Když jsem jednou po večerech brouzdal po našem fóru a pročítal témata, tak mi padnul do oka topic o našich největších úlovcích na patrolách. A tak mě napadlo, podívat se na zoubek tomu, jak na tom byli němečtí kapitáni ve skutečnosti. Tento článek mapuje osudy 10-ti největších obchodních/osobních lodí, potopených německými ponorkami v průběhu WW2.
HMS Laurentic byl spuštěn na vodu a uveden do provozu v roce 1927 jako osobní parník společnosti White Star Ltd, se sídlem v Liverpoolu. 3. října roku 1932 byl poškozen srážkou s jiným parníkem Lurigethan. Zpět do provozu se rátil v roce 1934, nicméně smůla ho neopouštěla, a tak následující rok, 18.srpna 1935, v husté mlze narazila do velké nákladní lodě Napier Star (za WW2 potopené Schepkem na U-100). Při této kolizi přišlo o život 6 námořníků. V prosinci byla loď opět uvedena zpět do služby a převezla britské jednotky do Palestiny. 26.srpna 1939 byla loď převzata admiralitou a přeměněna v pomocný křižník HMS Laurentic.
Osud lodi se naplnil v noci 3.11.1940, kdy krvt.Kapt. Otto Kretschmer torpédoval osamoceně plující nákladní loď Casenare. Na její nouzové volání reagoval jak HMS Laurentic, tak i další pomocný křižník HMS Patroclus. Kretschmer ovšem nelenil a Laurentic zasáhl prvním torpédem na 1500 metrů přímo do strojovny. O půl hodiny vypáli další torpédo, které sice zasáhlo, ale neexplodovalo. Přiblížil se vynořen na 250 metrů (to teda byl frajer !!!) a odpálil 3-tí torpédo přímo do díry v trupu, které způsobilo první torpédo. V ten moment byla U-99 spatřena hlídkami z Laurenticu a posádka zahájila palbu palubními děly, načež připravila Kretschmerovi a jeho posádce horké chvilky. Patroclus mezitím lovil trosečníky z Casenare a jeho hlídky, nedbajíce varování z Laurenticu, nebyly schopny objevit U-99 ani na 300 metrů. Postupně v intervalech 20 minut zasáhl Kretschmer Patroclus 3-mi torpédy a jal se ho dorážet palubním dělem. Po 4 ranách toho zanechal a dorazil loď 4-tým úhořem (A pak že ein torpedo ? ein schiff ).
Poté se Kretschmer vrátil k Laurenticu a zasáhl ho posledním torpédem do zádě. Zásah přivodil výbuch ve skladu hlubiných náloží a křižník zmizel během minuty pod hladinou. Na scéně se objevil torpédoborec HMS Hesperus, ani to však nezabránilo Kretschmerovi dorazit Patroclus 5 a 6-tým torpédem. Ten se poté rozlomil na 2 části a zmizel ve vlnách.
Viceroy of India byl vojenský transport uvedený do stavu 12. listopadu 1940. Loď byla postavena v zakázce přímo pro námořní admiralitu.
O 2 roky později, 11.listopadu 1942 plula jako součást konvoje KMF-1A ve středomoří kolem Alžíru a přepravovala jednotky pro operaci Torch do Oranu. Prázdná se vydala nazpět do Gibraltaru, na této cestě však byla torpédována ponorkou U-407 (Kptlt. Ernst-Ulrich Brüller). Britové se sice pokusili loď odvléci do Gibraltaru, přeze všechnu snahu se potopila.
Laconia byla spuštěna na vodu v roce 1922 jako osobní parník společnosti White Star. S příchodem WW2 byla přestavěna na pomocný křižník, pozdeji na vojenský transport.
Potopena byla 12.září 1942 severozápadně od ostrova Ascension po zásahu 2 torpéd ponorky U-156 (Kptlt. Hartenstein).
Podrobnosti potopení a následky si můžete přečíst v mém topicu na tomto fóru ZDE
Warwick Castle byla spuštěna v roce 1930 jako osobní parník společnosti Union Castle Mail Co. V roce 1939 byla převzata admiralitou a přestavěna na vojenský transport.
14. listopadu 1942 plula v konvoji MFK-1X. 200 mil od pobřeží Portugalska byla zasažena jedním ze dvou torpéd odpálených z ponorky U-413 (Oblt Gustav Poel). O 17 minut později byla zasažena dalším párem torpéd, které ji zastavily a v jejich důsledku se hodinu na to potopila.
Duchess of Atholl byla potopena SVV od ostrova Ascension. Byla zasažena jedním torpédem ze salvy ponorky U-178 (Kpt.z.See Hans Ibbeken). Z druhé salvy 2 torpéd opět jedno zasáhlo a parník se zastavil. Po zásahu třetím torpédem zvolna klesnul pod hladinu.
