Bitva o Maltu a Operace Pedestal 

autor: Riptor von R.I.P.

 

Operace Pedestal byla nejvýznamější zásobovací operací na pomoc těžce zkoušené Maltě. Co se týče materiálních ztrát, jedná se o jednoznačné vítěžství sil Osy, nicméně část nákladních lodí, včetně tankeru S.S. Ohio, dorazila do La Vallety a přivezla potraviny, střelivo a palivo, které zajistily budoucnost obyvatelstvu ostrova na dva měsíce. Vzhledem k historickým skutečnostem, kdy Malta prožívala své nejtěžší období v průběhu války ve Středomoří, byl cíl operace částečně splněn.

 

Válka ve Středomoří započala fakticky 10.června 1940, kdy Benito Mussolini vyhlásil válku spojencům a zahájil útok v severní Africe z Lybie směrem na britský Egypt a na Balkáně z Albánie na Řecko.  Mussolini silně podcenil význam Malty a tak Britům zůstala v držení důležitá letecká a námořní základna, která významně ovlivnila průběh války ve Středomoří. Malta svou strategickou polohou uprostřed Středozemního moře zajišťovala kontrolu veškerého námořního provozu  v oblasti. Stala se hlavní základnou britských sil, ohrožujících italské a později i německé transporty do Severní Afriky. V době, kdy Mussoliny započal svou válku, byla obrana Malty velmi skromná. Tři letiště, přístav La Valleta a město chránilo 68 protiletadlových děl, byť se původně počítalo se 156. Letecké síly byly zastaralé a v malých počtech. Na Maltě bylo přítomno 5 letounů Fairy Swordfish a 4 stíhačky Gloster Gladiator. Tyto čtyři letouny byly čirou náhodou nalezeny v květnu 1940 ve skladu námořního letectva rozložené v bednách a již 4.června byly uvedeny do operačního stavu na Maltě. Hned v počátku leteckých útoků byl jeden stroj těžce poškozen, ale zbylé 3 letouny, které obyvatelstvo Malty pojmenovalo jmény Víra, Naděje a Láska, odrážely italské letecké údery dalších 18 dní a staly se symbolem odporu Malty. Letoun "Víra" je dodnes k vidění ve válečném muzeu v La Valletě. Po inkriminovaných 18 dnech přilétla posila 4 letounů Hurricane. Britové dále posilovali obranu a postupně i útočný potenciál Malty. Přilétly další Hurricany a Swordfishe, přístav v La Valletě začal fungovat jako základna ponorek a svazů torpédoborců, které začaly účinně napadat italské zásobovací trasy. Letouny dále plnily průzkumné mise a zajišťovaly ochranu konvojů plujících do Egypta.


Letoun Gloster Gladiator


Letoun "Víra" na letišti na Maltě

Na konci roku 1940 bylo Mussoliniho válečné tažení v koncích a obě jeho ofenzivy byly zastaveny. To přimnělo Hitlera, aby zapojil do bojů ve Středozemí i německé jednotky. Tou nejvýznamější byl X.letecký sbor Luftwaffe, kterému velel generál Geissler. X.letecký sbor měl ve výzbroji převážně Messerschmitty Bf-109 a Junkersy Ju-87 a Ju-88. Navíc byl speciálně vycvičen pro útoky na námořní cíle. Již v lednu 1941 začal Geissler ze Sicílie útoky proti Maltě, z počátku hlavně na její námořní zásobování. Velitel leteckých sil na Maltě, vicemařšál Hugh Lloyd měl oproti Geisslerovi 16 dvoumotorových Welligtonů, 12 Swordishů a 16 Hurricanů, s kterými v žádném případě nemohl konkurovat. Sílu německého X.leteckého sboru záhy poznala Royal Navy, když byla těžce poškozena letadlová loď Illoustrious, doprovázející zásobovací konvoj na Maltu, včetně posily dalších 16 Hurricanů. Illustrious zachránilo pouze to, že se jednalo o jednu z nejmodernějších britských letadlových lodí třídy Formitable, které na rozdíl od amerických letadlových lodí měly pancéřové letové paluby a důležité části lodi zůstaly v přijatelném chodu. Těžce poškozená letadlová loď, zasažená při útoku nejméně 7-9 pumami, se doploužila do La Vallety, kde si prožila 16.ledna další letecký útok, který se však díky heroické protiletadlové obraně podařilo přežít bez dalších vážných ztrát. Illustrious nemohla zůstat v dosahu německých letounů, a tak Němcům Britové přepravili překvapení, když následující ráno už loď v přístavu nebyla. Uprchla v noci do Alexandrie a poté Suezkým průplavem okolo Afriky odplula na opravy do USA. Její stíhačky přelétly na pozemní letiště a podpořily tak obranu "nepotopitelné letadlové lodě", jak začala být Malta označována.
Síla leteckých útoků na Maltu nadále rostla a počátkem března byly zbylé Wellingtony staženy. Stíhacích Hurricanů zbylo 8 a síla leteckých operací z Malty byla značně oslabena. To umožnilo v podstatě bezpečnou přepravu jednotek Rommelova Afrikakorpsu do Lybie. Poté musel Geissler v útocích polevit, neboť X.letecký sbor musel přeskupit část svých sil na Balkán, popřípadě do Sev. Afriky. V tomto krátkém období oddechu byla Malta i přes ztráty zásobována po moři a síla leteckých sil opět vzrostla. Egypt byl zásobován námořními trasami okolo mysu Dobré Naděje přes Suezský průplav, což byla enormní vzdálenost oproti délce zásobovacích tras Osy. Ty však velmi úspěšně narušovaly letouny a ponorky z Malty, takže v druhé polovině roku 1941 končilo 60% zásob na dně. Rommel se začal potýkat s katastrofálním nedostatkem pohonných hmot, jelikož na většině tankerů Osy tou dobou rostly mořské houby na dně Středozemního moře, což zapříčinilo obnovení leteckých útoků proti Maltě. Následující půlrok si Malta prožila své nejtěžší období

