Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 3
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Přehled hlavních typů GER ponorek za 2. světové války
Autor Zpráva

Citovat
Příspěvek Přehled hlavních typů GER ponorek za 2. světové války 
PŘEHLED HLAVNÍCH TYPŮ PONOREK POUŽÍVANÝCH NĚMCI
ZA 2. SVĚTOVÉ VÁLKY


Německo ztratilo během války 996 ponorek.
Ztráty
Ledadlové lodě: 289
Lodě: 216
Bomby: 62
Miny: 25
Ponorky: 18
Ostatní: 92

800 německých ponorek potopilo v Atlantiku na 2,640 lodí.

40,000 můžů sloužilo na německých ponorkách během 2. světové války. 30,000 se nikdy nevrátilo domů.






Typ I A



ROZMĚRY [m]:
Délka 72,39
Šířka 6,21
Ponor 4,3
VÝTLAK [t]: 862/983
MOTORY:
diesel 2 x 1 540 k
elektromotor 2 x
RYCHLOST [uzlů]: 17,8/8,3
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 6 700/78
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 105/2 x 20 mm
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 14
HMOTNOST: [t] 800
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 96
POSÁDKA: 43 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 2
UVEDEN DO PROVOZU: 1932
Postavené ponorky U25, U26
________________________________



Typ II A



ROZMĚRY [m]:
Délka 40,9
Šířka 4,08
Výška 8,6
Ponor 3,83
VÝTLAK [t]: 245/303
RYCHLOST [uzlů]: 13/6,9
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]:1 050/35
VÝZBROJ:
Torpédomety 3 (příď)
Děla 1 x 20 mm
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 5
HMOTNOST: [t] 250
POSÁDKA: 25 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 6
Postavené ponorky U1, U2, U3, U4, U5, U6


________________________________



Typ II C



ROZMĚRY [m]:
Délka 43,9
Šířka 4,08
Výška 8,4
Ponor 3,82
VÝTLAK [t]: 201/341
RYCHLOST [uzlů]: 12/7,0
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 1 900/43
VÝZBROJ:
Torpédomety3 (příď)
Děla1 x 20 mm
Miny 9
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 5
POSÁDKA: 25 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 8
Postavené ponorky U56, U57, U58, U59, U60, U61, U62, U63
________________________________



Typ II D



ROZMĚRY [m]:
Délka 43,97
Šířka 4,92
Výška 8,4
Ponor 3,93
VÝTLAK [t]: 314/364
MOTORY:
diesely 700 k
elektromotory 410 k
RYCHLOST [uzlů]: 12,7/7,4
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 3 500/56
VÝZBROJ:
Torpédomety 3 (příď)
Děla 1 x 20 mm
Miny 9
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 5
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ: [m] 80 (150)
POSÁDKA: 25 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 16
Postavené ponorky U120, U121, U137, U138, U139, U140, U141, U142, U143, U144, U145, U146, U147, U148, U149, U150, U151, U152
________________________________



Typ VII A



Ponorky typu VII A byly konstruovány v letech 1933 až 1934. Tento typ patřil k nové generaci německých útočných ponorek, vycházející z typu UB III z první světové války. Oproti nim ponorky typu VII měly větší palebnou sílu, byly rychlejší a lépe ovladatelnější při plavbě na hladině. Vybaveny byly pěti torpédomety, čtyřmi na přídi a jedním na zádi a vyzbrojeny byly až 11 torpédy nebo 22 TMA minami. Pro boj na hladině byly vybaveny palubním dělem typu SK C/35 ráže 88 mm a 160 granáty. Poháněny byly dvěma diesel motory MAN typu M6 V40/46 s výkonem 1160 koní a dvěma elektromotory typu 66 OB 720/8 s 322 otáčkami za minutu. Do periskopové hloubky se byly schopny ponořit do 50 sekund. Z 10 postavených ponorek typu VII A byly všechny kromě dvou plavidel, U-29 a U30, za druhé světové války potopeny.

ROZMĚRY [m]:
Délka 64,51
Šířka 5,85
Výška 9,5
Ponor 4,37
VÝTLAK [t]: 626/754
MOTORY:
diesel 2 x 1 160 k MAN
elektromotor 2 x
RYCHLOST [uzlů]: 16/8,0
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 4 300/90
VÝZBROJ:
Torpédomety 5 (4 příď, 1 záď)
Děla 1 x 88 mm
Miny 22 TMA
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 11
HMOTNOST: [t] 626?
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 67
POSÁDKA: 44 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 10
Postavené ponorky U27, U28, U29, U30, U31, U32, U33, U34, U35], U36


________________________________



Typ VII B



Jediným vážným nedostatkem ponorek typu VII A byl nedostatek místa pro uskladnění pohoných hmot. Proto byl vyvinut další typ, VII B, který měl přídavné externí nádrže na zhruba dalších 33 tun paliva, díky nimž se akční radius ponorky zvětšil o 2500 námořních mil při rychlosti 10 uzlů. Tento typ byl značně silnější a mírně rychlejší než předešlý typ VII A. Na hloubku periskopu se dokázaly ponořit ve 40 sekundách. Navíc všechny ponorky, počínaje typem VII B byly vybaveny dvěma kormidly namísto jedním u typu VII A, což značně zlepšilo manévrovací schopnosti ponorky. Zbrojní vybavení bylo v podstatě stejné jako u předešlého typu, čtyři příďové torpédomety a jeden záďový. Pouze U-83 nebyla vybavena záďovým torpédometem. Hlavní rozdíl byl ve větším počtu torpéd. Typ VII B jich měl na palubě až 14. Mnoho nejslavnějších německých ponorek druhé světové válku, včetně Kretschmerovy U-99, Prienovy U-47, Schepkeho U-100 a nejúspěšnější německé ponorky vůbec, U-48 patřilo právě k typu VII B.

ROZMĚRY [m]:
Délka 66,5
Šířka 6,2
Výška 9,5
Ponor 4,74
VÝTLAK [t]: 753/857
MOTORY:
diesel 2 x 1 400 k MAN
elektromotor 2 x 375 k AEG
RYCHLOST [uzlů]: 17,2/8
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 6 500/72
VÝZBROJ:
Torpédomety 5 (4 příď, 1 záď)
Děla 1 x 88/1 x 20 mm
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 14 ráže 533 mm
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 108
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 100 (220)
POSÁDKA: 44 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 24
Postavené ponorky U45, U46, U47, U48, U49, U50, U51, U52, U53, U54, U55, U73, U74, U75, U76, U83, U84, U85, U86, U87, U99, U100, U101, U102


________________________________



Typ VII C



Typ VII C byl mírně modifikovanou verzí úspěšných ponorek VII B. Byl o něco větší, těžší a také pomalejší. Ponorky tohoto typu mohly operovat v hloubce 100 metrů a v případě hladinového útoku se mohly ponořit do hloubky až 200 metrů. Vybaveny byly stejně jako předchozí typy pěti torpédomety. Vyjímku tvořily pouze čluny U-72, U-78, U-80, U-554 a U-555, které měly pouze dva přední torpédomety a čluny U-203, U-331, U-351, U-401, U-431 a U-651, které neměly záďové torpédomety. Ke konci války byly tyto ponorky vybavovány i snorkly pro plavbu na dieselový pohon pod hladinou. Typ VII C byl ?tažným koněm? německých ponorkových sil od roku 1941 až do konce války. První ponorka tohoto typu, U-69 byla uvedena do služby v roce 1940. Ačkoliv akční radius těchto ponorek nebyl tak velký jako u dalšího typu IX, bojovaly ponorky VII C téměř ve všech oblastech, kde německé ponorkové síly operovaly. Tyto ponorky také musely nejvíce čelit stále dokonalejšímu způsobu protiponorkové války spojenců v letech 1943 a 1944. Nejslavnější ponorkou byla pravděpodobně U-96, o které byl také natočen skvělý film Das Boot ? Ponorka.
Další modifikací typu VII je typ VII C/41 a jedná se o téměř identickou ponorku s typem VII C. Rozdílem je silnější tlakový trup ponorky umožňující ponorce operovat v hloubce 120 metrů a v případě nouze se ponořit až do 250 metrů. Strojní zařízení těchto ponorek bylo lehčí než u typu VII C, aby se kompenzovala váha silnějšího tlakového trupu a proto byl tento typ lehčí než předešlý. Od člunu U-1271 už také nebyl vybaven zařízením pro kladení min. Dnes můžete navštívit U-995, která patří k tomuto typu nedaleko Kielu v Německu.
V letech 1942 až 1943 byl vyprojektován další typ, VII C/42, který měl nahradit třídu VII C. Ponorky tohoto typu měly mnohem silnější plášť, který dosahoval tloušťky až 28 mm a větší údernou sílu, danou 16 torpédy na palubě. Operační hloubka ponorky byla 200 metrů a v případě nouze se mohla potopit až do 400 metrů. Podobně jako ponorky typu IX byly vybaveny dvěma periskopy. Kontrakty na stavbu ponorek typu VII C/42 však byly 30. září 1943 zrušeny ve prospěch lepších ponorek typu XXI.