HMS Carinthia měla podobný původ jako ostatní lodě její kategorie. V roce 1925 byla spuštěna jako osobní parník společnosti White Star, v roce 1939 převzata admiralitou a přestavěna na pomocný křižník.
Její kariéra skončila 6.června 1940, kdy byla zasažena jedním G7e torpédem ponorky U-46 (Kptlt. Engelbelt Endrass). Posádka U-46 sledovala Carinthii, jak neovladatelná pluje v kruzích a svrhává ze zádi hlubiné pumy. Endrass odpálil další salvu, nicméně ta minula a Carinthia odpověděla dělostřelbou. Endrass nechtěl plýtvat dalšími torpédy a opustil hořící neovladatelnou loď. Britové se pokusili loď odvléci do přístavu, nicméně 34 mil před jeho dosažením se opuštěná loď potopila.
Terje Viken se plavila 7. března 1941 v konvoji OB-293. Severozápadně od Islandu byla zasažena 2-mi torpédy, jejichž původcem musela být U-47 (KrvtKpt. Günther Prien). Loď plula dál a vyhnula se salvě odpálené U-70 (Kptlt. Joachim Matz). Té se stal útok osudným, neboť byla vypátrána korvetami HMS Camellia a HMS Arbutus a potopena. Statečný boj velrybářského mamuta však ukončil Kretschmer na U-99, který zasáhl její záď. Hořící loď byla opuštěna. Později se část posádky vrátila a snažila se o její záchranu, nicméně 14. března byla definitivně opuštěna a potopena palbou HMS Hurricane.
Pomyslné stupně vítězů
Orcades byla moderní osobní loď spuštěná na vodu necelé dva roky před vypuknutím WW2. V roce 1939 byla převzata admiralitou a přestavěna na vojenský transport.
10. října 1942 byla zasažena 2-mi torpédy ponorky U-172 (KrvtKpt. Carl Emmermann) 280 mil severozápadně od Kapského Města. Emmermann byl nucen zasáhnout Orcades balšími 5-ti torpédy (jedno z nich selhalo) než byl její statečný odpor zlomen a šla ke dnu.
Strathallan byla opět moderní osobní loď stavěná pouhý rok před válkou. V roce 1940 přešla pod admiralitu a byla přestavěna na vojenský transport.
21.prosince plula jako součást konvoje KMF-5 podél Alžírského pobřeží. Nad ránem na konvoj odpálila ponorka U-562 (Kptlt. Horst Hamm) salvu 4 torpéd. Hamm uslyšel dvě exploze po 65 vteřinách , další po 5 minutách a 50 vteřinách. Jedno torpédo zasáhlo vlajkovou loď konvoje ? Strathallan. Loď utrpěla přímý zásah na strojovnu. Loď v brzké době dosáhla náklonu 15 stupňů a byla zahájena evakuace. Později byla zastavena, jelikož se situace na plavidle začala vypadat přívětivěji. Britové vzali loď do vleku a táhli jí směrem k Oranu. V poledne však nevydržela přepážka mezi strojovnou a kotelnou, a nafta z proražených nádrží se dostala do kontaktu s horkými kotly. Následovala exploze, která zapříčinila potopení lodi pouhých 12 mil od Oranu.
Empress of Britain byl osobní zaoceánský parník, který byl používán admiralitou jako vojenský transport a v průběhu roku 1940 převážel jednotky z Austráli a Kapského Města do Británie.
26. října 1940 byl zasažen 2-mi 250 Kg pumami FW-200 od 2./KG 40. Loď byla opuštěna a na palubě zůstala jen základní posádka nutná pro chod lodi a její následovné odvlečení. Loď vzal do vleku vlečný remorkér HMS Cape Arcona. Vytvořil se malý vlečný konvoj plující 4-mi uzly, který eskortovaly 3 korvety, a za dne hlídkující Sunderlandy. Ani to však nezabránilo U-32 (Oblt. Hans Jenisch), která konvoj sledovala celý den, aby na Empress of Britain neodpálila salvu tří torpéd. Dvě z nich zasáhla a spečetila osud tohoto transatlantického obra. U-32 se ze svého útoku neradovala dlouho. O pouhé dva dny následovala Empress of Britain do hlubin, když byla vypátrána torpédoborci HMS Harvester a HMS Highlander a následovně zneškodněna. 33 můžů posádky se zachránilo, 9 padlo. Empress of Britain byla vůbec největší lodí, jakou potopily německé ponorky za WW2.
Mám rozpracovaný ještě topic o největších obětech u-bootů z řad válečného loďstva, ten však dokončím až po dovolené.
Cenné vědomosti a informace byly čerpány ze serveru www.uboat.net
Naposledy upravil Sarroth dne 24. 12. 2008, 16:58, celkově upraveno 1 krát.
Naposledy upravil Riptor von R.I.P. dne 14. 07. 2008, 11:22, celkově upraveno 2 krát.
_________________
Drauf und durch !!!