Přehled ponorek zemí, které sehrály menší úlohu ve WWII
Polsko
Třída Orzel
2 ponorky této třídy byly postaveny v holandských loděnicích podle upravených plánů třídy O 19. Původně se plánovalo postavit tyto ponorky 4, ale kvůli nedostatku financí se postavily jen 2-Orzel a Sep. Byly to kvalitní, velké oceánské ponorky s dosahem 7000nm při rychlosti 10kts (pod hladinou 100nm při rychlosti 5 kts) Orzel po kapitulaci Polska odplul do Británie, kde sloužil až do června 1940, kdy byl potopen (pravděpodobně minou). Sep byl na začátku války internován ve Švédsku a do války nezasáhl.
Výtlak: 1100/1473 BRT
Délka: 84m
Posádka: 60 mužů
Výzbroj: 12 TT 550mm (4p,4z a 4 na boku), 20 torpéd
1x 105mm dělo
2x 40mm kanon
Rychlost: 20/9 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 4740/1100 HP
Třída Wilk
Ponorky třídy Wilk byly zvětšeninou francouzské minonosné ponorky Saphir. Trpěla problémy s hlučnými motory, měly dosti nepraktické zařízení pro kladení min a jejich boční palivové nádrže se daly snadno poškodit.
Výtlak: 980/1248 BRT
Délka: 78m
Posádka: 54 mužů
Výzbroj: 6 TT 550mm, 16 torpéd
1x 100mm dělo
cca 40min
Rychlost: 14,5/9,5 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 1800/1200 HP
Finsko
Třída Vetehinen
Tyto ponorky s dvojitým trupem byly stavěny podle německých ponorek UB III a UC III z první světové války. Byly to předchůdci ponorek třídy VII, sloužících v Německu.
Výtlak: 493/716 BRT
Délka: 63,5m
Posádka: 30 mužů
Výzbroj: 6 TT 533mm (2p, 2z, 2?), 6 torpéd
1x 76,2mm dělo
1x 20mm kanon
20min
Rychlost: 12,6/8,5 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 580/360 HP
Saukko
Saukko byla velmi malá ponorka s jedním tlakovým trupem. Byla postavena firmou IvS (tato společnost sídlící v Holandsku vyvíjela a stavěla ponorky pro Německo) a měla být masově vyráběná v Německu. To ale zvolilo jiný typ, také z Finska (jmenovala se Vessiko a byla stejná jako typ II). Byla upravena pro službu na Ladožském jezeře (žádna jiná pro takovou službu upravena nebyla, Saukko byla unikát). Byla to nejmenší ponorka na světě (kromě miniponorek), dala se snadno rozmontovat na 2 části+věž a převézt po železnici.
Výtlak: 114/142 BRT
Délka: 32,4m
Posádka: 15 mužů
Výzbroj: 2 TT 450mm, 2 torpéda
1x 12,7mm kulomet
6-9 min
Rychlost: 14,5/9,5 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 200/120 HP
Dánsko
Třída B
Ponorky třídy B byly staré ponorky z 1. světové války. Vyrobilo se jich 5, stavba 6. ponorky byla zastavena poté, co skončila první světová válka. Všechny 3 ponorky, které se dožily WWII, byly v Kodani potopeny vl. posádkou.
Výtlak: 185/235 BRT
Délka: 40,6m
Posádka: 14 mužů
Výzbroj: 3 TT 457mm (3p)
1x 57mm kanon
Rychlost: 13,5/9,8 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory, 1 šroub
Výkon: 450/340 HP
Třída Rota
Ponorky této třídy pocházely z let 1920-22 a byly zvláštní tím, že měly mít 1 torpédomet pohyblivý, umístěný na věži. Toto uspořádání však nesplnilo očekávání a zbylé 2 ponorky zařazené do služby už ho neměli. Všechny byly potopeny vl. posádkou v Kodani.
Výtlak: 301/369 BRT
Délka: 47,5m
Posádka: 24 mužů
Výzbroj: 4 TT 457mm (3p, 1z)
1x 57mm kanon
Rychlost: 14,2/10,5 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 900/640 HP
Třída Daphne
Na svou velikost byly 2 ponorky této třídy poměrně silně vyzbrojeny, měli 6 TT ráže 457mm, 2 na zádi byly mimo trup a mohly se nabít jedině na hladině.
