PŘEHLED HLAVNÍCH TYPŮ PONOREK POUŽÍVANÝCH NĚMCI
ZA 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
Německo ztratilo během války 996 ponorek.
Ztráty
Ledadlové lodě: 289
Lodě: 216
Bomby: 62
Miny: 25
Ponorky: 18
Ostatní: 92
800 německých ponorek potopilo v Atlantiku na 2,640 lodí.
40,000 můžů sloužilo na německých ponorkách během 2. světové války. 30,000 se nikdy nevrátilo domů.
ZA 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
Německo ztratilo během války 996 ponorek.
Ztráty
Ledadlové lodě: 289
Lodě: 216
Bomby: 62
Miny: 25
Ponorky: 18
Ostatní: 92
800 německých ponorek potopilo v Atlantiku na 2,640 lodí.
40,000 můžů sloužilo na německých ponorkách během 2. světové války. 30,000 se nikdy nevrátilo domů.
Typ I A
ROZMĚRY [m]:
Délka 72,39
Šířka 6,21
Ponor 4,3
VÝTLAK [t]: 862/983
MOTORY:
diesel 2 x 1 540 k
elektromotor 2 x
RYCHLOST [uzlů]: 17,8/8,3
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 6 700/78
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 105/2 x 20 mm
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 14
HMOTNOST: [t] 800
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 96
POSÁDKA: 43 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 2
UVEDEN DO PROVOZU: 1932
Postavené ponorky U25, U26
________________________________
Typ II A
ROZMĚRY [m]:
Délka 40,9
Šířka 4,08
Výška 8,6
Ponor 3,83
VÝTLAK [t]: 245/303
RYCHLOST [uzlů]: 13/6,9
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]:1 050/35
VÝZBROJ:
Torpédomety 3 (příď)
Děla 1 x 20 mm
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 5
HMOTNOST: [t] 250
POSÁDKA: 25 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 6
Postavené ponorky U1, U2, U3, U4, U5, U6
________________________________
Typ II C
ROZMĚRY [m]:
Délka 43,9
Šířka 4,08
Výška 8,4
Ponor 3,82
VÝTLAK [t]: 201/341
RYCHLOST [uzlů]: 12/7,0
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 1 900/43
VÝZBROJ:
Torpédomety3 (příď)
Děla1 x 20 mm
Miny 9
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 5
POSÁDKA: 25 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 8
Postavené ponorky U56, U57, U58, U59, U60, U61, U62, U63
________________________________
Typ II D
ROZMĚRY [m]:
Délka 43,97
Šířka 4,92
Výška 8,4
Ponor 3,93
VÝTLAK [t]: 314/364
MOTORY:
diesely 700 k
elektromotory 410 k
RYCHLOST [uzlů]: 12,7/7,4
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 3 500/56
VÝZBROJ:
Torpédomety 3 (příď)
Děla 1 x 20 mm
Miny 9
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 5
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ: [m] 80 (150)
POSÁDKA: 25 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 16
Postavené ponorky U120, U121, U137, U138, U139, U140, U141, U142, U143, U144, U145, U146, U147, U148, U149, U150, U151, U152
________________________________
Typ VII A
Ponorky typu VII A byly konstruovány v letech 1933 až 1934. Tento typ patřil k nové generaci německých útočných ponorek, vycházející z typu UB III z první světové války. Oproti nim ponorky typu VII měly větší palebnou sílu, byly rychlejší a lépe ovladatelnější při plavbě na hladině. Vybaveny byly pěti torpédomety, čtyřmi na přídi a jedním na zádi a vyzbrojeny byly až 11 torpédy nebo 22 TMA minami. Pro boj na hladině byly vybaveny palubním dělem typu SK C/35 ráže 88 mm a 160 granáty. Poháněny byly dvěma diesel motory MAN typu M6 V40/46 s výkonem 1160 koní a dvěma elektromotory typu 66 OB 720/8 s 322 otáčkami za minutu. Do periskopové hloubky se byly schopny ponořit do 50 sekund. Z 10 postavených ponorek typu VII A byly všechny kromě dvou plavidel, U-29 a U30, za druhé světové války potopeny.
