Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
DOGGERBANK - konec hodný antické tragédie...
Autor Zpráva
Citovat
Příspěvek DOGGERBANK - konec hodný antické tragédie... 
V článku o pomocném křižníku ATLANTIS jsme se setkali s jednou z jeho kořistí, britskou nákladní lodí SPEYBANK, kterou korzár zajal 31.ledna 1941 s bohatým nákladem manganu, teakového dřeva a dalšího cenného materiálu. Velitel ATLANTISU Rogge vyslal SPEYBANK k francouzským břehům, protože jeho náklad měl pro německý průmysl značnou hodnotu. Průnik lodi s novou německou posádkou se zdařil, mimo jiné i proto, že SPEYBANK neodvysílal nouzový signál a o jeho ukořistění neměl nikdo několik dní ani potuchy.
     Po připlutí do Francie rozhodla německá admiralita, že se loď stane základem pro další pomocný křižník, ale jeho pojetí bylo natolik jiné, že by se měl řadit spíš mezi minonosky, než mezi přepadové lodi.
     SPEYBANK byl postaven roku 1926 v loděnici Harland and Wolf Ltd. v Clydebanku. Pohonný systém tvořily dva šestiválcové diesely o výkonu 2300 HP, umožňující dosažení rychlosti pouhých 11 uzlů. Přestavba, probíhající v Bordeaux, se zaměřila na minonosnou kapacitu a na možnost přepadů dalších lodí bylo zcela rezignováno. Dělová výzbroj se tak omezila na protileteckou obranu, zahrnovala jedno dělo ráže 105 mm L/45 a dva čtyřhlavňové ráže 20 mm. Minová kapacita byla značná, loď nesla 155 min typu EMC, 55 typu EMF a 70 min TMB. Na oceánu měla loď navíc zásobovat ponorky, proto vezla ještě 50 torpéd a 70 dalších min TMB.
     Přestavba probíhala v létě a na podzim 1941 a 17.prosince byla loď zařazena do služby. Dostala jméno DOGGERBANK, podle slavné bitvy německých a britských bitevních křižníků v první světové válce, druhé označení bylo SCHIFF 53.
     Velitelem DOGGERBANKU byl jmenován Leutnant zur See Paul Schneidewind, povýšený současně na Kapitanleutnanta, který lodi velel již při její přepravě do Francie.
     Dne 17.prosince loď vyplula do La Pallice a 21.prosince, doprovázena ponorkou U-432 nabrala kurz na New York. Třicátého ledna bylo ponorce doplněno palivo a korzár změnil kurz ke svému operačnímu prostoru, jímž byla oblast Kapského města a dalších afrických přístavů, pak se měl přesunout a další miny položit před Bombají, Karáčí a dalšími indickými přístavy. U-432 operovala před New Yorkem a potopila tam pět lodí o celkovém výtlaku 23 101 BRT aby se 16.března vrátila do St. Nazaire.
     DOGGERBANK pokračoval do bodu 38 st jižní šířky a 8 st 55 minut západní délky, kde se měl setkat s pomocným křižníkem THOR, doplnit mu zásoby, rovněž bylo v plánu předat torpéda a pohonné hmoty několika ponorkám. THOR však byl příliš daleko na jihu, ponorky se do oblasti nedostaly a tak bylo setkání zrušeno a DOGGERBANK obdržel rozkaz zahájit operaci Kopenhagen, tedy zaminovat přístupy ke Kapskému městu. Schneidewind naplánoval provedení na noc 12.března, následující noci hodlal provést operaci Kairo, položení min před mys Agulhas.
