Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
|Lode| Bojová loď typu H
Autor Zpráva

Citovat
Příspěvek |Lode| Bojová loď typu H 
Bojová loď  triedy H


Nová bojová loď Kriegsmarine ktorá mala byť nasledovníkom už vtedy obľúbenej triedy Bismarck. Loď ktorá sa silou a odolnosťou mala vyrovnať a prekonať silu Royal Navy a byť mocným protivníkom nepriateľkých námorníctiev.

Cesta ku stavbe

Trieda H-39 bolo označenie finálneho plánu v roku 1939.
Hitler však trval na tom. aby hlavnú výzbroj tvorili delá s väčším kalibrom ako 406 mm alebo 380 mm. Chcel tam dať kaliber 508 mm.
To by bolo v poriadku až na to, že loď by musela mať výtlak cez 80 000 ton a taký nemala ani plne naložená bojová loď  Yamato.
V praxi by to znamenalo prestavať všetký vtedajšie prístavy v Nemecku spolu s obsluhou len aby sa táto superloď mohla dostať do bojaschopného stavu. Ďalej už boli dodané konštrukčné plány pre nižšie kalibre a ďalšie úpravy by len odsunuli výstavbu.
Nakoniec Hitler odsúhlasil projekt H-39 tak ako mu ho predložili konštruktéri .

Dizajn

Projekt H-39 mal základ v triede Bismark, ale išlo o zväčšenú a hlavne vylepšenú verziu. Na prvý pohľad sa dali odlíšiť tieto triedy podľa komínov. H-39 mala dva, namiesto jedného ako to bolo u lodí Bismark a Tirpitz. Maximálna dĺžka lode mala byť 277,8  metra.
Pohon už nemal využívať parné turbíny ale dieselové motory, akčný radius sa mal zvýšiť o 60%. Dvanásť dieslových motorov, malo údajne vyvinúť rýchlosť 30 uzlov.
Zvýšené nároky na priestor pre strojovnňu prinútili zmeniť tradičné miesto pre hangár s katapultom v strede a posunúť ho smerom do zadu. 4 hydroplány typu Arado Ar 196 mali mať k dispozícii dve rampy pozdĺž zadných delových veží na vyťahovanie z hangárov a jeden odpaľovací katapult v strede paluby za poslednou batériou.  Hlavnú výzbroj tvorili 406 mm delá usporiadané v dvojiciach v štyroch vežiach.

Konštrukcia

V roku 1938 OKM (Oberkommando der Kriegsmarine) vytvorilo Plán Z ktorý určoval ako sa malo Kriegsmarine rozrastať počas najbližšieho obdobia. Jadro novej flotily tvorilo 6 lodí typu H-39.
V Januári 1939 bola na nich vydaná objednávka. Pracovne sa tieto H-39 označovali ako: "H","J","K","L","M","N". Kontrakt sa rozdelil medzi veľké nemecké lodenice:

"H" Blohm &  Voss  Hamburg - kýl položený 15.7.1939
"M" Blohm &  Voss Hamburg
"J" Deutsche Schiff und Maschinenbau AG Brémy - kýl bol položený 1.9.1939
"N" Deutsche Schiff und Maschinenbau AG Brémy
"L" Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven
"K" Deutsche Werke Kiel - kýl mal byť položený 15.9.1939, stavba sa nikdy nezačala

Vojna sa však začala skôr ako sa plánovalo a tak boli práce na oboch stavbách krátko na to zastavené. V tomto štádiu bolo na "H" z  dovezených 5 800 t materiálu, len 760 ton využitých pri stavbe kýlu. Na kýl "J" bolo využitých len 40 ton materiálu z objednaných 3531 ton.

Niektoré prmene klamne uvádzajú mená nových plavidiel, ako Hindenburg alebo Friedrich der Grosse alebo Grossdeutschland. V skutočnosti ani jedna loď nikdy nebola pomenovaná oficiálne.
Výroba bola zastavená, ale časť hlavnej výzbroje bola dokončená. Takisto konštruktéri nespali a plány sa ďalej prepracovávali, s narastajúcimi bojovými skúsenosťami sa upravovali čoraz viac rozmery lode a zvyšovali sa jej parametre...