ROZMĚRY [m]:
Délka 64,51
Šířka 5,85
Výška 9,5
Ponor 4,37
VÝTLAK [t]: 626/754
MOTORY:
diesel 2 x 1 160 k MAN
elektromotor 2 x
RYCHLOST [uzlů]: 16/8,0
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 4 300/90
VÝZBROJ:
Torpédomety 5 (4 příď, 1 záď)
Děla 1 x 88 mm
Miny 22 TMA
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 11
HMOTNOST: [t] 626?
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 67
POSÁDKA: 44 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 10
Postavené ponorky U27, U28, U29, U30, U31, U32, U33, U34, U35], U36
________________________________
Typ VII B
Jediným vážným nedostatkem ponorek typu VII A byl nedostatek místa pro uskladnění pohoných hmot. Proto byl vyvinut další typ, VII B, který měl přídavné externí nádrže na zhruba dalších 33 tun paliva, díky nimž se akční radius ponorky zvětšil o 2500 námořních mil při rychlosti 10 uzlů. Tento typ byl značně silnější a mírně rychlejší než předešlý typ VII A. Na hloubku periskopu se dokázaly ponořit ve 40 sekundách. Navíc všechny ponorky, počínaje typem VII B byly vybaveny dvěma kormidly namísto jedním u typu VII A, což značně zlepšilo manévrovací schopnosti ponorky. Zbrojní vybavení bylo v podstatě stejné jako u předešlého typu, čtyři příďové torpédomety a jeden záďový. Pouze U-83 nebyla vybavena záďovým torpédometem. Hlavní rozdíl byl ve větším počtu torpéd. Typ VII B jich měl na palubě až 14. Mnoho nejslavnějších německých ponorek druhé světové válku, včetně Kretschmerovy U-99, Prienovy U-47, Schepkeho U-100 a nejúspěšnější německé ponorky vůbec, U-48 patřilo právě k typu VII B.
ROZMĚRY [m]:
Délka 66,5
Šířka 6,2
Výška 9,5
Ponor 4,74
VÝTLAK [t]: 753/857
MOTORY:
diesel 2 x 1 400 k MAN
elektromotor 2 x 375 k AEG
RYCHLOST [uzlů]: 17,2/8
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 6 500/72
VÝZBROJ:
Torpédomety 5 (4 příď, 1 záď)
Děla 1 x 88/1 x 20 mm
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 14 ráže 533 mm
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 108
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 100 (220)
POSÁDKA: 44 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 24
Postavené ponorky U45, U46, U47, U48, U49, U50, U51, U52, U53, U54, U55, U73, U74, U75, U76, U83, U84, U85, U86, U87, U99, U100, U101, U102
________________________________
Typ VII C
Typ VII C byl mírně modifikovanou verzí úspěšných ponorek VII B. Byl o něco větší, těžší a také pomalejší. Ponorky tohoto typu mohly operovat v hloubce 100 metrů a v případě hladinového útoku se mohly ponořit do hloubky až 200 metrů. Vybaveny byly stejně jako předchozí typy pěti torpédomety. Vyjímku tvořily pouze čluny U-72, U-78, U-80, U-554 a U-555, které měly pouze dva přední torpédomety a čluny U-203, U-331, U-351, U-401, U-431 a U-651, které neměly záďové torpédomety. Ke konci války byly tyto ponorky vybavovány i snorkly pro plavbu na dieselový pohon pod hladinou. Typ VII C byl ?tažným koněm? německých ponorkových sil od roku 1941 až do konce války. První ponorka tohoto typu, U-69 byla uvedena do služby v roce 1940. Ačkoliv akční radius těchto ponorek nebyl tak velký jako u dalšího typu IX, bojovaly ponorky VII C téměř ve všech oblastech, kde německé ponorkové síly operovaly. Tyto ponorky také musely nejvíce čelit stále dokonalejšímu způsobu protiponorkové války spojenců v letech 1943 a 1944. Nejslavnější ponorkou byla pravděpodobně U-96, o které byl také natočen skvělý film Das Boot ? Ponorka.