4.prosince 1941 zahájila Luftwaffe systematické bombardování a předběžně byla naplánovaná operace Herkules - obsazení Malty. Útoky vedl polní maršál Kesselring, který měl jednoznačnou početní převahu a byl pevně rohodnut zlomit odpor Royal Navy a RAF. V únoru již byla většina britských stíhaček zničena na zemi a v provozu zbylo 11 strojů. Námořní základna v La Valletě byla silně poškozena a její bojeschopnost silně potlačena. Britové se snažili udržet bojeschopnost Malty stůj co stůj, a tak na letadlových lodích převážely k Maltě Spitfiry, které z jejích palub přelétaly na ostrov. Jedna posila Spitfirů byla téměř okamžitě zničena, neboť těsně po jejich příletu přišel německý nálet, napříště už byli Britové ostražitější a pro přilétnuvší letouny byly vybudovány  kryty, do kterých byly okamžitě po přistání navedeny a uschovány. V těchto krytech byly dále dotankovávány a přezbrojovány. V dubnu byl obyvatelstvu Malty udělen od krále Jiřího VI. Jiřího kříž za projevenou odvahu a houževnatost v nepřestávajích náletech, který dodnes zdobí Maltskou vlajku.
Na konci dubna dospěl Kesselring k závěru, že je Malta vyřízená, a opět polevil v útocích. Angličané nelenili a již 9. května přilétlo 64 nových Spitfirů. V červnu 1942 dobyl Rommel Tobrúk, kde dobyl značné zásoby pohoných hmot a vojenského materiálu, a tak byla operace Herkules odložena na neurčito, a jednotky k jejímu provedení převedeny do Sev. Afriky.  

Na Maltě tou dobou ani tak nebyl nedostatek válečného materiálu, jako spíše potravin, střeliva a paliva. V zhledem k německým leteckým útokům v první polovině roku 1942 námořní doprava na Maltu nebyla možná a tak se stávala situace čím dál tím více kritická. Britská admiralita byla tuto skutečnost nucena řešit a rozhodla se vypravit na Maltu v součinnosti 2 konvoje. Operace dostaly názvy Harpoon (konvoj z Gibraltaru) a Vigorous (konvoj z Alexandrie). Tyto akce však skončily neúspěchem. Z lodí vyslaných z Alexandrie nedoplula do La Vallety ani jedna, z 6-ti lodí vypravených z Gibraltaru dorazily pouze 2. Bylo tedy nutno vyslat další konvoj, největší do té doby. Operace dostala název Pedestal.

K provedení podpory operace Pedestal byl použit svaz H posílený o lodě domácího loďstva. 9. srpna vyrazily celkem 3 uskupení.

Krycí svaz, zahrnující letedlové lodě HMS Eagle, HMS Victorious a HMS Indomitable, bitevní lodě HMS Rodney a HMS Nelson, křižníky HMS Phoebe, HMS Sirius, HMS Charybdis, HMS Nigeria, HMS Kenya, HMS Manchester a HMS Cairo a 24 torpédoborců.

  
Letadlové krycího svazu v průběhu operace Pedestal, zleva HMS Victorious, HMS Indomitable a HMS Eagle

Přepravní svaz, složený z letadlové lodě HMS Furious a osmi torpédoborců, který přepravoval 36 stíhaček Spitfire na obranu Malty.

Konvoj 14-ti obchodních lodí - Almeira Lykes, Brisbane Star, Clan Ferguson, Deucalion, Dorset, Empire Hope, Glenorchy, Melbourne Star, Port Chalmers, Rochester Castle, Santa Elisa, Waimarama, Wairangi a tankeru Ohio - toho času největšího na světě.

O konvoji se němci dozvěděli 10.srpna a od 11. byl sledován průzkumnými letadly. Okolo 13. hodiny odstartovaly z Furious Spitfiry na Maltu. Jen několik minut poté dal Kapitán-poručík Helmut Rosenbaum povel k odpálení plné salvy předních torpédometů své U-73 (VII B). Všechna 4 torpéda zasáhla letadlovou loď HMS Eagle a zpečetila její osud. Rosenbaum úspěšně uprchl a byl vyznaménán Rytířským křížem. O 2 měsíce později se stal velitelem 30-té, černomořské flotily. Zahynul při leteckém neštěstí v květnu 1944.

