Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 2
Jdi na stránku 1, 2  Další
Hon na bitevní loď Bismarck
Autor Zpráva

Citovat
Příspěvek Hon na bitevní loď Bismarck 
Hon na bitevní loď Bismarck
 
Nejsilnější bitevní loď světa vyplula na svou první a zároveň poslední plavbu dne 18. května 1941 z polské Gdynie. Spolu s těžkým křižníkem Prinz Eugen měl Bismarck útočit na britské konvoje v severním Atlantiku a dezorganizovat tak celý konvojový systém. Britové, kteří měli ještě v čerstvé paměti řádění Scharnohorstu a Gneisenau, se snažili ze všech sil zjistit datum vyplutí, ale dvojice opustila přístav v Gdynii bez toho, aby se admiralita cokoli dozvěděla. Štěstí oba korzáry opustilo po proplutí Skaggerakem, kdy byli zpozorováni švédským křižníkem Gotland. Ten odeslal hlášení do Stockholmu a odtud putovala zpráva na admiralitu. Celá akce tak byla odhalena hned na samém začátku.
Velitel home fleet admirál Tovey vyslal dva svazy, aby zablokovaly obě cesty na Atlantik. Křižníky Norfolk a Suffolk (ten byl vybaven prvním nedokonalým radarem) do Dánského průlivu a trojici křižníků - Arethusa, Birmingham a Manchester na jih od Islandu. Navíc začaly ze severního Skotska a z ostrovů v Severním moři v pravidelných intervalech startovat letecké hlídky. Samotné domácí loďstvo bylo udržováno v bojové pohotovosti, protože všem bylo jasné, že jakmile oba korzáři vyplují, nesmí Britové ztratit ani minutu.

Bismarck s Prinzem Eugenem pod velením viceadmirála Lütjense mezitím zakotvily v Korsfjordu, aby počkaly na mlhu nebo deštivé počasí, přičemž Prinz Eugen si z tankeru doplnil palivo, ale Bismarck tak neučinil, což mělo později vážné následky.

Britové už je nespustili z očí a průzkumnému letounu se podařilo vyfografovat obě lodi kotvící ve fjordu. Podle zpráv z průzkumu mohl německý svaz vyplout prakticky okamžitě, a tak admirál Tovey vyslal k posílení obou křižníku v Dánském průlivu nesourodý svaz složený ze starého bitevního křižníku Hood a zbrusu nové bitevní lodi Prince of Wales.

Hned následujícího dne přišla toužebně očekávaná mlha a oba němečtí korzáři zvedli kotvy a vypluli na volné moře. Nabrali severní kurs, aby se velkým obloukem dostali od východu k Dánskému průlivu. Tovey o tom však informaci nedostal, protože mlha znemožňovala provést letecký průzkum. Další britské letadlo se nad Korsfjordem objevilo až téhož dne navečer, ale našlo záliv prázdný. Ještě téže noci okolo 22. hodiny vyplul admirál Tovey s King George V., Repulse, Victorious a torpédoborci ze Scapa Flow a zamířil směrem k Islandu.

Poměr sil

Ačkoliv byla Británie stále ještě první námořní mocnost světa, pohled na lodě, které vyslala proti Bismarckovi, byl neradostný. Žádná z britských bitevních lodí se mu nemohla postavit sama. Rodney a Nelson měly těžší děla a dobrou pancéřovou ochranu, ale jejich rychlost byla o celých 6 uzlů nižší, a tak neměly vůbec šanci přinutit německý svaz k boji. King George V. se Bismarckovi v mnoha ohledech vyrovnal, ale přesto by asi potřeboval pomoc alespoň od některého z bitevních křižníků. Výhodou snad mohla být přítomnost letadlové lodi Victorious, ale zdání klame. Victorious nesla na palubě jen 6 starých stíhaček Fulmar a 9 ještě starších torpédových dvojplošníků Swordfish. A aby toho nebylo málo, většinu posádky i pilotů tvořili nováčci jen s neukončeným výcvikem. Prince of Wales vstoupil do služby teprve nedávno a trpěl ještě dětskými nemocemi a trojice bitevních křižníků Hood, Repulse a Renown by díky slabému pancíři byla pro Bismarcka snadnou kořistí.

