Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Pomocný křižník S.M.S. Prinz Eitel Fridrich
Autor Zpráva
Citovat
Příspěvek Pomocný křižník S.M.S. Prinz Eitel Fridrich 
V období před první světovou válkou mělo Německo koloniální državu na pobřeží Číny se správním centrem v přístavu Tsingtao. Přes četné baterie pobřežního dělostřelectva ráže 280 a 210 mm se v případě rozsáhlejšího konfliktu nedala základna udržet dlouho, protože Tichomořská eskadra měla jiné úkoly a pro obranu tak zbývala jen menší plavidla vesměs strážního a hlídkového charakteru. Po vypuknutí první světové války proto vznikla idea využít vojenských kapacit kolonie k postavení pomocného křižníku...
   Základem se stal osobní parník Prinz Eitel Fridrich, patřící společnosti Nord Deutscher Lloyd, postavený v loděnicích AG Vulcan ve Sttetin-Bredow, na vodu byl spuštěn 8.června 1904 a při zkouškách dosáhl rychlosti 17 uzlů, v běžném provozu dokázal udržet rychlost 15 uzlů. Poté, co připlul ze Šanghaje do Tsingtaa, byl parník upraven a vyzbrojen děly, demontovanými z dělových člunů Tiger a Luchs - čtyři děla ráže 105 mm se nacházely ve dvojicích na bocích lodi, symetricky k ose, dvě před předním, dvě za zadním stěžněm, dalších šest děl ráže 88 mm, rozmístěných rovněž na bocích symetricky k ose, přičemž čtyři byly za předním stěžněm, dvě před zadním, dále až dvanáct kanónů ráže 37 mm a kulomety... Přestavba probíhala rychlým tempem a tak Prinz Eitel Fridrich vstoupil do služby 5.srpna - z dosavadních elegantních kajut a salonů pro cestující se staly ubikace pro posádku a ostatní vhodné prostory byly upraveny na uhelné bunkry. Posádka byla z větší části převzata z dělových člunů Tiger a Luchs a z říčních dělových člunů Vaterland a Otter. Velitelem se stal Korvettenkapitän Max Thierichens - původní velitel dělového člunu Luchs - zatímco bývalý kapitán parníku Mundt, jinak důstojnický rezervista, zůstal na palubě jako hlavní navigátor.
  

