Taky si trošku přihřeju polívčičku
Moc se o něm nemluví, málokdo ho recenzoval a o nějakou větší propagaci ani nezavadíte. Jenže ho stejně všichni znají, přestože závodní simulátor rFactor si své jméno vytvořil jen svojí kvalitou a možnostmi, které s vydatnou podporou komunity fandů hladce překonají i mnohem slavnější hry. rFactor ale není žádná novinka. Původní verze hry vyšla již v roce 2005, přičemž od té doby prodělala jistou modernizační kůru, takže současná aktuální varianta 1.255 je již veskrze vyladěným produktem vývojářů z Image Space Incorporated (ISI), kteří mají se závodními hrami bohaté zkušenosti. Vzhledem k tomu, že produkci i distribuci si společnost ISI zajišťuje sama, donedávna platilo, že jediný prodejní model zajišťoval nákup a stažení hry z internetu.
100% simulátor?
Je tak prezentován, ale není to tak docela pravda. Hra po instalaci nabízí celkem 12 závodních sérií, potažmo různých modelů aut, jenže až na jedinou výjimku jsou to všechno jen smyšlené vozy, byť navržené podle reálných předobrazů. Navíc jízdní vlastnosti vycházejí z určitého konsensu, kdy si tvůrci stanovili pravidla, podle kterých pak vytvářeli jízdní a fyzický model, jenž je tak sice postavený na reálných základech, nicméně přesně neodpovídá žádnému skutečnému vozidlu...
O něco lepší situace panuje v nabídce závodních okruhů, kterých je sice jen 14, ale ke smyšleným tratím tvůrci přihodili i ty skutečné. Tudíž si zajezdíte v Barceloně, Montrealu, Nürburgringu, Silverstone a Šanghaji, zbytek jsou pak opět vymyšlené tratě. Kvůli chybějícím licencím mají názvy skutečných okruhů zčásti pozměněná jména. Obecně mě nikdy smyšlené tratě nebavilo jezdit, ovšem rFactor je naštěstí jiný, protože právě díky fantazii tvůrců je každý takový okruh zcela jiného rázu, což dělá hru dostatečně variabilní. Nechybí technické a členité tratě, ani rychlé okruhy. Zajezdíte si ve městě, na klopeném oválu, i na předměstí.
Přizpůsobit lze skoro vše
I přes smyšlené vozy a okruhy ale není rFactor žádná hloupá arkáda ve stylu Gridu, ale velmi precizní a komplexní automobilová hra, snažící se co nejvíce přiblížit reálné závodění na obrazovky počítačů, a to včetně všech zákonitostí a pravidel. Začíná to tím, že míra přizpůsobení celé hry i ovládání zaslouží absolutorium, i když je díky tomu interface krapet nepřehledný a překombinovaný. Všechna auta si lze pěkně prohlédnout za všech stran, což stále nebývá pravidlem a široké možnosti volby obtížnosti zase zaručí, že si rFactor bez potíží užije prakticky každý, včetně svátečních řidičů.
Fantastická komunita
rFactor dokonale těží z fantastické podpory amatérské komunity, která se kolem této hry vytvořila záhy po vydání. Po pravdě holá vlastní hra se střídmým počtem aut i okruhů, nota bene veskrze smyšlených, by v dnešních poměrech neměla šanci uspět. Jenže rFactor již několik let stále vylepšuje velmi schopná hráčská komunita, bez níž by hra nebyla vůbec tolik oblíbená. Nutno ale přiznat, že rFactor je opravdu skvěle rozšiřitelný, takže si z něj můžete jednoduše vytvořit simulátor prakticky jakékoliv závodní série, která se jezdí, nebo dříve jezdila.
Obrazně se dá říci, že rFactor dokáže nahradit prakticky jakoukoli jinou automobilovou hru, která kdy na počítače vyšla. Jakmile se objeví nový závodní titul, hned se najdou kutilové, kteří okamžitě zkoumají, kterak dostat nová vozítka i cestičky také do rFactoru. Současný výběr závodních sérií a vozidel je tudíž nesmírný, čítá kolem dvou set nových aut a podniků! Cestovní vozy, formule 1 současné i minulé, monoposty F3, GP2, Champ Car, Nascar, závody tahačů, historické vozy, značkové poháry, rallye i rallycross, motokáry a dokonce i RC modely a k nim i speciální tratě. To všechno a mnohem víc si můžete v rFactoru zařídit.
