Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
S.M.S Leopard - šelma, která neměla štěstí
Autor Zpráva

Citovat
Příspěvek S.M.S Leopard - šelma, která neměla štěstí 
Slavný pomocný křižník S.M.S. MÖWE do dlouhého seznamu svých kořistí připsal i britský parník YARROWDALE, provozovaný rejdařstvím Mackill Steam Company z Glasgowa. Moderní loď, postavená roku 1912, byla zajata 11.listopadu 1916 a odeslána do Německa. Zde císařská admiralita schválila návrh na její přestavbu na další pomocný křižník. Z YAROWWDALE se stal S.M.S. LEOPARD, na tehdejší dobu mimořádně silně vyzbrojený pomocný křižník. Nesl pět děl SK 15 L/40 ráže 150 mm v jednohlavňových postaveních, čtyři děla SK 8,8 L/45 ráže 88 mm a dokonce i velmi obávanou zbraň - dva torpédomety ráže 500 mm. Z menších ráží loď disponovala několika kulomety. Zásobu munice tvořilo 600 kusů ráže 150 mm, 450 kusů ráže 88 mm a 12 torpéd C/08.
     Velitelem byl jmenován Korvettenkapitän Hans von Laffert (*25.května 1879), předtím služebně zařazený na místo prvního důstojníka starší bitevní lodi WESTFALEN, zastával také funkci vedoucího administrativy hlavního štábu námořnictva.
     Dne 16.března 1917 vyplul Leopard na svou první bojovou plavbu. Stejně jako v jiných případech, i zde si posádka dala velkou práci se zamaskováním lodi, což jí mělo usnadnit průchod přes síť britských blokádních hlídek. Nenápadná neutrální loď měla i větší šanci na přežití při dlouhodobé operaci. A tak se Leopard vydával za norskou nákladní loď RENA, komín a trup byly černé a ostře kontrastovaly s bílou palubou. Děla a torpédomety byly důkladně zamaskovány a do dálky svítily bílé nápisy RENA a NORGE. Kamufláž však křižníku nebyla mnoho platná, jeho bojová plavba trvala necelý jeden den...



     Ve dvě hodiny odpoledne byl poblíž Faerských ostrovů Leopard odhalen hlídkujícími britskými loděmi, ozbrojeným parníkem DUNDEE (velitel rezervista Selwyn Day) a křižníkem Achilles (velitel Frederic Leake). Britové nicméně nedokázali prohlédnout kamufláž, ale vyslali k Leopardu člun s inspekčním týmem. Když inspekční tým ve složení 1 důstojník a 5 mužů vstoupili ve 12.42 hodin an palubu, bylo Němcům jasné, že budou odhaleni a zahájili boj. Proti DUNDEE odpálili dvě torpéda, která však minula svůj cíl za zádí. Jeho velitel Day pojal podezření, že s norskou lodí nemusí být vše v pořádku a preventivně připravil svoji posádku k boji.  DUNDEE ze vzdálenosti 1100 m zahájil palbu a hned první salva vyřadila některá z německých děl. Z obou stran létala salva za salvou, oba pomocné křižníky se k sobě přiblížily na pouhých 450 m a vzájemně se trhaly na kusy...
     K boji se ve 14.10 připojil i přispěchavší křižník ACHILLES, který svou první salvu vypálil ze vzdálenosti kolem 4700 m. Osud Leoparda byl zpečetěn, proti takovéhle palebné převaze neměl šanci. Není ani vyloučeno, že již během úvodních salv boje padl velitel a většina důstojníků, o tom se však je možné se pouze dohadovat. Co se skutečně stalo na palubě německého korzára ve smršti britských granátů se nikdy nedozvíme...

    





     Achilles brzy po zahájení palby rychle zkrátil vzdálenost k nepříteli a vypustil torpéda, která zasáhla příď korzára. Ve 14.35 rozstřílený a hořící vrak klesl pod hladinu a vzal s sebou celou posádku, všech 321 mužů. Na britské straně činily ztráty oněch 6 mužů inspekčního týmu, kteří zemřeli palbou vlastních spolubojovníků na palubě Leopardu. ..
     Posádka korzára si byla jistě vědoma neodvratnosti svého osudu, přesto odmítla kapitulovat a bojovala až do naprostého a hořkého konce. Až po dalších šesti měsících vyvrhlo moře na norské pobřeží láhev s dopisem, který nálezce předal úřadům... Na kusu papíru stálo:

     Wir stehen am 16.Marz 2 Uhr Nachmittags zwischen Island und Norwegen. Gefecht 64 st 50 Nord 1 st West Lange. Gefecht mit englischen Kreuzern. Kämpfen für Ruhm und Ehre Deutschlánds. Einer letzten Gruss an unseren Agehörigen.
Wilhelm Barck
Martin Schroeder
Bonnicke
Julian Howahrde
Ed Hemrich
H. Bornemann

Tedy:

     Nacházíme se na 16.března ve 2 hodiny odpoledne mezi Islandem a Norskem. Bojujeme s anglickými křižníky na 64 stupni 50 minutách severní šířky a 1 stupni západní délky. Bojujeme za čest a slávu Německa. Poslední pozdravy našim nejbližším...



Podle knihy Němečtí korzáři - Pomocné křižníky první a druhé světové války, Ivo Pejčoch, nakl. ARES spol. s r.o., Blatenská 2166/7, Praha 4 - Chodov, rok 2005



Naposledy upravil von Kočičák dne 27. 04. 2011, 11:40, celkově upraveno 1 krát.

_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek  
Good čtení super  super

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek  
Díky  Wink


_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.