ROZMĚRY [m]:
Délka 67,1
Šířka 6,18
Výška 9,6
Ponor 4,74
VÝTLAK [t]: 769/871
MOTORY:
diesel 2 x 1 400 k MAN
elektromotor 2 x 375 k AEG
RYCHLOST [uzlů]: 17/7,6
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 6 100/80
VÝZBROJ:
Torpédomety 5 (4 příď, 1 záď)
Děla 1 x 88/1 x 20 mm (MG151)
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 14
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 113
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 90 (220)
POSÁDKA: 44 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 674
Postavené ponorky U69, U70, U71, U72, U77, U78, U79, U80, U81, U82, U88, U89, U90, U91, U92, U93, U94, U95, U96, U97, U98, U132, U133, U134, U135, U136, U201, U202, U203, U204, U205, U206, U207, U208, U209, U210, U211, U212, U221, U222, U223, U224, U225, U226, U227, U228, U229, U230, U231, U232, U235, U236, U237, U238, U239, U240, U241, U242, U243, U244, U245, U246, U247, U248, U249, U250, U251, U252, U253, U254, U255, U256, U257, U258, U259, U260, U261, U262, U263, U264, U265, U266, U267, U268, U269, U270, U271, U272, U273, U274, U275, U276, U277, U278, U279, U280, U281, U282, U283, U284, U285, U286, U287, U288, U289, U290, U291, U292, U293, U294, U295, U296, U297, U298, U299, U300, U301, U302, U303, U304, U305, U306, U307, U308, U309, U310, U311, U312, U313, U314, U315, U316, U317, U318, U319, U320, U321, U322, U323, U324, U325, U326, U327, U328, U329, U331, U332, U333, U334, U335, U336, U337, U338, U339, U340, U341, U342, U343, U344, U345, U346, U347, U348, U349, U350, U351, U352, U353, U354, U355, U356, U357, U358, U359, U360. U361. U362. U363. U364. U365


________________________________



Typ VII D



Další z typů VII byl z roku 1939 až 1940 typ VII D. Byl v podstatě prodlouženou verzí typu VII C, navíc vybaven šachtou pro vypouštění min za bojovou věží. Z tohoto důvodu může být považován za ?praotce? balistických ponorek s podobnými šachtami na odpalování raket. Vyzbrojen byl 12 tropédy nebo 26 minami typu SMA a pro boj na hladině byl vybaven 88 mm palubním dělem a 220 granáty.

ROZMĚRY [m]:
Délka 76,9
Šířka 6,38
Výška 9,7
Ponor 5,01
VÝTLAK [t]: 965/1080
RYCHLOST [uzlů]: 16,7/7,3
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 8 100/68
VÝZBROJ:
Torpédomety 5 (4 příď, 1 záď)
Děla 1 x 88/1 x 20 mm
Miny 26 SMA
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 12
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 200
POSÁDKA: 44 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 6
Postavené ponorky U213, U214, U215, U216, U217, U218


________________________________



Typ VII F



Posledním typem byl VII F. Tento typ nebyl nijak úspěšný. Byl vyprojektován v roce 1941 a sloužit měl především k transportu torpéd. Jako jediný typ nebyl vybaven palubním děl, pouze pěti torpédomety a vyzbrojen byl 14 torpédy. Na palubě však mohl uskladnit až 39 torpéd. Mezi nejtěžší ponorky typu VII patří U-1062 a U-1059, které byly vyslány na daleký východ na podporu tzv. Monsunových člunů.

ROZMĚRY [m]:
Délka 77,63
Šířka 7,3
Výška 9,6
Ponor 4,91
VÝTLAK [t]: 1 084/1 181
RYCHLOST [uzlů]: 16,9/7,9
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 9 500/75
VÝZBROJ:
Torpédomety 5 (4 příď, 1 záď)
Děla 1 x 37/1 x 20 mm
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 26
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: (200)
POSÁDKA: 45
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 4
Postavené ponorky U1059, U1060, U1061, U1062


________________________________



Typ IX A



Ponorky typu IX byly projektovány v letech 1935 až 1936 jako velké zaoceánské ponorky, odvozené od typu IA. První verzi IXA tvořilo osm ponorek. Poháněny byly dvěma diesel motory typu MAN M9 V 40/46 a dvěma elektromotory SSW typu 2GU 345/34. Operační hloubka těchto ponorek byla 100 metrů, v případě nouze 200 metrů. Ponorky však byly schopné úspěšně dosáhnout i větších hloubek. Pro lepší manévrovatelnost byly podobně jako ponorky typu VII C vybaveny dvěmi kormidly. Ponorky měly k dispozici tři periskopy, jeden v centrále a dva v bojové věži. Vybaveny byly čtyřmi příďovými a dvěma záďovými torpédomety a vyzbrojeny byly 22 torpédy. Ponorky navíc byly vybaveny zvláštními externími kontejnery pro uskladnění dalších 10 torpéd. Vyzbrojeny mohly být i 44 minami typu TMA nebo 66 minami typu TMB. Dále byla ponorka vybavena těžkým palubním dělem Utof 105/45 se 110 granáty a různými protiletadlovými kanony. Na přelomu let 1943 - 44 se 105mm kanony demontovaly a instalovaly se protiletadlové kanony 4x20 mm Zwilling s 8500 ks munice. Na zadní palubě byl umístěn 37mmm kanon s 2625 ks munice a v "zimní zahradě" 1x20mm flak s 4250 ks munice.

ROZMĚRY [m]:
Délka 76,5
Šířka 6,51
Výška 9,4
Ponor 4,7
VÝTLAK [t]: 1 032/1 135
MOTORY:
diesely 2 x 2 200 k MAN
elektromotory 2 x 500 k SSW
RYCHLOST [uzlů]: 18,2/7,7
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 8 100/65
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 105/1 x 37 mm
POČET TORPÉD: [ks] 22
HMOTNOST: [t] 1 153
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 154
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ: [m] 100 (200)
POSÁDKA: 48 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 8
Postavené ponorky U37, U38, U39, U40, U41, U42, U43, U44

________________________________



Typ IX B



Typ IX B byl vylepšenou verzí typu IX s akčním radiem větším o 1500 námořních mil, kterou tvořilo 14 ponorek. Od předchozího typu se lišily větším výtlakem a schopností ponořit se během 35 sekund. Byly vyzbrojeny 23 torpédy a patřily mezi nejúspěšnější typ německých ponorek s průměrnou potopenou tonáží 100 000 tun. Nejslavnějšími ponorkam tohoto typu byla U-123, která pod vedením kapitána Hardegena začala v roce 1942 útok na USA v operaci zvané Čepobití a U-107, která pod velením kapitána Hesslera provedla nejúspěšnější útok na konvoj z Freetownu (Afrika), při kterém potopila lodě o výtlaku téměř 100 000 tun.