Shodou okolnosti to byl právě Hood a Prince of Wales, kdo se německé lodi postavil. Hlavní výzbroj Prince of Wales tvořilo 10 děl ráže 356 mm rozmístěných ve dvou věžích na přídi (4 + 2) a v jedné na zádi (4), ale ze Scapa Flow vyplouval s partou dělníků od Armstronga, kteří se během plavby snažili uvést do provozu děla v čelní čtyřdělové věži na přídi. Loď byla pronásledována neustálými problémy s kotli a mechanismem otačení věží.

Bitevní křižník Hood byl zařazen do služby v roce 1919 a byl vlajkovou lodí britské válečné flotily. Byl tím posledním a největším "štíhlým zabijákem" Jackieho Fischera se všemi nedostatky, ktere bitevní křižníky dostaly do vínku. Hlavní výzbroj tvořilo 8 děl ráže 381 mm ve čtyřech věžích po dvou kusech a maximální rychlost dosahovala 32 uzlů, což bylo o tři více než dokázal vyvinout Bismarck. Ale bolavým místem bylo pancéřování a to především paluba - její odolnost proti kolmo dopadajícím granátům byla mizivá. Hood hlavně vůbec nebyl konstruován proto, aby se utkal s bitevní lodí, ale v kritickém okamžiku se na to jaksi zapomnělo.

Bismarck se na první pohled od svých pronásledovatelů příliš nelišil - 8 děl ráže 381 mm ve čtyřech dvoudělových věžích, radar pro řízení palby, rychlost 29 uzlů, výtlak jen o málo větší než obě britské lodi.

 

Hlavní rozdíl ale spočíval v pancéřové ochraně. Němci použili novou ocel typu Wotan a výsledkem byl lehčí a účinnější pancíř, než měla britská třída King George V.

V Dánském průlivu

Průlivu dosáhl německý svaz 23. května pozdě odpoledne. V tomto ročním období sahalo zamrzlé moře od Grónska až daleko k Islandu a pro průnik zůstaval jen úzký koridor, který navíc střežily Norfolk a Suffolk. Ty získaly v 19:32 s německým svazem radarový kontakt, který ohlásily na admiralitu. Poté Bismarcka jen z uctivé vzdálenosti sledovaly, přičemž ten se jim čas od času připomenul sporadickou střelbou. K místu kontaktu se začaly stahovat všechny britské síly. Nejblíže byl admirál Holland se svazem tvořeným párem Hood a Prince of Wales a čtveřicí torpédoborců. Ty ovšem během noci odeslal na sever, čímž zajistil, že se nadcházející bitvy nemohly zúčastnit. Ačkoliv Suffolk stále udržoval kontakt a Bismarckův kurs byl správně ohlášen, udělal admirál Holland osudovou chybu a se svými loděmi se přiblížil tak, že dovolil viceadmirálu Lütjensovi "položit příčku na T" (přiblížit se k nepřítelově přídi bokem tak, že ten nemůže použít ke střelbě zadní věže, zatímco jeho lodě mohou pálit plnými boky).

V 5:35 došlo k prvnímu vizuálnímu kontaktu a admirál Holland vydal zbrklý rozkaz: "Nepřítel v dohledu. Utočím." - bez toho, aby počkal na své torpédoborce nebo požádal o podporu pronásledující dvojici křižníků. Britské lodě pluly v kýlové řadě, Hood v čele, ačkoliv vhodnější by bylo přitáhnout palbu na Prince of Wales, který by těch několik zásahů bez potíží vydržel. Svaz se přibližoval pod tupým úhlem, aby co nejrychleji zkrátil vzdálenost a chránil tím Hooda před vertikální střelbou. V 5:52 spustily všechny čtyři lodi palbu na vzdálenost přibližně 23 000 metrů. Obě německé lodě si během noci vyměnily pozice a vpředu byl nyní Prinz Eugen, čehož si Holland nevšiml a tím pádem Bismarcka ostřeloval jen Prince of Wales. Kvůli přibližování přišli Britové o svou dělostřeleckou převahu, protože mohli používat jen přední věže obou lodí (jedna hlaveň na Prince of Wales měla navíc poruchu, a tak mohl střílet jen z 5 místo ze 6 hlavní). Prvního zásahu dosáhl Prinz Eugen, a to již druhou salvou. Granát ráže 203 mm dopadl ve střední části lodi a způsobil malý požár. Bismarck se také rychle zastřílel a během pěti minut několikrát za sebou zasáhl Hooda 381 mm granáty.

