Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
|Tech| Pomocný vznětový motor U.S. ponorek
Autor Zpráva
Citovat
Příspěvek |Tech| Pomocný vznětový motor U.S. ponorek 
Tento příspěvek jsem se rozhodl uveřejnit na základě zjištění, že U.S. ponorky používaly vznětové motory zvláštní konstrukce, kdy se dva písty pohybovaly v jednom pracovním válci proti sobě a využívaly společně vznícení směsy v tomto pracovním válci. Takto konstruované motory se využívaly ve spojení s generátorem k výrobě elektrické energie. Dalším zajímavým faktem je, že tyto ponorky používaly k pohonu a zajištění své činnosti až pět vznětových motorů.

nákres.řez.

Trocha teorie.

Nejčastěji je používán spalovací motor, ve kterém se výkon, potřebný pro pohyb  získává spalováním paliva. Palivem bývá nejčastěji benzín nebo nafta. Benzínové motory se nazývají zážehové, protože palivo se v nich zapaluje, obvykle elektrickou jiskrou, přeskakující mezi elektrodami zapalovací svíčky. Naftovým motorům se říká vznětové, palivo se zde vznítí samo velkým teplem při silném stlačení.

Vznětový motor.


Stále větší oblibě se těší vznětové motory, které používají jako palivo naftu. Pracují se čtyřdobým pracovním cyklem a nasávají pouze vzduch. Po jeho stlačení se do válce vstříkne nafta a dojde k jejímu samovznícení. Používá se buď nepřímé vstřikování do komůrky v hlavě nebo přímé vstřikování do válce. Pro studený start se používají žhavicí svíčky. Motor musí mít pevnější konstrukci, kompresní poměr bývá dvojnásobný proti motorům benzínovým.

Vznětový motor je v současnosti zpravidla čtyřdobý. Podle tvaru spalovacího prostoru se rozlišuje vznětový motor s přímým vstřikováním a motor komůrkový který má kompresní prostor rozdělen na dvě části. Svojí konstrukcí se podobá zážehovému motoru čtyřdobému, nemá však zapalovací svíčku ani karburátor, avšak má vstřikovací čerpadlo.Dříve se místo něj používaly kompresory. kompresor, stroj umožňující stlačování a dopravu plynů, popř. par. Zároveň se zvyšováním tlaku v kompresoru dochází ke změně teploty při současném zmenšení měrného objemu stlačovaného média. Pro stlačení je nutno dodat energii, obvykle pomocí hnacího motoru spojeného s kompresorem. Kompresory se rozdělují podle fyzikálního principu stlačování: a) kompresory objemové, stlačení je vyvoláno periodickým zmenšováním objemu pracovního prostoru, patří mezi ně kompresory s vratným pohybem pístu, membránové kompresory a rotační kompresory. Objemové kompresory pro malé stlačení se nazývají dmychadla; b) kompresory dynamické (rychlostní), stlačení plynu je vyvoláno přeměnou dodané kinetické energie na energii tlakovou. Podle velikosti výsledného stlačení se kompresory dělí na nízkotlaké (výtlačný tlak je menší než 2,5 MPa), středotlaké (2,5 ? 10 MPa) a vysokotlaké (10 ? 250 MPa). Konstrukce vznětového motoru musí být masivní, protože musí odolávat velkým tlakům. Proto je při stejném objemu těžší než motor zážehový. To omezuje jeho použití. Protože palivo prohořívá volněji, spaluje se dokonaleji, a tím dosahuje vznětový motor vyšší účinnosti (až 40%). Také paliva mohou být méně kvalitní, a proto se používá nafta. Nafta motorová je pohonná hmota pro vznětové naftové motory; kapalná směs uhlovodíků, vroucí při teplotě 170 ? 360 °C. Získává se destilací ropy. Musí splňovat řadu požadavků: kromě ethanového čísla je důležitá filtrovatelnost motorové nafty, určující její použitelnost při nízké teplotě (vylučování krystalků parafínu).
Důležitý je také kompresní poměr což je poměr mezi celkovým obsahem válce a kompresním prostorem. Kompresní poměr je důležitým parametrem spalovacích motorů, u zážehových motorů bývá až 10:1, u vznětových až 20:1.

Nákres a fotografie ukazují klasický vznětový motor používaný na U.S. ponorkách.

nákres.v řezu......

GM-16-278Anákres.GM-8-268.

Orázek ukazuje různé varianty ventilového rozvodu. Tři základní rozvody jsou OHC, OHV a SV. Nejmodernější OHC (=OverHead Camshaft) má ventily řízené vačkovým hřídelem v hlavě motoru. Někdy bývá označován SOHC (=Single OverHead Camshaft), jeho verze se dvěma vačkovými hřídeli se označuje DOHC (=Double OverHead Camshaft) nebo 2xOHC. Ventilový rozvod OHV (=OverHead Valves) má vačkový hřídel v bloku motoru a visuté ventily (v hlavě) ovládá pomocí zdvihátek a vahadel. Posledním typem rozvodu je SV (=Side Valve), ten se dnes již nepoužívá. Měl stojaté ventily v bloku motoru a neumožňoval dosažení vyššího stupně komprese, takže motor nebyl schopen dosáhnout vyššího výkonu. Na obrázku je vždy žlutý vačkový hřídel (V.H.), modrý ventilový rozvod, červený spalovací prostor a zelená zapalovací svíčka.
 
U starších motorů se také používala kombinace rozvodů OHV a SV, kdy sací ventily byly v hlavě a výfukové v bloku motoru. Tento rozvod býval označován IOE nebo motor s F-hlavou.

rozvody.

Klasický ventilový rozvod používá pro otevření ventilu vačku a pro jeho uzavření vinutou pružinu. Desmodromický rozvod měl ventily otevírané i zavírané vynuceně mechanicky bez pružin, tento rozvod používaly některé závodní motory. Na přelomu devatenáctého a dvacátého století používaly některé motory automatické sací ventily, otevírané podtlakem při sání, nebyly ovládány vačkami. Jejich použití bylo omezeno na pomaluběžné málo výkonné motory. Moderní závodní motory ve formuli 1 používají ventily zavírané pneumaticky a ne pružinami. U pneumaticky zavíraných ventilů lze dosáhnout podstatně vyšších otáček.

Pomocný motor F-M 38D8 1/8 /dva písty se pohybují v jednom pracovním válci proti sobě a využívají společně vznícení směsy v tomto pracovním válci/

Princip činnosti.nákres.popis....

...............

a takhle nějak vypadají...

foto..........

literatura:NavPers 16161,Submarine main propulsion diesels, engine installations;  http://auta5p.car.cz/informace/motory/motory.htm , http://www.ussslater.org/decks/platfrm2/engine.html , http://www.hnsa.org/doc/fleetsub/diesel/chap12.htm  



Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 02:08, celkově upraveno 2 krát.
Naposledy upravil elksar dne 27. 03. 2007, 17:18, celkově upraveno 4 krát.

_________________




MODEL IIA U-3
Pluj hluboko, pomalu a potichu!
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.