   Dne 6.srpna opustil Prinz Eitel Fridrich Tsingtau aby doprovázel konvoj zásobovacích lodí, mířících k ostrovu Pagan na setkání s Tichomořskou eskadrou, naplánované na 12.srpna. Na poradě velení na křižníku Scharnhorst dostal Thierichens příkaz, operovat v jižním Pacifiku v oblasti australských vod a zmást tak Royal Australian Navy a jeho námořní rozvědku. Dne 26.srpna se Prinz Eitel Fridrich vydal v doprovodu pomocného křižníku Cormoran a uhelného parníku Mark do určené oblasti.
   Po marném pokusu získat uhlí pro parník Mark na ostrově Angaur v Jižních Karolínách, kde ho nebyla ani příslovečná putna, zamířil korzár k přístavu Malakal na ostrově Palau, kde posádka nalezla na břehu 2000 tun kvalitního uhlí. Problém nastal při přepravě ? posádka převážela uhlí na člunech a na palubu ho dostávala improvizovanými jeřáby z bambusu nařezaného na břehu. Úmorná práce trvala sedm dní a nocí.
   Po několika týdnech plavby sem a tam zamířil Thierichens k Valparaisu, kde předtím zakotvil uhelný parník Göttingen, jehož kapitán odvysílal zprávu o přítomnosti britského křižníku Glasgow. Velitel pomocného křižníku se proto rozhodl vyčkávat a držel se v uctivé vzdálenosti. Mezitím se uskupení admirála Cradocka po setkání  s eskadrou admirála Grafa von Spee u Coronelu odporoučelo ke dnu a Prinz Eitel Fridrich tak mohl nerušeně a bez obav doplnit uhlí, aby poté zamířil  k dalšímu setkání s eskadrou Grafa von Spee u ostrova Más Afuera v souostroví Juan Fernandez.
   Setkání se uskutečnilo 8.listopadu, Thierichens měl mizernou náladu, protože už čtvrt roku křižoval moře bez jediného úspěchu, omezován rozkazy k neustálým setkáváním s hlavním loďstvem. Dostal další zvláštní rozkaz, měl další tři týdny křižovat kolem ostrova, vysílat ze dvou stanic na dvou frekvencích a budit tak dojem, že hlavní síly Tichomořské eskadry jsou stále ještě v oblasti. Potom směl začít operovat na vlastní pěst.
   Prvního vítězství dosáhl korzár 5.prosince, když sedmdesát mil jižně od Valparaisa obejvil parník CHARCAS (5067 BRT), patřící společnosti New York and Pacific Steam Ship, plující pod britskou vlajkou. Mnohonárodnostní posádka byla vzata do zajetí, na lodi rozmístěny nálože, jejichž exploze poslaly parník do hlubin. Posádka byla krátce nato vysazena na břeh nedaleko Valparaisa včetně manželky kapitána nešťastného parníku.
   Dne 10.prosince zachytil radista žádost deníku Daily Mail o zaslání snímků zániku křižníků Scharnhorst a Gneisenau. Thierichens pochopil, že eskadra admirála Grafa von Spee podlehla zkáze a že se tudíž významně změnil poměr sil v oblasti. Protože měl oprávněné obavy z britských hladinových sil, uvažoval o plavbě kolem mysu Horn a průniku na Atlantik, nakonec se ale rozhodl zůstat v Pacifiku.
Dne 11.prosince zajal tři sta mil od západního pobřeží Jižní Ameriky Francouzský trojstěžník JEAN (2207 BRT), vezoucí zvlášť cennou kořist, 3500 tun kvalitního uhlí. Kapitán Griffon a posádka byli zajati a JEAN doprovázel korzára na dalším tažení, protože Thierichens se obával překládání nákladu na volném moři kvůli špatnému počasí. Hned další den, 12.prosince, zkřížil korzár cestu britskému trojstěžníku KILDATON (1784 BRT) společnosti Kildaton Barque z Glasgowa. Loď nevezla nic zajímavého, proto jí Němci potopili a kapitána Charlese Dagwella i s posádkou přemístili na JEANa.
   Dne 23.prosince připlul Prinz Eitel Fridrich do přístavu v Cookově zátoce na Velikonočním ostrově. Němci tady chtěli doplnit zásoby a koupit hovězí maso, ale narazili na neochotu britského správce farmy. Nepřátelství dosáhlo vrcholu poté, co na vrcholku místní hory vztyčili anténu a začali s vysíláním, protože chilské obyvatelstvo to bralo jako vrcholnou urážku svojí neutrality.