     Následující dny se naskytlo hned několik příležitostí k prověření válečného štěstí a chladnokrevnosti velitele. V poledne začal nad lodí kroužit průzkumný letoun Avro Anson jihoafrického letectva a požadoval identifikaci. Schneidewind odpověděl vysílačkou, že jsou lodí LEVERBANK (sesterská loď SPEYBANKU) a plují z Pernambuca do Kapského města. Letoun ještě chvíli kroužil kolem, ale pak zmizel. DOGGERBANK se opatrně blížil k cíli, kolem 20,15 hodin hlídka hlásila v dálce strážní člun, velitel proto změnil kurz,ale už ve 22,10 vypustili němečtí námořníci první minu a pokračovali v tom až do 3,20 hodin následujícího dne, celkem položili 60 min v šesti řadách.
     Ráno plul DOGGERBANK k mysu Agulhas, kde čekal ve vzdálenosti 25 mil. Během dne jej bez povšimnutí minuli dvě lodě, ale večer, když dal velitel pokyn k plavbě k cíli, se objevila válečná loď. Korzár se snažil pozvolnou změnou kurzu zvětšit vzdálenost, ale válečná loď se neúprosně blížila a brzy se ukázalo, že jde o britský křižník třídy BIRMINGHAM. Signální světlo odblikalo dotaz: What ship? Jaká jste loď?
     Schneidewind s ledovým klidem odpověděl: LEVERBANK from New York to Durban, good night... LEVERBANK z New Yorku do Durbanu, dobrou noc... Křižník vyslal nesrozumitelný signál a odplul. Vzhledem k jeho blízkosti však byla operace zkrácena a bylo položeno jen 15 min. Velitel korzára nechal miny na plaubě prozíravě zamaskovat a s nimi i pokládací zařízení, což se ukázalo jako velice prozřetelné jednání. Již nazítří ráno hlídka ohlásila neznámo loď, která se rychle blížila a přes pokus změnit kurz a rychlost DOGGERBANK brzy dohnala. Ukázalo se, že jde o pomocný křižník CHESHIRE, který vysílal dotaz What ship? Jaká jste loď? Schneidewind opět s klidem odpověděl: INVERBANK from Montevideo to Melbourne... INVERBANK z Montevidea do Melbourne, pomocný křižník mu popřál šťastnou cestu a odplul.
     Další cesta mířila k Bombaji, kde hodlal velitel položit další minové pole, 9.dubna však přišel rozkaz k opakování operace KAiro a DOGGERBANK se vrátil, aby 16.dubna v noci mezi 17,40 a 5,10 vytvořil dvě další minová pole po 21 minách, jedno s 9 a další dvě se zbylými 29 minami. Pole byla účinná, na prvním se již 16.března potopila nizozemská obchodní loď ALCYONE (4534 BRT), 2.května a 4.května byly těžce poškozeny britský DALFRAM (4558 BRT) a nizozemský MANGKALIHAT (8457 BRT), které se však podařilo odvléci do přístavu. Dne 15.dubna byla poškozena plovoucí základna pro torpédoborce HMS HECLA (10650 BRT) a téhož dne se na minách potopila obchodní loď SOUDAN (6677 BRT).
     Dne 14.května se DOGGERBANK setkal s se zásobovací lodí DRESDEN a převzal od ní poštu pomocného křižníku THOR, kterou měl dopravit do Německa. Dvacátého prvního června proběhlo v jižním Atlantiku setkání s pomocným křižníkem MICHEL, který předal na DOGGERBANK 177 zajatců, o dva dny později připlula zásobovací loď CHARLOTTE SCHLIEMANN, na kterou bylo předáno vybavení pro ponorky. Od velitele MICHELU dostal Schnedewind rozkaz k plavbě do Japonska, dne 1.srpna zakotvil v Batávii a po čtyřech dnech pokračoval do Jokohamy, kde přistál 19.srpna. Schneidewind zde jednal s velitelem přístavu o možnosti získání 85 min od japonského námořnictva, které chtěl použít při zpáteční cestě, miny však neobdržel. Po rozsáhlých opravách vyplul DOGGERBANK 17.října z Kóbe a mířil do Saigonu, Singapuru a Batávie. V těchto přístavech naložil 7000 tun kaučuku, suroviny potřebné pro německý válečný průmysl, které měl dovézt do přístavů v západní Francii.
