Britská ponorka třídy M

 

 

autor: Günther Königg


Mclass


Délka maximální 90,19m
Šířka      7,52m
Výtlak vynořená 1 610 t
Výtlak ponořená  1950 t
Max. Ponor 70m
Výzbroj 4 × TT 457 mm/533 mm (4p) , 8 torpéd
1 × 305mm dělo, 1 × 76,2mm dělo
Pohon 2 × 12-válcový diesel Vickers, 1 400bhp
4 × electro 400 hp, 2 hřídele
Dosah 4 500 NM / při ekonomické rychlosti
Rychlost vynořená 15 uzlů
Rychlost ponořená 9 uzlů
Posádka max. 65
Postavené ponorky M 1, M 2, M3

 Poté, co na počátku První Světové války německé námořnictvo, včetně ponorek, několikrát ostřelovalo britské pobřeží, vznikl projekt montáže 305mm děla, do té doby užívaného na bitevních lodích,  na ponorku. Při jejím projektování byl použit trup třídy K, tentokrát ale s použitím spolehlivějšího dieselového pohonu.

Ani jedna z ponorek třídy M do války nezasáhla, mimo jiné proto, že admiralita nehodlala riskovat případnou ztrátu ponorky při operaci nepatrného významu. Později byly vypracovány plány použití děla proti hladinovým lodím, kdy měla ponořená ponorka namíit svou příď na cíl (dělem se dalo střílet pouze vpřed ve velmi omezeném úhlu, protože zpětný ráz boční salvy by ponorku potopil), zvednout hlaveň děla nad hladinu a vypálit. Poté by se musela vynořit a znovu nabít. Nepraktičnost tohoto konceptu způsobila přestavbu ponorek M 2 a M 3 pro jiné role:

M 2 byla přestavěna na letadlovou ponorku, s hangárem a katapultem na místě děla. V roce 1932 se potopila při nehodě, nejspíš kvůli netěsnícím dveřím hangáru.

M 3 byla postavena s o 3 metry delším trupem a výzbrojí torpédometů větší ráže a po úpravě v roce 1927 měla sloužit jako minonoska. Nad trup byla přimontována nástavba se 100 minami. Jako jediná z těchto ponorek neskončila na dně moře a vroce 1932 šla do šrotu.

M 1 si jako jediná ponechala velkorážní dělo, ale brzy po konci války se potopila po srážce s parníkem SS Vidal.

_________________________________________________________

přejít: DISKUSE | ČLÁNKY


 


 



© 2007- 2008 Die Kapitäne