Další modifikací typu VII je typ VII C/41 a jedná se o téměř identickou ponorku s typem VII C. Rozdílem je silnější tlakový trup ponorky umožňující ponorce operovat v hloubce 120 metrů a v případě nouze se ponořit až do 250 metrů. Strojní zařízení těchto ponorek bylo lehčí než u typu VII C, aby se kompenzovala váha silnějšího tlakového trupu a proto byl tento typ lehčí než předešlý. Od člunu U-1271 už také nebyl vybaven zařízením pro kladení min. Dnes můžete navštívit U-995, která patří k tomuto typu nedaleko Kielu v Německu.
V letech 1942 až 1943 byl vyprojektován další typ, VII C/42, který měl nahradit třídu VII C. Ponorky tohoto typu měly mnohem silnější plášť, který dosahoval tloušťky až 28 mm a větší údernou sílu, danou 16 torpédy na palubě. Operační hloubka ponorky byla 200 metrů a v případě nouze se mohla potopit až do 400 metrů. Podobně jako ponorky typu IX byly vybaveny dvěma periskopy. Kontrakty na stavbu ponorek typu VII C/42 však byly 30. září 1943 zrušeny ve prospěch lepších ponorek typu XXI.
ROZMĚRY [m]:
Délka 67,1
Šířka 6,18
Výška 9,6
Ponor 4,74
VÝTLAK [t]: 769/871
MOTORY:
diesel 2 x 1 400 k MAN
elektromotor 2 x 375 k AEG
RYCHLOST [uzlů]: 17/7,6
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 6 100/80
VÝZBROJ:
Torpédomety 5 (4 příď, 1 záď)
Děla 1 x 88/1 x 20 mm (MG151)
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 14
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 113
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 90 (220)
POSÁDKA: 44 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 674
Postavené ponorky U69, U70, U71, U72, U77, U78, U79, U80, U81, U82, U88, U89, U90, U91, U92, U93, U94, U95, U96, U97, U98, U132, U133, U134, U135, U136, U201, U202, U203, U204, U205, U206, U207, U208, U209, U210, U211, U212, U221, U222, U223, U224, U225, U226, U227, U228, U229, U230, U231, U232, U235, U236, U237, U238, U239, U240, U241, U242, U243, U244, U245, U246, U247, U248, U249, U250, U251, U252, U253, U254, U255, U256, U257, U258, U259, U260, U261, U262, U263, U264, U265, U266, U267, U268, U269, U270, U271, U272, U273, U274, U275, U276, U277, U278, U279, U280, U281, U282, U283, U284, U285, U286, U287, U288, U289, U290, U291, U292, U293, U294, U295, U296, U297, U298, U299, U300, U301, U302, U303, U304, U305, U306, U307, U308, U309, U310, U311, U312, U313, U314, U315, U316, U317, U318, U319, U320, U321, U322, U323, U324, U325, U326, U327, U328, U329, U331, U332, U333, U334, U335, U336, U337, U338, U339, U340, U341, U342, U343, U344, U345, U346, U347, U348, U349, U350, U351, U352, U353, U354, U355, U356, U357, U358, U359, U360. U361. U362. U363. U364. U365
________________________________
Typ VII D
Další z typů VII byl z roku 1939 až 1940 typ VII D. Byl v podstatě prodlouženou verzí typu VII C, navíc vybaven šachtou pro vypouštění min za bojovou věží. Z tohoto důvodu může být považován za ?praotce? balistických ponorek s podobnými šachtami na odpalování raket. Vyzbrojen byl 12 tropédy nebo 26 minami typu SMA a pro boj na hladině byl vybaven 88 mm palubním dělem a 220 granáty.
