|
Otázka na stav Silent Hunteru 5
překlad textu: Sepp von Posorschitz
Článek v původním znění lze nalézt na stránkách MarineSims.de.
Silent Hunter 5 - koupit Silent Hunter 5 či nechat bez
povšimnutí?
Dosavadní zprávy uživatelů ale též značné
rozdíly mezi profesionálními testovači
příliš nepomáhají nerozhodnému
člověku při jeho rozhodování, zda hru koupit či nikoli.
Také na MarineSims (internetové stránky
zabývající se mj. námořními
simulátory) si není nikdo tak zcela jist, zda by se měl
či mohl udělat obsáhlý test. Hráčská
komunita se v posledních dnech rozdělila na dva tábory;
jeden tvoří zcela zklamaní a rozzuření
hráči, druhý pak nepřekvapení, ale stále
plní naděje. Oba tábory však mají pravdu.
Je možné být na jedné straně zklamán, ale
také pln naděje. Kdo si koupil již SH 3 a SH4, ten již
ví, že dosavadní průběh po vydání SH5
není něco tak zcela nového. Vydané verze obou
předchůdců se na trhu objevily značně "zabugováné" a
urychleně musel ty nejhorší chyby odstranit vydaný
patch. O to více udivuje, že se v SH5 vyskytují chyby,
které byly dostatečně známy u předchůdců a které
musely být nakonec odstraněny moddery (tvůrci modů).
Negativním aspektem pro mnohé se zdá být chudé uživatelské rozhraní
("User-interface"). Zcela jistě právě zde věnovali vývojáři grafickému
zpracování málo snahy. K tomu se dále přidává to, že se toto uživatelské
rozhraní, s nímž mnozí tak jako tak pracují již od roku 2005, podstatně
odlišuje od svých předchůdců. Podle názoru vývojářů dává SH5 v tomto
ohledu přece je silný základ pro další modifikace a vývoj. Vůbec zde
nechci rozebírat detaily, neboť většinou se jedná právě jen o detaily,
které se částečně již v den vydání hry - díky práci modderů (tvůrců
modů) - staly minulostí. Pozitivní je jednoznačně grafická stránka, jež
je působivě realistická, k tomu nová forma alternativní dynamické
kampaně. Hráč ji může přijmout, ale také nemusí. Kdo preferuje vést
námořní válku dle vlastního uvážení, jak je zvyklý z SH3/4, ten může
jednotlivé mise ignorovat, avšak hrozí mu nebezpečí, že propásne
skutečně napínavé okamžiky dějin druhé světové války.
Management posádky
Nikdo nepostrádá management posádky tak, jak byl v původním SH3; při
dlouhodobém hraní lezl spíše na nervy, k tomu byl vysoce nerealistický.
V SH4 však byl rozdělen na služební směny a výkonnost jednotlivých
stanic mohla být přesunem mužů zvyšována. SH5 šel jinou cestou. Zde jde o
morálku, o výkonnost důstojníků a poddůstojníků. Neboť právě ti přímo
ovlivňují výkonnost v rámci své oblasti působnosti a pracovní náplně.
Chytrý a pěkný systém. Přece jen však by nebylo špatné mít dodatečně i
systém se služebními směnami jako v SH4, v němž bylo možné mít na očích
každého námořníka. Já osobně to tak trochu postrádám.
Zbývá nám ještě projít
všechny stanice včetně dialogů s nejdůležitějšími
členy posádky. To už má přece jen něco do sebe, jakousi
atmosféru, která fanouškům německých
ponorek dává takový nepopsatelně
příjemný pocit v břiše. Jistě, dialogy
nemají rozměr klasické hry s přidělenými rolemi,
ale přispívají k pozitivní atmosféře ve
hře. A určitě bude toto, pokud ne od UBI, pak určitě komunitou
hráčů, dále rozšířeno. Vlastně právě
tady se nachází největší potenciál
hry, který je společností UBI významně
podporován. Nemálo editorů je přece
součástí DVD! Na základě toho bude pozorný
znalec už vědět, co Silent Hunter 5 potřebuje - potřebuje čas. Čas,
který vývojáři už neměli, jak se to aspoň
jeví. Zde se v neposlední řadě opírá o
podporu velké a silné komunity hráčů řady Silent
Hunteru.
Jen stěží bychom nalezli tak silnou scénu jako tu, která ponorkovým
nadšencům na celém světě vytvořením modu GWX4 dodala téměř nový Silent
Hunter 4.5, který již měl ostatně i nádherně rozpracovanou průchozí
ponorku. A jen oficiální oznámení SH5 nechalo tyto pilné ruce modderů
(tvůrců modů) odpočívat a přerušilo práce na dalších velkých modech pro
SHIII.
V neposlední řadě je vhodné zmínit, s jakými odbornými znalostmi
dějin se vývojáři Silent Hunteru III zhostili své úlohy a že vytvořili
zcela nový svět v letech 1939 až 1945. Nebo velký německy hovořící klan -
Aces of the Deep, který vydal modifikaci, jež zprostředkoval naprosto
jedinečný multiplayerový pocit (feeling), který uživateli dává
příležitost stát se skutečnou součástí virtuální flotily, s hodnostmi a
vyznamenáními, díky nimž se každý těší na další bojové plavby.
Koupit? Ano či ne?