V 6:00 se vzdálenost mezi protivníky snížila na 16 500 metru a admirál Holland vydal rozkaz srovnat kurs s nepřítelem. Ještě než se Hood stačil stočit na nový kurs dopadla na jeho palubu Bismarckova pátá salva (byl zasažen určitě čtyřmi, možná i šesti granáty najednou). Mezi stěžni se objevila záře, a pak vyšlehl z trupu několik desítek metrů vysoký plamen. Loď se rozlomila vejpůl a za pár vteřin zmizela pod hladinou. Během několika šílených okamžiků zahynulo 1416 mužů posádky.

V kýlové řadě plující Prince of Wales, který se snažil prudkými manévry vyhnout Hoodovým troskám, se mezitím stal cílem palby obou německých lodí. Během několika minut utržil dalších 7 zásahů, jeho salvy měly obrovský rozptyl a navíc se v kritické chvíli objevila závada na mechanismu otáčeni věží a loď se stala nebojeschopnou. Prince of Wales toho už měl dost, vypustil kouřovou clonu a ustoupil z bojiště. Ačkoliv o tom nevěděl, podařilo se mu během souboje Bismarcka dvakrát zasáhnout, přičemž jeden projektil prorazil palivovou nádrž a loď začala ztrácet palivo (které si v Korsfjordu nedoplnila!). Lütjensovi nezbylo než ohlásit, že došlo ke změně plánu, a že je nucen odplout sníženou rychlostí do některého francouzského přístavu.

Únik a zničení

24. května se počasí znovu zhoršilo a i přes nižší rychlost německého svazu hrozilo nebezpečí, že se Bismarckovi podaří uniknout, a tak se admirál Tovey rozhodl zaútočit palubními letouny z Victorious. Devět torpédových a šest stíhacích letadel odstartovalo až pozdě navečer a podařilo se jim docílit jen jednoho zásahu doprostřed trupu, který nezpůsobil žádné škody.

Kolem Bismarcka se ale již stahovala síť. Z Atlantiku se blížily bitevní lodě Rodney a Ramillies a z Gibraltaru plul svaz H (letadlová loď Ark Royal, bitevní křižník Renown, křižník Sheffield). V 18:00 se Bismarck náhle otočil čelem ke svým pronásledovatelům (Norfolk, Suffolk a Prince of Wales) a krátkou přestřelkou odlákal pozornost od Prinze Eugena, který vyrazil na samostatnou korzárskou plavbu.

Nasledujícího dne ráno ztratili Britové radarový kontakt! Svaz plul klikatým kursem, kvůli ohlášenému ponorkovému nebezpečí a ve chvíli, kdy se od Bismarcka vzdaloval, tak ten změnil kurs a zmizel. Lütjens nevěděl, že se mu trik povedl a vyslal dlouhou depeši na námořní velitelství, kterou Britové zachytili a tím znovu zaměřili jeho pozici. Ačkoliv k Biskajskému zálivu mířily britské lodě z celého Atlantiku, pokud by Bismarck pokračoval dál stejnou rychlostí, podařilo by se mu uniknout.

Jedinou britskou nadějí byly obstarožní Swordfishe z letadlové lodě Ark Royal, která se blížila od jihu se svazem H. Během odpoledne 26. května odstartovaly dvě útočné vlny. Ta první skončila trapasem, kdy piloti zaútočili omylem na Sheffield, který navíc ani nezasáhli. Uspěchu dosáhli až piloti druhé vlny, kteří ohlásili dva pravděpodobné zásahy, přičemž ani netušili, jaké měli štěstí. První torpédo vybuchlo ve střední části trupu, aniž by zanechalo nějaké škody, zato druhé torpédo zasáhlo na zádi kormidlo, a to právě ve chvíli, kdy bylo vytočeno na maximum doleva a v této pozici ho také výbuch zablokoval. Na admiralitě nejprve zavládlo zklamání, ale potom ohlásila průzkumná letadla, že Bismarck opsal několik kruhů a poté zamířil na sever, tedy pryč od francouzských základen. Ani přes veškerou snahu mechaniků se kormidlo nepodařilo uvolnit a loď mohla plout rovně jen střídáním chodu levého a pravého stroje a navic jen proti vlnám, aby nedošlo k zaplavení dalších prostor na zádi. Celou noc obtěžovala německou loď smečka britských torpédoborců a nenechala posádku vyspat.

