Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
S.M.S. Möwe - korzár pod velením šlechtice - druhá plavba
Autor Zpráva

Citovat
Příspěvek S.M.S. Möwe - korzár pod velením šlechtice - druhá plavba 
V listopadu 1916 bylo na Baltu strašlivé počasí, vichřice s bouřemi vrhaly na vše přívaly sněhu, viditelnost na zemi i na moři byla prakticky nulová. Jenže přesně to bylo přáním posádky korzárského křižníku, který se chystal vyplout na svou druhou plavbu. Velitel dal rozkaz ke zvýšení tlaku páry a vytažení kotev a přepadová loď se začala vzdalovat domácím břehům vstříc odpornému počasí, tmavému obzoru a především britské blokádě válečných lodí. Möwe plul podél norských břehů, minul severně Shetlandy a 26.listopadu se již nacházel na úrovni Islandu a před sebou měl otevřenou cestu na volný oceán. I podruhé loď pronikla liniemi britské blokády !!!
Dne 2.prosince dostihli Němci první oběť své nové výpravy. Nákladní loď chtěli přimět k poslušnosti vyvěšením vlajky přikazující zastavit a výstřelem před příď, její posádka se však začala bránit, přes výslovný rozkaz začala vysílat SOS a zahájila palbu z jediného děla na palubě. Křižník odpověděl jedinou salvou, která zničila radiostanici a nákladní plavidlo vážně poškodila. Britský VOLTAIRE (5000 BRT) se vzdal a po zjištění, že neveze žádný zajímavý náklad, byl potopen. Ještě v noci byla zastavena loď SAMLAND, vezoucí v rámci akce Pomoc pro Belgii 9000 tun mraženého masa. Akce byla dohodnuta mezi neutrálními USA a Belgií, proto byla loď propuštěna. Zanedlouho na to byla ovšem potopena norská loď HALLBJORG, která sice byla neutrální, avšak převážela zakázané komodity.
Dne 6.prosince byl dopaden a potopen britský MOUNT TEMPLE (9800 BRT) společnosti Canadian Pacific Railway. Z něj přenesli jen menší zásobu uhlí. Co bylo horší, byl rostoucí počet zajatců, kterých po třech vítězstvích už bylo na palubě křižníku přes 200. Ještě toho dne byl dostižen a potopen britský trojstěžník DUCHESS OF CORNWALL (130 BRT).
Osmého prosince měl korzár zase štěstí, když dostihl a potopil nákladní loď KING GEORGE (3852 BRT) s nákladem 600 tun střelného prachu. Další den padl za oběť korzárovi CAMBIAN RANGE (4234 BRT) společnosti Neptune Steam Navigation Co. Ltd. s 5000 tunami zboží. Toho dne ale radista zachytil depeši, varující před operujícím německým křižníkem a proto se velitel korzára rozhodl změnit působiště.
Již 10.prosince 590 mil JV od Cape Race zastavili a potopili nákladní loď GEORGIC (10.077 BRT) společnosti Oceanic Steam Navigation Co., převážející růzé zboží. Parník nereagoval na příkaz k zastavení a jeho posádka opět připravovala palubní dělo k palbě, proto němečtí dělostřelci zahájili přímou palbu ve snaze zničit dělo parníku. Po několika zásazích a smrti jednoho z členů britské posádky se loď vzdala. Parník pak potopily demoliční nálože a jedno torpédo.
Ráno 11.prosince zastavil Möwe nákladní loď YARROWDALE (4562 BRT) společnosti Mackill Steam Ship Co.Ltd. Vezla z New Yorku do Le Havru zajímavý náklad, mimo jiné přes 100 motorových vozidel, ocel a další cenné komodity. Velitel korzára se rozhodl, že poslat takový náklad ke dnu by bylo vážnou chybou a navíc nová loď, postavená roku 1912, by mohla být cennou posilou pro německé loďstvo. Sestavil proto nouzovou posádku, která měla kořist dovést do německého přístavu a zároveň s sebou vzít zajatce, kteří už začali představovat nebezpečnou přítěž. Velitelem se stal opět Badewitz, který vele při první plavbě ukořistěnému