ROZMĚRY [m]:
Délka 76,5
Šířka 6,76
Výška 9,6
Ponor 4,7
VÝTLAK [t]: 1 051/1 178
MOTORY:
diesely 2 x 2 200 k
elektromotory 2 x
RYCHLOST [uzlů]: 18,2/7,3
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 8 700/64
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 105/1 x 37 mm
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 22
POSÁDKA: 48 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 14
Postavené ponorky U64, U65, U103, U104, U105, U106, U107, U108, U109, U110, U111, U122, U123, U124


________________________________



Typ IX C




Typ IX C je výsledkem vývoje ponorek typu IX B. Celkem bylo vyrobeno 126 ponorek tohoto typu. Díky přidaným nádržím na dalších 43 tun paliva, se zvýšil akční radius těchto ponorek na 13 400 námořních mil při rychlosti 10 uzlů a zvýšil se samozřejmě i výtlak na 1120/1232 tun. Tento typ už nebyl vybaven periskopen v centrále, ale pouze dvěma v bojové věži. Spousta člunů, U-162 až U-170 a U-505 až U-550 nebylo vybaveno pro kladení min.
Další modifikací typu IX C je IX C/40, který byl původně označován jako IXC/39. Ponorky tohoto typu byly o něco rychlejší při plavbě na hladině a také jejich akční rádius byl o něco větší. Plně naložená a ponořená ponorka měla výtlak 1545 tun.Od roku 1943 se z těchto ponorek demontoval 105 mm kanon a ponorky byly přezbrojeny pro silnější protiletadlovou obranu. Od roku 1944 byly vybavovány schnorchely.

ROZMĚRY [m]:
Délka 76,76
Šířka 6,76
Výška 9,4
Ponor 4,7
VÝTLAK [t]: 1 120/1 230
RYCHLOST [uzlů]: 18,2/7,3
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 10 000/63
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 105/1 x 37/1 x 20 mm
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 22
POSÁDKA: 48 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 126
Postavené ponorky U66, U67, U68, U125, U126, U127, U128, U129, U130, U131, U153, U154, U155, U156, U157, U158, U159, U160, U161, U162, U163, U164, U165, U166, U171, U172, U173, U174, U175, U176, U501, U502, U503, U504, U505, U506, U507, U508, U509, U510, U511, U512, U513, U514, U515, U516, U517, U518, U519, U520


________________________________



Typ IX D2



Posledním typem byl IX D, který byl ještě dělen na IX D1 a IX D2. Rozdíl byl v umístění stojů. Ponorky typu IX D byly o 500 tun těžší než ponorky typu IX C/40. Byly vyzbrojeny 24 torpédy a 6 torpédomety. Pro boj na hladině těžkým palubním dělem Utof 105/45 se 150 granáty. Typ IX D1 tvořily dvě ponorky, U-180 a U-195. Obě za svou kariéru potopily dvě lodě V letech 1943 až 1944 z nich byly odstraněny schnorchely i torpédomety a ponorky byly konvertovány na nákladní čluny s možností transportu až 252 tun nákladu. Demontovány byly i 105mm kanony a ve výzbroji zůstaly jen kanony 1x37mm s 2575 ks munice a 2x20mm Zwilling s 8100 ks munice. 9. května 1945 byla U-195 prodána Japonsku, kde působila pod označením I-506. U-180 se potopila při nájezdu na minu u Bordeaux, U-195 v srpnu 1945 kapitulovala v Djakartě.
Typ IX D2 tvořilo 30 ponorek s vylepšenými parametry. Akční radius se zvýšil na 23700mil při rychlosti 12 uzlů a při rychlosti 19,2 uzlů na 8500 mil. Při plavbě pod hladinou ponorka dokázala urazit až 121 mil při rychlosti 2 uzlů. Vyzbrojeny byly podobně jako předchozí typy, nebyly však už vybaveny pilami na sítě. U-196 měl ve výzbroji dva 105 mm kanony SK C/35 s 240ks munice. U-847vezla na své palubě experimentální vírník, který použila v bojové akci v indickém oceánu. Ponorky tohoto typu byly nazývány Monzůnovými ponorkami a operovaly zejména v Indickém oceánu a u Austrálie. Jedné z těchto ponorek, U-181 velel známý ponorkový kapitán Wolfgang Lüth.

ROZMĚRY [m]:
Délka 87,58
Šířka 7,5
Výška 10,2
Ponor 5,35
VÝTLAK [t]: 1616/1804
MOTORY:
diesel 2 x 2 700 k
elektromotor 2 x 550 k
RYCHLOST [uzlů]: 19,2/6,9
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 23 700/57
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 105/1 x 37/1 x 20 mm
Miny 72
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 24 (nebo 72 min)
ZÁSOBA POHONNÝCH HMOT: [t] 182
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 100 (230)
POSÁDKA: 57 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 30
Postavené ponorky U177, U178, U179, U180, U181, U182, U196, U197, U198, U199, U200, U847, U848, U849, U850, U851, U852, U859, U860, U861, U862, U863, U864, U871, U872, U873, U874, U875, U876, U883


________________________________



Typ X B



ROZMĚRY [m]:
Délka 89,8
Šířka 9,2
Výška 10,2
Ponor 4,71
VÝTLAK [t]: 1 763/2 177
RYCHLOST [uzlů]: 16,4/7
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 14 550/93
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (4 příď, 2 záď)
Děla 1 x 37/1 x 21/1 x 105 mm
Miny 66
MAX. POČET TORPÉD: [ks] 15
POSÁDKA: 52 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 8
Postavené ponorky U11,6 U117, U118, U119, U219, U220, U233, U234


________________________________



Typ XIV A (přezdívané ?dojné krávy?)



ROZMĚRY [m]:
Délka 67,1
Šířka 9,35
Výška 11,71
Ponor 6,51
VÝTLAK [t]: 1 688/1 932
RYCHLOST [uzlů]: 14,4/6,2
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 9 300/54
VÝZBROJ:
Děla 1 x 37/1 x 20 mm
Miny 435 tun nafty
POSÁDKA: 53 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 10
Postavené ponorky U459, U460, U461, U462, U463, U464, U487, U488, U489 U490
________________________________



Typ XXI



Ponorky typu XXI byly prvními skutečnými ponorkami, protože jejich konstrukce jim dovolovala trávit většinu času pod hladinou. Kromě zlepšení jejich výkonu při plavbě pod hladinou díky velké kapacitě baterií, měly tyto ponorky i nové a vylepšené aktivní a pasivní sonarové systémy, radary, hydraulický poloautomatický systém nabíjení torpéd umožňující nabít všech šest torpédometů za zhruba 10 minut, protiletadlové kanony na bojové věži, nová torpéda, snorkl pro nabíjení baterií při plavbě pod hladinou a schopnost odpalovat torpéda z hloubky až 100 metrů, aniž se ponorka musela, byť jen na hloubku periskopu vynořit. Navíc se mohly bezpečně potopit do neuvěřitelné hloubky 300 metrů. S plně nabitými bateriemi byly schopny plout plnou rychlostí po dobu 4 hodin. Při plavbě okolo 4-8 uzlů nabíjela ponorka baterie 3-5 hodin jednou za 2 až 3 dny. Díky snorku se nemusela vůbec vynořit a vystavit se tak útokům spojeneckých letadel, které potopily 56% německých ponorek. Také posádce ponorky poskytovaly mnohem více pohodlí. Na jejich palubách byly velké mrazící boxy pro uchování čerstvých potravin, sprchy a dokonce i klimatizace.
Trup ponorky vycházel z prototypu profesora Waltera, který pro svou ponorku poháněnou peroxidem vodíku, navrhl dva tlakové (vnitřní) trupy umístěné nad sebou. V horním trupu byla celá výbava ponorky, zbraně, stroje apod. a spodní sloužil jako obrovská nádrž na peroxid vodíku. Ten však inženýři Schürer a Bröcking využili k uskladnění klasických baterií. Ačkoliv peroxid vodíku dokázal pohánět ponořenou testovací ponorku rychlostí neuvěřitelných 26 uzlů, technické problémy spojené s provozem zabránily jeho praktickému využití.
Teoretické návrhy ponorky typu XXI byly hotovy v lednu 1943 a podrobně zpracovány do června. 13. srpna 1943 byla schválena její výroba. První ponorka byla spuštěna na vodu v loděnicích Blohm a Voss 12. května 1943. Tato i několik dalších ponorek se však potýkalo s množstvím technických problémů, které se obvykle odstraňují s konstrukcí prototypu. Prototyp ponorky U - XXI však neexistoval. První bojeschopná ponorka U-2511 se na moře vydala koncem dubna 1945 pod velením korvetního kapitána Adalberta Schnee, pouze několik dní před kapitulací Německa. Rozkaz o kapitulaci kapitán Schnee obdržel na moři 4. května 1945. Přesto ještě začal útok na britskou flotilu chránící křižník HMS Norfolk. Díky vysoké rychlosti při plavbě pod hladinou a tichému chodu elektromotoru U-2511 velmi snadno podplula silnou eskortou. Schnee se přiblížil ke křižníku a počkal, až se mu dostane do zaměřovacího kříže periskopu. Pak útok přerušil a ponořil se do bezpečné hloubky.
Těžko říci, jak moc by tyto ponorky zvrátily průběh války o Atlantik, ale určitě by spojencům způsobily spoustu starostí. Jejich výroba však začala příliš pozdě, aby mohly udeřit. Konec války zastihl 118 ponorek XXI v různých fázích výstavby a testování. A tak se z nich stalo pouze jedno z nejzajímavějších "kdyby" druhé světové války na moři. Díky své technické dokonalosti však ovlivnily konstrukce většiny poválečných ponorek spojenců.