ROZMĚRY [m]:
Délka 76,9
Šířka 6,38
Výška 9,7
Ponor 5,01
VÝTLAK [t]: 965/1080
RYCHLOST [uzlů]: 16,7/7,3
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 8 100/68
VÝZBROJ:
Torpédomety 5 (4 příď, 1 záď)
Děla 1 x 88/1 x 20 mm
Miny 26 SMA
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 12
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 200
POSÁDKA: 44 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 6
Postavené ponorky U213, U214, U215, U216, U217, U218
________________________________
Typ VII F
Posledním typem byl VII F. Tento typ nebyl nijak úspěšný. Byl vyprojektován v roce 1941 a sloužit měl především k transportu torpéd. Jako jediný typ nebyl vybaven palubním děl, pouze pěti torpédomety a vyzbrojen byl 14 torpédy. Na palubě však mohl uskladnit až 39 torpéd. Mezi nejtěžší ponorky typu VII patří U-1062 a U-1059, které byly vyslány na daleký východ na podporu tzv. Monsunových člunů.
ROZMĚRY [m]:
Délka 77,63
Šířka 7,3
Výška 9,6
Ponor 4,91
VÝTLAK [t]: 1 084/1 181
RYCHLOST [uzlů]: 16,9/7,9
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 9 500/75
VÝZBROJ:
Torpédomety 5 (4 příď, 1 záď)
Děla 1 x 37/1 x 20 mm
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 26
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: (200)
POSÁDKA: 45
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 4
Postavené ponorky U1059, U1060, U1061, U1062
________________________________
Typ IX A
Ponorky typu IX byly projektovány v letech 1935 až 1936 jako velké zaoceánské ponorky, odvozené od typu IA. První verzi IXA tvořilo osm ponorek. Poháněny byly dvěma diesel motory typu MAN M9 V 40/46 a dvěma elektromotory SSW typu 2GU 345/34. Operační hloubka těchto ponorek byla 100 metrů, v případě nouze 200 metrů. Ponorky však byly schopné úspěšně dosáhnout i větších hloubek. Pro lepší manévrovatelnost byly podobně jako ponorky typu VII C vybaveny dvěmi kormidly. Ponorky měly k dispozici tři periskopy, jeden v centrále a dva v bojové věži. Vybaveny byly čtyřmi příďovými a dvěma záďovými torpédomety a vyzbrojeny byly 22 torpédy. Ponorky navíc byly vybaveny zvláštními externími kontejnery pro uskladnění dalších 10 torpéd. Vyzbrojeny mohly být i 44 minami typu TMA nebo 66 minami typu TMB. Dále byla ponorka vybavena těžkým palubním dělem Utof 105/45 se 110 granáty a různými protiletadlovými kanony. Na přelomu let 1943 - 44 se 105mm kanony demontovaly a instalovaly se protiletadlové kanony 4x20 mm Zwilling s 8500 ks munice. Na zadní palubě byl umístěn 37mmm kanon s 2625 ks munice a v "zimní zahradě" 1x20mm flak s 4250 ks munice.
ROZMĚRY [m]:
Délka 76,5
Šířka 6,51
Výška 9,4
Ponor 4,7
VÝTLAK [t]: 1 032/1 135
MOTORY:
diesely 2 x 2 200 k MAN
elektromotory 2 x 500 k SSW
RYCHLOST [uzlů]: 18,2/7,7
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 8 100/65
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 105/1 x 37 mm
POČET TORPÉD: [ks] 22
HMOTNOST: [t] 1 153
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 154
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ: [m] 100 (200)
POSÁDKA: 48 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 8
Postavené ponorky U37, U38, U39, U40, U41, U42, U43, U44
________________________________
Typ IX B
Typ IX B byl vylepšenou verzí typu IX s akčním radiem větším o 1500 námořních mil, kterou tvořilo 14 ponorek. Od předchozího typu se lišily větším výtlakem a schopností ponořit se během 35 sekund. Byly vyzbrojeny 23 torpédy a patřily mezi nejúspěšnější typ německých ponorek s průměrnou potopenou tonáží 100 000 tun. Nejslavnějšími ponorkam tohoto typu byla U-123, která pod vedením kapitána Hardegena začala v roce 1942 útok na USA v operaci zvané Čepobití a U-107, která pod velením kapitána Hesslera provedla nejúspěšnější útok na konvoj z Freetownu (Afrika), při kterém potopila lodě o výtlaku téměř 100 000 tun.
