Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Operace Paukenshlag aneb útoky v amerických vodách
Autor Zpráva

Citovat
Příspěvek Operace Paukenshlag aneb útoky v amerických vodách 
Operace Paukenshlag




Na první operaci na Americkém pobřeží ,Německo použilo pět ponorek .
Vrchní veleni , spoléhalo na osamocené lodě v amerických vodách,také dala rozkaz velitelům aby likvidovali lodě o minimální tonáži 10.000 BRT .
Prvních pět ponorek po získáni rozkazu na konci prosince 1941 vyplulo do Atlantiku k pobřeží USA.
Začátek Operace Paukenshlag byl úspěšný. Ponorka U -123 potopila osm lodi, mezi nimi byli tři tankery ?celková tonáž 53 .360 BRT;ponorka U -66 potopila pět lodi, mezi nimi byla jedna dopravna lod pro převoz rudy a dva tankery celkový tonáž 50. 000 BRT. obětí ponorky U -130 se staly tři tankery a jedna dopravní lod ? celková tonáž 30 .748 BRT. Výsledky akcí dalších dvou ponorek byly přibližně stejné vysoké .
Podle anglických dat, během ledna 1942 německy ponorky potopili v amerických vodách 62 lodě s celkovým tonážím 327. 357 BRT.

___________________________________________________________________________________________________________


Ponorky kteří působili v amerických vodách :
U-106,U-103,U-107,U-129,U-161,U-126,
U-123,U-66,U-130,U-156,U-124,U-552, U-564,
U-203,U-160,U-105, U-569,U-159,U-333, U-108
(U-85 -ztracena) , (U-82 -ztracena při útoku na konvoj OS-18 ) ,(U-587- ztracena při útoku na konvoj WS-17) ,(U-252-ztracena při útoku na konvoj OQ-82)
Ponorka-tanker typ XIV(dojná kráva), U-459 , U-460 , U-116 .
22 dubna 1942 ponorka-tanker U-459 poprvé předala palivo na ponorku U-108 .
Od začátku ledna do konce dubna byla ztracena jedna ponorka U-85 ,no ponorky potopili 198 lodě - celková tonáž 1.150.675 BRT.

Německy ponorky byli nasazeny:Karibském moře,ostrova Trinidad,Aruba,Kjurasao,Sent-Ljusnja, v severozápadní části poloostrova Paranagua, u pobřeží Guayany, mezi Návětrným a starým Bahamským průplavem, Hatterasův mys, v Mexickém zálivu,mezi mysem Sejbl a Ki-Westom.

Úspěchy německých ponorek :

Ponorka U -161 odvážně pronikla do přístavu Port-of-Spejn na Trinidadském ostrově a do přístavu Kastri na ostrově Sent-Ljusnja a potopila stojící tam lodi.
Na začátku března v této bojové oblasti ponorka U -126 během 14 dnů potopila zde devět lodě.

Hatterasův mys-- ponorka U -123 potopila jedenáct lodi,ponorka U -124 potopila devět lodi,ponorky U -552 , U -203 a U -160 - pěti - šest lodi.

Během května a června 1942 v Karibském moři bylo potopeno 148 lodi- celková tonáž 752. 009 BRT.



Naposledy upravil arlekino dne 24. 01. 2008, 16:28, celkově upraveno 3 krát.
Naposledy upravil Sarroth dne 23. 01. 2008, 21:22, celkově upraveno 2 krát.

_________________

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek  
Náhodou jsem narazil na tento zajímavý článek http://www.frohlich.eu/835100_item.php doplněný i dobovým týdeníkem z této operace Wink


_________________
V náruči smrti do světa ticha...


Dodám nové i repasuju staré akumulátory do notebooků, vrtaček, RC modelů, záložních zdrojů, airsoft guns apod. Akumulátory AFA do ponorek nejsou, došly válečné zásoby olova razz
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky

Citovat
Příspěvek  
Fakt pěkná stránka plná zajímavostí. Díky za odkaz!


