Vykliďte můstek! Ponořit! Ponořit! Ale předtím uzavřete poklopy, jo?
Když Spojené Státy vstoupily do války proit Japonsku hned po útoku na Pearl Harbor (7. 12. 1941) Jejich ponorkám veleli kapitáni zvyklí na dobu míru, přičemž mnoho z nich boj nezvládalo. jejich torpéda měly mnoho chyb a mizerně fungovala. Tyto časy nebudou zapomenuty díky ponorkovým kapitánům dychtících po nově vydaném SH 4. Ubisoft předělal velmi dobrý simulátor německých ponorek, Silent Hunter 3, přesunul bojiště z Atlantiku do Pacifiku, výrazně vylepšil grafiku a přidal mnoho nových vylepšení. To celé trvalo méně jak rok. V důsledku zkrácené doby vývoje není ale tento zatím nejdůležitější projekt Ubisoftu úplně propracován a trpí množstvím chyb a menších problémů, které mohou některé velitele od hry odradit (ty co nezvládnou boj). Přesto, stejně jako (US Bureau of ordinance – výbor pro výzbroj?) opravil nedostatky torpéd, tak i tvůrci hry, kteří již vydali jeden patch, pracují na druhém (už byl vydán – pozn. překl.), který by měl napravit některé nedostatky zde zmíněné.
SH 4 vychází v různých edicích; US speciální verze obsahuje mapu Pacifiku, rozpoznávací manuál, seznam klávesových zkratek a manuál. Existuje také EU verze a hlavně ve Velké Británii dostupná sběratelská edice, která obsahuje ,,věci, které nepotřebujete, ale je příjemné je mít“ Tato verze je dokonce dodávána ve stylizovaném obalu. Obsahuje pero, medailon, zápisník, rozpoznávací manuál a historické video na DVD. A pak je tu de luxe sběratelská edice, které se ale vydalo jen 3000 kusů a která vychází ve speciálním železném obalu s nýty. Je pěkné vidět simulátor, se kterým se takto pěkně zachází.
Hra samotná byla Ubisoftem prezentována jako ne nepodobná Hollywoodskému filmu ve snaze přitáhnout mimo hráčů simulátorů i další akční hráče. Je to chytrý tah ( větší prodej , více nových kapitánů atd.), je chvályhodné že hra není jen výkladem historických událostí. Ve většině věcí je o krok napřed před SH3. Např. Kontrola poškození sjednocuje jednotlivě zařízení do systému a oproti SH3 je specializovanější. Místo celkové celistvosti trupu je v každé sekci jiný, což vás nutí pečlivě rozmístit opravárenskou četu. V SH3 navíc opravy zabraly pár minut, ale v SH4 je to jiné. Kdo dostane přímý zásah pumou, nesmí se divit že mu praská trup a i přes snahu opravářů se zaplavují jednotlivé sekce. Hlubinné miny mohou zabíjet, pamatujte si to!
Další věc vylepšená v SH4 je aktivita v přístavech. V SH3 měly GER a ENG přístavy moc hezky udělané, jsou tam budovy, doky, majáky a někdy i lidé, ale žádné lodě. V SH4 jsou přístavy plné letadel, lodí, lidí a velkých válečných lodí. Přestože zde strávíte jen zlomek herního času, všechny tyto novinky zlepšují celkový dojem ze hry, který k dobrému simulátoru rozhodně patří.
Vra ťme se k záměru UBI přitáhnout co nejvíc nováčků. Zrovna jim totiž UBI ztížil cestu ke hře špatnými tutorialovými misemi a nedokonalým manuálem. V menu je možnost ,,ponorková škola“ ale než škola je to spíš pískoviště. ( stejně jako v SH3-pozn. překl.) 4 mise s několika tipy pro hru jsou vše co má nového hráče naučit nové hře. Hráč se v nich naučí základy navigace a manévrování, útok dělem a kulometem, torpédování a útok na konvoj. Tohle by mělo být mnohem lépe uděláno, aby se začátečník snadno dostal do hry, Předat mu mnohem více informací pro hru nezbytných a připravit ho na boj.