ROZMĚRY [m]:
Délka 76,5
Šířka 6,76
Výška 9,6
Ponor 4,7
VÝTLAK [t]: 1 051/1 178
MOTORY:
diesely 2 x 2 200 k
elektromotory 2 x
RYCHLOST [uzlů]: 18,2/7,3
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 8 700/64
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 105/1 x 37 mm
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 22
POSÁDKA: 48 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 14
Postavené ponorky U64, U65, U103, U104, U105, U106, U107, U108, U109, U110, U111, U122, U123, U124
________________________________
Typ IX C
Typ IX C je výsledkem vývoje ponorek typu IX B. Celkem bylo vyrobeno 126 ponorek tohoto typu. Díky přidaným nádržím na dalších 43 tun paliva, se zvýšil akční radius těchto ponorek na 13 400 námořních mil při rychlosti 10 uzlů a zvýšil se samozřejmě i výtlak na 1120/1232 tun. Tento typ už nebyl vybaven periskopen v centrále, ale pouze dvěma v bojové věži. Spousta člunů, U-162 až U-170 a U-505 až U-550 nebylo vybaveno pro kladení min.
Další modifikací typu IX C je IX C/40, který byl původně označován jako IXC/39. Ponorky tohoto typu byly o něco rychlejší při plavbě na hladině a také jejich akční rádius byl o něco větší. Plně naložená a ponořená ponorka měla výtlak 1545 tun.Od roku 1943 se z těchto ponorek demontoval 105 mm kanon a ponorky byly přezbrojeny pro silnější protiletadlovou obranu. Od roku 1944 byly vybavovány schnorchely.
ROZMĚRY [m]:
Délka 76,76
Šířka 6,76
Výška 9,4
Ponor 4,7
VÝTLAK [t]: 1 120/1 230
RYCHLOST [uzlů]: 18,2/7,3
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 10 000/63
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 105/1 x 37/1 x 20 mm
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 22
POSÁDKA: 48 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 126
Postavené ponorky U66, U67, U68, U125, U126, U127, U128, U129, U130, U131, U153, U154, U155, U156, U157, U158, U159, U160, U161, U162, U163, U164, U165, U166, U171, U172, U173, U174, U175, U176, U501, U502, U503, U504, U505, U506, U507, U508, U509, U510, U511, U512, U513, U514, U515, U516, U517, U518, U519, U520
________________________________
Typ IX D2
Posledním typem byl IX D, který byl ještě dělen na IX D1 a IX D2. Rozdíl byl v umístění stojů. Ponorky typu IX D byly o 500 tun těžší než ponorky typu IX C/40. Byly vyzbrojeny 24 torpédy a 6 torpédomety. Pro boj na hladině těžkým palubním dělem Utof 105/45 se 150 granáty. Typ IX D1 tvořily dvě ponorky, U-180 a U-195. Obě za svou kariéru potopily dvě lodě V letech 1943 až 1944 z nich byly odstraněny schnorchely i torpédomety a ponorky byly konvertovány na nákladní čluny s možností transportu až 252 tun nákladu. Demontovány byly i 105mm kanony a ve výzbroji zůstaly jen kanony 1x37mm s 2575 ks munice a 2x20mm Zwilling s 8100 ks munice. 9. května 1945 byla U-195 prodána Japonsku, kde působila pod označením I-506. U-180 se potopila při nájezdu na minu u Bordeaux, U-195 v srpnu 1945 kapitulovala v Djakartě.
