HMS Audacity - první eskortní letadlová loď jejího veličenstva
HMS Audacity byla první eskortní letadlovou lodí ve stavu Royal Navy. Prapůvodem se jednalo o ukořistěnou německou nákladní loď M/V Hanover. Do služby po přestavbě byla uvedena 17.6.1941, potopena byla 21.12. téhož roku, když plnila doprovodnou misi konvoje HG-76, plujícího z Gibraltaru do Liverpoolu.
HMS Audacity spatřila světlo světa 12.3.1939, tehdy ještě, jako německá osobní/nákladní loď M/V Hanover. Výtlak plavidla byl 5 537 BRT, a bylo velmi podobné konstrukce jako německé korzárské křižníky - ozbrojené nákladní lodě. Před započnutím druhé světové války opustila M/V Hanover domácí přístav a stala se jedním z "lamačů blokád". Její štěstí jí opustilo 8.3.1940, kdy byla objevena v blízkosti Jamajky britským křižníkem HMS Dunedin a kanadským torpédoborcem HMCS Assiniboine. Spojenecké lodě se rychle přiblížily a signalizovaly rozkaz k zastavení strojů. Německý kapitán nereagoval na výzvu, dal rozkaz k otevření lodních kohoutů a k opuštění lodě. Britové však stihli včas přirazit k lodi, obsadit jí a uzavřít otevřené zaplavovací ventily. 4 dny sice britští námořníci bojovali s ohněm, který ještě stačili němci založit, ale jejich úsilí bylo završeno úspěchem a loď byla dopravena do Kingston Townu. Loď byla nejprve přejmenována na Sinbad, poté na Empire Audacity. Admiralita se nakonec rozhodla, že bude použita pro přestavbu na eskortní letadlovou loď. Ta proběhla mezi lednem a červnem roku 1941, do služby byla uvedena 17.6. a po měsíci zkoušek byla převedena do bojového stavu. Loď byla opět, nyní již naposledy, přejmenována na HMS Audacity.
M/V Hanover, fotografie z průběhu zajmutí lodě britským křižníkem HMS Dunedin
Konstrukce první eskortní letadlové lodě nebyla nijak převratná. V podstatě se jednalo pouze o položení dřevěné paluby po celé délce trupu. Loď něměla žádný palubní výtah ani hangár, veškeré letecké operace se odehrávaly na palubě. Loď neměla žádné nástavby a byla jen slabě ozbrojena protiletadlovými kanóny. Výzbroj tvořily pouze stíhací letouny. Původně uvažované Hurricany byly nahrazeny Martlety Mk II., což byly americké Wildcaty dodávané pro Royal Navy. Byly to de facto první přímo specializované palubní stíhací letouny, které RN použila. Byla vytvořena 802. stíhací peruť, mající ve stavu 8 těchto letounů.
HMS Audacity po přestavbě, letouny Grumman Martlet Mk II.
První konvoj (OG-74) doprovázela HMS Audacity v září roku 1941. Konvoj plul z Británie do Gibraltaru. Její Martlety dosáhly prvního úspěchu, když jeden z nich sestřelil FW-200 Kondor při útoku na obchodní loď SS Walmer Castle. Letoun přeze všechno úsilí dokázal svůj útok dokončit, a tak těžce poškozenou nákladní loď bylo nutno potopit dělostřelbou z korvety. Po dosažení Gibraltaru Audacity eskortovala návratový konvoj HG-74., jehož cesta proběhla bez potíží. Následovala eskorta konvoje OG-76 a opět cesta zpět s HG-76. Pro HMS Audacity to však již byla plavba poslední.
HMS Audacity se připojila ke konvoji 14.12.1941 a rozšířila tak řady 2.podpůrné skupiny pod vedení komandéra J.Walkera. Konvoj byl spatřen 16.12. ponorkou U-131 (IX C). Poblíž byly další 2 ponorky, U-434 a U-574 (obě VII C). U-131 podala zprávu na velitelství v Lorientu, které začalo návádět ostatní vlky do smečky. Brzy byla zpráva z ponorky potvrzena průzkumným Kondorem a tak mohla akce začít. Nakonec na konvoj zaútočilo celkem 12 ponorek. Ale zpět k U-131, ta sledovala konvoj po další 2 dny. Komandér Walker, v reakci na zvýšenou nepřátelskou rádiovou aktivitu v blízkosti jeho plavidel, vyslal na Audacity dotaz, zda je možné provádět letecké operace i po západu slunce. Kapitán Audacity dal Walkerovi kladnou odpověď, a tak k večeru první stíhací letoun opustil palubu. Prakticky ihned po startu objevil 22 mil od konvoje vynořenou U-131 a zaútočil na ní palubními zbraněmi. Ta se ihned ponořila a snažila se uprchnou před blížícími se loděmi eskorty. Útok hlubinými pumami ji poškodil, ale nezničil. Po dvou hodinách se vynořila a pokusila se uniknout. V Martletu však seděl podporučík George Fletcher, který celý život snil o tom, jak proslaví své jméno. Jeho příležitost přišla a on opět zaútočil na ponorku palubními zbraněmi. Ponorka se pro tentokrát neponořila a opětovala palbu, kterou zasáhla stíhací letoun naplno. Námořníci na vlajkové lodi HMS Stork viděli letoun dopadnout do vln v blízkosti ponorky. Poté již následoval nerovný boj ponorky s torpédoborcem, který německá posádka brzy vzdala a opustila potápějící se ponorku. Celá posádka se zachránila a byla vzata do zajetí. Téže noci eskorta zjistila a zněškodinila hlubinými pumami i U-434. Odvetou byl útok ponorky U-574 na HMS Stanley, která po zásahu torpédem do muničních skladů explodovala a šla rychle ke dnu. U-574 se však ze svého úspěchu dlouho neradovala. Byla objevena radarem Storku, který ji taranem a následně hlubinými pumami poslal za britským torpédoborcem do hlubin. V době, kdy eskorta likvidovala U-574, dosáhla vlčí smečka prvního úspěchu. Byla potopena SS Ruckinge, která je připisována U-108 (IX B, Kptlt. Klaus Scholtz - Rytířský kříž s dubovou ratolestí).
HMS Stanley po přestavbě komínů
Následující večer, 19.12. opět odstartovaly Martlety z Audacity a sestřelily další Kondor, který sledoval konvoj. Následující dny byl klid, další útok na konvoj přišel 21.12. Nejdříve byla potopena SS Annavore ponorkou U-567. Poté zkusil Walker simulovat klamný útok hlubinými pumami a světlicemi, s úmyslem vylákat německé ponorky na hladinu a poté se rychle přiblížit nazpět ke konvoji a napadnout je. Celá akce ovšem přišla v niveč, protože jakmile spatřili námořníci na obchodních lodí světlice na noční obloze, propadli panice a začali nesmyslně stříhet světlice na všechny strany. Nechtěně tak přímo ozářili HMS Audacity ponorce U-751( VII C, Kptlt. Gerhard Bigalk - Rytířský kříž), která ji zasáhla 2-mi torpédy. HMS Audacity byla opuštěna a pomalu se nořila do vln. Posádka byla zachráněna a jedinný, kdo padl, byl její kapitán MacKendrick, který se rozhodl sdílet osud se svou lodí.
Kptlt. Gerhard Bigalk - rytířský kříž obdržel 26.12.1941 za potopení HMS Audacity, Capt. F. Johnnie Walker - specialista Royal Navy na stíhání ponorek
Tak skončila první eskortní letadlová loď Royal Navy. Ukázala se velká výhoda stíhací ochrany konvoje, ale zároveň i zranitelnost letadlové lodě při nočním útoku. Ta totiž musela plout uvnitř konvoje, což přinášelo komplikace při leteckých operacích. V jejich průběhu musela letadlová loď konvoj opuštět a potřebovala vlastní eskortu, která se v té době spojencům příliš nedostávala. Nicméně bitva o HG-76 je mnohými považována za první vítězství konvoje nad vlčí smečkou. Při ztrátě 2 nákladních lodí, jedné lodě eskorty a HMS Audacity byly zničeno 5 německých ponorek, které se navíc k útoku na konvoj prakticky nedostaly. Komandér Frederick Johnie Walker si začal budovat pověst specialisty na stíhání ponorek, která mu v budoucnu přinesla slávu a kapitánskou hodnost. HMS Audacity dočkala svých následovnic, které převzaly její úkoly a úspěšně přispívaly k ochraně spojeneckých konvojů.
Použité materiály: www.royalnavyresearcharchive.org.uk , www.naval-history.net , www.mikekemble.com
Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 02:04, celkově upraveno 2 krát.
Naposledy upravil Riptor von R.I.P. dne 21. 01. 2008, 12:25, celkově upraveno 1 krát.
_________________
Drauf und durch !!!