V souvislosti s těmito chybami má 100stránkový manuál SH4 také spousty nedostatků. Přes polovinu stránek plní obrázky lodí a údaje (naštěstí v metrických jednotkách) a dalšími obrázky ze hry. Hře se věnuje jen pár stránek, které navíc podávají neúplné a nedostatečné informace hlavně o nastavení hry a klávesových zkratkách ale téměř nic o tom k čemu je použít. I přes to jich několik chybí nebo jsou špatně vysvětleny jako např. ovládání sonaru nebo jak upravit obtížnost během kariéry. Naštěstí je tu i několik stránek věnovaných nastavení TDC a torpédových útoků Není třeba tvořit 1000stránkový manuál, 90 dobrých stran bohatě stačí, hlavně když se místo obrázků věnují hře, taktikám apod. Tyto 2 aspekty mohou výrazně snížit zájem nováčků o hru.
Nyní odejdeme od kritiky přidáme pozitiva. Hra přichází s várkou 10-ti rychlých misí a 5 zvláštními hlídkami. V rychlých misích hráč prožívá historické bitvy – Midway, Filipíny apod. Docela dobře udělané, vhodné pokud si chcete rychle něco zahrát. Zvláštní hlídky jsou podobné, ale s volnějším koncem. Hráč má za úkol např. najít poškozenou letadlovou loď nebo bránit vylodění. Všechny mise představují mnoho námořních bojů, které by jinde jen těžko zkusil. Když Japonci vyplují s úderným svazem, plným letadlových lodí, křižníků, bitevních lodí a torpédoborců proplouvajících kolem vaší ponorky, je to opravdu impozantní. Je snad nemožné nebýt při pohledu na to vše doslova ohromen. V SH 4 není generátor náhodných misí, ale je tu editor, umožňující vytvářet mise dle přání hráče (navíc je přítomen v menu, ne někde v dokumentaci ke hře), takže hráč bude zásobován mapami stažitelnými z internetu.
Dynamická kampaň která tak zdržela vydání SH3 a získala mu takovou oblibu je u SH4 také, ale navíc jsou zde i zvláštní úkoly jako záchrana letce, fotografování přístavů a vysazení komanda nebo špiona. Váš hlavní úkol je ale vedení neomezené ponorkové války proti Japoncům. Velitel se může rozhodnout mezi plněním rozkazů od velitelství nebo lovením lodí a konvojů podle hlášení ostatních ponorek. Pohyb ponorky je prakticky neomezen a lodě můžete najít na trasách, které používaly i ve skutečnosti. Pozor ale na palivo; vzdálenosti v Pacifiku jsou velké a i oceánské čluny mohou mít problémy. Naštěstí můžete bez přerušení hlídky natankovat v jakémkoli přátelském přístavu. Pokud se vám to nelíbí, stačí v nastavení reality vypnout možnost ,,omezené palivo“. Na mapě můžete zrychlit čas až na 8000x a je také vylepšena komprese času při setkání s letadlem nebo lodí.
Radiodepeše jsou mnohem lépe udělané než v SH3. Hráč přijímá zprávy o válce, z domova atd. a také rozkazy od velitelství. Kampaň začíná den po útoku na Pearl Harbor (ale ten nevypadá že by kdy na něj spadla bomba). Snad to bude později opraveno, protože by to vylepšilo dojem ze hry. V každém případě vám ale kampaň SH4 poskytne zábavu na několik měsíců.
Válka v Pacifiku byla mnohem odlišná od té v Pacifiku. U-boaty bojovaly hlavně v Atlantiku, aleAmerické ponorky bojovaly přímo u nosu nepřítele ( pozn. překl.: je vidět kdo to psal…ach jo). Kolem polohy stovek útesů a ostrovů můžete na mapě najít mnoho pomůcek pro navigaci a pronásledování lodí. Kontakty se při spatření objeví na mapě a aktualizují se. Naštěstí vývojáři udělali pronásledování lodí o dost zábavnější než jen ohlášení místa, doplutí a zničení cíle. Pozice platí jen pro čas odeslání a loď pokračuje dál v kurzu nebo se od něj odchýlí a zamíří úplně jinam… Kontakty se objevuje zhruba stejně často jako v SH3.