Typ IX D2 tvořilo 30 ponorek s vylepšenými parametry. Akční radius se zvýšil na 23700mil při rychlosti 12 uzlů a při rychlosti 19,2 uzlů na 8500 mil. Při plavbě pod hladinou ponorka dokázala urazit až 121 mil při rychlosti 2 uzlů. Vyzbrojeny byly podobně jako předchozí typy, nebyly však už vybaveny pilami na sítě. U-196 měl ve výzbroji dva 105 mm kanony SK C/35 s 240ks munice. U-847vezla na své palubě experimentální vírník, který použila v bojové akci v indickém oceánu. Ponorky tohoto typu byly nazývány Monzůnovými ponorkami a operovaly zejména v Indickém oceánu a u Austrálie. Jedné z těchto ponorek, U-181 velel známý ponorkový kapitán Wolfgang Lüth.
ROZMĚRY [m]:
Délka 87,58
Šířka 7,5
Výška 10,2
Ponor 5,35
VÝTLAK [t]: 1616/1804
MOTORY:
diesel 2 x 2 700 k
elektromotor 2 x 550 k
RYCHLOST [uzlů]: 19,2/6,9
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 23 700/57
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 105/1 x 37/1 x 20 mm
Miny 72
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 24 (nebo 72 min)
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 182
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 100 (230)
POSÁDKA: 57 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 30
Postavené ponorky U177, U178, U179, U180, U181, U182, U196, U197, U198, U199, U200, U847, U848, U849, U850, U851, U852, U859, U860, U861, U862, U863, U864, U871, U872, U873, U874, U875, U876, U883
________________________________
Typ X B
ROZMĚRY [m]:
Délka 89,8
Šířka 9,2
Výška 10,2
Ponor 4,71
VÝTLAK [t]: 1 763/2 177
RYCHLOST [uzlů]: 16,4/7
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 14 550/93
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 37/1 x 21/1 x 105 mm
Miny 66
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 15
POSÁDKA: 52 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 8
Postavené ponorky U11,6 U117, U118, U119, U219, U220, U233, U234
________________________________
Typ XIV A (přezdívané ?dojné krávy?)
ROZMĚRY [m]:
Délka 67,1
Šířka 9,35
Výška 11,71
Ponor 6,51
VÝTLAK [t]: 1 688/1 932
RYCHLOST [uzlů]: 14,4/6,2
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 9 300/54
VÝZBROJ:
Děla 1 x 37/1 x 20 mm
Miny 435 tun nafty
POSÁDKA: 53 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 10
Postavené ponorky U459, U460, U461, U462, U463, U464, U487, U488, U489 U490
________________________________
Typ XXI
Ponorky typu XXI byly prvními skutečnými ponorkami, protože jejich konstrukce jim dovolovala trávit většinu času pod hladinou. Kromě zlepšení jejich výkonu při plavbě pod hladinou díky velké kapacitě baterií, měly tyto ponorky i nové a vylepšené aktivní a pasivní sonarové systémy, radary, hydraulický poloautomatický systém nabíjení torpéd umožňující nabít všech šest torpédometů za zhruba 10 minut, protiletadlové kanony na bojové věži, nová torpéda, snorkl pro nabíjení baterií při plavbě pod hladinou a schopnost odpalovat torpéda z hloubky až 100 metrů, aniž se ponorka musela, byť jen na hloubku periskopu vynořit. Navíc se mohly bezpečně potopit do neuvěřitelné hloubky 300 metrů. S plně nabitými bateriemi byly schopny plout plnou rychlostí po dobu 4 hodin. Při plavbě okolo 4-8 uzlů nabíjela ponorka baterie 3-5 hodin jednou za 2 až 3 dny. Díky snorku se nemusela vůbec vynořit a vystavit se tak útokům spojeneckých letadel, které potopily 56% německých ponorek. Také posádce ponorky poskytovaly mnohem více pohodlí. Na jejich palubách byly velké mrazící boxy pro uchování čerstvých potravin, sprchy a dokonce i klimatizace.