Pobrežné batérie

Kruppove závody dokončili 10 kusov 406 mm diel. Tieto boli použité ako ťažká obrana Atlantického valu. Pre batériu Trondenes v severnom Nórsku boli dovezené 3 kusy, takisto v Nórsku pre batériu Dietl ďalšie 3 kusi a nakoniec batériu Lindemann v Pas - des - Calais tvorili 4 takéto delá.


jedna z batérií v Trondenes                 model h-39 od nejakého zavislaka  Laughing

Technické parametre

Výtlak        
prázdna 55,453 t    
          plne naložená 62497 t
Dĺžka
celkovo 277,8 m
čiara ponoru 266 m
Šírka              37,2 m
Ponor             9,9 - 11,1 m
 
Posádka          2000+ členov

Pohon             3 skrutky, 12 dieslových motorov  
Rýchlosť          30 uzlov
Akčný radius   16 000 nm  (30 000km) pri 19 uzloch

Výzbroj

8x 406 mm kanóny zoradené po dvoch dostrel cca 36 km
12x 150 mm vedľajšie kanóny
16x 105 mm AA delá
16x 37mm AA flaky
24x 20mm AA flaky
6x 533 mm torpédomety

Pancierovanie

obvod (pravdepodobne vnútorný)  295 - 175 mm
hlavná paluba 80 - 50 mm
obrnená paluba 120 - 100 mm
torpédové prepážky 45 mm
pancierové prepážky 220 mm
hlavné delové veže 380 - 125 mm
veže vedľajších diel 100 - 40 mm
mostík? (conning tower) 400 mm

Ak provnáme jej hmotnosť a hmotnosti iných vtedajších bojových lodí, tak H-39 sa radí na piate miesto za plavidlami Richelieu, Vittorio Venneto, Iowou a Yamatom. Teoreticky by bola schopná potopiť akúkoľvek loď vtedajšej Royal Navy vďaka lepšiemu pancierovaniu.



Nabudúce pokračovanie popisov niektorých variant tejto superlode o ktorých sa mi podarilo zohnať nejaké informácie.

ZDROJ: GEOCITIES preklad z   wikipédie a German-navy.de



Naposledy upravil kamikadze dne 10. 08. 2008, 00:52, celkově upraveno 2 krát.

_________________


Pravidla fóra Rady ohledne psaní na DF Ponorkářův slovník Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek Ďalší vývoj 
Pokračovanie vývoja konceptu bojovej lode H alebo megalománia v Kriegsmarine


Ako trvala vojna, konštruktéri a experti ďalej pokračovali v práci na novej triede bojových lodí. Stále sa hovorilo o triede H, ale v presvedčení že vojna v Európe sa skončí víťazstvom Nemecka, sa pôvodný koncept často prepracovával a čoraz viac začali vznikať verzie, ktoré na papiery síce vyzerali ako dokonalá loď, ale postaviť ju bolo nepravdepodobné ba takmer nereálne. Prispieval k tomu aj Hitler so svojími megalomanskými plánmi ktorý chcel od rekonštrukcie Berlína, cez superťažký tank Maus (PzKPfW VIII), postaviť najväčšie a najsilnejšie hladinové plavidlo. Schopné plne konkurovať ba až prevalcovať Royal Navy to mala byť pýcha Tretej ríše.
Problém, ktorý sužoval mozgy konštruktérov pri úpravách pôvodnej verzie spočíval v limitoch jednotlivých prvkov. Vždy sa hovorilo zlepšovaní panciera alebo o pridaní ťažšej výzbroje.  Hmotnosť navyše, za predpokladu zachovania rýchlosti by tým kládla vyššie nároky na výkon motorov. Výkonnejšie motory sa už nemuseli zmestiť do pôvodnej strojovne a ďalšie rozširovanie už limitovala daná veľkosť trupu. Pancier naviac, znamenal ďalšiu hmotonsť a celý sa cyklus opakoval.
Takto vznikali rôzne upravené verzie pôvodnej H-39. Boli to nie plány ale skôr štúdie stavby dokonalej bojovej lode.

Štúdia z obdobia 1940 alebo projekt H-40

Koncept tejto lode vychádzal z pôvodnej H-39, vznikli dve verzie:

Verzia A, so zväčšeným trupom, a hlavnými delami s kalibrom väčším ako 406 mm, no počítalo sa iba so 3 dvojicami.



Verzia B: na pohľad veľmi podobná A ale hlavný rozdiel bol v pridaní štvrtej dvojice hlavných diel.
U oboch sa rátalo v použití 4 skrutiek a kombinovaného pohonu dieslu a pary.



Štúdia z obdobia po potopení Bismarka alebo projekt H-41

Kládol sa veľký dôraz na silný horizontálny pancier a maximálna rýchlosť lode mala presianúť 30 uzlov. Nebol záujem použiť širšie delá ako 406 milimetrové takisto sa mala zachovať stredná a protiletecká výzbroj. Počítalo sa vybaviť loď silneším pancierom na dne trupu,  aby bola schopnosť odolať aj mínovému útoku bez vážnešieho poškodenia.
Nebol daný žiaden limit na veľkosť lode a tak vznikol návrh ktorý sa mohol silou a výtlakom označiť ako ekvivalent Japonskej triedy Yamato.
Aj tu sa vyžadoval kombinovaný systém pohonu nie ako tradičný u veľkých nemeckých lodí.



