Ponorka UPHOLDER třídy "U"
Ponorka Upholder
Ponorková válka v období druhé světové války je převážně spojována s akcemi německých ponorek U-bootů. Rozsah jejich bojového nasazení na světových mořích a oceánech byl skutečně do té doby nevídaný, stejně jako ztráty, které německé ponorky dokázaly způsobit Spojencům. Mále se však ví, že spojenecké ponorky hrály v létech 1939 až 1945 významnou roli a že mezi největší hrdiny britského válečného loďstva za druhé světové války se zařadil korvetní kapitán M. D. Wanklyn s ponorkou N 99 Upholder.
Velká Británie jako námořní velmoc prvního řádu se po staletí opírala především o silné bitevní loďstvo. Stavbě ponorek začala věnovat zvýšenou pozornost až po neblahých zkušenostech z první světové války. Přesto ale nadále považovala tento druh bojového plavidla za doplňkový, neboť hlavní pozornost britské admirality byla i nadále věnována hladinovým plavidlům. Z ponorek pak byly v popředí zájmu velké oceánské typy tříd O, P, R, Thales a Porpoise s výtlakem od 1 350 do 1 520 tun a střední typ S o výtlaku 670 tun. Posledním předválečným typem se pak staly malé ponorky třídy U, které byly původně určeny jen k nácviku protiponorkového boje a v této roli měly nahradit dosluhující ponorky třídy H z první světové války.
Ponorky třídy U mely jednoduchou jednoplášťovou konstrukci obklopenou vyrovnávacími a palivovými nádržemi. Zprvu byly neozbrojené a teprve později byly vybaveny čtyřmi až šesti torpédomety a kanónem ráže 37 mm. Vyráběly se ve dvou seriích, na které úzce navazovala skupina ponorek třídy V.
První ponorky třídy U se vyznačovaly zaoblenou přídí, ukrývající dva torpédomety pro jednorázové použití. Zbývající čtyři torpédomety při čáře ponoru bylo možné opětovně nabíjet z nitra ponorky. Ponorky druhé série a třídy V měly příď ostře zahrocenou a byly vybaveny jen čtyřmi torpédomety.
K pohonu ponorek na hladině sloužila dvojice šestiválcových dieselových motorů Admirality či Davey Axman o výkonu 452 kW, pod hladinou dvojice elektromotorů General Electric se skupinou baterií po 112 článcích a o výkonu 606 kW. Zásoba paliva pro dieselové motory činila 41 až 59 tun, což umožňovalo doplout při rychlosti 10 uzlů do vzdálenosti 4 050 námořních mil. Nabití elektrických článků stačilo pro šedesátihodinovou plavbu pod hladinou dvouuzlovou rychlostí.
Posádku tvořilo 27 mužů, z toho 4 důstojníci, 4 poddůstojníci, 4 starší námořníci a 15 kadetů. Během války se ale počty měnily, a tak na ponorkách třídy V sloužilo až 37 mužů.
První ponorky třídy U, pojmenovaná Undite, byla spuštěna na vodu 5. říjny 1937 a dokončena byla v následujícím roce. Do září 1939 pak byly dohotoveny ještě Unity a Ursula. Po vypuknutí války se poměrně brzy projevila potřeba většího množství ponorek pro hlídkovou službu v evropských vodách, a proto bylo rozhodnuto urychleně obnovit výrobu ponorek třídy U. Od dubna 1940 byly spuštěny na vodu měsíc co měsíc jedna až dvě ponorky. Celkem bylo v létech 1940 až 1944 dokončeno 49 ponorek třídy U a 22 ponorek třídy V.
Mnohé z těchto ponorek měly pestré osudy, bojovali na nich příslušníci dalších národů. Nejslavnější za všech ale byla ponorky UPHOLDER, spuštěna na vodu jako desátá jednotka třídy U 8. června 1940. Krátce po svém dokončení byla převelena na Maltu, aby narušovala námořní spoje mezi Itálií a severní Afrikou. Velitelem byl jmenován Lieutnant-Commander Malcolm David Wanklyn, jeden z nejodvážnějších britských ponorkářů.
Technická data.
Výtlak na hladině : 630 tun
Výtlak pod hladinou : 730 tun
Délka : 58,3 metru
Šířka : 4,8 metru
Ponor : 3,8 metru
Max. rychlost na hladině : 11,7 uzlu
Max. pod hladinou : 9 uzlu
Maximální ponor : 80 m
Výzbroj: 4× TT ,1x 76mm 3 Inch Mk.10 L / 50, 3x 7.7mm Vickers
P.S. - některá technická data jsou v různých podkladech různá pro stejný typ a tak ty nepřesnosti je nutno nějak tolerovat.
Plánek-
Znaky-
V přístavu-
Věž N99-
Zdroj : ABC modelářům, http://uboat.net/allies/warships/ship/3535.html
Příběh : http://silenthunter.czweb.org/forum/viewtopic.php?p=2356#2356
Pluj hluboko, pomalu a potichu
Naposledy upravil elksar dne 03. 11. 2006, 10:23, celkově upraveno 2 krát.