Pro veterány z předchozích her nebude problém naučit se novinky ze hry. Klasické plocha s nástroji je jen lehce pozměněna Hráč zde také jako v SH 3 může ovládat různá stanoviště bez nutnosti přepnutí se do nich. Z jakéhokoli místa můžete měřit hloubku, obsadit bojová stanoviště nebo získat od sonaristy kontakty, které lokalizoval. Byl jsem dosti překvapen údaji v metrických jednotkách (US ponorka s periskopovou hloubkou 15m?), patch 1,1 to ale upravuje na imperiální jednotky (kromě registru lodí). Je mnohem lepší ponořit se s ponorkou do 300 stop, než do 300m.
Dalším kouzlem ponorkového simulátoru je mimo dynamické kampaně i pocit dobrodružství. Nikdy nevíte co se právě odehrává za horizontem a SH4 tohoto kouzla hojně využívá při tvorbě atmosféry. Další důležitou věcí pro ponorkovou simulaci e i nastavení pro hru. V tom je SH4 také úspěšný. V nastavení reality si můžete vybrat jestli budete hrát SH4 spíše akčněji, nebo reálněji, což vyžaduje mnohem více trpělivosti. Nejdůležitější body jsou TDC, reálné senzory a aktualizace kontaktu. Při real TDC musíte zjistit 3 hodnoty (a identifikovat loď): Vzdálenost, úhel na příď a rychlost (nejlépe odhadem). Nepotopíte toho tolik jako s automatem, získáte ale tolik zkušeností že to rozhodně stojí za to.
Pokud máte zapnuté reálné senzory, jste omezeni ve schopnosti odhalit lodě. Oceán je velký a lodě z WWII ( i pokud měly radar ) mohly odhalit jiné lodě jen na omezenou vzdálenost. Loď vzdálená 50 mil byla stejně dobrá jako loď vzdálená 500 mil a i tak tam po doplutí na místo setkání nemuselo nic být. Pokud máte reálné senzory vypnuté, můžete odhalit více lodí za menší potřeby dlouhého lovu. A na závěr, aktualizace kontaktů dávají hráči možnost vybrat si mezi schopností vidět lodě a letadla na mapě (,,boží oko“). Pokud máte tuto možnost aktivovanou, nebudete muset používat mapu, žádající po vás použití několika nástrojů k vyznačení kontaktů a jejich nalezení. Bez těchto nastavení by to rozhodně nebylo to pravé. Blahopřeji vám, vývojáři!
V každé hře budou chyby, ale tento titul jich má opravdu mnoho – byl totiž moc brzy vydán. I přes vylepšení některých chyb tu zůstává mnoho bugů a chybějících věcí ve verzi 1.0. SH4 nebyl dost dlouho testován (a také ne moc důkladně). US ponorky byly na začátku války vyzbrojeny také nespolehlivými torpédy, které cíle podplouvaly nebo vybuchovaly před ním. Je ironií že hráči SH4 zjistili problémy s torpédy hned jak válka začala, resp. když byla hra vydána. Jejich torpéda ale podezřele často plula za zádí cíle. Je to tím, že TDC ignoruje nastavení rychlosti torpéda – když je nastaveno na nižší rychlost, TDC vypočítá úhel pro nastavení na rychlé a torpédo tak cíli propluje za zádí a rozčílí velitele ponorky (také pozoruhodně podobné skutečnosti ). Bug opraven ve verzi 1.2
Mimo tohoto bugu je tu ještě mnoho dalších. TDC má ještě několik chyb, Kontrola zaplavování ponorky je velmi špatně udělaná a radar SD proti letadlům zachytává hladinová plavidla. Patch 1,1 upravuje ovládání tak že při stisknutí klávesy A se ihned objeví CTD. Při delší době na moři bude okno se zprávami působit zaseknutí hry na pár až 30 vteřin. Někteří kapitáni také hlásí záhadná ,,onemocnění“ členů posádky, kdy jim začne klesat zdraví tak, až zemřou. Ubisoft se snaží tuto chybu napravit.
