapper, Spearfish, Sterlet, Sunfish,
Sealion, Safari, Seraph, Shakespeare, Sportsman, Sidon, Sibyl, Sea
Dog, Sea
Nymph, Surf, Satyr, Sceptre, Sea Rover, Sirdar, Shalimar, Stoic, Storm,
Spiteful, Spirit, Strongbow, Statesman, Sturdy, Stygian, Spark, Subtle,
Supreme, Sea Scout, Scythian, Selene, Solent, Sleuth, Scotsman, Sidon,
Spearhead, Spur, Scorcher, Sea Devil, Sanguine, Saga, Seneschal,
Springer, Sentinel, P222 , Sahib, Saracen, Sickle, Simoom, Splendid,
Stonehenge, Stratagem, Syrtis
|
Na počátku
30. let rozhodla Admiralita o konstrukci dvou typů
oceánských ponorek, jedné s
maximální velikostí a dosahem a druhou
střední pro uzavřenější vody. Výsledkem
druhé specifikace se stala třída S.
Konstrukce těchto
ponorek se ukázala jako vynikající. Při
minimální velikosti, rychlému ponoření (cca
35 sekund) a velké obratnosti byly vhodné k
nasazení v uzavřených oblastech, například ve
Středomoří nebo v Severním moři. I přes svou velikost
však měly silnou výzbroj šesti torpédometů
a pozdější čluny byly celosvařované konstrukce,
což výrazně zvýšilo maximální
hloubku ponoření. Hlavní nevýhodou byl málo
výkonný motor, který prvnímu typu
dával rychlost pouhých 13,5 uzlu. To mu nedávalo
schopnost pronásledovat ani modernější
nákladní loď. Tyto nedostatky napravil až druhý
typ, který dosahoval rychlosti až 15 uzlů.
Třída S se
dělí do 3 menších skupin, z nichž početně
nejvýznamnější je poslední, 3.
třída. Od víceméně shodných prvních
dvou typů (typ 2 měl výkonnější dieselmotory) se
lišila zejména delším trupem a
externím zadním torpédometem. V tabulce jsou
uvedena data k typu S 3.
První dva
typy třídy S nesly hlavní tíhu prvních
bojů. Z celkem 12 lodí jich bylo 9 potopeno. Dosáhy
však mnoha úspěchů, napříkald Sturgeon potopila 5
plavidel a Salmon potopil U-36 a těžce poškodil 2 lehké
křižníky a HMS Spearfish ve Skagerraku na dlouho vyřadil německou kapesní bitevní loď Deutschland.
HMS Safari
HMS Sea Rover s dodatečně montovaným zadním torpédometem
_________________________________________________________
Třída T
Délka
maximální |
83,4m |
Šířka
|
8,1m |
Ponor standard |
4.5m |
Výtlak
vynořená |
1 222 t |
Výtlak ponořená |
1 575 t |
Maximální
ponor |
110m |
Výzbroj |
11 × TT 533mm (8p+2b. mířící vzad+1z), 17
torpéd |
|
1 × 102mm QF Mk.XII L/40 |
|
3 × 7.7mm, později 1 × 20mm |
Pohon |
diesely 2500bhp |
|
electro 1450shp |
Rychlost
vynořená |
15,25 uzlů |
Rychlost
ponořená |
8 uzlů |
Dosah |
8 000 NM / 10 uzlů |
Posádka
max. |
61 |
Postavené
ponorky |
Taku,
Talisman, Tarpon, Tetrarch, Thistle, Thunderbolt, Tigris, Torbay,
Triad, Tribune, Trident, Triton, Triumph, Truant, Tuna, Tempest, Thorn, Thrasher, Traveller, Trooper, Trusty, Turbulent, Trespasser, Taurus, Tactician, Truculent, Tudor, Thule, Templar,
Tradewind, Tally-Ho, Tantalus, Tireless, Token, Trenchant, Tantivy,
Telemachus, Talent, Totem, Thorough, Truncheon, Tiptoe, Trump,
Taciturn, Turpin, Tapir, Tarn,
Talent , Tasman, Teredo, Thermopylae, Tabard
|
Třída
T byla výsledkem první ze dvou výše
zmíněných plánů. Tyto ponorky měly nahradit
staré dálkové ponorky první generace.
Ponorky už nepoužívaly externí palivové
nádrže, ale palivo bylo uskladněno uvnitř trupu. Měly tím
pádem omezený dosah, ale byly bezpečnější a
vzhledem ke zvýšené kapacitě balastních
nádrží i obratnější. Podobně jako
třída S měly i ponorky třídy S 6 předních
torpédometů a 6 rezerv, navíc však měly v
závislosti na subvariantě i externí torpédomety -
2 na přídi a u prvních lodí další 2
na bocích z věží, namířené vpřed. To
dávalo úctyhodnou salvu 10 předních torpéd.
Pozdější čluny však měly 2 boční
torpédomety namířene vzad a přibyl i 11.
torpédomet na zádi, opět mimo trup. Celkový
náklad torpéd se vyšplhal až na 17.
Ponorky
určené pro službu na Dálném východě
dodatečně dostaly původně zavrhnuté externí
palivové nádrže. Bojová služba ponorek
první série odhalila nepraktickou torpédovou
výzbroj a malou maximální hloubku ponoru. Ponorky
série II proto dostaly lepší kryt externích
příďových topédometů, které byly původně
umístěny vedle sebe ve výdutí nad
přídí. Torpédomety na boku se posunuly vzad a byly
otočeny pro palbu dozada. Navíc byl na zadní palubu,
stejně jako u třídy S, přidán 11. torpédomet..