Trup ponorky vycházel z prototypu profesora Waltera, který pro svou ponorku poháněnou peroxidem vodíku, navrhl dva tlakové (vnitřní) trupy umístěné nad sebou. V horním trupu byla celá výbava ponorky, zbraně, stroje apod. a spodní sloužil jako obrovská nádrž na peroxid vodíku. Ten však inženýři Schürer a Bröcking využili k uskladnění klasických baterií. Ačkoliv peroxid vodíku dokázal pohánět ponořenou testovací ponorku rychlostí neuvěřitelných 26 uzlů, technické problémy spojené s provozem zabránily jeho praktickému využití.
Teoretické návrhy ponorky typu XXI byly hotovy v lednu 1943 a podrobně zpracovány do června. 13. srpna 1943 byla schválena její výroba. První ponorka byla spuštěna na vodu v loděnicích Blohm a Voss 12. května 1943. Tato i několik dalších ponorek se však potýkalo s množstvím technických problémů, které se obvykle odstraňují s konstrukcí prototypu. Prototyp ponorky U - XXI však neexistoval. První bojeschopná ponorka U-2511 se na moře vydala koncem dubna 1945 pod velením korvetního kapitána Adalberta Schnee, pouze několik dní před kapitulací Německa. Rozkaz o kapitulaci kapitán Schnee obdržel na moři 4. května 1945. Přesto ještě začal útok na britskou flotilu chránící křižník HMS Norfolk. Díky vysoké rychlosti při plavbě pod hladinou a tichému chodu elektromotoru U-2511 velmi snadno podplula silnou eskortou. Schnee se přiblížil ke křižníku a počkal, až se mu dostane do zaměřovacího kříže periskopu. Pak útok přerušil a ponořil se do bezpečné hloubky.
Těžko říci, jak moc by tyto ponorky zvrátily průběh války o Atlantik, ale určitě by spojencům způsobily spoustu starostí. Jejich výroba však začala příliš pozdě, aby mohly udeřit. Konec války zastihl 118 ponorek XXI v různých fázích výstavby a testování. A tak se z nich stalo pouze jedno z nejzajímavějších "kdyby" druhé světové války na moři. Díky své technické dokonalosti však ovlivnily konstrukce většiny poválečných ponorek spojenců.
ROZMĚRY [m]:
Délka 76,6
Šířka 6,7
Výška 11,3
Ponor 6,32
VÝTLAK [t]: 1 621/1 819
RYCHLOST [uzlů]: 15,5/17,5
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 11 150/285
PALIVOVÉ NÁDRŽE [palivo v tunách]: 250
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (příď)
Děla 4 x 20 mm
Miny 12 TMC
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 23
HMOTNOST: [t] 1 600
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 280
POSÁDKA: 57 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 132
Postavené ponorky U2501, U2502, U2503, U2504, U2505, U2506, U2507, U2508, U2509, U2510, U2511, U2512, U2513, U2514, U2515, U2516, U2517, U2518, U2519, U2520, U2521, U2522, U2523, U2524, U2525, U2526, U2527, U2528, U2529, U2530, U2531, U2532, U2533, U2534, U2535, U2536, U2537, U2538, U2539, U2540, U2541, U2542, U2543, U2544, U2545, U2546, U2547, U2548, U2549, U2550, U2551, U2552, U3001, U3002, U3003, U3004, U3005, U3006, U3007, U3008, U3009, U3010, U3011, U3012, U3013, U3014, U3015, U3016, U3017, U3018, U3019, U3020, U3021, U3022, U3023, U3024, U3025, U3026, U3027, U3028, U3029, U3030, U3031, U3032, U3033, U3034, U3035, U3036, U3037, U3038, U3039, U3040, U3041, U3042, U3043, U3044, U3045, U3046, U3047, U3048, U3049, U3050, U3051, U3052, U3053, U3054, U3055, U3056, U3057, U3058, U3059, U3060, U3061, U3501, U3502, U3503, U3504, U3505, U3506, U3507, U3508, U3509, U3510, U3511, U3512, U3513, U3514, U3515, U3516, U3517, U3518, U3519, U3520, U3521, U3522, U3523, U3524, U3525, U3526, U3527, U3528, U3529, U3530