Na závěr zde chybí pomůcka pro určení rychlosti cíle. V SH3 stačilo spustit stopky a chvíli je nechat běžet a poté se rychlost určila sama nebo se stačilo zeptat se zbrojního důstojníka a ten vám ji s úžasnou přesností nahlásil. V SH4 ale není (asi dostal vlastní ponorku; byl totiž zkušenější než většina hráčů). Můžete použít mnoho jiných metod jak rychlost zjistit ale většina hráčů chce jednoduchou funkci jako právě ty stopky. Hráč tak toho musí udělat mnohem více a bude mu to trvat déle. To je pravděpodobně poslední důležitá chyba v SH4.
Hra samozřejmě nabízí mnohem více kladů než záporů a rozhodně by to nebylo dobré zhodnocení psát jen o záporech. V Pacifiku používaly americké ponorky tepelné vrstvy aby nebyly odhaleny (v SH4 to funguje také). Při testech jsem usoudil že je velký rozdíl v umělé inteligenci DD (je nižší). Správa posádky je mnohem jednodušší, ale jestli chcete můžete svou posádku stále hlídat jako v SH3. Už vás nebudou obtěžovat hlášky jako ,,málo mužů u dieselových motorů“, stačí jen kliknout na jedno tlačítko a směny se vymění…
Mnoho dobrých věcí z SH3 je zpět; červená světla, plně funkční stanoviště hydrofonu, periskopy, 3D posádka (i když ne tak interaktivní jako v SH3) opakující a plnící hráčovy rozkazy. Systém navigačních bodů opět funguje bezchybně. Ponorky vypadají opravdu dokonale. V dobách DOSu a Windows 95 bylo zázrakem když ponorka vypadala jako ponorka. Dnešní ponorky mají kabely, pohybující se antény a hloubková kormidla, otáčející se hlavice sonaru a mnoho dalšího. Všechno je to úžasné a dává to dojem že opravdu velíte americké flotilové ponorce.
Útok na Japonskou loď umožňuje hráči užít si všechny důležité vlastnosti simulátoru, tak dobře umístěné do SH4. Nepřátelské konvoje a eskorty jsou ve většině věcí stejné jako dříve. Když jsou napadeni, začnou kličkovat a eskorta vás začne hledat.
Několikrát jsem viděl jak se 2 lodě téměř srazily když jedna vplula druhé přímo před příď a pak musely zastavovat a manévrovat jako na pouťovém autodromu. Umělá inteligence zkrátka potřebuje vyladit. Lodě v přístavech by také při útoku reagovat a ne se nechat odstřelit jako terče.
Eskorty jsou dosti agresivní a houževnaté, ale nejsou vybaveny božskou silou. 14krát jsem hrál stejnou misi abych se vyhnul schopnostem DD. Jestli se hráč bude chovat jako opravdový kapitán, bude se cítit jako ve skutečnosti. Tepelné vrstvy a tichý chod mu dovolí vyhnout se přímému zásahu hlubinnou minou a dají mu slušnou šanci uniknout. Zjistil jsem, že když se dostanete 1500 yardů (nebo metrů?) od nepřítele, který bombarduje vaši starou pozici a zrychlíte na plnou rychlost nebo zvednete periskop, DD vás najdou a znovu na vás shodí pár výbušných japonských pozdravů.
Svět v SH4 je plný různých lodí, od malých kocábek po obří válečné lodi, zahrnující 18 typů letadlových lodí, bitevních lodí a křižníků, 9 typů eskortních lodí a přes 18 typů obchodních lodí. Každá loď přetéká detaily, od nákladu až po spouštění člunů při potopení. Bohužel chybí ponorky, které hráč neovládá a to jak US, tak i JAP. Takže si nikdy neužijete vyhýbání letícímu torpédu nebo podvodní souboj. Nebo tu přece jen jsou? V seznamu lodí jsou 2 JAP uvedeny, ale ve hře jsem je neviděl. Hráč si může vybrat z 6-ti typů: stará třída S, Tambor, Porpoise, Gato, a Balao.
