|Tech| Ponorková palubní děla ráže 88mm a 105mm
Posádka ponorky U-124 při výcviku
Německé ponorky typů I, VII, IX a X používaly velmi účinnou sekundární zbraň, kterou bylo palubní dělo, malé ponorky typu II neměly palubní dělo žádné. Každá ponorka měla jedno takové dělo umístěné před věží a dobře vycvičená osádka byla schopna vystřelil 15-18 nábojů za minutu. Posádce děla, kterou obvykle tvořilo 3-5 námořníků obvykle velel druhý velící důstojník, a dělo bylo většinou používáno k dokončení zkázy poškozených lodí nebo k potopení menších cílů.
Pokud ponorka chtěla dělo použít, musela být na hladině (opravdu podivné- pozn. překl.) a dělo se také nepoužívalo v situacích, kdy se v okolí ponorky vyskytovala nepřátelská letadla. Ke svému provozu potřebovalo jakýsi provaz námořníků (3 z nich přímo na horní palubě ponorky), kteří dopravovali střelivo z hlavního skladiště, nacházejícího se pod řídící místností ponorky, k dělu samotnému. Použité prázdné nábojnice se vracely zpátky do ponorky. Každá ponorka měla také malé vodě-odolné skladiště střeliva přímo v blízkosti děla na palubě, aby mohla začít střílet téměř okamžitě po vydání příslušného rozkazu.
V roce 1937 byla také naplánována produkce ponorek třídy XI- tzv. ponorkových křižníků. Tyto lodě měly mít čtyři kusy 12,7cm děl, rozdělených do dvou věží, ale nikdy nebyly vyrobeny.
Dělo ráže 8,8cm
Toto dělo nosily na palubě ponorky typu VII. Nezaměňujte jej s proslulým německým armádním 8,8cm protitankovým či protiletadlovým dělem (pravděpodobně nejlepší zbraň své kategorii celé druhé světové války), neboť nepoužívaly dokonce ani stejný typ munice. 88mm dělo, montované na ponorky používalo 12-14kg náboje (9kg tvořila výbušná náplň), na palubě přitom většinou bylo zhruba 250 kusů tohoto náboje. Od června 1943 ponorky nasazené v Atlantiku vyplouvaly na patroly bez palubních děl, jejich použití se tak omezilo pouze na oblasti Středozemního a Severního moře, i když ani tam netrvalo příliš dlouho, a děla byla odmontována také. V červenci 1944 dostaly některé ponorky typu VIIC z 8.flotily umístněné v Königsbergu(=Kaliningrad) děla zpět, aby je mohly použít při svých patrolách v Baltickém moři a tedy v boji proti sovětským lodím. 88mm námořní dělo nešlo použít proti letadlům, neboť jeho maximální úhel elevace (=jak moc ho mohli zvednout do výšky) byl pouze 30 stupňů.
Dělo ráže 10,5cm
Mnohem širší horní paluby ponorek typů I, IX a X umožňovaly umístit na tyto třídy ponorek mnohem účinnější dělo ráže 105mm. Tyto větší ponorky obvykle nesly 110 kusů munice, výjimkou byla specifikace IXD se zásobou 150 nábojů a jedna ponorka- U-196 měla dokonce 240 kusů munice.
Tak tu mám několik slíbených příkladů použití děl, bohužel všechny potřebné údaje současně (typ a tonáž cíle, počet zásahů) nelze nalézt takže jen telegraficky :
U-123 (kpt.Hardegen) 12.4.42 , potopil dělem nákl. loď Korsholm (4600t)
U-130 (kpt.Kals) útok na rafinerie a nádrže na Curucau - po vypálení 12ti granátů byl zahnán palbou pobřežních baterií
U-69 (kpt.Graf) potopil dělem americký čtyřstěžník o výtlaku 600t
U-506 (kpt.Wurdemann) u ústí Missisipi odpálil 4T na starý (1920) am. tanker Aurora
,který plul s vyrovnávací nádrží, poté ji odstřeloval z děla. Tvrdil, že tanker šel v plamenech ke dnu, ale byl odvlečen a časem se vrátil do služby. Wuremann cestou zpět potopil dělem dvě britské nákladní lodě. (bohužel není uvedena tonáž)
U-106 (kpt.Rasch) mj. potopil am. tanker Carabulle (5000t) dvěma torpédy a 193 granáty
U-701 (kpt.Degen) potopil trawler YP-389 (165t) palubním dělem. Trawler měl poruchu svého děla.
U-172 (kpt.Emmerman) dělem potopil am. tanker Motorex (2000t) a plachetní škuner o 125 tunách.
U-331 (Hans-Dietrich von Tiesenhausen) potopil dělem 3 plachetnice a zničil elekrárnu v Bejrůtu
U-81 (Fritz Guggenberg) potopil 7 plachetnic dělem a jednu taranem
a ostřeloval elekrárnu v Tel Avivu
U-210 (kpt.Lemcke) byl napaden kanadským torpedoborcem Assiniboine, po zásahu se nemohl potopit, přijal dělostřelecký souboj a snažil se uniknout mlhou. Byl odhalen radarem a podařilo se mu dostat do bezprostřední blízkosti torpedoborce. Assiniboine měl jednoho mrtvého, 13 zraněných a hořící můstek. Nakonec, protože U-210 se nezdařil torp. útok, byla zasažena třemi nebo čtyřmi granáty a přestože se podařilo závadu odstranit (jen proto aby byla těsně po ponoření zasažena dvěma salvami hlub. pum) opustila posádka loď.
U-181 (kpt.Luth) od 19.11.-2.12. v zálivu Delagoa potopil "dělem a torpédem" 8 lodí (23000t) z toho 4 hlavnš palubním dělem a spotřeboval všech 335 granátů
U-176 (Reiner Dierksen) zaútočil ponořený na holanskou nákladní loď Polydorus čtyřmi torpédy: jedno vybuchlo předčasně zbylá minula. Po setmění se vynořil a "zaútočil na ni palubním dělem ráže 4,1" (105mm) a dalšími střelnými zbraněmi. Kapitán lodě Polydorus H.Brouwer se palbě vyhnul, odpověděl svým o něco menším dělem ráře 4" (102mm), položil kouřovou clonu a pak zmizel v dešťové cloně."
Nakonec perlička o použití torpéd: U-130 pod vedením Siegfrieda Kellera jednou plnou příďovou salvou potopila 4 nákladní lodě o celkovém výtlaku 16400 tun. Tak tomu říkám salva.
Zdroj: Clay Blair - Hitlerova ponorková válka
Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 03:26, celkově upraveno 1 krát.
_________________
Osobní složka