Citovat
Příspěvek  
No je vidět, že se autorovi článku nechtělo studovat knihy od pana Blaira nebo gannona o této operaci. Má v tom článku chyby a dávno překonané nesmysly.

EDIT: Aby nedošlo k nedorozumění: myslím tím článek, který sem dal BoBo (špatné ifnoramce o tom, jak agenti byli prozrazeni a pochytáni atd.), nikoli arlekinovu práci! Tu naopak hodnotím velmi vysoko!
(Arlekino, promiň, pokud jsem se nepřesně vyjádřil a zvednul Ti tím tlak. Mea culpa. Wink )



Naposledy upravil Sepp von Ch. dne 05. 08. 2010, 11:21, celkově upraveno 6 krát.

_________________
U-552
Rudý ďábel-lovec tankerů!

"Každý ponorkář zcela jistě v srdci cítil záři širého moře a úkolu, jenž mu byl svěřen, cítil se bohatý jako král a s nikým by své místo nevyměnil."

"Heslo U-Bootwaffe: Jsme solidní firma."

Velkoadmirál Karl Dönitz
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek Operace Paukenschlag - Akce U-123, typ IX, kpt. Hardegen 
13.1.1942 - U-123 připlouvá k východnímu pobřeží USA, poblíž východního cípu Long Islandu (New York).
14.1.1942 - brzy ráno Hardegen narazil na ozbrojený a plně naložený panamský tanker NORNESS (9600 BRT), při dvou hladinových útocích vypálil pět elektrických torpéd, tři zásahy, tanker potopen.
15.1.1942 - v ranních hodinách zpozorován britský tanker COIMBRA (6800 BRT), vypálena dvě elektrická torpéda, minimálně jeden zásah, tanker potopen.
15.1.-18.1.1942 - přesun k mysu Hatteras, během přesunu údajně potopena lod´ o výtlaku 4000 BRT - nepotvrzeno
noc z 18. na 19.1.1942 - potopeny nebo poškozeny lodě: neidentifikovaná US lod´ (4000 BRT)
                                                                                   americká nákladní CITY OF ATLANTA (5300 BRT) - potopena
                                                                                   litevská nákladní CILTVAIRA (3800 BRT) - potopena
                                                                                   americký tanker MALAY (8200 BRT) - potvrzeno pouze poškození, tanker se dovlekl do Norfolku
25.1.1942 - na cestě zpět domů útok palubním dělem na britskou nákladní lod´ CULEBRA (3000 BRT) - potopena
26.1.1942 - opět dělostřelecký útok - norský tanker PAN NORWAY (9200 BRT) - potopen

Mno a taky něco pro pobavení - ne jen suchý výčet potopených škopků...  Wink

V noci z 18. na 19.3.1942 zpozoroval kpt.J.Mohr, velitel U-124, která čekala na hladině, dva zatemněné tankery - PAPOOSE (6000 BRT) s vyrovnávací zátěží a W.E.HUTTON (7000 BRT) s nákladem 65 000 barelů topného oleje. Obě lodě torpédoval, tanker W.E.HUTTON explodoval...
Čtyřkomínový torpédoborec DICKERSON spěchal na místo útoku, když potkal americkou nákladní lod´ LIBERATOR (7700 BRT), vyzbrojenou 4" dělem s naprosto nezkušenou obsluhou z Námořní ozbrojené stráže. Ta si spletla torpédoborec s ponorkou a zahájila palbu - neuvěřitelnou náhodou jeden nebo dva granáty trefily můstek DICKERSONA, výbuch zabil dva námořníky, smrtelně zranil velitele Johna K. Reybolda a zdemoloval můstek. Torpédoborec se otočil a odplul do přístavu kvůli pohřbům a opravám...
Záblesky z děl LIBERATORA přilákaly kpt. Liebeho s U-332, který LIBERATORA torpédoval a potopil...