ROZMĚRY [m]:
Délka 76,6
Šířka 6,7
Výška 11,3
Ponor 6,32
VÝTLAK [t]: 1 621/1 819
RYCHLOST [uzlů]: 15,5/17,5
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 11 150/285
PALIVOVÉ NÁDRŽE [palivo v tunách]: 250
VÝZBROJ:
Torpédomety 6 (příď)
Děla 4 x 20 mm
Miny 12 TMC
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 23
HMOTNOST: [t] 1 600
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 280
POSÁDKA: 57 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 132
Postavené ponorky U2501, U2502, U2503, U2504, U2505, U2506, U2507, U2508, U2509, U2510, U2511, U2512, U2513, U2514, U2515, U2516, U2517, U2518, U2519, U2520, U2521, U2522, U2523, U2524, U2525, U2526, U2527, U2528, U2529, U2530, U2531, U2532, U2533, U2534, U2535, U2536, U2537, U2538, U2539, U2540, U2541, U2542, U2543, U2544, U2545, U2546, U2547, U2548, U2549, U2550, U2551, U2552, U3001, U3002, U3003, U3004, U3005, U3006, U3007, U3008, U3009, U3010, U3011, U3012, U3013, U3014, U3015, U3016, U3017, U3018, U3019, U3020, U3021, U3022, U3023, U3024, U3025, U3026, U3027, U3028, U3029, U3030, U3031, U3032, U3033, U3034, U3035, U3036, U3037, U3038, U3039, U3040, U3041, U3042, U3043, U3044, U3045, U3046, U3047, U3048, U3049, U3050, U3051, U3052, U3053, U3054, U3055, U3056, U3057, U3058, U3059, U3060, U3061, U3501, U3502, U3503, U3504, U3505, U3506, U3507, U3508, U3509, U3510, U3511, U3512, U3513, U3514, U3515, U3516, U3517, U3518, U3519, U3520, U3521, U3522, U3523, U3524, U3525, U3526, U3527, U3528, U3529, U3530


________________________________



Typ XXIII



ROZMĚRY [m]:
Délka 34,68
Šířka 2,97
Výška 7,7
Ponor 3,66
VÝTLAK [t]: 232/256
RYCHLOST [uzlů]: 9,7/12,5
AKČNÍ RÁDIUS [námoř.míle]: 1 350/174
PALIVOVÉ NÁDRŽE [palivo v tunách]: 18
VÝZBROJ:
Torpédomety 2 (příď)
MAX. POČET TORPÉD [ks]: 2
MAX. HLOUBKA PONOŘENÍ [m]: 100 (180)
POSÁDKA: 14 mužů
POČET POSTAVENÝCH PONOREK: 63
Postavené ponorky U2321, U2322, U2323, U2324, U2325, U2326, U2327, U2328, U2329, U2330, U2331, U2332, U2333, U2334, U2335, U2336, U2337, U2338, U2339, U2340, U2341, U2342, U2343, U2344, U2345, U2346, U2347, U2348, U2349, U2350, U2351, U2352, U2353, U2354, U2355, U2356, U2357, U2358, U2359, U2360, U2361, U2362, U2363, U2364, U2365, U2366, U2367, U2368, U2369, U2370, U2371, U4701, U4702, U4703, U4704, U4705, U4706, U4707, U4708, U4709, U4710, U4711, U4712







Info k používaným motorům,  elektromotorům  a  bateriím  na  u-bootech



Typ I :

Motor diesel : 2x MAN M8V 40/46
Elektromotor : 2x BBC GG UB 720/8
Typ baterií : 124 článku 36 MAK 740 (9260 Ah)              

Typ II :

Motor diesel : 2x MWM 6 RS 127 S
Elektromotor : 2x SSW PG VV 322/36
Typ baterií : 62 článku 36 MAK 580 (7160 Ah), 62 článku 44 MAL 570 (8380 Ah)

Typ VII :

Motor diesel : 2x MAN M6V 40/46 nebo 2x GW F-46
Elektromotor : 2x BBC GG UB 720/8, nebo 2x  AEG GU 460/8-276, nebo 2x GL RP-137 C, nebo SSW GU 343/38-8
Typ baterií : 124 článku 27 MAK 740 (69940 Ah), 124 článku 27 MAK 800 (8480 Ah), 124 článku 33 MAL 800 (9160 Ah)

Typ IX

Motor diesel : 2x MAN M9V 40/46, nebo 2x GW F-46, nebo 2x MWM RS 34.5S
Elektromotor : 2x SSW 2GU 345/34, nebo 2x AEG GU 720/8-287
Typ baterií : Typ IXC ? 124 článku 36 MAK 740 (5650 Ah), 124 článku 44 MAL 740 (113000 Ah)              Typ IXD ? 248 článku 44 MAL 740 (22600 Ah)

Typ X

Motor diesel : 2x GW F46A-9PU
Elektromotor : 2x AEG GU 720/8-287
Typ baterií : Typ XB ? 248 článku 33 MAL 800 (18220 Ah)                    

Typ XIV

Motor diesel : 2x GW F-46
Elektromotor : 2x SSW 2GU 345/34
Typ baterií : 124 článku 28 MAL 1000 (12000 Ah)


Typ XXI

Motor diesel : 2x MAN M9V 40/46
Elektromotor : 2x SSW 2GU 365/30, nebo 2x SSW GW 323/28
Typ baterií : 372 článku 44 MAL 740 (33900 Ah)

Typ XXIII

Motor diesel : 1x MWM RC-34-S
Elektromotor : 1x AEG GU 4463-8 + BBC GRC-188
Typ baterií :  62 článku 2x21 MAL 740 (5400 Ah)


šestiválec..osmiválec...Strojovna U-505.


zdroj: Ponorky 1935-1945, www.24flotilla.com



Naposledy upravil Sarroth dne 05. 12. 2007, 18:16, celkově upraveno 14 krát.

_________________
Ponorky jsou bezpečnější než letadla...důkazem tohoto tvrzení budiž fakt, že je mnohem více letadel pod vodou, než ponorek ve vzduchu.

Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail ICQ

Citovat
Příspěvek  
Tak hotovo...myslím, že takovejhle komplet ještě nikdo nemá...dokonce i IA! Jen dodělám pár drobností. Dobrá spolupráce Grime! Wink

********************
Trochu to tady promažu


_________________
<<<Ubisoft je jednička!


"Žít má cenu pro to, za co stojí umřít."
"Der beste Seemann war doch ich!"
________________________________________________________
Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Osobní složka
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky

Citovat
Příspěvek  
Ponorky typu VII
Ponorky typu VII A byly konstruovány v letech 1933 až 1934. Tento typ patřil k nové generaci německých útočných ponorek, vycházející z typu UB III z první světové války. Oproti nim ponorky typu VII měly větší palebnou sílu, byly rychlejší a lépe ovladatelnější při plavbě na hladině. Vybaveny byly pěti torpédomety, čtyřmi na přídi a jedním na zádi a vyzbrojeny byly až 11 torpédy nebo 22 TMA minami. Pro boj na hladině byly vybaveny palubním dělem typu SK C/35 ráže 88 mm a 160 granáty. Poháněny byly dvěma diesel motory MAN typu M6 V40/46 s výkonem 1160 koní a dvěma elektromotory typu 66 OB 720/8 s 322 otáčkami za minutu. Do periskopové hloubky se byly schopny ponořit do 50 sekund. Z 10 postavených ponorek typu VII A byly všechny kromě dvou plavidel, U-29 a U30, za druhé světové války potopeny.

Jediným vážným nedostatkem ponorek typu VII A byl nedostatek místa pro uskladnění pohoných hmot. Proto byl vyvinut další typ, VII B, který měl přídavné externí nádrže na zhruba dalších 33 tun paliva, díky nimž se akční radius ponorky zvětšil o 2500 námořních mil při rychlosti 10 uzlů. Tento typ byl značně silnější a mírně rychlejší než předešlý typ VII A. Na hloubku periskopu se dokázaly ponořit ve 40 sekundách. Navíc všechny ponorky, počínaje typem VII B byly vybaveny dvěma kormidly namísto jedním u typu VII A, což značně zlepšilo manévrovací schopnosti ponorky. Zbrojní vybavení bylo v podstatě stejné jako u předešlého typu, čtyři příďové torpédomety a jeden záďový. Pouze U-83 nebyla vybavena záďovým torpédometem. Hlavní rozdíl byl ve větším počtu torpéd. Typ VII B jich měl na palubě až 14. Mnoho nejslavnějších německých ponorek druhé světové válku, včetně Kretschmerovy U-99, Prienovy U-47, Schepkeho U-100 a nejúspěšnější německé ponorky vůbec, U-48 patřilo právě k typu VII B.

Typ VII C byl mírně modifikovanou verzí úspěšných ponorek VII B. Byl o něco větší, těžší a také pomalejší. Ponorky tohoto typu mohly operovat v hloubce 100 metrů a v případě hladinového útoku se mohly ponořit do hloubky až 200 metrů. Vybaveny byly stejně jako předchozí typy pěti torpédomety. Vyjímku tvořily pouze čluny U-72, U-78, U-80, U-554 a U-555, které měly pouze dva přední torpédomety a čluny U-203, U-331, U-351, U-401, U-431 a U-651, které neměly záďové torpédomety. Ke konci války byly tyto ponorky vybavovány i snorkly pro plavbu na dieselový pohon pod hladinou. Typ VII C byl ?tažným koněm? německých ponorkových sil od roku 1941 až do konce války. První ponorka tohoto typu, U-69 byla uvedena do služby v roce 1940. Ačkoliv akční radius těchto ponorek nebyl tak velký jako u dalšího typu IX, bojovaly ponorky VII C téměř ve všech oblastech, kde německé ponorkové síly operovaly. Tyto ponorky také musely nejvíce čelit stále dokonalejšímu způsobu protiponorkové války spojenců v letech 1943 a 1944. Nejslavnější ponorkou byla pravděpodobně U-96, o které byl také natočen skvělý film Das Boot ? Ponorka.

Další modifikací typu VII je typ VII C/41 a jedná se o téměř identickou ponorku s typem VII C. Rozdílem je silnější tlakový trup ponorky umožňující ponorce operovat v hloubce 120 metrů a v případě nouze se ponořit až do 250 metrů. Strojní zařízení těchto ponorek bylo lehčí než u typu VII C, aby se kompenzovala váha silnějšího tlakového trupu a proto byl tento typ lehčí než předešlý. Od člunu U-1271 už také nebyl vybaven zařízením pro kladení min. Dnes můžete navštívit U-995, která patří k tomuto typu nedaleko Kielu v Německu.

V letech 1942 až 1943 byl vyprojektován další typ, VII C/42, který měl nahradit třídu VII C. Ponorky tohoto typu měly mnohem silnější plášť, který dosahoval tloušťky až 28 mm a větší údernou sílu, danou 16 torpédy na palubě. Operační hloubka ponorky byla 200 metrů a v případě nouze se mohla potopit až do 400 metrů. Podobně jako ponorky typu IX byly vybaveny dvěma periskopy. Kontrakty na stavbu ponorek typu VII C/42 však byly 30. září 1943 zrušeny ve prospěch lepších ponorek typu XXI.

Další z typů VII byl z roku 1939 až 1940 typ VII D. Byl v podstatě prodlouženou verzí typu VII C, navíc vybaven šachtou pro vypouštění min za bojovou věží. Z tohoto důvodu může být považován za ?praotce? balistických ponorek s podobnými šachtami na odpalování raket. Vyzbrojen byl 12 tropédy nebo 26 minami typu SMA a pro boj na hladině byl vybaven 88 mm palubním dělem a 220 granáty.

Posledním typem byl VII F. Tento typ nebyl nijak úspěšný. Byl vyprojektován v roce 1941 a sloužit měl především k transportu torpéd. Jako jediný typ nebyl vybaven palubním děl, pouze pěti torpédomety a vyzbrojen byl 14 torpédy. Na palubě však mohl uskladnit až 39 torpéd. Mezi nejtěžší ponorky typu VII patří U-1062 a U-1059, které byly vyslány na daleký východ na podporu tzv. Monsunových člunů.

Ponorky typu XXI

Ponorky typu XXI byly prvními skutečnými ponorkami, protože jejich konstrukce jim dovolovala trávit většinu času pod hladinou. Kromě zlepšení jejich výkonu při plavbě pod hladinou díky velké kapacitě baterií, měly tyto ponorky i nové a vylepšené aktivní a pasivní sonarové systémy, radary, hydraulický poloautomatický systém nabíjení torpéd umožňující nabít všech šest torpédometů za zhruba 10 minut, protiletadlové kanony na bojové věži, nová torpéda, snorkl pro nabíjení baterií při plavbě pod hladinou a schopnost odpalovat torpéda z hloubky až 100 metrů, aniž se ponorka musela, byť jen na hloubku periskopu vynořit. Navíc se mohly bezpečně potopit do neuvěřitelné hloubky 300 metrů. S plně nabitými bateriemi byly schopny plout plnou rychlostí po dobu 4 hodin. Při plavbě okolo 4-8 uzlů nabíjela ponorka baterie 3-5 hodin jednou za 2 až 3 dny. Díky snorku se nemusela vůbec vynořit a vystavit se tak útokům spojeneckých letadel, které potopily 56% německých ponorek. Také posádce ponorky poskytovaly mnohem více pohodlí. Na jejich palubách byly velké mrazící boxy pro uchování čerstvých potravin, sprchy a dokonce i klimatizace.
Trup ponorky vycházel z prototypu profesora Waltera, který pro svou ponorku poháněnou peroxidem vodíku, navrhl dva tlakové (vnitřní) trupy umístěné nad sebou. V horním trupu byla celá výbava ponorky, zbraně, stroje apod. a spodní sloužil jako obrovská nádrž na peroxid vodíku. Ten však inženýři Schürer a Bröcking využili k uskladnění klasických baterií. Ačkoliv peroxid vodíku dokázal pohánět ponořenou testovací ponorku rychlostí neuvěřitelných 26 uzlů, technické problémy spojené s provozem zabránily jeho praktickému využití.  