   Dne 25.prosince přístav opustil, ale záhy se vrátil s JEANem a začalo překládání zásob a uhlí. Dne 31.prosince obě lodi opustili třímílové chilské pobřežní pásmo a JEAN byl potopen. Od ostrova odplul Prinz Eitel Fridrich až 6.ledna. Jeho velitel se rozhodl pro dřívější nápad, obeplout mys horn a zamířit na Atlantik. Pomoci v úniku před pozorností britských hlídek mu mělo i špatné počasí. Následující den, 26.ledna, obejvil plachetní trojstěžník ISABEL BROWN (2196 BRT) pod velením kapitána Lindquista a plující pod ruskou vlajkou. Loď byla potopena. Den na to, 27.ledna, zajal korzár hned dvě plachetnice, francouzskou PIERRE LOTI (2196 BRT) a americkou WILLIAM P.FRYE (3375 BRT). Francouzská loď byla prohlédnuta, posádka na čele s kapitánem Alleé zajata a loď šla ke dnu. Americká loď byla sice neutrální, jenže vezla náklad textilií pro Británii a tudíž Thierichens měl právo nechat náklad zničit. Vydal rozkaz naházet vše přes palubu ale brzo zjistil, že je to nad síly posádky a nechal proto plachetnici s ocelovým trupem potopit dělostřelbou. Americká vláda vznesla protest a císařské Německo muselo škodu kompenzovat.
   Další obětí se stal francouzský trojstěžník JACOBSEN (2195 BRT) po velením kapitána Cavelana. Němci loď opět prověřili, zajali posádku a loď poslali ke dnu. Mezi posádkami zajatých plachetnic bylo i pět Němců, shodou okolností záložníků válečného námořnictva a tak tři mladší byli aktivováni a zařazeni do posádky pomocného křižníku.
   Po čtrnácti dnech křižování poblíž Rio de Janeira se Prinz Eitel Fridrich přesunul na sever více k rovníku. Již 12.února zkřížil cestu trojstěžníku IVERCOE (1421 BRT) společnosti G.Milne a loď potopil, 18.února v ranních hodinách zaútočil na britský parník MARY ADA SHORT (3605 BRT) s nákladem kukuřice. Němci na jeho potopení použili kombinaci náloží a dělostřelecké palby.
   Nejlepší kořisti dosáhl Prinz Eitel Fridrich 19.února, kdy potopil franocuzský parník FLORIDE (6629 BRT), patřící společnosti Générale Transatlantique. Stejně jako z předchozích plavidel, i v tomto přesunuli Němci posádku a cestující na svou palubu, kde dokonce dodrželi jejich rozmístění podle tříd. Cestující druhé třídy byli umístěni k ostatním zajatcům, pro cestující první třídy uvolnil Thierichens volné kajuty. Žili zde ve stejném pohodlí a komfortu jako na FLORIDE, protože se o ně dál starali stewardi a uklízečky. Na parníku našli Němci jako cennou kořist potraviny nejrůznějšího druhu, které významně obohatily jinak celkem nudný jídelníček, ale také zásoby mýdla a dalších hygienických potřeb, důstojníci si dokonce zpříjemňovali život pravým francouzským šampaňským, které na FLORIDE rovněž objevili.
   Hned další den objevil korzár parník WILLERBY (3630 BRT) společnosti R.Ropner and Company, který připsali na seznam svých vítězství. Bylo to ovšem to poslední, protože rostl problém se zmenšující se zásobou uhlí. Thierichens se proto rozhodl zamířit k severoamerickým přístavům a 11.března vplul do Newport News, což se mimo jiné podařilo i díky omylu Britů, kteří se domnívali, že německý pomocný křižník nadále operuje v Tichomoří. Němci zde propustili všechny zajatce, provedli nejnutnější opravy, aby byli 5.dubna připraveni vyplout. Ovšem kapitán Thierichens dostal informaci, že na něj v Chesapeake Bay čekají dva pancéřové křižníky - CUMBERLAND a NIOBE. Proti nim by Prinz Eitel Fridrich neměl v boji žádnou šanci a tak 8.dubna, ve snaze chránit životy a zdraví svých mužů, souhlasil Thierichens s internací.
   Parník byl po vstupu USA do války zabaven a zařazen do služby v US Navy pod jménem DE KALB. Sloužil hlavně jako loď k transportu vojsk. Roku 1921 ho odkoupilo rejdařství United American Lines Inc., které mu dalo nové jméno MOUNT CLAY. Loď byla definitivně vyřazena roku 1935.
   Celkové skóre pomocného křižníku bylo poměrně vysoké, potopil jedenáct lodí o celkovém výtlaku 33.424 BRT.


  

Podle knihy Němečtí korzáři - Pomocné křižníky první a druhé světové války, Ivo Pejčoch, nakl. ARES spol. s r.o., Blatenská 2166/7, Praha 4 - Chodov, rok 2005



Naposledy upravil von Kočičák dne 26. 03. 2011, 22:32, celkově upraveno 15 krát.
Naposledy upravil mysak_bob dne 26. 03. 2011, 20:42, celkově upraveno 1 krát.

_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.