Projekt H-42
Ako sa pribúdali skúsenosti vo vojne na mori tak aj pribúdali požiadavky na ochranu a celkovú bojaschopnosť lode H.
Vychádzalo sa z konceptu H-41 ale znovu sa zvýšila pancierová obrana. Nový dizajn popisoval plavidlo s výtlakom vyše 80 000 ton.
Maximálna rýchlosť mala dosiahnúť 32 uzlov.



Bojová superloď H-44

Ultimátna evolúcia H-39. Koncept lode bol prepracovaný tak, že teoreticky mohla odolať akémukoľvek útoku, či už leteckému, alebo námornému.
Trup s dĺžkou cez 300 metrov so šírkou viac ako 50 metrov a ponorom cez 11 metrov činil výtlak vyše 110 000 ton.

Kôli prevratu v leteckom bombardovaní a následnom potopení lode Tirpitz ťažkými pumami typu Tallboy sa celý systém pancierovania znásobil.
Takto vznikol ultimátny obranný mechanizmus proti torpédam, mínovým útokom a ťažkej artilérii z iných lodí.  Takisto paluba prešla podobnými úpravami a teoreticky bola schopná zniesť aj útok ťažkých púm typu Tallboy.

Štvorskurtkový diesel - parný pohon mal zabezpečiť rýchlosť 30 uzlov a akčný radius sa mal pri rýchlosti 19 uzlov pohybovať okolo 20 000 námorných míľ (40 000 km).
Hlavnú výzbroj malo tvoriť 8 diel kalibru 508 mm (niektoré pramene uvádzajú až 800 mm!!!) Stredná a ľahká výzbroj bola rovnaká ako u predchádzajúcich verziách.
Protilietadlovú výzbroj malo tvoriť 28 guľometov s priemerom 37 mm  a desať 20mm štvročiat.
Obrovský priestor na lodi umožnil vybaviť ju hangárom s 9 hydroplánmi pravdepodobne pre typ Arado Ar 196.

Všeobecné technické parametre

Výtlak
obecne 110 696 t
plne naložená 131,088 t

Dĺžka trupu
čiara ponoru 345,1 m
maximálne 359 m
Šírka 51,5 m
Ponor          
obecne 12,7 m
plne naložená 13,5 m                

Pohon 2 vnútorné skrutky 8x 9 valcové MAN motory 120 000 hp
          2 vonkajšie 2 parné turbíny tlakované 6 mazutom vykurovanými kotlami
          celkový výkon  270 000 hp max rýchlosť 30,1 uzlov

Posádka viac ako 2 600 mužov

Výzbroj 8x 508 mm delá usporiadané po dvoch 2 vežiach vpredu a vzadu
            12x 150 mm vedľajšie zbrane
            16x 105 mm v usporiadané dvojiciach
            28 x 37 mm AA kanóny
            40 x 20mm guľomety usporiadané do štvorčiat
            6x 533 mm torpédomety

Pancier obvod 380 mm
            paluba  60 mm
                      vrchná  pancierovaná 140 mm
                      spodná pancierovaná 130 mm
            torpédové prepážky vonkajšie 45 mm
                                         vnútorné  30 mm ( trup pod hlbkou 11m)

V porovnaní s H-39 je táto verzia o 126% ťažšia cca o  30% dlhšia a viac ako o 38% širšia.



Nakoniec pridávam porovnanie veľkostí lode Tirpitz a H-44.  Vieme, že Tirpitz sám o sebe bola impozantná loď ale tu sa javí ako prcek. Very Happy



pozn. na záver :  Nedokážem si predstaviť reálne takýto kolos na mori, ale nejaký modelýk v mierke povedzme 1:200  Very Happy by som bral Smile

ZDROJ: preklad z wikipédie obrázky German-navy.de a GEOCITIES.com



_________________


Pravidla fóra Rady ohledne psaní na DF Ponorkářův slovník Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek Re: Ďalší vývoj 
dobrý článek. Cool  radši si ani nepředstavuju, jak tahle loď zametá s lodičkama britského námořnictva Laughing


_________________
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail ICQ

Citovat
Příspěvek  
Nu, dříve nebo později by dopadla jako Yamato a Musashi  Cool


_________________
Drauf und durch !!!


Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu ICQ

Citovat
Příspěvek  
už bismark byl tatrka nepotopitelna lod co se tyce delostreleckého souboje s jinou hladinovou lodi, to bych si nechtel ani domyslet kdyby se tento obrik H44 utkal napr z 4 lodmi tridy nelson, jak bi bitka asi dopadla by bylo zajimavé sledovat.... ale toho se uz nedočkame tak si to mužem jen predstavit

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.