Teoretické návrhy ponorky typu XXI byly hotovy v lednu 1943 a podrobně zpracovány do června. 13. srpna 1943 byla schválena její výroba. První ponorka byla spuštěna na vodu v loděnicích Blohm a Voss 12. května 1943. Tato i několik dalších ponorek se však potýkalo s množstvím technických problémů, které se obvykle odstraňují s konstrukcí prototypu. Prototyp ponorky U - XXI však neexistoval. První bojeschopná ponorka U-2511 se na moře vydala koncem dubna 1945 pod velením korvetního kapitána Adalberta Schnee, pouze několik dní před kapitulací  Německa. Rozkaz o kapitulaci kapitán Schnee obdržel na moři 4. května 1945. Přesto ještě začal útok na britskou flotilu chránící křižník HMS Norfolk. Díky vysoké rychlosti při plavbě pod hladinou a tichému chodu elektromotoru U-2511 velmi snadno podplula silnou eskortou. Schnee se přiblížil ke křižníku a počkal, až se mu dostane do zaměřovacího kříže periskopu. Pak útok přerušil a ponořil se do bezpečné hloubky.

Těžko říci, jak moc by tyto ponorky zvrátily průběh války o Atlantik, ale určitě by spojencům způsobily spoustu starostí. Jejich výroba však začala příliš pozdě, aby mohly udeřit. Konec války zastihl 118 ponorek XXI v různých fázích výstavby a testování. A tak se z nich stalo pouze jedno z nejzajímavějších "kdyby" druhé světové války na moři. Díky své technické dokonalosti však ovlivnily konstrukce většiny poválečných ponorek spojenců.  

Ponorky typu IX

Ponorky typu IX byly projektovány v letech 1935 až 1936 jako velké zaoceánské ponorky, odvozené od typu IA. První verzi IXA tvořilo osm ponorek. Poháněny byly dvěma diesel motory typu MAN M9 V 40/46 a dvěma elektromotory SSW typu 2GU 345/34. Operační hloubka těchto ponorek byla 100 metrů, v případě nouze 200 metrů. Ponorky však byly schopné úspěšně dosáhnout i větších hloubek. Pro lepší manévrovatelnost byly podobně jako ponorky typu VII C vybaveny dvěmi kormidly. Ponorky měly k dispozici tři periskopy, jeden v centrále a dva v bojové věži. Vybaveny byly čtyřmi příďovými a dvěma záďovými torpédomety a vyzbrojeny byly 22 torpédy. Ponorky navíc byly vybaveny zvláštními externími kontejnery pro uskladnění dalších 10 torpéd. Vyzbrojeny mohly být i 44 minami typu TMA nebo 66 minami typu TMB. Dále byla ponorka vybavena těžkým palubním dělem Utof 105/45 se 110 granáty a různými protiletadlovými kanony. Na přelomu let 1943 - 44 se 105mm kanony demontovaly a instalovaly se protiletadlové kanony 4x20 mm Zwilling s 8500 ks munice. Na zadní palubě byl umístěn 37mmm kanon s 2625 ks munice a v "zimní zahradě" 1x20mm flak s 4250 ks munice.

Typ IX B byl vylepšenou verzí typu IX s akčním radiem větším o 1500 námořních mil, kterou tvořilo 14 ponorek. Od předchozího typu se lišily větším výtlakem a schopností ponořit se během 35 sekund. Byly vyzbrojeny 23 torpédy a patřily mezi nejúspěšnější typ německých ponorek s průměrnou potopenou tonáží 100 000 tun. Nejslavnějšími ponorkam tohoto typu byla U-123, která pod vedením kapitána Hardegena začala v roce 1942 útok na USA v operaci zvané Čepobití a U-107, která pod velením kapitána Hesslera provedla nejúspěšnější útok na konvoj z Freetownu (Afrika), při kterém potopila lodě o výtlaku téměř 100 000 tun.

Typ IX C je výsledkem vývoje ponorek typu IX B. Celkem bylo vyrobeno 126 ponorek tohoto typu. Díky přidaným nádržím na dalších 43 tun paliva, se zvýšil akční radius těchto ponorek na 13 400 námořních mil při rychlosti 10 uzlů a zvýšil se samozřejmě i výtlak na 1120/1232 tun. Tento typ už nebyl vybaven periskopen v centrále, ale pouze dvěma v bojové věži. Spousta člunů, U-162 až U-170 a U-505 až U-550 nebylo vybaveno pro kladení min.

Další modifikací typu IX C je IX C/40, který byl původně označován jako IXC/39. Ponorky tohoto typu byly o něco rychlejší při plavbě na hladině a také jejich akční rádius byl o něco větší. Plně naložená a ponořená ponorka měla výtlak 1545 tun.Od roku 1943 se z těchto ponorek demontoval 105 mm kanon a ponorky byly přezbrojeny pro silnější protiletadlovou obranu. Od roku 1944 byly vybavovány schnorchely.

Posledním typem byl IX D, který byl ještě dělen na IX D1 a IX D2. Rozdíl byl v umístění stojů. Ponorky typu IX D byly o 500 tun těžší než ponorky typu IX C/40. Byly vyzbrojeny 24 torpédy a 6 torpédomety. Pro boj na hladině těžkým palubním dělem Utof 105/45 se 150 granáty. Typ IX D1 tvořily dvě ponorky, U-180 a U-195. Obě za svou kariéru potopily dvě lodě V letech 1943 až 1944 z nich byly odstraněny schnorchely i torpédomety a ponorky byly konvertovány na nákladní čluny s možností transportu až 252 tun nákladu. Demontovány byly i 105mm kanony a ve výzbroji zůstaly jen kanony 1x37mm s 2575 ks munice a 2x20mm Zwilling s 8100 ks munice. 9. května 1945 byla U-195 prodána Japonsku, kde působila pod označením I-506. U-180 se potopila při nájezdu na minu u Bordeaux, U-195 v srpnu 1945 kapitulovala v Djakartě.

Typ IX D2 tvořilo 30 ponorek s vylepšenými parametry. Akční radius se zvýšil na 23700mil při rychlosti 12 uzlů a při rychlosti 19,2 uzlů na 8500 mil. Při plavbě pod hladinou ponorka dokázala urazit až 121 mil při rychlosti 2 uzlů. Vyzbrojeny byly podobně jako předchozí typy, nebyly však už vybaveny pilami na sítě. U-196 měl ve výzbroji dva 105 mm kanony SK C/35 s 240ks munice. U-847vezla na své palubě experimentální vírník, který použila v bojové akci v indickém oceánu. Ponorky tohoto typu byly nazývány Monzůnovými ponorkami a operovaly zejména v Indickém oceánu a u Austrálie. Jedné z těchto ponorek, U-181 velel známý ponorkový kapitán Wolfgang Lüth.

zdroj: www.uboat.cz



Naposledy upravil Wara dne 05. 10. 2006, 17:54, celkově upraveno 1 krát.

_________________

Když vlk tak Grey Wolf
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek motor, elektromotor a baterie používané na "U" 
Info k používaným motorům,  elektromotorům  a  bateriím  na  ?U?


