Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Top 10 úlovků německých ponorek proti obchodnímu loďstvu
Autor Zpráva
Citovat
Příspěvek Top 10 úlovků německých ponorek proti obchodnímu loďstvu 
www verze

Když jsem jednou po večerech brouzdal po našem fóru a pročítal témata, tak mi padnul do oka topic o našich největších úlovcích na patrolách. A tak mě napadlo, podívat se na zoubek tomu, jak na tom byli němečtí kapitáni ve skutečnosti. Tento článek mapuje osudy 10-ti největších obchodních/osobních lodí, potopených německými ponorkami v průběhu WW2.

Místo 10. - HMS Laurentic - pomocný křižník  18.724 BRT


HMS Laurentic byl spuštěn na vodu a uveden do provozu v roce 1927 jako osobní parník společnosti White Star Ltd, se sídlem v Liverpoolu. 3. října roku 1932 byl poškozen srážkou s jiným parníkem Lurigethan. Zpět do provozu se rátil v roce 1934, nicméně smůla ho neopouštěla, a tak následující rok, 18.srpna 1935, v husté mlze narazila do velké nákladní lodě Napier Star (za WW2 potopené Schepkem na U-100). Při této kolizi přišlo o život 6 námořníků. V prosinci byla loď opět uvedena zpět do služby a převezla britské jednotky do Palestiny. 26.srpna 1939 byla loď převzata admiralitou a přeměněna v pomocný křižník HMS Laurentic.
Osud lodi se naplnil v noci 3.11.1940, kdy krvt.Kapt. Otto Kretschmer torpédoval osamoceně plující nákladní loď Casenare. Na její nouzové volání reagoval jak HMS Laurentic, tak i další pomocný křižník HMS Patroclus. Kretschmer ovšem nelenil a Laurentic zasáhl prvním torpédem na 1500 metrů přímo do strojovny. O půl hodiny vypáli další torpédo, které sice zasáhlo, ale neexplodovalo. Přiblížil se vynořen na 250 metrů (to teda byl frajer !!!) a odpálil 3-tí torpédo přímo do díry v trupu, které způsobilo první torpédo. V ten moment byla U-99 spatřena hlídkami z Laurenticu a posádka zahájila palbu palubními děly, načež připravila Kretschmerovi a jeho posádce horké chvilky. Patroclus mezitím lovil trosečníky z Casenare a jeho hlídky, nedbajíce varování z Laurenticu,  nebyly schopny objevit U-99 ani na 300 metrů. Postupně v intervalech 20 minut zasáhl Kretschmer Patroclus 3-mi torpédy a jal se ho dorážet palubním dělem. Po 4 ranách toho zanechal a dorazil loď 4-tým úhořem (A pak že ein torpedo ? ein schiff Smile ).
Poté se Kretschmer vrátil k Laurenticu a zasáhl ho posledním torpédem do zádě. Zásah přivodil výbuch ve skladu hlubiných náloží a křižník zmizel během minuty pod hladinou. Na scéně se objevil torpédoborec HMS Hesperus, ani to však nezabránilo Kretschmerovi dorazit Patroclus 5 a 6-tým torpédem. Ten se poté rozlomil na 2 části a zmizel ve vlnách.

Místo 9. - Viceroy of India - vojenský transport  19.267 BRT


Viceroy of India byl vojenský transport uvedený do stavu 12. listopadu 1940. Loď byla postavena v zakázce přímo pro námořní admiralitu.
O 2 roky později, 11.listopadu 1942 plula jako součást konvoje KMF-1A ve středomoří kolem Alžíru a přepravovala jednotky pro operaci Torch do Oranu. Prázdná se vydala nazpět do Gibraltaru, na této cestě však byla torpédována ponorkou U-407 (Kptlt. Ernst-Ulrich Brüller). Britové se sice pokusili loď odvléci do Gibraltaru, přeze všechnu snahu se potopila.

Místo 8. - Laconia - vojenský transport  19.695 BRT


Laconia byla spuštěna na vodu v roce 1922 jako osobní parník společnosti White Star. S příchodem WW2 byla přestavěna na pomocný křižník, pozdeji na vojenský transport.
Potopena byla 12.září 1942 severozápadně od ostrova Ascension po zásahu 2 torpéd ponorky U-156 (Kptlt. Hartenstein).
Podrobnosti potopení a následky si můžete přečíst v mém topicu na tomto fóru ZDE

Místo 7. - Warwick Castle - vojenský transport  20.107 BRT


Warwick Castle byla spuštěna v roce 1930 jako osobní parník společnosti Union Castle Mail Co. V roce 1939 byla převzata admiralitou a přestavěna na vojenský transport.
14. listopadu 1942 plula v konvoji MFK-1X. 200 mil od pobřeží Portugalska byla zasažena jedním ze dvou torpéd odpálených z ponorky U-413 (Oblt Gustav Poel). O 17 minut později byla zasažena dalším párem torpéd, které ji zastavily a v jejich důsledku se hodinu na to potopila.

Místo 6. - Duchess of Atholl - osobní parník 20.119 BRT


Duchess of Atholl byla potopena SVV od ostrova Ascension. Byla zasažena jedním torpédem ze salvy ponorky U-178 (Kpt.z.See Hans Ibbeken). Z druhé salvy 2 torpéd opět jedno zasáhlo  a parník se zastavil. Po zásahu třetím torpédem zvolna klesnul pod hladinu.