Výtlak: 308/381 BRT
Délka: 49,1m
Posádka: 24 mužů
Výzbroj: 6 TT 457mm (4p, 2z externí)
1x 75mm dělo
1x 20mm kanon
1x 8mm kulomet
Rychlost: 13,4/6,8 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 900/400 HP
Třída Havmanden
Modernější ponorky z doby krátce před válkou. Vyrobily se 4, stavba páté se zastavila a zbylé ponorky byly r. 1943 potopeny vl. posádkou.
Výtlak: 335/407 BRT
Délka: 47,5m
Posádka: 25 mužů
Výzbroj: 5 TT 457mm (3p, 2z)
1x 40mm kanon
1x 8mm kulomet
Rychlost: 15,3/7,2 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 1200/450 HP
Španělsko
Třída B
Ponorky třídy B byly stavěny podle plánu Rollandovy ponorky F-105. Za WWI sloužila jen jediná, zbytek nepřežil občanskou válku nebo byl vyřazen.
Výtlak: 556/740 BRT
Délka: 64,1m
Posádka: 28 mužů
Výzbroj: 4 TT 450mm (2p, 2z), 8 torpéd
1x 76mm dělo
Rychlost: 16/10,5 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 700/210 HP
Třída C
Podobná předchozí třídě, ale byla větší a byla silněji vyzbrojená.
Výtlak: 925/1144 BRT
Délka: 73,3m
Posádka: 40 mužů
Výzbroj: 5 TT 533mm (4p, 1z), 9 torpéd
1x 76mm dělo
Rychlost: 16,5/8,5 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 1000/375 HP
Třída General Mola
Ponorky tř. General Mola byly stejné jako italské ponorky třídy Ferraris. Španělsko je získalo během občanské války, kdy Itálie podporovala Nacionalisty. Byly to celkem kvalitní ponorky s dobrými plavebními vlastnostmi a max. hloubkou ponoru cca 90m.
Výtlak: 985/1250 BRT
Délka: 70,5m
Posádka: 55 mužů
Výzbroj: 8 TT 533mm (4p, 4z), 16 torpéd
2x 100mm dělo
2x 13mm kulomet
Rychlost: 17/7,7 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 1500/675 HP
Norsko
Norové používali 2 staré třídy ponorek z první světové války, o kterých toho není mnoho známo a 3 britské ponorky- Uredd a Ula třídy U a Utsira třídy V.
Třída A
Výtlak: 268/335 BRT
Délka: ?m
Posádka: 16 mužů
Výzbroj: 3 TT 450mm (?), ? torpéd
1x 76mm dělo
Rychlost: 15/9 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: ?/? HP
Třída B
-obrázek nesehnán-
Výtlak: 425/540 BRT
Délka: ?m
Posádka: 23 mužů
Výzbroj: 4 TT 450mm (?), ? torpéd
1x 76mm dělo
Rychlost: 14,5/10,5 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: ?/? HP
Řecko
Řecko za války vlastnilo celkem 8 ponorek, z toho 6 vlastní výroby. Ponorky, které nebyly potopeny hned na začátku války bojovaly v rámci Royal Navy proti Německu a Itálii.
Katsonis
Výtlak: 595/778 BRT
Délka: 62,4m
Posádka: 39 mužů
Výzbroj: 6 TT 533mm (4p, 2z), 7 torpéd
1x 102mm dělo
1x 76,2mm dělo
Rychlost: 14/9,5 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 1300/1000 HP
Proteus
Výtlak: 750/960 BRT
Délka: 68,6m
Posádka: 41 mužů
Výzbroj: 8 TT 533mm (6p, 2z), 8 torpéd
1x 102mm dělo
1x 76,2mm dělo
Rychlost: 14/9,5 kts
Pohon: Dieselové/elektrické motory
Výkon: 1420/1200 HP
zdroje: http://www.uboat.net/
http://www.dutchsubmarines.com a mnoho linku z této stránky (nebudu je vypisovat, je jich hrozně moc )
http://warships.web4u.cz/
Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 03:08, celkově upraveno 2 krát.
Naposledy upravil Günther Königg dne 21. 03. 2007, 16:33, celkově upraveno 3 krát.
_________________
33.flotila | Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Pravidla Ligy DK