Westburnu ? sice skončil v internaci, ale podařilo se mu uprchnout  a dostat se do Německa právě včas, aby mohl se svým velitelem na další plavbu. Jeho útěk nebyl prost dobrodružství, z Kanárských ostrovů utekl s falešnými papíry, dostal se do Cádizu, odkud vyplul na maličké plachetnici. Na moři ho zastavila ponorka, naštěstí to byla německá U-35 a když vypověděl svůj příběh, byl přijat s nadšením na palubě a okamžitě odvezen do Německa, kde za svou odvahu dostal Železný kříž I.stupně. YARROWDALE tak 13.prosince zamířil k Německu, aby o 18 dnů později bezpečně zakotvil ve Wilhelmshavenu. Badewitz se projevil jako velmi schopný velitel, protože nejenže dovedl loď domů s pouhými 18 muži posádky, ale dokázal se postarat i o 479 zajatců. Loď pak měla pozoruhodný osud, po konverzi se z ní stal další pomocný křižník LEOPARD (samostatný článek někdy příště).
Dne 13.prosince, krátce poté, co se lodi rozdělily, spatřil korzár na obzoru další loď. Möwe ji přikázal zastavit a kapitulovat. Šlo o britský parník ST.THEODORE, převážející 5000 tun kvalitního uhlí. Vzhledem k tomu, že i v tomto případě šlo o novou a moderní loď, velitel korzára rozhodl o jejím využití v podobě dalšího pomocného křižníku, který obdržel jméno GEIER (a zase ? další samostatný článek někdy příště).
Osmnáctého prosince byl zastaven nákladní parník DRAMATIST (5415 BRT)společnosti Charente Steam Ship Co.Ltd. Kromě jiného nákladu vezl i ovoce, které se stalo vítaným zpestřením jídelníčku blížících se svátků a tak po přenesení nečekaného vánočního dárku na palubu křižníku byl Dramatist potopen. Na Štědrý den vládla na palubě korzára slavnostní a uvolněná nálada, kterou přerušilo až volání hlídky o čtyřstěžníku na obzoru. Ač nerad, musel velitel vyhlásit poplach. Po kratší honičce posádka francouzské lodi NANTES (2679 BRT) společnosti Societé Nouvelle d´Armament zastavila. Po kontrole nákladu bylo zjištěno, že Francouzi vezou 3300 tun chilského ledku, důležité chemikálie k výrobě střelného prachu. Ač nerad, protože byl Štědrý den, nechal velitel korzára loď potopit. Silvestrovskou noc zpestřila depeše se zprávou, že Yarrowdale bezpečně dorazil do Německa a přispěla tak k slavnostní atmosféře. Jediný, kdo neoslavoval, byl velitel korzára, který ležel ve své kajutě s revmatickými bolestmi.
Rok 1917 začal úspěšně, již 2.ledna byl obsazen a záhy potopen francouzský čtyřstěžník ASNIERES (3103 BRT) společnosti Societé Anonyme des Longues Couriers Francais, krátce nato se podařilo zajmout japonskou loď HUDSON MARU (3798 BRT) rejdařství Tatsuma Kisen Goishi Kaisha. Tato loď nebyla potopena, měla posloužit k odvozu zajatců.
Dne 7.ledna klesl ke dnu britský parník RADNORSHIRE (4319 BRT) společnosti Royal Steam Packet Company, vezoucí náklad kávových bobů. Část nákladu byla přenesena, zbytek šel ke dnu s lodí. Jen o dva dny později posádka korzára zastavila britský uhelný parník MINIEH (2890 BRT). Při prohlídce jeho dokumentů Němci zjistili, že se parník před pouhými dvěma dny setkal s britským křižníkem AMETHYST, který po noch pátral. No a protože Minieh sloužil jako zásobovací loď Amethystu, šel samozřejmě ke dnu. Möwe pak změnil kurz a zamířil do oblasti středního Atlantiku.