Místo 5. - HMS Carinthia - pomocný křižník  20.277 BRT


HMS Carinthia měla podobný původ jako ostatní lodě její kategorie. V roce 1925 byla spuštěna jako osobní parník společnosti White Star, v roce 1939 převzata admiralitou a přestavěna na pomocný křižník.
Její kariéra skončila 6.června 1940, kdy byla zasažena jedním G7e torpédem ponorky U-46 (Kptlt. Engelbelt Endrass). Posádka U-46 sledovala Carinthii, jak neovladatelná pluje v kruzích a svrhává ze zádi hlubiné pumy. Endrass odpálil další salvu, nicméně ta minula a Carinthia odpověděla dělostřelbou. Endrass nechtěl plýtvat dalšími torpédy a opustil hořící neovladatelnou loď. Britové se pokusili loď odvléci do přístavu, nicméně 34 mil před jeho dosažením se opuštěná loď potopila.

Místo 4. - Terje Viken - velrybářská loď  20.638 BRT


Terje Viken se plavila 7. března 1941 v konvoji OB-293. Severozápadně od Islandu byla zasažena 2-mi torpédy, jejichž původcem musela být U-47 (KrvtKpt. Günther Prien). Loď plula dál a vyhnula se salvě odpálené U-70 (Kptlt. Joachim Matz). Té se stal útok osudným, neboť byla vypátrána korvetami HMS Camellia a HMS Arbutus a potopena. Statečný boj velrybářského mamuta však ukončil Kretschmer na U-99, který zasáhl její záď. Hořící loď byla opuštěna. Později se část posádky vrátila a snažila se o její záchranu, nicméně 14. března byla definitivně opuštěna a potopena palbou HMS Hurricane.

Pomyslné stupně vítězů


Místo 3. - Orcades - vojenský transport  23.456 BRT


Orcades byla moderní osobní loď spuštěná na vodu necelé dva roky před vypuknutím WW2. V roce 1939 byla převzata admiralitou a přestavěna na vojenský transport.
10. října 1942 byla zasažena 2-mi torpédy ponorky U-172 (KrvtKpt. Carl Emmermann) 280 mil severozápadně od Kapského Města. Emmermann byl nucen zasáhnout Orcades balšími 5-ti torpédy (jedno z nich selhalo) než byl její statečný odpor zlomen a šla ke dnu.

Místo 2. - Strathallan - vojenský transport  23.722 BRT


Strathallan byla opět moderní osobní loď stavěná pouhý rok před válkou. V roce 1940 přešla pod admiralitu a byla přestavěna na vojenský transport.
21.prosince plula jako součást konvoje KMF-5 podél Alžírského pobřeží. Nad ránem na konvoj odpálila ponorka U-562 (Kptlt. Horst Hamm) salvu 4 torpéd. Hamm uslyšel dvě exploze po 65 vteřinách , další po 5 minutách a 50 vteřinách. Jedno torpédo zasáhlo vlajkovou loď konvoje ? Strathallan. Loď utrpěla přímý zásah na strojovnu. Loď v brzké době dosáhla náklonu 15 stupňů a byla zahájena evakuace. Později byla zastavena, jelikož se situace na plavidle začala vypadat přívětivěji. Britové vzali loď do vleku a táhli jí směrem k Oranu. V poledne však nevydržela přepážka mezi strojovnou a kotelnou, a nafta z proražených nádrží se dostala do kontaktu s horkými kotly. Následovala exploze, která zapříčinila potopení lodi pouhých 12 mil od Oranu.

Místo 1. - Empress of Britain - osobní parník 42.348 BRT


Empress of Britain byl osobní zaoceánský parník, který byl používán admiralitou jako vojenský transport a v průběhu roku 1940 převážel jednotky z Austráli a Kapského Města do Británie.
26. října 1940 byl zasažen 2-mi 250 Kg pumami FW-200 od 2./KG 40. Loď byla opuštěna a na palubě zůstala jen základní posádka nutná pro chod lodi a její následovné odvlečení. Loď vzal do vleku vlečný remorkér HMS Cape Arcona. Vytvořil se malý vlečný konvoj plující 4-mi uzly, který eskortovaly 3 korvety, a za dne hlídkující Sunderlandy. Ani to však nezabránilo U-32 (Oblt. Hans Jenisch), která konvoj sledovala celý den, aby na Empress of Britain neodpálila salvu tří torpéd. Dvě z nich zasáhla a spečetila osud tohoto transatlantického obra. U-32 se ze svého útoku neradovala dlouho. O pouhé dva dny následovala Empress of Britain do hlubin, když byla vypátrána torpédoborci HMS Harvester a HMS Highlander a následovně zneškodněna. 33 můžů posádky se zachránilo, 9 padlo. Empress of Britain byla vůbec největší lodí, jakou potopily německé ponorky za WW2.


Mám rozpracovaný ještě topic o největších obětech u-bootů z řad válečného loďstva, ten však dokončím až po dovolené.

Cenné vědomosti a informace byly čerpány ze serveru www.uboat.net



Naposledy upravil Sarroth dne 24. 12. 2008, 17:58, celkově upraveno 1 krát.
Naposledy upravil Riptor von R.I.P. dne 14. 07. 2008, 12:22, celkově upraveno 2 krát.

_________________
Drauf und durch !!!


Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu ICQ
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.