Ráno 27. května vplul Bismarck přímo do naruče svých pronásledovatelů. V 8:08 ho zahlédl Norfolk a o 40 minut později zahájily obě strany palbu. Rodney, King George V. a Dorsetshire vzaly Bismarcka do křížové palby a neustále zkracovaly vzdálenost, než z německé lodi zbyla jen hořící masa. Ale agónie trvala téměř dvě hodiny a ani poté, co již utržil stovky zásahů těžkými granáty, nehodlal se Bismarck stále potopit. Admirál Tovey, který byl již značně znepokojen snižujícími se zásobami střeliva a také znechucen mizernou britskou střelbou (Tovey k tomu poznamenal: "Spíše bych Bismarcka zasáhl, kdybych po něm hodil svůj dalekohled."), nechal Bismarcka na doražení křižníkům Dorsetshire a Norfolk. V 10:25 vystřelily obě lodě z malé vzdálenosti několik torpéd a deset minut poté se Bismarck potopil.

edit: V nedávné době se oběvila nová teorie a to že Bismarck úmyslně poslala ke dnu vlastní posádka jelikož podle posledních poznatků nemohla stačit palba britských lodí k jeho zničení.

zdroj: www.nacismus.mysteria.cz



Naposledy upravil Sarroth dne 05. 10. 2006, 21:32, celkově upraveno 2 krát.
Naposledy upravil Wara dne 05. 10. 2006, 18:21, celkově upraveno 2 krát.

_________________

Když vlk tak Grey Wolf
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek Agónie na lodi Bismarck 
Agónie na lodi Bismarck

Bismarck byl nejobávanější bitevní lodí, nacistickou superzbraní, která měla odseknout životně důležitou trasu udržující Británii za druhé světové války při životě. Bismarckovy zbraně mohly vypálit jednotunové střely na vzdálenost přes 38 kilometrů. Až do jejího debutu v roce 1941 se Britové bránili, jak mohli.

Rozhodnutí o nutnosti zničit Bismarcka však významně narostlo, když ten potopil nejlepší britskou loď Hood a připravil o život celou její posádku, kromě tří přeživších. "Potopte Bismarck !" se tak stalo bojovým rozkazem.

Po působivém potopení britské bitevní lodě Hood nacistickým Bismarckem pokračoval několik minut dělostřelecký souboj s další britskou lodí Princ of Wales, který zasadil první vážný zásah Bismarckovi granátem a poté raději uprchnul. Zasáhl jeho příď, což donutilo posádku snížit rychlost pod 28 uzlů a při plavbě ?domů? udržovat rychlost okolo 24 uzlů. K dalšímu poškození i když nepatrnému, došlo při prvním leteckém útoku torpédy (letadla vzlétly z letadlové lodě), a to na pravé straně do středu lodě. Posádka aby zmenšila tlak na příď, snížila rychlost na 16 uzlů. Druhého dne při leteckém útoku britští piloti dosáhli zásahu, jež se stal osudným pro tuto loď ? byla zasažena strojovna kormidel na zádi lodi.



Došlo k zablokování kormidla (ovládacích mechanismů). Ovšem nedošlo k pouhému zablokování kormidla ve vytočeném úhlu, ale kormidlo se také následkem ztráty opory vpletlo do středního šroubu. Ztráta zcela 30% výkonu kvůli vyřazeného šroubu a hydrodynamický odpor způsobovaný poškozením znemožnil únik lodi do bezpečných vod. Kdyby Bismarck neplul osamocen, bylo by ho možné vzít do vleku.

Ani přes zoufalou snahu mechaniků se kormidlo nepodařilo uvolnit a loď mohla plout rovně jen střídáním chodu levého a pravého stroje a navíc jen proti vlnám, aby nedošlo k zaplavení dalších prostor na zádi.

Ztrátu cenného plavidla zavinilo do jisté míry německé vrchní velení, i když svou důležitou roli sehrály také zpravodajské informace (snad i zachycení šifrované zprávy z Enigmy). Avšak vyslání jednoho plavidla do akce byla hra vabank se střídavými úspěchy. Bismarck byl v danou chvíli nadřazen nad ostatním, co mohl nepřítel nasadit k jeho eliminaci. Ale v případě vážnějšího poškození byla loď ztracena.

