SURCOUF
země původu: Francie
druh plavidla : křižníková ponorka s diesel-elektrickým pohonem
výtlak : 3 250 tun na hladině
4 304 tun pod hladinou
rozměry :
délka : 110 m
šířka : 9 m
ponor : 7,3 m
poháněcí soustava : dvouhřídelový diesel-elektrický pohon, dva vznětové motory Sulzer, dva elektromotory, 3 400 koňských sil
rychlost : 18,5 uzlu na hladině
10 uzlů pod hladinou
vytrvalost : 10 000 minut při rychlosti 10 uzlů na hladině
70 minut při rychlosti 4,5 uzlu po hladinou
hloubkový konstrukční dostup : 122 m
posádka : 118 mužů
Na počátku 1. světové války byly možnosti ponorek velmi omezené, v průběhu války se však dospělo k podstatnému zdokonalení jejich konstrukce a zvýšení výkonů. Časem se zdálo, že ponorky mohou plnit i složitější úkoly, než číhat na nákladní nebo válečné lodě a útočit torpédy a děly s krátkým dosahem. S děly větší ráže mohly ponorky útočit na cíle ve větší vzdálenosti, problémem však bylo sledování cílů a stanovení jejich vzdálenosti pozorováním z poměrně nízké velitelské věže. Některé flotily proto experimentovaly s pozorovacími letouny, operujícími z paluby ponorek.
Model Surcouf vzešel z programu námořnictva na rok 1926 a ve své době byl největší ponorkou na světě. Značné rozměry ponorky vyplývaly z potřeby umístit do jejího trupu veškeré příslušenství, pokládané za nezbytné při plnění úlohy útočného plavidla s dlouhým dosahem. Před velitelskou věží byla instalována vodotěsná věž s dvojicí 8palcových děl. Ke zjišťování vzdálenosti cílů sloužil dálkoměr s bází délky 4 m. Za řídící věží se nacházel letecký hangár, na jehož střeše byly umístěny protiletadlové kanóny. K přepravě posádky ke kořisti sloužil 5timetrový motorový kutr, uvnitř ponorky byl prostor pro 40 zajatců.
Dostřel 8palcových děl činil kolem 24000 m, což ponorce teoreticky umožňovalo útočit na ozbrojené nákladní lodě a lehce ozbrojená doprovodná plavidla, aniž by se sama vystavovala nebezpečí účinné odvetné palby. Miřič však vizuálně kontroloval prostor do vzdálenosti nejvýše 11265 m (12000 yardů). Lze předpokládat, že úkolem pozorovacího letadla bylo rozšíření možností sledování cílů za touto hranicí. Uvedený typ hydroplánu nebyl však pro tento účel příliš vhodný a s vypuknutím války v roce 1939 letadlo z ponorky bylo odstraněno a uvolněný hangár se využíval jako skladovací prostor.
Stavba ponorky trvala sedm let a na vodu byla spuštěna v roce 1935 a do začátku války uskutečnila několik dlouhých plaveb. V letech 1939 ? 1940 se uplatnila jako doprovodné plavidlo, 18 června 1940 však byla nucena opustit přístav v Brestu, aby se vyhnula zabavení Němci. Několik týdnů se ponorka zdržovala v britském Plymouthu, než se jí 3. července zmocnilo britské námořnictvo. Tehdy došlo k incidentu, při němž byl zabit jeden francouzský a tři britští námořníci, dva další muži byli zraněni. O tom, jak co nejlépe využít tuto zvláštní ponorku se vedly dlouhé diskuse. Ponorka se pak uplatnila jako doprovod konvojů, hlídkové plavidlo, podílela se na operaci při dobití ostrovů St Pierre a Miquelon silami Svobodné Francie. Potom byla ponorky vyslána do Tichomoří, kde bylo jejím úkolem bránit tichomořské ostrovy, kontrolované Svobodnou Francií, 18. února 1942 však byla cestou od Bermudských ostrovů k Panamskému průplavu torpédována a potopena i s celou posádkou.
Ponorka Surcouf představovala poslední pokus o vyzbrojení ponorek dělostřeleckými zbraněmi, použitelnými při útocích na hladinová plavidla. Její bojové zařazení bylo nevyhnutelně problematické po většinu doby její existence, kdy se pro ní hledalo vhodné využití. Základní bojové pojetí ponorky bylo zcela chybné a ani konstrukce ponorky nebyla nijak mimořádně dobrá.
..
Výstroj:
Hlavní výzbroj tvořila 8palcová děla, pro která byla uložena zásoba 600 nábojů. Přídavnou výzbroj tvořily dva 37mm kanóny s 1000 náboji a dvě kulometná dvojčata Hotchkiss ráže 13,2 mm s 16000 náboji. Ponorka měla dále 12 torpédometů. 8 jich bylo ráže 533 mm (4 v přídi, 4 v zádi). Pro každý torpédomet se vezla zásoba 14 torpéd. V zádi ponorky byly další 2 torpédomety ráže 15,75 palce a ke každému z nich zde byla k dispozici zásoba 8 torpéd.
8palcové dělo.zasobník torpéd.
Senzory:
Podobně jako všechny ponorky této doby měl Surcouf dva periskopy. Rozměrný stereoskopický dálkoměr s bází délky 4 m byl upevněn na nástavbě přímo před řídící věží. Ponorka měla k dispozici kvalitní spojovací prostředky-vysokofrekvenční stanice se dvěma vysokými anténami u levého boku.
Postavena jediná ponorka Surcouf, spuštěna na vodu 18. října 1929 v přístavu Cherbourg.
foto.foto.
....
Letadlo:
Hydroplán Besson MB 411
Byl vyroben pro službu na palubě ponorky Surcouf. Stroj bylo možné během 10 minut rozebrat a uložit v rozměrném hangáru na zadním konci lodního můstku (kontejneru o šířce a výšce 4 m a délce 9 m). Letadlo bylo z dalšího provozu na palubě ponorky staženo krátce před vypuknutím 2. světové války. Koncepce průzkumného letounu neseného ponorkou se tak nikdy neprověřila v bojových podmínkách.
Konstrukce: Jednokřídlý dvojmístný dolnoplošník s odkrytými kabinami. Jeden centrální plovák a na křídlech po jednom vyvažovacím plováku. Drak letadla je smíšené konstrukce
kov-dřevo
rozpětí: 12.0 metru
délka: 8,25 m
výška: 2,85 m
nosná ploch: 22,50 m2
hmotnost:
prázdná:690 kg
vzletová: 1050
maximální:1140 kg
Rychlost:
Max. v 1000 m: 190 km/h
Vzletová : 130 km/h
Čas letu do 1500m ? 8 minut
Dostup: 2800m
Max. dostup: 4400 m
Max. dolet : 360 km
Max. dolet: jedna osoba(pilot) + přídavná nádrž paliva 650 km
Vytrvalost letu: 2 hodiny 40 minut
Motor: 9ti válcový vzduchem chlazený, typu Samson 9Nd o výkonu 130 kW, použita dvojlistá dřevěná vrtule
Posádka : pilot + pozorovatel
nákres.barva.foto.
Literatura: Moderní válečné ponorky, David Miller, John Jordan - NV;Vojenská letadla, NV; http://www.pbs.org/wgbh/nova/lostsub/hist1918n05.html , http://zone.sousmarins.free.fr/galeriephoto.htm
Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 02:14, celkově upraveno 2 krát.
Naposledy upravil elksar dne 05. 12. 2007, 06:46, celkově upraveno 1 krát.
_________________
MODEL IIA U-3
Pluj hluboko, pomalu a potichu!