Dne 10.ledna potopil korzár další loď, bristký NETHERBY HALL (4461 BRT) rejdařství Ellerman Lines Ltd. Zmizel pod hladinou 300 mil od Pernambuca, kam byla odeslána následně i Hudson Maru s 250 zajatci na palubě. O týden nato se Möwe setkal s Geierem a následující dny pluly oba pomocné křižníky pohromadě až do 22.ledna, kdy se rozdělily s tím, že se opět setkají v únoru v oblasti Trinidadu. Při novém setkání velitel Geieru oznámil, že má vážné problémy s pohonem, které bez loděnice nezvládne. Na Möwe tedy bylo přeloženo všechno uhlí, výzbroj a ostatní vybavení a Geier byl 14.únpra potopen.
Dne 15.února byl zastaven parník BRECKNOSHIRE (8422 BRT) společnosti Royal Mail Steam Packet Company, převážející 7000 tun uhlí. Kořistí se však styl pouze čerstvé noviny a loď šla ke dnu i s nákladem. Již dalšího dne Němci dopadli britský FRENCH PRINCE (4766 BRT) s nákladem hovězích konzerv a obilí. Po přeložení konzerv byla loď potopena. Nedlouho nato křižník dostihl další oběť, parník EDDIE (2652  BRT) a i tato loď skončila na dně. Na obzoru se však vynořily nástavby mohutného parníku, kterým se ukázal být nebezpečný nepřítel, britský pomocný křižník EDINBURGH CASTLE. Loď poháněná dvěma šrouby dokázala udržet rychlost 17 uzlů, tedy byla rychlejší než Möwe. Naštěstí se vzápětí přihnal silný déšť a Němci se pátrajícímu nepříteli ztratili.
Dvacátého třetího února na příkaz zastavil parník KATHERINE (2926 BRT) vezoucí pšenici. Po kontrole nákladu byla loď potopena. Poslední týden v únoru byl věnován důkladné údržbě strojů a kotlů, protože pro chystaný návrat do Německa musel Möwe dokázat udržovat maximální rychlost po dlouho dobu, aby měl naději proniknout liniemi blokády.
Dne 4.března byla potopena ESMERALDAS (4491 BRT), sesterská loď Flamenca, potopené při první plavbě. ESMERALDAS plula pro náklad koní pro britskou armádu, k cíli však nedorazila. Krátce nato se křižník setkal s OTAKI (9575 BRT) společnosti New Zealand Shipping Co.Ltd. Jednalo se o první loď, poháněnou parní turbínou, umístěnou mezi dvěma konvenčními tříválcovými parními stroji. Její kapitán, Archibald Bisset-Smith se rozhodl pokusit se uniknout a nevzdat se bez boje. Do strojovny šel příkaz plout na plný výkon, radista začal vysílat zprávu o boji s německým pomocným křižníkem a obsluha běžela k záďovému kanónu ráže 102 mm. Na vzdálenost 1000 metrů zahájili palbu, která nezůstala bez výsledku. Jeden granát pronikl můstkem do podpalubí, kde zabil 5 mužů a dalších deset zranil, druhý založil požár v uhelném bunkru, třetí prorazil díru do trupu. Velitel korzára neztratil hlavu, rychle zkrátil vzdálenost a dal povel k zahájení palby. Boční salvy 150 mm granátů trhaly OTAKI na kusy a loď, která dostala na třicet přímých zásahů, začala brzy nabírat značná množství vody. Hořící OTAKI se začala potápět zádí napřed, bylo po boji. Němečtí námořnící se k poraženému protivníkovi zachovali rytířsky, vyvinuli maximální úsilí při zachraňování britských kolegů, vytahovali je z moře, ze záchranných člunů, lodní lékař poskytoval veškerou možnou péči zraněným a tak potopení OTAKI nakonec nepřežilo jen šest mužů. Bohužel byl mezi nimi i statečný kapitán Bisset-Smith, který zajistil záchranu všech svých mužů a pak zůstal na můstku své umírající lodi. Za své příkladné a statečné jednání byl in memoriam vyznamenán nejvyšším britským vyznamenáním, Viktoriiným křížem.
Škody na Möwe nebyly velké, oheň se podařilo rychle uhasit, nakonec se uklidnili i zajatci, mezi nimiž vypukla panika, když byla loď zasažena a ucítili kouř z požáru. Velitel je nechtěl pustit na palubu, dokud boj neskončí, aby je neohrozila dělostřelba, navíc jich bylo skoro dvakrát tolik co posádky korzára a velitel věděl, že kdyby se zajatci pokusili při boji o vzpouru a násilné převzetí křižníku, zvládl by situaci jedině střelbou. A tak po zklidnění zajatců a drobných opravách křižník vyrazil na další pouť.
