Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
HSK 10 CORONEL - korzár kterého neproslavil boj
Autor Zpráva
Citovat
Příspěvek HSK 10 CORONEL - korzár kterého neproslavil boj 
Pod označením HSK 10 se skrýval poslední pomocný křižník v číslované posloupnosti, který však do bojů prakticky nezasáhl.
     Jeho základem se stala motorová nákladní loď TOGO, postavená roku 1938 loděnicí Vulcan Werft Bremen-Vegesack pro rejdařství Hamburger Woermann Linie, spuštěna na vodu byla 13.srpna 1938. Poháněla ji dvojice dvoutaktních osmiválcových motorů MAN o výkonu 5100 HP, umožňující rychlost 16 uzlů. Při ekonomické rychlosti 10 uzlů měla loď s plnými nádržemi urazit 36 000 námořních mil. Posádku tvořilo 11 důstojníků a 32 mužů. Na počátku války se nacházela v Belgickém Kongu, po návrstu domů byla převzata Kriegsmarine a změněna na dílenskou loď.
     Dne 18.srpna 1940 přišel pokyn k přestavbě na pomocnou minonosku, po opětovném zařazení do služby působila loď v této roli až do 16.června 1941, kdy byla odstavena a v loděnici Oder Werken ve Štětíně přestavěna na pomocný křižník. Jméno CORONEL dostala podle slavné bitvy admirála Grafa von Spee s Brity v roce 1914. Výzbroj tvořilo obligátních 6 děl ráže 150 mm typu L/48, 6 protiletedlových Boforsů ráže 40 mm a 8 kanónů ráže 20 mm. Torpédomety ani miny CORONEL nenesl, zato měl tři palubní letouny Arado Ar 196. Zásobu munice tvořilo 1800 granátů hlavní ráže, 12 000 granátů pro ráži 40 mm a 16 000 kusů ráže 20 mm. Posádku tvořilo 16 důstojníků, 3 důstojníci pro velení ukořistěným plavidlům a 331 poddůstojníků a námořníků.



Velitelem se stal Kapitan zur See Ernst-Ludwig Thienemann (*7.listopadu 1898 v Gotze), službu zahájil bv lednu 1917 v císařském loďstvu a prošel bohatou kariérou. Jeho nová loď byla zařazena do služby v prosinci 1942 a v lednu nebo v únoru se měl pokusit o průnik na Atlantik. Cesta na sever se však zdála příliš riskantní a proto bylo rozhodnuto pokusit se o průnik kanálem La Manche.



     Dne 31.ledna 1943 korzár vyplul a jeho velitel se pokouší o lest. Jeho cesta vede Baltem, Kattegatem a Skagerrakem k Norsku a kapitán se tváří, jako kdyby chtěl zopakovat cestu mnoha svých předchůdců, na sever a kolem Islandu. Na cestě ho doprovází osm lodí 1. a 2. Minensuchflotille. Sedmého února mění po dvoud enním zdržení prudkou bouří kurz a zahajuje cestu podle plánu, v noci na 9.února však korzár naráží na mělčinu, po 45 minutách se dokáže uvolnit, ovšem ještě téže noci se to stane znovu. CORONEL uvázl pouze 300 m od břehu a musel povolat vlečnou loď. Protože byl však v dosahu spojeneckých letounů, přijela ke břehu motorizovaná protiletadlová jednotka a zaujala bojové postavení. Ve 3,00 hod se podařilo korzára uvolnit a mohl tak pokračovat v cestě, protože však do rozednění zbývalo již málo času, rozhodl se velitel pro bezpečí přístavu Dunkerque.
     Následujícího dne vyplul v doprovodu 12 minolovek. V úrovni Gravelines byl zaměřen britskými radary a těžká děla v Doveru vzápětí zahájila ostřelování trvající 40 minut. Bylo neúspěšné, avšak ve 22,00 provedla RAF nálet stíhacími bombardéry Westalnd Whirlwind, z nichž jeden korzára zasáhl 113 kg pumou. Zásah způsobil požár, který velmi vážně ohrožoval jedno muniční skladiště, které muselo být zatopeno. Když pak německé radary ukázaly ve tmě odrazy pěti torpédoborců a šesti torpédových člunů, velitel korzára se rozhodl s poškozenou lodí neriskovat a zamířil do úkrytu v Boulogne.
     V přístavu se stal terčem několika náletů, nebyl však již ani jednou zasažen. Thienemann usoudil, že za stávající situace bude bezpečnější návrat do Dunkerque, kam vyplul 14.února nad ránem. V Dunkerque obdržel rozkaz od SKL ke zrušení operace a k návratu na Balt, již po několika hodinách se stal hlavním cílem pro bombardéry Douglas A-20 Boston a Consolidated B-24 Liberator. Bomby padaly všude kolem lodi, ale nezasáhla ani jedna. Až 26.února jedna puma zasáhla a zničila postavení jednoho 20 mm kanónu. Poškození však nebylo tak vážné, aby CORONEL nemohl vyplout a tak vyrazil následujícího dne a 1.března zakotvil v Kielu. Poslední korzár a jeho velitel tak nedopadli zrovna slavně, ale oba je čekala dlouhá a zajímavá kariéra...
     CORONELU bylo vráceno původní jméno TOGO a v březnu 1943 jej určili pro roli lamače blokády, krátce nato však přišel rozkaz k přestavbě, která jej v historii námořnictva a letectva měla proslavit. TOGO se totiž stal speciálním plavidlem pro navádění nočních stíhačů, plovoucí základnou těžkých radarů, které pomáhaly vykrýt koridor nad Baltským mořem a doplnit síť pozemních radiolokačních stanic. Zmizela dosavadní výzbroj, loď byla vybavena prioritně k odražení leteckých úderů nepřítele. Nesla 3 těžká protiletadlová děla ráže 10 mm L/45, 8x 37 mm a 19x 20 mm. Siluetu lodi výrazně změnila instalace rozměrných radarových antén systémů Freya (FuMo 303) a Wurzburg-Riese (FuMo 215) a dvou kupolí systému Y-linien.



     TOGO byla významným prvkem výstražného systému a jednou z prvních elektronických lodí vůbec. V roce 1946 byla jako kořist převezena do Británie, pak do USA a nakonec ji převzali Norové. Vrátila se k roli nákladní lodi a dostala jméno SVALBARD, pak THILTHORN a později STELLA MARINA. Roku 1956 byla odkoupena německým zákazníkem a domů se vrátila pod původním jménem TOGO. Roku 1968 ji získal opět nový majitel, plavila se dál pod panamskou vlajkou a jménem LACASIELLA a od roku 1977 TOPEKA. Její dlouhé křižování moří a oceánů ukončila 21.listopadu 1984 prudká bouře, kdy loď narazila u mexického Coatzacoalosu na pobřeží a byla totálně zničena.
     Velitel Thienemann se stal po návratu velitelem kapesní bitevní lodi ADMIRAL SCHEER, jedné z posledních operací schopných německých válečných lodí. Po válce měl k moři stále blízko, roku 1955 stál u zrodu Bundesmarine a až do roku 1960 stál v hodnosti admirála v čele jejího štábu. Potom odešel do výslužby a zemřel 27.června 1964.



Podle knihy Němečtí korzáři - Pomocné křižníky první a druhé světové války, Ivo Pejčoch, nakl. ARES spol. s r.o., Blatenská 2166/7, Praha 4 - Chodov, rok 2005


_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.