Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Úspěchy korzárského lehkého křižníku S.M.S. Emden
Autor Zpráva
Citovat
Příspěvek Úspěchy korzárského lehkého křižníku S.M.S. Emden 
Na úvod - sice je to dobově o "něco" málo dřív, než nemohl jsem odolat... Přece jen jsou mi "korzáři" blízcí... Embarassed



Stavba SMS Emden byla zahájena roku 1906 v Gdyňské loděnici - císařské Německo v té době mohutně zbrojilo a do služby byla zaváděna stále nové válečné lodě. To samozřejmě stálo spousty peněz ze státního rozpočtu, což stát řešil originálním způsobem - nové křižníky byly pojmenovávány po různých něměckých městech a od těch se oplátkou očekávalo, že budou na provoz "své" lodě přispívat...

26. května 1908 primátor města Emden pokřtil novou loď - po zkušebních plavbách byl Emden v září 1909 zařazen nejprve jako záloha loďstva v Kielu, v roce 1910 byl přemístěn k Východoasijské eskadře křižníků a domovským přístavem se mu tak stal Čching-tao na čínském pobřeží - tento strategicky významný přístav získalo Německo od Číny již v roce 1897 a učinilo z něj svpjí hlavní základnu na východní polokouli...

V červnu 1914 vyplul velitel Východoasijské eskadry, viceadmirál von Spee, s většinou svých lodí na několikaměsíční plavbu po německých državách - z válečných lodí tak zůstal v Čching-tau jenom Emden a pár menších lodí. Velitel Emdenu - fregatní kapitán Karl von Müller - byl v radiovém kontaktu s Berlínem a měl tedy všechny potřebné informace o situaci... Po atentátu v Sarajevu okamžitě vyplul, vědom si těžké převahy britských, japonských a ruských sil v oblasti... Von Müller se rozhodl, že bude narušovat obchodní trasy nepřítele a působit mu co největší škody. Potom se měl podle rozkazu viceadmirála von Spee připojit k jeho eskadře...

Na svou první oběť nemusel Emden dlouho čekat - 4. srpna v ranních hodinách se na obzoru objevil obrys neznámé lodi - křižník vyvěsil signál "zastavte ihned - nevysílejte" a vypálil varovný výstřel. Loď však neuposlechla, příkaz ignorovala a pokoušela se uniknout do japonských vod. Emden plavidlo pronásledoval víc než hodinu, vypálil po něm 12 salv, než loď zastavila - šlo o ruský poštovní parník RJAZAŇ o výtlaku 3500 BRT. Němci když zjistili, že se jedná o moderní a rychlou loď, rozhodli se ho nepotopit, ale udělat z něj pomocný křižník - Müller se vrátil i s kořistí do Čching-taa, kde byla ruská loď zařazena do služby pod jménem CORMORAN.

První úspěch velitele a posádku Emdenu optimisticky naladil - doplnili uhlí a posádku a vyrazil v doprovodu dalších dvou parníků na sraz s eskadrou vizeadmirála von Spee... Na poradě velitelů von Müller navrhl, aby jeden křižník byl vyslán narušovat obchodní trasy nepřítele do Indického oceánu - von Spee souhlasil a úkolem pověřil právě Emden... Kapitán von Müller dostal k dispozici zásobovací loď Markomannia s 5000 tunami uhlí a ráno 14. srpna eskadru opustil - po pěti dnech doplul k Palauským ostrovům, kde doplnil uhlí a zamířil k Bengálskému zálivu...
Tady 9. září potkal řecký parník Pontoporos, který vezl 6600 tun uhlí - loď byla sice neutrální, ale její kapitán se nechal za peníze přesvědčit, aby se stal německou plovoucí základnou... Hned příští den potkal Emden britskou obchodní loď INDUS, která byla zvlášť cennou kořistí - na Emdenu totiž nebylo dost mýdla a Indus ho vezl 150 beden... Po přestěhování cenného nákladu nechal von Müller loď potopit... Už 11. září pak potopil další britský parník LOVAT - 6102 BRT, další den dvě britské lodě a 13. září velký parník DIPLOMAT - 7615 BRT, 14. září šly ke dnu dvě lodě - TRUBBOCH a CLAN MATHESON. Noviny si toho samozřejmě všimly a z Emdenu se tak stal pojem jak v Německu, tak i v Británii. Emden pak začal napadt nepřítele na druhé straně Bengálského zálivu - u indického pobřeží... Po setkání s norským parníkem DOVRE na něj nechal von Müller nalodit zajaté britské námořníky a následně se rozhodl k velké demonstrativní akci - útoku na přistav Madrás s rafinérií ropy a velkými zásobníky pohonných látek...