Ponorky nově dostaly celosvařovaný trup, který umožňoval
překročení hranice 100 metrů. I přes svou velikost je ponorka
schopna ponoření během 40 sekund.
Třetí
skupina dostala novou elektronickou výbavu a 20mm
protiletadlovou zbraň. Třída T patřila mezi
nejúspěšnější britské ponorky
války a bojovala na všech bojištích a
oblastech, včetně Středomoří, kde však kvůli své
velikosti utrpěla těžké ztráty. Data uvedená v
tabulce patří právě nejpočetnější, 3.
skupině.
Mezi
úspěchy třídy T se řadí mj. patrola HMS Tantalus,
trvající pro Brity rekordních 56 dní
(zajímavé srovnání s německým
rekordem, který je více než 170 dní...). Ponorka
HMS Trenchant potopila těžký křižník Ashigara, HMS
Tally-Ho potopila lehký křižník Kuma a její
sesterská loď, HMS Templar, o 2 týdny později na půl roku
vyřadila další lehký křižník. Ve
středomoří se třídě T daří potopit ,
křižníky Bolzano jsou poškozeny. V Severním moři
potopí HMS Triton německý křižník Karlsruhe.
Po
válce je několik lodí upraveno podobně jako třída
Gato, ale zakrátko jsou z bojové služby vyřazeny.
Nahradit je má třída A, do konce války se
však postaví jen jedna ponorka a ta nestihne do bojů
zasáhnout.
Venturer, Viking, Vox, Veldt, Vampire, Vivid, Virtue, Voracious,
Upshot, Varne(2), Urtica, Variance, Vortex, Volatile, Virulent,
Vineyard, Vengeful, Vagabond, Votary
HMS Tactician
HMS Torbay z první série, schopná přední slavy 10 torpéd
_________________________________________________________
Třída U
Délka
maximální |
54,9m |
Šířka
|
4.8m |
Ponor standard |
3,8m |
Výtlak
vynořená |
648 t |
Výtlak ponořená |
735 t |
Maximální
ponor |
60m, u třídy V až 100m |
Výzbroj |
4 × TT 533mm (4p), 8
torpéd |
|
1 × 76.2mm Mk.X L/50 |
|
3 × 7.7mm |
Pohon |
diesely 720bhp |
|
electro 800shp |
Rychlost
vynořená |
12 uzlů |
Rychlost
ponořená |
9 uzlů |
Dosah |
3 800 NM / 10 uzlů |
Posádka
max. |
33 |
Postavené
ponorky |
Ursula, Upright, Urchin, Una, Unity, Undine, Umpire, Undaunted, Union, Usk, Unique, Upholder,
Urge, Utmost, Ulleswater, Uproar, Ultimatum, Umbra, Unbending, Unbroken, Unison, United, Unruffled, Unshaken,
Unrivalled, Unseen, P47, Unruly, Upstart, Unsparing, P52, Untamed,
Universal, Ultor, Varne, Vox, Varangian, P32, P33, P38 P48, P36,
Uredd, Usurper, Untamed, Vandal, Venturer, Viking, Vox, Veldt, Vampire, Vivid, Virtue, Voracious,
Upshot, Varne(2), Urtica, Variance, Vortex, Volatile, Virulent,
Vineyard, Vengeful, Vagabond, Votary
|
Třída
U byla konstruována jako malá a levná ponorka pro
trnink nových osádek a jako cíl při nácviku
protiponorkového boje. Původně neměla být vůbec
ozbrojena, po vypuknutí války však byla
schválena výzbroj 6 torpédometů, 4
příďových a 2 externích příďových ve
výduti podobně jako u třídy T. Nevhodný tvar
přídě však způsoboval problémy a po prvních
2 postavených plavidlech dostala třída U rovnou
příď. Zůstaly jí pouze 4 torpédomety a 4
rezervní torpéda..
Jejich výhodou byla obratnost a snadná ovladatelnost,
která je předurčovala k operacím v uzavřených
vodách s mnohem větší šancí na
přežití, než jakou měly ponorky tříd O nebo T. I přes to
ale utpěly těžké ztráty, z 15 lodí prvních
dvou skupin přežily poze 4. Velké ztráty způsobil
převážně nýtovaný trup, který dovoloval
ponoření jen do hloubky 60 metrů a byl náchylný k
poškození. I přes tento nedostatek bylo postaveno celkem
44 ponorek této třídy, z nichž bylo ztraceno celkem 19
lodí.
Tento nedostatek odstranila až třída V, vzhledem a
vybavením velice podobná poslední sérii
ponorek třídy U. Byla však o několik stop
delší, dostala celosvařovaý trup a
výkonnější dieselmotor.
I malá třída U je v bojové službě velice
úspěšná, HMS Umbra potopí italský
křižník Trento, Giovanni Delle Bande Nere padne za oběť HMS
Urge. Stejný osud potká jeho sesterskou loď Armando
Díaz, kterou potopí HMs Upright. HMS Upholder
potopí 2 velké dorpavní parníky s několika
tisíci vojáky na cestě do Afriky. Ponorky třídy U
také poškodí těžký křižník Bolzano a
Atilio Regolo.
Ponorky třídy V už stihly do válečného dění
zasáhnout jen omezeně. Mezi úspěšné
patří například HMS Venturer se dvěma U-booty na kontě,
konkrétně s U-771 a U-864, která v době potopení
vezla do Japonska náklad nejnovějších
německých zbraní a technické dokumentace.
Jedna z nejslavnějších
ponorek RN, HMS Uphlolder
HMS Venturer
_________________________________________________________
přejít:
DISKUSE |
ČLÁNKY
|
|
|
|
|