Nikdy se neobjevil simulátor, který by vypadal tak jako SH4. SH4 je opravdu nádherný i když hrajete jen na střední úroveň detailů. SH3 v minulosti také oslnil grafikou a SH4 v této tradici pokračuje. Čistý Pacifik vám umožňuje vidět z povrchu i pár metrů pod hladinu a při pohledu pod vodou vidíte efekty lámajícího se světla. Grafika se dá nastavit, takže hráči se slabším PC si užijí kvalitní hru. Při vysoké úrovni detailů je hra skutečně úžasná. Je nádherné při hraní pozorovat z můstku vaší ponorky vlnky na hladině nebo třeba východ Slunce.
Na téma jak skvěle hra vypadá by se toho dalo říct ještě mnoho. Pohyb vypadá mnohem lépe, fyzika je také znatelně vylepšena, Takže hra je MNOHEM blíže realitě než starý dobrý SH1. Dokonalé pohyby, pocity ze hry… prostě vše. Když nařídíte prudký obrat, ponorka na chvíli zpomalí. Výbuch torpéda (mimo toho že loď roztrhá, odhodí náklad, letadla atd.) vypadá také mnohem lépe než dříve. Všechny zbraně jsou nyní mnohem efektnější – už žádné očazené místo na trupu, ale díra, skrz kterou můžete nahlédnout do interiéru lodi. Stejně jako v SH3 se lodě potápějí různými způsoby; převrací se, lámou se vedví, rychle po zádi atd.
Na lodích se pohybují malí námořníci a důstojníci, u zbraní jsou vojáci a na můstku hlídka. Při potopení lodi spustí čluny. Rád bych vám popsal účinnost kulometu proti trosečníkům, ale Ženevské konvence mi to nedovolují.
Měl bych vás také seznámit s cenou za vzhled SH4; Hraji hru na 19“ Samsung 931B LCD monitoru a nemůžu si stěžovat. SH4 ale používá jen rozlišení 1024x768 a zatím ho nejde změnit. Někteří lidé s jinými monitory ale tvrdí že i tak hra nevypadá špatně. Pravděpodobně to bude upraveno v patchi 1,2.
Zvukové efekty jsou povětšinou převzaty ze SH3. Nechci si stěžovat, ale uzavírání poklopu na US ponorce zní skoro jako na U-boatu… No co, lepší použít osvědčené materiály než riskovat nefunkčnost nových. Hlasy posádky jsou autentické a mění se podle situace; když je tichý chod, posádka šeptá, když je uprostřed boje, křičí. Mnoho zvukových efektů propůjčuje hře autenticitu, např. praskání v trupu, vlny narážející na věž, šrouby atd. Nejlepší je ale zvuk sonaru DD, který se mění dle frekvence, vzdálenosti a jejich situace. I přes to zde chybí několik hlášení a zvuků. Verze 1,1 je ale skoro všechny doplňuje. Za zvuky se SH4 také musí pochválit.
Jestli chcete vytvořit smečku s ostatními kapitány, můžete si na UBI.com zahrát se 4-mi kapitány, n LAN pak s 8-mi, přičemž stabilita hry je docela dobrá. SH4 nabízí adversial mod, ve kterém hostující hráč velí konvoji a eskortě. Několikrát jsem si to zkusil a zjistil že má singleplayerová obtížnost 92% převyšovala multiplayerové možnosti nastavení. Bude to prý opraveno v dalším patchi. Až bude opraven, bude pravděpodobně velmi zábavný.
SH4 pokračuje v tradici série SH jako simulátor dostupný všem lidem plný jak různých drobností (které ale potěší) a také realitou nezbytnou pro hardcore hráče ponorkových simulací. I přestože byla vydána o něco dříve než měla a má nějaké ty chyby, je tato hra vynikající. S dobře udělanou kampaní, grafikou a tunami detailů je SH4 nezbytností pro PC každého fanouška ponorkových simulací.
Hodnocení: 87
Realita |
Historická přesnost |
Grafika |
Zvuk |
Hratelnost |
Opakované hraní |
Stabilita |
Multiplayer |
Editor misí |
18/20 |
9/10 |
10/10 |
9/10 |
18/20 |
9/10 |
5/10 |
4/5 |
5/5 |
Bonus:
+5 za nastavení reality, fyziku a grafiku
-5 za nedokončenou hru, manuál, tutorial