A v drtivé většině se jedná o co nejvíce akurátní simulace skutečných šampionátů, jako jsou zmíněné F1, F3, GP2, nebo další formule BMW a třeba Lupo/Clio/Megane/Porsche Cup. Můžete se posadit do strojů F1 od roku 1955 až po současnost, stát se účastníkem DTM, WTCC, FIA GT, Le Mans Series, Nascar a mnohých dalších. Našince pak jistě potěší znamenité šampionáty od českých autorů, jako BMW 1 Challenge, Škoda Octavia Cup a připravuje se dokonce Evropský šampionát cestovních vozů 1980, mimo jiné s kultovními kupátky Škoda 130RS! pozn. stále ve vývoji, ještě není vydán
Krásné přídavné tratě
Podobné to je i u stovek tratí všech dekád, které si do rFactoru můžete doplnit: Sosnová, Most, Brno, starý Österreichring, Nürburgring včetně Nordschleife, Le Mans v mnoha historických layoutech, původní Avus, zkrátka je jen málo známých okruhů minulosti i současnosti, které v rFactoru chybí. A dělají se stále další a další. Pamětníci se v okamžiku mohou posadit do kokpitu Porsche 917 a zajet si Le Mans 1970 s kompletním roštem téhož ročníku. Hned poté přesednout do McLarenu MP-4 Alaina Prosta a prolétnout ještě funkčním klopeným oválem v Monze, aby nakonec nasedli do BMW M1 a v kůži Nelsona Piqueta vyzkoušeli dlouhý Hockenheim v poháru M1 ProCar!
Jezdí celý svět
Díky široké komunitě rFactor žije i na poli multiplayeru, protože jeho síťový kód není stejně jako celá hra vůbec náročný na rychlou linku, potažmo výkon počítače. Prakticky každou chvíli se jedou desítky závodů, ale problémem je vůbec najít vhodný podnik, protože v drtivé většině si musíte nejdříve postahovat herní mód a k němu ještě nové okruhy. S vozy a tratěmi samotného rFactoru se jezdí již jen velice sporadicky. První dny jsem tak jen stahoval potřebné mody a tratě, až pak jsem konečně mohl jezdit. Nutno říci, že jsem potkal jen minimum kazičů, ostatní se vesměs snažili vždy jezdit čistě. Naopak zpočátku jsem dostával kartáč hlavně já, proto je dobré se nejdříve vyjezdit offline, abyste to druhým tolik nekazili.
Pokud to pak myslíte vážně, stačí si na internetu najít nějaký komunitní server, nebo tým sdružující virtuální závodníky, ale to vyžaduje více času na pravidelné seance a také pilné cvičení, protože takto sdružení hráči jsou již hodně dobří. Výhodou je ale pak plné fair play závodění bez naschválů a notorických bouračů. pozn. opravdu to chce hrát na nějakém komunitním serveru, protože na public serverech je to většinou Destruction Derby
Valná část použita z recenze Michala Jonáše
Závěr je ten: že v základu (a hraní offline) to nemá takové kouzlo, jako s mnoha rozšířeními - ať už módů nebo tratí - online, kdy jedete v balíku s dalšími, třeba 30-ti "živými" jezdci
Kvalitní - i ve světě uznávaný - je server http://www.simracing.cz na kterém i někteří z nás ponorkářů jezdí
Jestě podotýkám, že na komunitních serverech nelze jezdit s "upravenou" verzi - pouze s legální. Ale při dnešní ceně 699,-Kč za hru a v případě účasti v šampionátech ještě příspěvek 600Kč ročně, to není zas tak zavratná suma, za tu porci zábavy, kterou dostanete.
Naposledy upravil Sarroth dne 14. 04. 2016, 22:20, celkově upraveno 2 krát.
Naposledy upravil mysak_bob dne 12. 03. 2009, 18:42, celkově upraveno 3 krát.
_________________
Chlapi, čtěte to forum. Je toho tady opravdu dost a často se ptáte na to, co tu je už popsáno. Děkuji
Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Pravidla Ligy DK
Die Kapitane transport