     Patnáctého ledna 1942 opustil DOGGERBANK Batávii a bez problémů proplul Indickým oceánem a zamířil k mysu Dobré naděje. Podle rozkazu neměl překročit rovník před 5.dubnem, aby se nestal omylem obětí vlastních ponorek, které pro změnu obdržely rozkaz nenapadat žádné lodě mezi udanými souřadnicemi,kde se měl DOGGERBANK podle výpočtů pohybovat.
     Co se stalo dál a proč, už nikdy nikdo nezjistí...
     Velitel DOGEERBANKU Schneidewind zřejmě radiogram s příkazem o nepřekračování rovníku nezachytil, nebo někdo špatně provedl výpočty... Jisté je jen to, že rovník překročil mnohem, mnohem dříve...
     Dne 3.března večer zasáhla DOGGERBANK tři ponorková torpéda a loď zmizela během necelých tří minut pod hladinou na pozici 29 st 10 minut severní šířky a 34 st 40 minut západní délky. Posádka stačila spustit jediný člun, navíc určený pro plavbu v přístavech a na řekách, nikoli na oceánu. Ze 130 mužů se na něm zachránilo 15 včetně velitele. To, co je čekalo, nelze nazvat jinak než apokalypsou na pusté vodní hladině. Nelítostné moře si bralo jeden život za druhým. Po deseti dnech strašlivé plavby se člun převrátil a osm mužů se utopilo, což ostatním naprosto zlomilo morálku. Velitel Schneidewind a s ním čtyři další muži se zastřelili tváří v tvář zdlouhavé,strašlivé smrti vyčerpáním a žízní. Naživu zůstali poslední dva námořníci, z nichž jeden zemřel vyčerpáním 25.března...
     Dne 29.března objevil člun španělský tanker CAMPOAMMOR v pozici 15 st 31 minut severní šířky a 51 st 21 minut západní délky Nikým neovládán driftoval na vlnách a na jeho dně leželo bezvládné tělo. Španělští námořníci však u něj objevili slbé známky života a přenesli jej na palubu, kde se nebohého trosečníka ujal lodní lékař. Díky jeho péči s emuž zotavil a stal se tak jediným svědkem zániku DOGEERBANKU a strašlivé anabáze jeho mužů. Šestadvacetiletý Fritz Kuert hovořil o dnech plných beznaděje na člunu uprostřed nedozírných vodních ploch, kde mu život zachránilo jen chytání létajících ryb, které se pro něj staly jediným zdrojem potravy a tekutin.
     To nejhorší se měl dozvědět až později, totiž skutečnost, že s největší pravděpodobností byla útočící ponorkou U-43 pod velením Kapitanleutnanta Hanse Joachima Schwandtkeho, který hlásil 3.března potopení britské lodi DUNEDIN STAR, jejíž silueta byla podobná DOGGERBANKU. Při pozdějším vyšetřování Schwandtke prohlásil, že s ponorkou vystoupili po útoku na hladinu a hlídce na věži připadalo, že slyší němčinu, na jejich volání však odpovídaly neznámé hlasy anglicky, což je utvrdilo v přesvědčení, že potopili nepřátelskou loď a odpluli z oblasti. Zřejmě omyl v bojové situaci, ale všechny indicie vedou k závěru, že DOGGERBANK byl skutečně potopen vlastní ponorkou U-43.



Podle knihy Němečtí korzáři - Pomocné křižníky první a druhé světové války, Ivo Pejčoch, nakl. ARES spol. s r.o., Blatenská 2166/7, Praha 4 - Chodov, rok 2005



Naposledy upravil von Kočičák dne 05. 09. 2011, 11:58, celkově upraveno 1 krát.

_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.