 
Potápějící se HMS Eagle

Večer otočila nazpět přepravní skupina a dále pokračoval jenom krycí svaz a konvoj. Večer ve 20.45 byl konvoj napaden německými letouny, žádná loď však nebyla potopena. Těžké chvíle měly přijít až následující den. V 1.00 hod. torpédoborec HMS Wolverine objevil, taranoval a zničil italskou ponorku Dagabur, to však byl na delší dobu poslední britský úspěch. V poledne přišel další letecký útok, který poškodil nákladní loď Deucalion, která byla později potopena u pobřeží Tunisu. Jeden italský letec zasáhl i HMS Victorious, jeho puma však nevybuchla. Odpoledne torpédoborec Inhuriel potopil rovněž taranem ponorku Cobalto, přitom byl však sám poškozen a přinucen k návratu na základnu. V 18.35 přišel další útok stovky letadel, které 3-krát zasáhly Victorious, torpédoborec HMS Foresigh, který byl zasažen torpédem, musel být potopen. Po skončení náletu obrátil svaz H nazpět k Gibraltaru a Sicilským průlivem pokračoval dál jenom konvoj s eskortou pod vedením kontraadmirála H.M. Burrougha. Tato skupina čítala křižníky HMS Nigeria, Kenya, Manchester, Cairo a 12 torpédoborců. Za nedlouho utrpěla citelné ztráty. Italská ponorka Axum vypálila 6 torpéd a zasáhla křižníky Nigeria a Cairo, jedním torpédem i tanker Ohio. Cairo byl těžce poškozen a musel být potopen. Nigeria se s eskortou 2 torpédoborců obrátila k Gibraltaru, Ohio pokračovalo dál. Než utichl zmatek po útoku Axumu, překvapil konvoj svaz 20-ti Ju-88 které potopily nákladní lodě Empire Hope, Clan Ferguson a poškodily Brisbane Star. Aby toho večera všeho nebylo dost, další italská ponorka, tentokráte Alagi, torpédovala HMS Kenya, který však přes poškození byl schopen plout dále.


Italská ponorka Axum zasahuje torpédem S.S.Ohio


Těžce poškožený HMS Nigeria se vrací do Gibraltaru

 

V noci 13. srpna na konvoj zaútočily německé a italské rychlé čluny, které napadaly svaz po celou dobu jeho plavby okolo Tuniského pobřeží. Byl potopen křižník Manchester a obchodní lodě Glenorchy, Wairangi, Almera Lykes, Santa Eliza. Rochester Castle byla těžce poškozena. Ráno letouny potopily Wainamaramu a poškodily Ohio. V 10.50 další vlna zasáhla Dorset, opět Ohio a Rochester Castle. V 16.00 zanechal Burrows u poškozených lodí 2 toprédoborce a odplul se zbytkem lodí na základnu. Do La Vallety vpluly tři obchodní lodě z konvoje ? Rochester Castle, Melbourne Star a Port Chalmers. V 19.00 německé bombardéry potopily nehybnou Dorset. Brisbane Star dorazila druhý den, poškozené Ohio bylo ukotveno mezi 2 torpédoborce a dovlečeno do La Vallety o další den později. Celkem bylo na Maltu dopraveno 32 000 tun paliva, meteriálu a potravin, které zajistilo fungování Malty na další 2 měsíce. Britské námořnictvo za to zaplatilo ztrátou letadlové lodě, 2 křižníků, 1 torpédoborce a 10 obchodních lodí. Ohio již nebylo schopno další plavby a bylo potopeno nedaleko Malty v roce 1946 britským torpédoborcem. Kapitán Ohia Dudley Mason byl za plavbu na Maltu oceněn nejvyšším britským vyznamenáním pro civilní osoby - Jiřího křížem.


S.S. Ohio, na druhém obrázku po dovlečení 2-mi DD do La Vallety


Dorset za náletu

 
Exploze Wainamaramy | Letecké torpédo zachycené na trawlu lodi Port Chalmers

 
Mapy leteckých a námořních útoků na britský konvoj v průběhu operace Pedestal, klikni pro zvětšení

Poslední velké nálety na Maltu přišly v říjnu 1942, kdy se Němci snažili zoufale dopravit zásoby pro Rommela, téměř všechny však klesly ke dnu po útocích britských letounů, ponorek a svazu K (velmi silný svaz 3-4 lehkých křižníků a torpédoborců). Všechny tyto síly měly jedno společné ? domovskou základnu Maltu. Definitivně poslední nálet zažila Malta v květnu 1943. Bitva o Maltu pak byla dobojována.

 

 

 

přejít: DISKUSE | ČLÁNKY

 


 



© 2007- 2008 Die Kapitäne