Mezitím byl Bismarck nekompromisně pronásledován flotilou britských bitevních lodí Rodney, King George V., Norfolk, Dorsetshire, Renown a letectvem z letadlové lodi Ark Royal. Stal se centrem palby střel a torpéd, klesl 27. května 1941 ke dnu do hloubky asi pěti kilometrů ve vzdálenosti přes 1550 kilometrů od francouzského pobřeží. Bylo to osmého dne první mise této bitevní lodi. Vítězství se stalo britskou pýchou, posléze podporovanou filmovým hitem, populární písní a malým průmyslem s knihami o Bismarcku a televizními show. Nyní se však objevil problém. Nové důkazy jako detailní rozhovory, videonahrávky a fotografie ukazují, že tento výklad je nesprávný.

"Nezvratně jsme dokázali, že není možné, aby tuto loď potopili Britové," řekl Alfred McLaren, námořní expert, který studoval vrak lodi při dvou expedicích. "Loď se potopila otevřením otvorů ve dnu." Proti tomuto závěru jsou zásadně britští vědci. Avšak pět expedic prozkoumalo místo, včetně tří nezávislých týmů amerických výzkumníků, mezi nimž byl i odborník na ponorky, nyní již v důchodu, a emeritní prezident Explorers Clubu v New Yorku McLaren. Dospěly přitom k závěru, že tato slavná loď je v překvapivě dobrém stavu.

Na obou stranách trupu nejsou podle amerických vědců viditelná žádná významná poškození. Tento fakt samotný, jak dodávají, ukazuje, že Bismarck byl potopen otevřením záklopek, tak jak to po celou dobu tvrdili ti z Němců, kteří přežili.

Podle nich bylo námořnickou tradicí po zralé úvaze potopit loď a zabránit tak nebezpečí, že by se mohla dostat do rukou nepřítele.

Americké závěry rozzuřily Brity, kteří je označili za revizionistické žvásty. "Prostě mě to nepřesvědčilo," řekl David Mearns, který vedl britskou expedici k vraku. "Bismarck byl zničen britskou dělostřelbou a potopen torpédy." Cokoli jiného je směšné, dodal.

Zatím poslední útok na tento fakt podnikl režisér filmu Titanic James Cameron. Jeho televizní dokument je založený na výpravě, při které prozkoumal vrak Bismarcku pomocí robotů a malých pilotovaných ponorek. Expedice byla schopna prohlédnout vrak mnohem podrobněji než dřívější průzkumy.

Potopil by se zasažený Bismarck bez otevření lodních otvorů ve dnu lodi? "Jistě," řekl v rozhovoru Cameron. "Avšak to by trvalo půl dne." Jeho výzkumný tým podle něj nalezl jen málo děr po střelách, avšak žádná z nich nebyla pod hladinou ponoru, nebo tak veliká, aby rychle loď potopila. Nenašel přitom ani žádné fatální poškození torpédy, čímž potvrdil předchozí výzkumy. Nová pozorování odmítají představy o Bismarckově konci, které se zdály jako samozřejmé, tedy alespoň dříve.

V roce 1941 měli Britové štěstí, když letoun vypálil torpédo, které ochromilo kormidlo této bitevní lodi. Britské lodě se přiblížily a neúprosně pálily střelami a torpédy. Množství německých námořníků opouštělo Bismarck, když se potápěl, muži se pohupovali ve vodě plné nafty. Britové vyzvedli některé z těch, co přežili, avšak brzy opustili oblast kvůli zprávám o aktivitě ponorek. Z asi 2200 mužů na palubě Bismarcku jich přežilo pouhých 115. Němečtí námořníci vypověděli o odpálení náloží na záklopkách ve dnu, které explodovaly asi 30 minut před tím, než se loď potopila a před tím, než ji zasáhlo poslední torpédo. To byla podle nich pravá příčina Bismarckova zániku.

Důvodem k rozkazu k opuštění lodi byla bezvýchodná situace, neexistovala možnost záchrany. Po zásahu velitelského můstku bylo vyřazeno centrum řízení dělostřelby a poté došla munice. Loď nesměla padnout do rukou nepřítele. Zpráva britské admirality za války uvedla, že německé výbušniny možná uspíšily konec lodi, avšak nebyly výlučnou příčinou. Britští vlastenci tuto myšlenku odmítli zcela.