Poznámka - jo jo, z toho plyne poučení, že střílet dělem na vlastní torpédoborec je prostě sebevražda  Laughing

materiály: Hitlerova ponorková válka, Clay Blair, v ČR vydalo nakl. Návrat v r. 2002



Naposledy upravil von Kočičák dne 02. 08. 2010, 11:07, celkově upraveno 3 krát.

_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek 2. plavba U-123, poslední kpt. R. Hardegena, k břehům USA 
U-123 vyplula jako první ze šesti "březnových" ponorek se šestnácti torpédy (14 uvnitř, 2 v palubních zásobnících) a novinářem Rudolfem Meisingerem na palubě. Po přečkání 4 denní bouře narazil ve dnech 22. až 24.3.1942 kpt.Hardegen (čerstvý nositel Rytířského kříže) na dva naložené, samostatně plující tankery - první, americký MUSKOGEE (7000 BRT) potopil jedním vzduchovým torpédem. S druhým, britský EMPIRE STEEL (8100 BRT) měl větší problémy...
Jedno torpédo vybuchlo v torpédometu (???), druhé bylo odpáleno omylem se špatným nastavením. Další dvě torpéda zasáhla naplno a tanker plný benzínu vybuchl. Hardegen poslal muže k palubnímu dělu, ale horko bylo takové, že po vypálení 8 ran se musela ponorka vzdálit...
Odpoledne 26. března - U-123 se blíží k mysu Hatteras a hlídka hlásí kouř na obzoru. Hardegen byl zklamán, podle všeho se jednalo o starý pobřežní parník o výtlaku cca 3000 BRT. Přesto na něj po setmění zaútočil torpédem a po tlumeném výbuchu poslal muže k palubnímu dělu...
Hardegen ovšem nevěděl, že loví ATIK (ex CAROLYN) jednu ze dvou amerických Q-ship, lodí-návnad, na utajené hlídce 250 mil od východního pobřeží.... ATIK spustil v rámci lsti dva záchranné čluny, jako by ho posádka opouštěla. Když se U-123 přiblížila, spadly nástavby a loď ožila. Dělo mířící na ponorku vystřelilo, ale naštěstí pro Hardegena granát dopadl daleko za ponorku, potom následovala sprška střel z kulometů a salva hlubinných náloží. Překvapený a zesměšněný Hardegen prchal maximální rychlostí (dle vlastních slov "jak malý školák") a zoufale kličkoval, aby se vyhnul střelbě. Nicméně některé granáty a střely zasáhly  a smrtelně zranily kadeta Rudolfa Holzera...
Když Hardegen zjistil, že U-123 není vážně poškozena, ponořil se, znovu se přiblížil k lodi a zaútočil elektrickým torpédem zblízka na strojovnu - torpédo zasáhlo a loď se začala potápět...
U-123 dosáhla mysu Hatteras 30. března za jasného měsíčního svitu. Cestou posádka přesunula dvě torpéda z palubních zásobníků dovnitř ponorky. I přes silné letecké hlídky, zaútočil během osmačtyřiceti hodin na tři lodě, na každou jedním torpédem - všechna minula nebo selhala. Na třetí loď, americký tanker LIEBRE (7100 BRT) zaútočil podruhé dělem a zapálil ho, ale doražení zabránila hlídková loď, která zahnala Hardegena v mělké vodě /100 stop (30,5 m)/ pod hladinu - ale nehledala jej a nepronásledovala. Hardegen si připsal potopení tankeru, ale ten plul jen s vyrovnávací zátěží a do služby se vrátil po 4 měsících...
U-123 poté změnila loviště a zamířila na jih, k břehům Georgie, k ostrovu St. Simon. V noci ze 7. na 8.dubna 1942 Hardegen našel a zaútočil na dva tankery mířící na sever - OKLAHOMA (9300 BRT) a ESSO BATON ROUGE (8000 BRT). Celkem vystřelil 4 torpéda ve vodě hluboké jen 43 stop (13 m). Oba tankery vybuchly a Hardegen si připsal jejich potopení, ale obě lodě byly zachráněny a vrátily se později na moře...Protože nedošlo k žádné reakci, Hardegen se dál pohyboval kolem Georgie a brzy ráno 9. dubna potopil jediným torpédem americkou mrazírenskou loď ESPARTA (3400 BRT).
Hardegen pak pokračoval dál na jih k břehům Floridy, kde 10. dubna opět v mělkých vodách na vzdálenost větší než jedna míle poslal jedno ze zbývajích dvou torpéd na plně naložený americký tanker GULFAMERICA (8100 BRT). Torpédo zasáhlo a tanker se změnil v ohnivou kouli, viditelnou až z pobřeží.  Vrak zanesly proudy na otevřené moře, kde se potopil...Okamžitě následovala reakce lodí a letadel...Na U-123 zaútočil čtyřkomínový torpédoborec DAHLGREN, Q-ship ASTERION a letadla - jedno shodilo světlici přímo nad U-123... Hardegen se nouzově ponořil a v pouhých 20 m narazil o dno...DAHLGREN zachytil ponorku a shodil velmi blízko šest hlubinných náloží, naštěstí v útoku nepokračoval ani nepřivolal ASTERION...
Hardegen nemohl uvěřit svému štěstí a odplížil se do hlubších vod, kde zůstal ležet na dně aby nechal posádku odpočinout a provedl opravy...
Pozdě večer, 12. dubna 1942, našla U-123 příležitost k akci u mysu Canaceral - americká nákladní loď LESLIE (2600 BRT), která plula z Havany na sever s nákladem cukru a britská KORSHOLM (4600 BRT) s nákladem fosfátů - první potopil posledním torpédem, druhou palbou z děla a pak nasadil směr Francie...
Podle Hardegenových výpočtů potopil deset lodí (sedm tankerů) o výtlaku 75.837 BRT, ve skutečnosti k momentu odeslání hlášení potopil pouze devět lodí o výtlaku 54.300 BRT a poškodil tanker LIEBRE. Ovšem další dva tankery - OKLAHOMA A ESSO BATON ROUGE - o celkovém výtlaku 24.300 BRT byly také zachráněny a tak součet klesl na sedm lodí a 30.000 BRT...
Hardegen napodobil J.Mohra a poslal Dönitzovi hlášení ve verších:

Sedm tankerů má za sebou poslední hodinu
i Q-loď mizí pomalu pod hladinu,
dvě nákladní lodě končí potápění
a všechny za vytrvalého Bubnování...

Nicméně Hardegen ještě nebyl hotov - cestou domů, 16. dubna 1942, potopil palbou z děla americkou nákladní loď ALCOA GUIDE (4834 BRT). Zvedl tak svoje hlášení na jedenáct lodí a 79.649 BRT. A protože jeho nahlášené úspěchy přesáhly 200.000 BRT, přišel 23.dubna 1942 telegram od Hitlera, který mu k Rytířskému kříži přidal Dubové ratolesti...
Když U-123 připlula do Lorientu, blahopřáli posádce na molu stojící admirálové Raeder a Dönitz. Hardegen pak odletěl do Wolfschanze, aby od Hitlera dostal Dobové ratolesti - a vegetariánský oběd... Později odplul s U-123 do Německa ke generální opravě, což zdrželo ponorku až do prosince. Kpt. HArdegen dostal funkci na výcvikovém velitelství, U-123 opustil a do boje se již nikdy nevrátil...

materiály: Hitlerova ponorková válka, Clay Blair, v ČR vydalo nakl. Návrat v r. 2002



Naposledy upravil von Kočičák dne 05. 08. 2010, 14:09, celkově upraveno 2 krát.

_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek  
našiel som zaujimavu vec ako bolo vydiet tankery v noci pri Ameriki http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Noblackout.gif



Naposledy upravil Marian Varga dne 07. 02. 2015, 10:48, celkově upraveno 1 krát.

_________________

Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.