Typ I :

Motor diesel : 2x MAN M8V 40/46
Elektromotor : 2x BBC GG UB 720/8
Typ baterií : 124 článku 36 MAK 740 (9260 Ah)              

Typ II :

Motor diesel : 2x MWM 6 RS 127 S
Elektromotor : 2x SSW PG VV 322/36
Typ baterií : 62 článku 36 MAK 580 (7160 Ah), 62 článku 44 MAL 570 (8380 Ah)

Typ VII :

Motor diesel : 2x MAN M6V 40/46 nebo 2x GW F-46
Elektromotor : 2x BBC GG UB 720/8, nebo 2x  AEG GU 460/8-276, nebo 2x GL RP-137 C, nebo SSW GU 343/38-8
Typ baterií : 124 článku 27 MAK 740 (69940 Ah), 124 článku 27 MAK 800 (8480 Ah), 124 článku 33 MAL 800 (9160 Ah)

Typ IX

Motor diesel : 2x MAN M9V 40/46, nebo 2x GW F-46, nebo 2x MWM RS 34.5S
Elektromotor : 2x SSW 2GU 345/34, nebo 2x AEG GU 720/8-287
Typ baterií : Typ IXC ? 124 článku 36 MAK 740 (5650 Ah), 124 článku 44 MAL 740 (113000 Ah)              Typ IXD ? 248 článku 44 MAL 740 (22600 Ah)

Typ X

Motor diesel : 2x GW F46A-9PU
Elektromotor : 2x AEG GU 720/8-287
Typ baterií : Typ XB ? 248 článku 33 MAL 800 (18220 Ah)                    

Typ XIV

Motor diesel : 2x GW F-46
Elektromotor : 2x SSW 2GU 345/34
Typ baterií : 124 článku 28 MAL 1000 (12000 Ah)


Typ XXI

Motor diesel : 2x MAN M9V 40/46
Elektromotor : 2x SSW 2GU 365/30, nebo 2x SSW GW 323/28
Typ baterií : 372 článku 44 MAL 740 (33900 Ah)

Typ XXIII

Motor diesel : 1x MWM RC-34-S
Elektromotor : 1x AEG GU 4463-8 + BBC GRC-188
Typ baterií :  62 článku 2x21 MAL 740 (5400 Ah)


šestiválec..osmiválec...Strojovna U-505.


zdroj: Ponorky 1935-1945, http://www.24flotilla.com/ODSH/tecnica/tf.html



Naposledy upravil elksar dne 06. 11. 2006, 15:26, celkově upraveno 1 krát.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
Zajímavé je, že podle Válečných lodí WWI má typ X B 2 přední TT, podle Uboat.net 2 zadní TT a podle Grima 4 přední a 2 zadní Confused  Shocked  Surprised


_________________


33.flotila | Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Pravidla Ligy DK
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
to není podle mě ale podle uboat.net a porovnával jsem to ještě s dvěma dalšíma zdrojema
tak nevím kde je chyba  Confused


_________________
Ponorky jsou bezpečnější než letadla...důkazem tohoto tvrzení budiž fakt, že je mnohem více letadel pod vodou, než ponorek ve vzduchu.

Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail ICQ

Citovat
Příspěvek  
Podle tebe mělo znamenat podle tvého zdroje Wink  já jsem se tam díval ale španělsky se učim sotva 3 měsíce takže jsem jenom klikal a klikal... Embarassed  Very Happy  Embarassed


_________________


33.flotila | Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Pravidla Ligy DK
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek VIIB a VIIC 
Zdravím , jak jste si všimli , jsem tu novej , taky pařim SH3 a příležitostně i SH4 a taky mě zajímají ponorky a i tak veškeré zbraně v celé historii .
Chtěl bych se vás zeptat , jaké měla výhody VIIC (bez modifikací /41 a /42 ) oproti VIIB . Díky za odpověď .


_________________
S pozdravem Herr Byzantias

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
VII C vydržela větší hloubku, byla ale o něco málo pomalejší... Wink


_________________


33.flotila | Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Pravidla Ligy DK
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek Re: VIIB a VIIC 
pro Byzantias: Tady jsou základní informace, které by měl znát každý kadet Smile http://uboat.net/types/index.html Jinak ve zkratce: typ VIIC byl téměř stejný (stejné diesly, elektromotory, stejný výkon, výzbroj, ...) jen byl nepatrně větší, zejména palivové nádrže, což mělo pozitivní vliv na operační rádius, avšak pod vodou byl typ VIIC trošku pomalejší (udává se 7,8-8 uzlů oproti 7,6 uzlů u typu VIIC). Toť ve zkratce vše Smile


_________________
Mluvit a nemyslet je jako střílet a nemířit. Miguel de Cervantes
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu ICQ

Citovat
Příspěvek  
Pozitivní vliv na operační rádius ? Tady je napsáno - Typ VIIB 6500 nám. mil a VIIC 6100 nám. mil  Confused Jinak teď jsem se dočetl že byla zvětšena řídící místnost pro nové zařízení pro detekci plavidel ...


_________________
S pozdravem Herr Byzantias

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
Abych řekl pravdu, poslední dobou už mám v dosazích ponorek chaos i já...

2 věci obzvlášť: První je právě rozpor dosahů VII B a VII C, taky jsem věřil ve zvětšený dosah typu VII C ... Wink
 
Druhou ( Tak trochu mimo téma, ale přece... )je rozpor dosahů ponorek VII C a Balao tak, jak je uvádí SH. Ve trojce má VII C dosah nějakých 36 000 kilometrů ( Ano, údaji Uboat.net - 8100 NM - to odpovídá. Jde totiž o akční rádius, tedy o vzdálenost, na jakou se ponorka může teoreticky vzdálit od základy, aby se mohla zase vrátit... a 8 100 *2 = 16 200*1,852 ( převod km / NM ) = cca 30 000 km. ). Balao v SH4 má ale dosah ,,jen" 24 000 km, tedy o celou polovinu méně než VII C , přestože šlo o ponorku o téměř polovinu větší! ( 93 ku 66 metrům )

Je tedy chyba někde u vývojářů nebo tvůrců, kteří zaměnli akční rádius za dosah? ( V takovém případě by Balao měla dosah cca 50 000 km při ekonomické rychlosti = dostatek paliva k obeplutí světa. Není to ale nereálný údaj, německé ponorky z roku 1916 měly dosah 25000 NM = 40 000 + km. Navíc pokud Uboat.net používá stejný systém značení - tj. Akční rádius, měla by být schopna obeplout svět při přiměřené zásobě potravin ( faktoru který mj. chybí v SH 3 Sad  ) hned dvakrát...

Může mi tedy někdy objasnit rozdíl Balao/VII C



Naposledy upravil Günther Königg dne 12. 03. 2009, 16:39, celkově upraveno 1 krát.

_________________


33.flotila | Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Pravidla Ligy DK
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
Tak se omlouvám za mystifikaci. Spletl sem si typy VIIA a VIIB - zde jsou velké rozdíly v operačním rádiu/su  Embarassed Dle servru http://www.uboataces.com/uboat-type-vii.shtml se typy VIIB a VIIC liší pouze aktivním sonarem, který si vyžádal více prostoru na ponorce. Proto byl typ VIIC na přídi a za periskopem prodloužen o 2 stopy (což sedí 2 x 30,48 cm = 60,96 cm, délka VIIB = 66,5 m, VIIC = 67,1 m - www.uboat.net). Krom toho byly u tohoto typu provedeny drobné technické úpravy jako např. instalace nového olejového filtru, vzduchového kompresoru a vylepšeného elektrického systému (asi nějaký řídící systém pro elektromotory).



Naposledy upravil Karl von Bahnhof dne 13. 03. 2009, 14:33, celkově upraveno 2 krát.

_________________
Mluvit a nemyslet je jako střílet a nemířit. Miguel de Cervantes
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu ICQ

Citovat
Příspěvek Tak ,tak . . . 
Teď jsem se to taky dopátral, VIIC byla opravdu postavena z důvodů jak píše Karl von B. ,jenže ač byly i zvětšeny palivové nádrže ,akční rádius se zmenšil,protože pohon (motory)zůstal stejný a pro rozměrově větší VIIC to znamenalo zpomalení ve všem.Jinak ponor (ne rychlost ponoření) u VIIC se oproti VIIB zlepšil.

Edit:odebrán španělský podklad a děkuji Güntherovi za překlad

Edit by Günther:

Pokusím se... ( Pero mi Espaňol no es bueno...)

Dönitz a nejvyšší velení námořnictva bylo s typem VII B spokojeno, ale jeho délka neumožňovala zástavbu nového aktivního sonaru - S gerat. Potřebný vnitřní prostor byl získán prodloužením plavidla o 60 cm v místě velitelské místnosti ( 30 a 30cm na každé straně od periskopu ). Kapacita velitelské místnosti se tak zvýšila o 5,4 metru krychlového. Dale loď dostala nové vyvažovací nádrže a balastní nádrže do vnitřního trupu, nový kompresor a nové elektrické systémy. I přes vyšší hmotnost lodi si však ponechala pvodní stroje, takže mírně klesl dosah a výkony oproti typu VII B.