Ve večerních hodinách 22. září se Emden nerušeně přiblížil k přístavu, který byl navíc normálně osvětlen - Němci zahájili palbu ze svých 105mm děl a vypálil asi 130 granátů. Minimálně jeden zasáhl nádrž na petrolej, vybuchl uvnitř a zažehl výpary - městem otřásla obrovská exploze... Podařilo se zapálit i druhou nádrž, ale další čtyři vydržely i když minimáln jedna byla také zasažena... Celkem tak shořelo 346 000 galonů paliva v hodnotě tehdejších 8000 liber, což byla obrovská škoda - palbou do přiístavu byla také poškozena britská loď CHAPRA, pět lidí bylo zabito a 12 zraněno...
Den po útoku doplil EMdem uhlí a odplul západně od Cejlonu (Srí Lanka), kde 25. září potopil dvě plavidla. O dva dny později se jeho kořistí staly hned tři britské parníky - BURESK, RIBERA a FOYLE. To už bylo vskutku příliš a britské loďstvo zachvátila panika - jen v samotné Kalkatě stálo počátkem října 40 lodí, jejichž kapitáni odmítali opustit přístav a někteří dokonce tvrdili, že německý kapitán musí být spolčený s ďáblem... Jen v období od 16. do 18 října Emden potopil nebo zajal dalších sedm lodí, zatímco britská protiopatření se naprosto míjela účinkem... A protože útok na Madrás měl obrovský úspěch, rozhodl se von Müller akci zopakovat v přístavu George Town na ostrově Penangu u západního pobřeží Malajsie...
Ke zmatení nepřítele vztyčili na Emdenu falešný čtvrtý komín a v ranních hodinách 28. října pod ochranou mlhy vplul Emden do přístavu. Zde se v tu chvíli nacházely tři staré francouzské torpédoborce a jeden dělový člun, ale také ruský křižník ŽEMČUG pod velením fregatního kapitána Ivana Nikolajeviče Čerkasova. Emden se k němu přiblížil na vzdálenost pouhých 350m a odpálil torpédo - potom Němci zahájili na šokované Rusy z bezprostřední blízkosti palbu z děl a vystřelili další torpédo, jehož výbuch pod velitelskou věží zpečetil osud ruského křižníku. Obrovská exploze loď roztrhla v půlce a za necelou minut se Žemčug potopil - 87 členů posádky bylo mrtvých, 135 raněných. Emden poté ještě rozstřílel francouzský torpédoborec MOUSQUET, kde zahynulo 42 mužů... Vše odnesl ruský kapitán Čerkasov - vojenský tribunál ho degradoval a přidal tři a půl roku vězení za to, že nechal loď nezatemněnou, opustil jí a večer a noc strávil na břehu v dámské společnosti...

Po tomto úspěšném útoku odplul Emden ke Kokosovým ostrovům - ráno 9. listopadu vplul EMden před přístav Port Refuge na ostrově Direction, kde chtěl von Müller zničit zdejší radiovou a meteorologickou stanici a přerušit podmořský kabel... Na břeh byl prot vyslán výsadek 47 mužů pod velením kapitánporučíka Hellmutha von Mückeho, ale napadená stanice stačila odvysílat zprávu a žádot o pomoc... Zprávu zachytil jeden z doprovodných křižníků konvoje s australskými vojáky, plující poblíž a na místo byl vyslán australský lehký křižník HMAS SYDNEY pod velením námořního kapitána Johna Glossopa.. Loď se rychle přiblížila a jelikož si Němci uvědomil, že nedokáží rychlejší lodi uniknout, zahájili na ni v 9. 40 palbu...
Australský křižník měl nad Němci převahu nejen v rychlosti - jeho hlavní výzbroj tvořilo osm děl ráže 152 mm - každý granát vážil 45 kg, zatímco německé 105 mm granáty vážily jen 13,5 kg... Během dvacetiminutového boje byl EMden mnohokrát zasažen a utrpěl těžká poškození... Von Müller se nakonec rozhodl v 11 hodin, poté co Emden přestal střílet, najet s lodí na útesy. Posádka však nemínila kapitulovat a tak Sydney zahájil odpoledne znovu palbu... Na Emdenu zahynulo 134 mužů, 65 bylo zraněno, 182 včetně von Müllera padlo do zajetí. Australané neutrpěli vážnější škody, zahynuli 4 muži a 17 bylo zraněno... Celkem Emden potopil 25 obchodních lodí a dvě válečné - tedy na svou dobu značný úspěch...

Na ostrově zůstal výsadek 47 mužů pod velením von Mückeho - odplouvající australský křižník signalizoval, že pro ně druhý den přijede nazpět, ale Němci na něj nehodlali čekat... V přístavu zabavili stařičký škuner AYSHA o výtlaku pouhých 97 BRT a rozhodli se na něm doplout do některého neutrálního přístavu - bez map, bez navigačních pomůcek, jen s vědomostmi kapitána von Mückeho... Nakonec se jim to povedlo - 27. listopadu dopluli do Padangu na Sumatře - ale to už je jiný příběh...

Srovnání:          SMS Emden            HMAS Sydney
výtlak               3664 BRT                5400 BRT
max.rychl.         24 uzlů                   26 uzlů
výzbroj             10x105 mm             8x152 mm
                        8x52 mm                4x47 mm
                        2x trpm                  2x trpm


podle článku v časopisu Válka revue, březen 2011, Extra Publishing s.r.o., Brno





Naposledy upravil von Kočičák dne 06. 03. 2011, 17:02, celkově upraveno 7 krát.

_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.