Pokračovanie vývoja konceptu bojovej lode H alebo megalománia v Kriegsmarine
Ako trvala vojna, konštruktéri a experti ďalej pokračovali v práci na novej triede bojových lodí. Stále sa hovorilo o triede H, ale v presvedčení že vojna v Európe sa skončí víťazstvom Nemecka, sa pôvodný koncept často prepracovával a čoraz viac začali vznikať verzie, ktoré na papiery síce vyzerali ako dokonalá loď, ale postaviť ju bolo nepravdepodobné ba takmer nereálne. Prispieval k tomu aj Hitler so svojími megalomanskými plánmi ktorý chcel od rekonštrukcie Berlína, cez superťažký tank Maus (PzKPfW VIII), postaviť najväčšie a najsilnejšie hladinové plavidlo. Schopné plne konkurovať ba až prevalcovať Royal Navy to mala byť pýcha Tretej ríše.
Problém, ktorý sužoval mozgy konštruktérov pri úpravách pôvodnej verzie spočíval v limitoch jednotlivých prvkov. Vždy sa hovorilo zlepšovaní panciera alebo o pridaní ťažšej výzbroje. Hmotnosť navyše, za predpokladu zachovania rýchlosti by tým kládla vyššie nároky na výkon motorov. Výkonnejšie motory sa už nemuseli zmestiť do pôvodnej strojovne a ďalšie rozširovanie už limitovala daná veľkosť trupu. Pancier naviac, znamenal ďalšiu hmotonsť a celý sa cyklus opakoval.
Takto vznikali rôzne upravené verzie pôvodnej H-39. Boli to nie plány ale skôr štúdie stavby dokonalej bojovej lode.
Štúdia z obdobia 1940 alebo projekt H-40
Koncept tejto lode vychádzal z pôvodnej H-39, vznikli dve verzie:
Verzia A, so zväčšeným trupom, a hlavnými delami s kalibrom väčším ako 406 mm, no počítalo sa iba so 3 dvojicami.
Verzia B: na pohľad veľmi podobná A ale hlavný rozdiel bol v pridaní štvrtej dvojice hlavných diel.
U oboch sa rátalo v použití 4 skrutiek a kombinovaného pohonu dieslu a pary.
Štúdia z obdobia po potopení Bismarka alebo projekt H-41
Kládol sa veľký dôraz na silný horizontálny pancier a maximálna rýchlosť lode mala presianúť 30 uzlov. Nebol záujem použiť širšie delá ako 406 milimetrové takisto sa mala zachovať stredná a protiletecká výzbroj. Počítalo sa vybaviť loď silneším pancierom na dne trupu, aby bola schopnosť odolať aj mínovému útoku bez vážnešieho poškodenia.
Nebol daný žiaden limit na veľkosť lode a tak vznikol návrh ktorý sa mohol silou a výtlakom označiť ako ekvivalent Japonskej triedy Yamato.
Aj tu sa vyžadoval kombinovaný systém pohonu nie ako tradičný u veľkých nemeckých lodí.
Projekt H-42
Ako sa pribúdali skúsenosti vo vojne na mori tak aj pribúdali požiadavky na ochranu a celkovú bojaschopnosť lode H.
Vychádzalo sa z konceptu H-41 ale znovu sa zvýšila pancierová obrana. Nový dizajn popisoval plavidlo s výtlakom vyše 80 000 ton.
Maximálna rýchlosť mala dosiahnúť 32 uzlov.
Bojová superloď H-44
Ultimátna evolúcia H-39. Koncept lode bol prepracovaný tak, že teoreticky mohla odolať akémukoľvek útoku, či už leteckému, alebo námornému.
Trup s dĺžkou cez 300 metrov so šírkou viac ako 50 metrov a ponorom cez 11 metrov činil výtlak vyše 110 000 ton.
Kôli prevratu v leteckom bombardovaní a následnom potopení lode Tirpitz ťažkými pumami typu Tallboy sa celý systém pancierovania znásobil.
Takto vznikol ultimátny obranný mechanizmus proti torpédam, mínovým útokom a ťažkej artilérii z iných lodí. Takisto paluba prešla podobnými úpravami a teoreticky bola schopná zniesť aj útok ťažkých púm typu Tallboy.
Štvorskurtkový diesel - parný pohon mal zabezpečiť rýchlosť 30 uzlov a akčný radius sa mal pri rýchlosti 19 uzlov pohybovať okolo 20 000 námorných míľ (40 000 km).
Hlavnú výzbroj malo tvoriť 8 diel kalibru 508 mm (niektoré pramene uvádzajú až 800 mm!!!) Stredná a ľahká výzbroj bola rovnaká ako u predchádzajúcich verziách.
Protilietadlovú výzbroj malo tvoriť 28 guľometov s priemerom 37 mm a desať 20mm štvročiat.
Obrovský priestor na lodi umožnil vybaviť ju hangárom s 9 hydroplánmi pravdepodobne pre typ Arado Ar 196.
Všeobecné technické parametre
Výtlak
obecne 110 696 t
plne naložená 131,088 t
Dĺžka trupu
čiara ponoru 345,1 m
maximálne 359 m
Šírka 51,5 m
Ponor
obecne 12,7 m
plne naložená 13,5 m
Pohon 2 vnútorné skrutky 8x 9 valcové MAN motory 120 000 hp
2 vonkajšie 2 parné turbíny tlakované 6 mazutom vykurovanými kotlami
celkový výkon 270 000 hp max rýchlosť 30,1 uzlov
Posádka viac ako 2 600 mužov
Výzbroj 8x 508 mm delá usporiadané po dvoch 2 vežiach vpredu a vzadu
12x 150 mm vedľajšie zbrane
16x 105 mm v usporiadané dvojiciach
28 x 37 mm AA kanóny
40 x 20mm guľomety usporiadané do štvorčiat
6x 533 mm torpédomety
Pancier obvod 380 mm
paluba 60 mm
vrchná pancierovaná 140 mm
spodná pancierovaná 130 mm
torpédové prepážky vonkajšie 45 mm
vnútorné 30 mm ( trup pod hlbkou 11m)
V porovnaní s H-39 je táto verzia o 126% ťažšia cca o 30% dlhšia a viac ako o 38% širšia.
Nakoniec pridávam porovnanie veľkostí lode Tirpitz a H-44. Vieme, že Tirpitz sám o sebe bola impozantná loď ale tu sa javí ako prcek.
pozn. na záver : Nedokážem si predstaviť reálne takýto kolos na mori, ale nejaký modelýk v mierke povedzme 1:200
by som bral
_________________
Pravidla fóra Rady ohledne psaní na DF Ponorkářův slovník Hledat