Systém S-gerat navíc nebyl připraven ve stejné době jako VII C, takže se musel montovat až dodatečně.

Celkem bylo postaveno 577 ponorek VII C.

(zdroj:U-historia)



Naposledy upravil Thomsen dne 24. 03. 2009, 09:42, celkově upraveno 3 krát.
Naposledy upravil Günther Königg dne 13. 03. 2009, 10:55, celkově upraveno 1 krát.

_________________

Kde je podpora "Haunebu" . . . Herr Kaleun asi tam,kde je podpora SH od UBI.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek operační dosah... 
Ach ten akční rádius, maximální dosah aj.??
Tak jsem trochu študýroval a nehodlám se zabývat přesností technických dat, neb co výpis TTD, to něco jiného, v některých případech i shodného. V následujícím příspěvku uvedu  množství paliva na dané ponorce a případný operační dosah dle AJ-PRESS, kterou považuji za dosti přenou.. Nezjistil jsem, jak tento údaj by získáván, zda teoretickým výpočtem dle spotřeby daného motoru, nebo praktickou zkouškou. Zde si je třeba též uvědomit, že je rozdíl jet na hladině na "zrcadle" nebo vlnobití včetně nějaké té bouře. Narazil jsem také na zajímavý kombinovaný pohon diesel/elektrický (spalinowo/elektryczny) při kterém se rapidně zvětšuje dosah plavidla. Dle mého názoru se jednalo o kombinaci pohonu motoru společně s elektromotorem včetně dobíjení baterií. Tím pravděpodobně došlo k odlehčení diesel motoru  a  jeho menší spotřebě.
Typ  " I A "
Při 10 uzlech 7 900 nm palivo 96 000 kg = 12,15 kg paliva na 1 nm
Typ  " II A "
Při 8 uzlech 3 100 nm palivo 21 050 kg = 6,79 kg paliva na 1 nm
diesel/elektrický při 8 uzlech 4 000 nm
Typ  " II B "
Při 8 uzlech 3 100 nm palivo 21 050 kg = 6,79 kg paliva na 1 nm
diesel/elektrický při 8 uzlech 5 000 nm
Typ  " II C "
Při 8 uzlech 3 800 nm palivo 23 000 kg = 6,05 kg paliva na 1 nm
diesel/elektrický při 8 uzlech 4 000 nm
Typ  " II D "
Při 8 uzlech 5 650 nm palivo 38 300 kg = 6,77 kg paliva na 1 nm
Typ  " VII A "
Při 10 uzlech 6 200 nm palivo 67 000 kg = 10,80 kg paliva na 1 nm
Při 16 uzlech 2 900 nm = 23,10 kg paliva na 1 nm
diesel/elektrický při 10 uzlech 6 800 nm
Typ  " VII B "
Při 10 uzlech 8 700 nm palivo 108 000 kg = 12,40 kg paliva na 1 nm
Při 17,2 uzlech 3 850 nm = 20,05 kg paliva na 1 nm
diesel/elektrický při 10 uzlech 9 400 nm u ponorek U 51-55,U 73-76, U-85, U-86, U-101  9 700 nm
Typ  " VII C "
Při 10 uzlech 8 500 nm palivo 113 470 kg = 13,34 kg paliva na 1 nm
Palivo 121 500 kg max. v torpédové komoře 1 a 3 jako zásobník paliva
diesel/elektrický při 10 uzlech 9 400 nm
Zajímavý poznatek o tom, že ponorky využívaly torpédové komory jako zásobníky paliva!!
Typ  " VII C/41 "
Při 12 uzlech 10 000 nm palivo 159 000 kg ? 180 000 kg
diesel/elektrický při 10 uzlech 12 600 nm
Typ  " VII D "
Při 10 uzlech 11 200 nm palivo 169 400 kg = 15,12 kg paliva na 1 nm
diesel/elektrický při 10 uzlech 13 000 nm
Typ  " VII F "
Při 10 uzlech 14 700 nm palivo 198 000 kg = 13,46 kg paliva na 1 nm
Při 12 uzlech 9 500 nm palivo 198 000 kg = 20,84 kg paliva na 1 nm
Při 16,9uzlech 5 350 nm palivo 198 000 kg = 37,00 kg paliva na 1 nm
Typ " IX A "
Při 10 uzlech 10 500 nm palivo 154 000 kg = 14,66 kg paliva na 1 nm
Při 12 uzlech 8 100 nm palivo 154 000 kg = 19,01 kg paliva na 1 nm
Při 18,2uzlech 3 800 nm palivo 154 000 kg = 40,52 kg paliva na 1 nm
diesel/elektrický při 10 uzlech 11 350 nm
Typ " IX B "
Při 10 uzlech 12 000 nm palivo 165 000 kg = 13,75 kg paliva na 1 nm
Při 12 uzlech 8 700 nm palivo 165 000 kg = 18,96 kg paliva na 1 nm
Při 18,2uzlech 3 800 nm palivo 165 000 kg = 43,42 kg paliva na 1 nm
diesel/elektrický při 10 uzlech 12 400 nm
Typ " IX C "
Při 10 uzlech 13 450 nm palivo 208 000 kg = 15,46 kg paliva na 1 nm
Při 12 uzlech 11 000 nm palivo 208 000 kg = 18,90 kg paliva na 1 nm
diesel/elektrický při 10 uzlech 16 300 nm
Typ " IX D1 "
Při 10 uzlech 12 750 nm palivo 203 000 kg = 15,92 kg paliva na 1 nm
Při 12 uzlech 9 900 nm palivo 154 000 kg = 20,50 kg paliva na 1 nm
Typ " IX D2 "
Při 10 uzlech 13 850 nm palivo 214 220 kg = 15,46 kg paliva na 1 nm
Při 12 uzlech  11 400 nm palivo 214 220 kg = 18,79 kg paliva na 1 nm
Typ " IX D2/42 "
Při 12 uzlech 23 700 nm palivo 442 000 kg = 18,64 kg paliva na 1 nm
Při 19,2uzlech 8 500 nm palivo 442 000 kg = 52,00 kg paliva na 1 nm
diesel/elektrický při 10 uzlech 32 300 nm
Typ " X B "
Při 10 uzlech 18 450 nm palivo 368 000 kg = 19,94kg paliva na 1 nm
Při 12 uzlech 14 450 nm palivo 368 000 kg = 25,46 kg paliva na 1 nm
diesel/elektrický při 10 uzlech 21 000 nm
Typ " XIV "
Při 10 uzlech 12 350 nm palivo 203 000 kg = 16,43 kg paliva na 1 nm
Při 12 uzlech 9 300 nm palivo 203 000 kg = 21,82 kg paliva na 1 nm
Při 14,4uzlech 5 500 nm palivo 203 000 kg = 36,90 kg paliva na 1 nm
Transportované palivo 432 000 kg
Typ " XX "
Při 10 uzlech 18 900 nm palivo 471 000 kg = 24,92 kg paliva na 1 nm
Při 12 uzlech 13 100 nm palivo 471 000 kg = 35,95 kg paliva na 1 nm
Transport 800 000 kg materiálu
Typ " XXI "
Při 10 uzlech 15 500 nm palivo 250 000 kg = 16,12 kg paliva na 1 nm
Při 12 uzlech 11 150 nm palivo 250 000 kg = 22,42 kg paliva na 1 nm
Při 15,6uzlech 5 100 nm palivo 250 000 kg = 49,01 kg paliva na 1 nm
Na snorchel při 6 uzlech 15 500 nm, při 8 uzlech 11 000 nm
Typ "XXIII"
Při 6 uzlech 4 450 nm palivo 20 000 kg = 4,49 kg na 1 nm
Při 8 uzlech 2 600 nm palivo 20 000 kg = 7,69 kg na 1 nm

Literatura: U_BOOTWAFFE 1939-1945



Naposledy upravil elksar dne 15. 03. 2009, 17:55, celkově upraveno 2 krát.

_________________




MODEL IIA U-3
Pluj hluboko, pomalu a potichu!
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 3
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.