Objevitel vraku Titaniku Robert Ballard, který následně nalezl v roce 1989 i místo odpočinku Bismarcku, řekl: ?I přes válečná poškození a místo uložení na podmořském hřebeni byla loď v dobrém stavu, dokonce i německá svastika byla jasně viditelná.?

Lodi chybí věže hlavního dělostřelectva, což vysvětluje tak, že po převrácení lodi věže samovolně vypadly vlastní vahou. Ale stav středního dělostřelectva a celkově trupu lodi je zachovalý. Na pohled loď nevypadala jako hromada rozstříleného šrotu, jak deklarovalo královské námořnictvo.

Na celé lodi bylo sice nalezeno množství stop po nepřátelských střelách, ale pancéřování lodi neohrozily, avšak měly devastující účinek na opouštějící posádku. Většina děr po dělostřeleckých granátech se nachází na palubě a nadstavbách. Na bočných stěnách trupu nejsou téměř žádné díry, pod čárou ponoru dokonce ani jedna.


Zkoumal se i 32 centimetrový hrubý pancéřový plášť, který chránil trup pod čárou ponoru. Na místech, které měli zasáhnut britské torpéda, je sice vidět poškození, ale díry tam nejsou. To by znamenalo, že torpéda nebyla příliš účinná (trup lodi dokázal většinu energie z exploze torpéd pohltil).

Podle Camerona fungoval i další ochranný mechanizmus, který vymysleli němečtí inženýři. Škody na trupu se omezili na venkovní obal, ale vnitřní pancéřová stěna byla celistvá. "Námořníky chránila pancéřová pevnost. Torpéda nezpůsobili vážnější škody," řekl Cameron.

Bismarck byla první třída lodí, u které konstruktéři akceptovali riziko leteckých torpéd a pum. Vyvinuli nové druhy pancéřových ocelí. Wotan Wh byla velmi pevnou ocelí na paluby a krytí důležitých systémů a Wotan Ww na protitorpédové přepážky.

Celý trup byl vybaven magnetickým ochranným systémem, chránící trup lodi proti magnetickým minám a torpédům. Němcům se povedlo neuvěřitelně zvýšit rychlost střelby u děl ráže 381 mm až na 3 rány za minutu, která ve spojení/propojení dokonalé optiky, střeleckého počítače (mechanického) a na kratší vzdálenost i radaru (25km), v dané době neměla soupeře.

zdroj: http://ablecd.wz.cz



Naposledy upravil Wara dne 05. 11. 2006, 14:49, celkově upraveno 2 krát.

_________________
War... War never changes...
-----------------------------------------------------------------------
Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek Bismarck a pancíř 
Loď která měla téměř 270 metru délky a 36,6 metru šířky byla vyrobena ze speciální, zvlášť tvrzené ocele Wotan, což zajišťovalo dobrou odolnost proti průniku střel. Byla registrována s výtlakem 35 000 tun, aby odpovídala londýnské smlouvě, ale její skutečný standartní výtlak byl 42 000 tun a při plném naložení přes 50 000 tum.  Navenek sice působila tloušťka pancéře nedostatečným dojmem (u bočního pásu činila 140 až 320 mm, u věží 200 až 355 mm a na palubě 100 mm, zatímco například boční pancéř anglických bitevních lodí Nelson a Rodney činil 355 mm), nicméně Němci použili speciální chromniklovou ocel pojmenovanou Wotan (starogermánský bůh války). Ocel Wotan byla vyráběna ve dvou variantách - tvrdá Wh pro vnější pancéř a měkká Ww pro protitorpédové přepážky - přičemž platilo, že 60 mm oceli Wh odpovídalo 100 mm nejlepšího pancéře spojeneckých lodí. Z toho vyplývalo, že pancéřování boků Bismarcka by u jiných lodí odpovídalo tloušťce pancéře 533 mm - takový pancéř žádná loď neměla.


Bismarck.Pancéř bok.Pancéř řez.


zdroj: Pronásleování bitevní lodi Bismarck, plánky Modelář

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek Bismarck 
stránky věnované Bismarcku: http://www.kbismarck.com/
modely, historie, podrobnosti, hafo dalších zajímavých věcí...