Dne 13.března zaútočil korzár na DEMETERON (6048 BRT) a protože velitel korzára viděl, že je parník ozbrojen dělem, nechal rovnou vypálit varovné výstřely. Parník kapituloval a měl být potopen pomocí demoličních náloží, protože však vezl náklad dřeva, musela mu ke dnu pomoci dělostřelba.
Následujícího dne hlídka zpozorovala siluetu parníku na obzoru. Šlo o GOVERNOR (5524 BRT), sesterskou loď dříve potopené DRAMATIST. Kapitán GOVERNORU se rozhodl pro boj a zahájil palbu záďovým kanonem. Korzár změnil směr, aby se dostal do mrtvého úhlu britského děla a zahájil vlastní palbu. GOVERNOR neměl šanci uniknout a jeho osud zpečetilo torpédo do středu trupu.
Governor byl posledním vítězstvím Möweho, kterého nyní již čekala jen nebezpečná cesta kolem břehů Norska k německým břehům. Osmnáctého března minuli Island, propluli kolem Shetlandských ostrovů a pak zamířili k Norsku. Podél jeho břehů pokračovali k vytouženému cíli, kterého bezpečně dosáhli 22.března. Přistáli v Kielu, kde je čekalo doslova triumfální uvítání.
Úspěchy pomocného křižníku Möwe jen těžko najdou srovnání, stal se nejlepším pomocným křižníkem všech dob. Na první plavbě mu padlo za oběť 15 lodí o celkovém výtlaku 57.520 BRT, v mezidobí zajal ESKIMO o 3.326 BRT a při druhé plavbě zvítězil nad 25 loďmi o celkovém výtlaku 123.265 BRT. Celkem tedy potopil nebo zajal 41 plavidel o celkovém výtlaku 184.111 BRT. Vyzbrojení nákladní lodi, její obsazení vycvičenou posádkou s vynikajícím velitelem se tedy císařskému námořnictvu mnohonásobně vyplatilo, protože při relativně nízké investici způsobil pomocný křižník obrovské ztráty.
Möwe měl ještě dlouhý a pestrý život. Na Baltu působil do konce války jako minonoska, maskovaný jako SPERRBRECHER 10, britský SUTTON HALL nebo francouzský THÉODORE MONTÉ. Po válce byl předán do Británie, kde ho v květnu 1920 získala společnost Elders and Fyffes a používala jej pod jménem GREENBRIER. Roku 1933 ho odkoupilo německé rejdařství Deutsche Seewerkehrs AG Midgard, které loď přejmenovalo na OLDENBURG. Za II.sv.války loď sloužila jako pomocné plavidlo a 7.dubna 1945 se u Vadheimu v Sognefjordu stala terčem útoku spojeneckých letounů.
Legendární velitel Nikolaus Burggraf und Graf zu Dohna-Schlodien zůstal věrný svému povolání a nadále působil v námořních silách na různých funkcích. Do výslužby odešel 19.srpna 1939 v hodnosti Konteradmiral. Šlechtic nejen titulem, ale především skutky a osobní morálkou, se dožil vysokého věku a zemřel 21.srpna 1956.

  

Podle knihy Němečtí korzáři - Pomocné křižníky první a druhé světové války, Ivo Pejčoch, nakl. ARES spol. s r.o., Blatenská 2166/7, Praha 4 - Chodov, rok 2005



Naposledy upravil von Kočičák dne 08. 04. 2011, 19:03, celkově upraveno 3 krát.

_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek  
Dobrá práce  super
Přihodím jednu fotku:  http://www.ssmounttemple.com/pigure2.gif


_________________



Správný kapitán, jde ke dnu i se svou lodí.-Ono to u ponorek většinou ani jinak nejde Very Happy
U-BOOT VIIB U53 kapitán Ernst-Gunther Heinick
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky

Citovat
Příspěvek  
dosť zaujímavé články  super


_________________


Pravidla fóra Rady ohledne psaní na DF Ponorkářův slovník Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek  
Díky oběma, pánové :-)


_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.