Toto rozhodnutí musí učinit každý sám. Nikdo nemůže požadovat od
zákazníka, aby koupil produkt, na kterém ze strany UBI musí být ještě
mnoho zlepšeno. Kdo je však přece odhodlán, vydat se nádhernému mořskému
vánku, kochat se pohledem na z Kielského přístavu při západu slunce
vyplouvající ponorku a radovat se z virtuální procházky na německé
ponorce typu VII, tak ten zklamán nebude. Nehratelné to nyní rozhodně
není, jak zbrkle napsal jeden známý testovač simulátorů. Čas je klíčový
element; a tedy i rozhodný moment při zvažování nákupu tohoto
simulátoru. V každém případě je to investice do budoucna, to si můžete
být jisti. Neboť Silent Hunter 3, který byl doposud asi nejúspěšnější
hrou této řady, stále žije, a to i po pěti letech svého života?
Není žádným tajemstvím, že vývojáři UBI staví na podpoře komunity
modderů (tvůrců modů). Vycházíme zde na novou cestu? Vychází UBI na
cestu nové interakce mezi vývojáři a zákazníky, jež jsou ochotni
vtisknout a realizovat vlastní nápady a představy do výrobku a současně
odstranit nedostatky nebo dokonce jeho chyby? Proč také ne? Ostatně VW
(Volkswagen) také vyrábí spartánsky vybaveného Golfa v cenově zvýhodněné
verzi, srovnáme-li ho s draze zaplacenými řadami. Zde je však k
dispozici bezplatný tunning. Neznamená to, že bychom schvalovali, že nám
výrobce předkládá produkt s chybami, ale tak nějak jsme už něco začali
tušit v okamžiku, kdy nám vývojáři ke hře přibalili nástroje a určitá
data v otevřeném formátu.
Silent Hunter 5 verze 1.0.5 se v jednom ohledu od svých předchůdců
neliší. Potřebuje trochu více času na vývoj. Na druhou stranu je tento
vývoj zaručen.
Prohlášení Dana Dimitrescu (vedoucí vývoje, Ubisoft Rumunsko, Silent
Hunter 5), čerpáno ze Subsim-fóra (překlad):
"Takže, nemohu zde samozřejmě napsat vše, co bych chtěl říct, tak
alespoň toto: Negativní zpětnou vazbu (feedback) týkající se Silent
Hunteru 5 lze rozdělit do těchto tří rubrik:
A - falešná očekávání (věci, na které se jednoduše SH5 nezaměřuje)
B - Oprávněné stížnosti týkající se bugů (chyb) nebo nedodělků ve
hře - nejčastější z nich pro nás NEJSOU nové. Mám větší seznam než jaký
je na tomto fóru. Věřte mi, jen stěží lze vystihnout má očekávání, ale
tak by to asi řekla většina vývojářů her tam venku.
C - Oprávněné stížnosti týkající se rozhodnutí o designu hry - např.
rozhraní ("interface"). Některým z nich rozumím a chápu je, ale nejsem
nijak nadmíru zneklidněn, protože největší množství vytčeného může být
jednoduše opraveno, a to mody. Vtělit rozhraní ("interface") použité v
SH4 do SH5 je velice jednoduché.
Jak jsem již řekl
v jiném vlákně, nebojím se tvrdit, že časem
(prostřednictvím patchů a modů) toto BUDE JEDINÝ
SIMULÁTOR NĚMECKÝCH PONOREK, KTERÝ SE BUDE
HRÁT. Nazývat tuto hru arkádou je prostě
nepravdivé - není o nic více či méně
arkádou než SH3 nebo SH4. Nazývat jej hrou s přidělenou
rolí je taktéž mylné. Je to stejná simulace
jako předtím, rozšířená ovšem o
některé elementy v rámci přidělených rolí
jako např. o nový management posádky.
Já osobně nejsem s aktuálním stavem těchto elementů spokojen (dlouhá
historie), ale: a) Nikdo není nucen je používat; b) lze je
prostřednictvím modů učinit realističtějšími.
Prosazuji koncept elementů v rámci jednotlivým námořníkům
přidělených rolí. Četl jsem mnoho knih a pochopil, že se řada věcí ve
válce nestala v důsledku použití techniky, nýbrž jednoduše kvůli lidem.
Než skončím, chci říct ještě dvě věci:
1) Ubisoft je
podnikem, Ubisoft Rumunsko je jen jeho částí.
Prosím přestaňte už rozdělovat Ubisoft a Ubisoft Rumunsko. Ne
vše, co je dobré, je výsledkem naší
práce, ne vše, co je špatné, je vina
druhých. Já a všichni ostatní lidé
jsme tvůrci chyb v SH5. Lidé "tam nahoře" se také mohli
rozhodnout nevydávat už žádný další
titul řady Silent Hunter, stejně jako se vy můžete rozhodnout, že sim
tuto hru prostě nekoupíte.
2) Prosím přestaňte vyvolávat spory mezi moddery (tvůrci modů) a
námi vývojáři - vzájemně se potřebujeme.
Takže mé dnešní prohlášení: Ne, nejsem spokojen s aktuálním stavem
Silent Hunteru 5. Ještě nikdy (vyjma SH3, i když ten také nebyl
perfektní) jsem nebyl spokojen s některým z mých projektů v době jeho
vydání.
Důvěřuji potenciálu SH5, ale nejsem věštec. Opustil jsem svou práci
po vydání SH5? Ne! Nejsem snad chlap?
Někteří tuto hru nekoupí, protože je nebude bavit nebo s ní budou
mít jiné problémy. Ale všichni ti, jež do nás vložili svou důvěru, nás
zde potřebují."
|
|
|
|
|