________________________________
Typ XXIII
ROZMĚRY [m]:
Délka 34,68
Šířka 2,97
Výška 7,7
Ponor 3,66
VÝTLAK [t]: 232/256
RYCHLOST [uzlů]: 9,7/12,5
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 1 350/174
PALIVOVÉ NÁDRŽE [palivo v tunách]: 18
VÝZBROJ:
Torpédomety 2 (příď)
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 2
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 100 (180)
POSÁDKA: 14 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 63
Postavené ponorky U2321, U2322, U2323, U2324, U2325, U2326, U2327, U2328, U2329, U2330, U2331, U2332, U2333, U2334, U2335, U2336, U2337, U2338, U2339, U2340, U2341, U2342, U2343, U2344, U2345, U2346, U2347, U2348, U2349, U2350, U2351, U2352, U2353, U2354, U2355, U2356, U2357, U2358, U2359, U2360, U2361, U2362, U2363, U2364, U2365, U2366, U2367, U2368, U2369, U2370, U2371, U4701, U4702, U4703, U4704, U4705, U4706, U4707, U4708, U4709, U4710, U4711, U4712
Info k používaným motorům, elektromotorům a bateriím na u-bootech
Typ I :
Motor diesel : 2x MAN M8V 40/46
Elektromotor : 2x BBC GG UB 720/8
Typ baterií : 124 článku 36 MAK 740 (9260 Ah)
Typ II :
Motor diesel : 2x MWM 6 RS 127 S
Elektromotor : 2x SSW PG VV 322/36
Typ baterií : 62 článku 36 MAK 580 (7160 Ah), 62 článku 44 MAL 570 (8380 Ah)
Typ VII :
Motor diesel : 2x MAN M6V 40/46 nebo 2x GW F-46
Elektromotor : 2x BBC GG UB 720/8, nebo 2x AEG GU 460/8-276, nebo 2x GL RP-137 C, nebo SSW GU 343/38-8
Typ baterií : 124 článku 27 MAK 740 (69940 Ah), 124 článku 27 MAK 800 (8480 Ah), 124 článku 33 MAL 800 (9160 Ah)
Typ IX
Motor diesel : 2x MAN M9V 40/46, nebo 2x GW F-46, nebo 2x MWM RS 34.5S
Elektromotor : 2x SSW 2GU 345/34, nebo 2x AEG GU 720/8-287
Typ baterií : Typ IXC ? 124 článku 36 MAK 740 (5650 Ah), 124 článku 44 MAL 740 (113000 Ah) Typ IXD ? 248 článku 44 MAL 740 (22600 Ah)
Typ X
Motor diesel : 2x GW F46A-9PU
Elektromotor : 2x AEG GU 720/8-287
Typ baterií : Typ XB ? 248 článku 33 MAL 800 (18220 Ah)
Typ XIV
Motor diesel : 2x GW F-46
Elektromotor : 2x SSW 2GU 345/34
Typ baterií : 124 článku 28 MAL 1000 (12000 Ah)
Typ XXI
Motor diesel : 2x MAN M9V 40/46
Elektromotor : 2x SSW 2GU 365/30, nebo 2x SSW GW 323/28
Typ baterií : 372 článku 44 MAL 740 (33900 Ah)
Typ XXIII
Motor diesel : 1x MWM RC-34-S
Elektromotor : 1x AEG GU 4463-8 + BBC GRC-188
Typ baterií : 62 článku 2x21 MAL 740 (5400 Ah)
šestiválec..osmiválec...Strojovna U-505.
zdroj: Ponorky 1935-1945, www.24flotilla.com
Naposledy upravil Sarroth dne 05. 12. 2007, 19:16, celkově upraveno 14 krát.
_________________
Ponorky jsou bezpečnější než letadla...důkazem tohoto tvrzení budiž fakt, že je mnohem více letadel pod vodou, než ponorek ve vzduchu.
Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat