Velká výbušná 300-mm raketa
Uvedené rakety bylo používáno obdobně jako ruské Kaťuše při pozemních operacích k ničení živé síly, objektů, okopů při dělostřelecké přípravě. Používalo se několik typů lišících se od sebe ráží a dostřelem. Uvedený typ byl ráží a dostřelem nejlepší a proto se uvažovalo o možnosti využití na lodích nebo ponorkách k odstřelování pobřeží. Při použití na ponorce se pravděpodobně uvažovalo o možnosti střelby v periskopové hloubce. Konstrukce této rakety tuto činnost umožnila, motor byl na tuhé palivo (trubicový nitrocelulozový nebo nitroglycerínový prach) hermeticky uzavřen a elektricky pomocí iniciátoru dálkově odpalován. Relativně malá hloubka (periskopová) ponořené ponorky neměla velký vliv na délku dostřelu vlivem odporu vody při pohybu rakety ve vodě při výstřelu. Uváděné zařízení bylo jen ve fázi zkoušek.
Typ: . . . . . 30 cm Wk. 42 Spr.
Váha: . . . . . 125,48 kg
Váha trhaviny: . . . . . amatol 45,35 kg.
Dolet-dostřel: . . . . . 4572 m
..
...
Raketa V 2
Podle návrhu ředitele Lafarenze z roku 1943 se zkoumala možnost napadení měst na atlantickém pobřeží USA i raketou V 2.
Raketa V 2 byla druhou Hitlerovou tajnou zbraní, proto ono označení (odvetná zbraň č. 2). Jako typ byla označena A 4 (aggregat Nr.4). Protože je však v myslích většiny lidí zafixována pod označením V 2, budu ji takto označovat. Letové zkoušky byly zahájeny v březnu 1942, ale teprve čtvrtá zkouška dne 3. října 1942 byla úspěšná a bylo dosaženo dostřelu 192 km se stranovou odchylkou jen 4 km. Od tohoto dne probíhaly letové zkoušky se stále se zlepšujícími výsledky.
foto...
Bylo uvažováno o využití ponorky typu XXI, které měly dopravit až tři pouzdra s raketami přes celý Atlantik a na dostřel rakety od pobřeží je z těchto pouzder vypustit jako z plovoucí základny po zaplavení spodní zátěžové komory vodou (viz schéma), čímž by se pouzdro postavilo do svislé polohy. Ve vlastním pouzdře mělo být umístěno velitelské stanoviště, ze kterého měly být řízeny veškeré práce spojené s přípravou rakety k odpálení. Měly zde být také nádrže na etylalkohol a kapalný kyslík, dále čerpadla, zátěžové nádrže a gyroskopické zařízení pro ustálení pouzdra. Vlastní pouzdro měl být válec na konci zúžený o délce cca 35 m. Samotné pouzdro s raketou mělo vážit 70 tun, nádrže umístěné v pouzdře měly pojmout 300 tun zátěže. Celková hmotnost měla dosáhnout 500 tun. K přípravě a odpálení rakety mělo být potřeba 30 minut. Jestliže by ponorka typu XXI měla táhnout tři pouzdra dosáhla by maximálně rychlosti 13 uzlů. Pokud by plula s jedním pouzdrem měla rychlost dosáhnout 17 uzlů. Koncem roku 1944 se začalo s výrobou prototypu v loděnicích Schichau (Elbing). Uvádí se, že byla téměř dokončena tři pouzdra. Jejich nasazení zabránil rychlý pád Třetí říše.
schéma....
Dále je nutno se zmínit o vlastní úloze Wernhera von Brauna,jež je často označován za hlavního tvůrce rakety V 2. Dle písemných dokumentů a vzpomínek jeho spolupracovníků se jednalo o spíše organizačního než technického pracovníka. Za hlavního tvůrce raketového motoru je třeba považovat Waltera Thiela. Na základě jeho výzkumů byla učiněna důležitá rozhodnutí o výběru pohonných hmot, vhodném směšovacím poměru, nejvhodnějším tvaru spalovací komory. Od něj pochází konstrukce odstředivých vstřikovačů a mísících komor. Zavedením vnitřního chlazení spalovací komory pomocí paliva pochází od ing. Pöhlmanna a technici v Kummečrsdorfu zase navrhli použití grafitu na vnitřní plynová kormidla rakety. Raketa V 2 byla vytvořena prací velké skupiny osob nejrůznějšího postavení a připisovat její konstrukci jedinému, i když vedoucímu pracovníkovi (W. von Braun byl technickým ředitelem Peenemünde) by bylo nesprávné.Faktem však je, že W. von Braun se po válce značně exponoval v amerických kosmických programech Juno a Saturn-Apollo. Zemřel jako vážený americký občan 16. června 1977.
maskování.tech..tech..
V-2 ttd.
Motor : raketový motor A4 na tekuté palivo
Délka : 14,3 m
Průměr tělesa uprostřed : 1,65 m
Průměr přes stabilizační plochy : 3,55 m
Hmotnost nenaplněné rakety : 3 986 kg
Vzletová hmotnost : 12 963 kg
Hmotnost hlavice : 1 000 kg
Hmotnost trhaviny v hlavici : 750 kg
Hmotnost přístrojové části : 480 kg
Hmotnost sekce s nádržemi : 742 kg
Hmotnost motoru : 931 kg
Hmotnost ocasní části se stabilizátory : 855 kg
Celková hmotnost paliva : 8935 kg
Hmotnost ethylalkoholu 75% : 3 965 kg
Hmotnost kapalného kyslíku : 4 970 kg
Hmotnost peroxidu vodíku 80% : 129 kg
Hmotnost manganistanu vápenatého : 15,8 kg
Hmotnost kapalného dusíku : 13,5 kg
Spotřeba paliva : 127 kg/s
Poměr směsi ethylalkohol/kyslík : 0,81
Čas hoření maximálně : 65 s
Tah při startu : 25 tun
Tah ve výšce 40 km : 32 tun
Tah před uzavřením paliva : 4 200 kg
Akcelerace při startu : 0,9 g
Akcelerace před uzavřením paliva : 5 g
Teplota ve spalovací komoře : 2 700 °C
Tlak ve spalovací komoře : 15,45 atm
Tlak při zážehu (tlak ve spalovací komoře) : 2,4 atm
Výtoková rychlost paliva : 2 050 m/s
Čas dosažení rychlosti zvuku : 25 s
Maximální rychlost letu po trajektorii : 1 600 m/s
Rychlost v okamžiku nárazu : 900 až 1100 m/s
Výška okamžiku uzavření dodávky paliva : 22 000 m
Vzdálenost od místa startu do momentu uzavření dodávky paliva : 24 000 m
Nejvyšší bod při vertikálním letu : 180 km
Nejvyšší bod trajektorie letu : 80 až 90 km
Operační dolet : 290 až 306 km
Maximální dolet : 354 km
Časová náročnost : 12 950 hodin
Cena ve své době : 38 000 marek
Vektor rychlosti : 42 stupňů (tj. náklon v okamžiku vypnutí motoru)
spalovací komora V 2...
graf dráhy letu..dolet..
Čerpáno: Zázračné zbraně V 2, Zdeněk Hanák;Encyklopedia okretów wojennych, U-BOOTWAFE 1939-1945, Waldemar Trojca; Smrt se učí létat, Vilém Nejtek, NV; Akce V-1, V-2, Michal Wojewodzki, NV; Tajemství ostrova X, Jiří Horský, Jiří Pražák, Magnet;
http://waffen.mysteria.cz/vyzkum.html , http://www.ian.cz/detart_fr.php?id=2395 , http://www.topsid.com/index.php?war=nemecko&unit=vergeltungswaffe_v-2_aggregat_a4 , http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=6365&threadid=296683
Naposledy upravil elksar dne 11. 03. 2009, 14:27, celkově upraveno 5 krát.
Naposledy upravil Sarroth dne 20. 02. 2008, 15:48, celkově upraveno 1 krát.
_________________
MODEL IIA U-3
Pluj hluboko, pomalu a potichu!