1:100, Tomas Vnoucek, Czech republic, famózní... Shocked  Shocked  Shocked




Naposledy upravil Wara dne 26. 01. 2007, 15:05, celkově upraveno 1 krát.

_________________
War... War never changes...
-----------------------------------------------------------------------
Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
Skoda takej krasnej lode Rolling Eyes .....ja sa priklanam k teorii ze ho potopila vlastna posadka...ale pravdu sa uz asi nikdy nedozvieme Crying or Very sad


_________________
Nikdy neruš nepriatela ked robí chybu.
Napoleon Bonaparte
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek  
Tak to téma zase trošku oživíme  Twisted Evil

rekonstrukce potopení Bismarcku ZDE
-je to na části, zbylé čtyři dohledejte v nabídce v pravo


_________________
<<<Ubisoft je jednička!


"Žít má cenu pro to, za co stojí umřít."
"Der beste Seemann war doch ich!"
________________________________________________________
Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Osobní složka
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky

Citovat
Příspěvek  
Rekonštrukcia je urobená super....  Wink
pridávam historické zábery tejto superlode: http://www.youtube.com/watch?v=UKScoC7WigE&feature=related


_________________


Pravidla fóra Rady ohledne psaní na DF Ponorkářův slovník Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek  
Sarroth napsal:
Tak to téma zase trošku oživíme  Twisted Evil

rekonstrukce potopení Bismarcku ZDE
-je to na části, zbylé čtyři dohledejte v nabídce v pravo
Nemá chybu rock Jsem to prošel celé,a znova:nemá chybu rock


_________________
Co si o nasi lodi myslite,namorniku?Ze potrebuji projimadlo....A dale?Pohromade ji drzi jen halda trusu...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek ..i pod vodou 
Téže přidám něco do našich vědomostí, je zde pěkná série fotek pod vodou o jeho nalezení.

No a zde je pár obrázků.

hlavní děla.150mm.

něco proti letadlům...

105mm.munice.

....


literatura:encyklopedia okretow wojennych č. 19 Pancerniki Typu Bismarck



_________________




MODEL IIA U-3
Pluj hluboko, pomalu a potichu!
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
Nedávno byl o tom na čt2 dobrý dokument. Mluvilo se hlavně o tom že Britové pálili pod špatným úhlem a díky tomu z několika tísíců nábojů prošlo pokud si to dobře pamatuji pouze 14.
A že si ho Němci sami potopili.
A zítra tu přidám článek o letadlech které se vystřelovaly z bismarku pomocí katapultů.

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu ICQ

Citovat
Příspěvek  
Bohužel pozdě, už ho tu máme... Wink
http://silenthunter.cz/forum/viewtopic.php?t=848



Naposledy upravil mysak_bob dne 19. 01. 2009, 22:07, celkově upraveno 1 krát.

_________________


33.flotila | Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Pravidla Ligy DK
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
V antikviariáte som narazil na knižku od L.Kennedyho "Pronásledování bitevní lodi BISMARCK" jeto pekné čítanie - pre záujemcov som ju previedol do formy ebook (Bismarck.pdb)

EDIT by Günther K. - O odkaz případně pište na PM kapitánu velimb - Zveřejnění odkazu by mohlo odporovat pravidlům DF.



Naposledy upravil Günther Königg dne 19. 01. 2009, 22:45, celkově upraveno 1 krát.
Naposledy upravil velimb dne 19. 01. 2009, 22:09, celkově upraveno 2 krát.

_________________


Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek Tirpitz 
Souhlasím, pěkná kniha. Je ještě jedna - dvojče od T. Gallagera - Zkáza bitevní lodi Tirpitz a tu nemohu sehnati.


_________________




MODEL IIA U-3
Pluj hluboko, pomalu a potichu!
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
to elksar :
 Knihu by som mať do konca týždňa. Ak je záujem o ebook spracovanie kontakt sez PM


_________________


Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek  
Günther Königg napsal:
Bohužel pozdě, už ho tu máme... Wink
http://silenthunter.cz/forum/viewtopic.php?t=848

Hmm to je soda tesil sem se ze pridak hodnotny clanek Crying or Very sad  Very Happy


_________________
"Historii vždy píší vítězové...
..historii poražených zná jen ona zmenšující se skupinka mužů, kteří byli u toho."
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu ICQ
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 2
Jdi na stránku 1, 2  Další
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.