Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Historie - William Bourne
Autor Zpráva
Citovat
Příspěvek Historie - William Bourne 
William Bourne (*1535 - +1582)

Je s podivem, kolik vizionářů se dá nalézt napříč stoletími. Obzvlášť pro toho, kdo se o podobné záležitosti nikdy nezajímal. Při pročítání internetu, se přede mnou pomalu objevují jména, o která bych dříve nejspíš ani okem nezavadil. Pro mě jména naprosto neznámá, ničím nezajímavá, protože matematika ani fyzika nebyli a ani nejsou mým koníčkem. Přesto jsou tyto historické osobnosti hodny zájmu, neboť jsou prapraotci (nebo prapradědy  Smile ) nejen prvoválečných a druhoválečných ponorek, ale také těch současných a protože bez jejich snů, bychom možná ani my nepotápěli lodě v SH III.

Jedním z takových vizionářů byl i anglický matematik 16. století, William Bourne z Gravesendu. Nezískal vzdělání na žádné univerzitě, ale byl samoukem, který veškeré své poznatky odvozoval především praktickými zkušenostmi. Jeho velkým zájmem byla navigace, především ta námořní. On sám byl námořním dělostřelcem, tudíž měl k moři a všemu co s ním souvisí, velice blízko. Jeho zájem o navigaci a pohyb po mořské hladině, vyústil ve vydání díla Certyn Rules for Navigation, které se stalo uznávanou navigační pomůckou.

Od mořské hladiny je velice blízko také pod hladinu (to koneckonců, spousta z nás zná  Very Happy). Roku 1578 vytvořil první člun, teoreticky způsobilý plavby pod vodou. Tento člun popsal i ve svém díle - Inventions and Devises. Je třeba zdůraznit, že na svou dobu, byl celkový popis člunu velice propracovaný.

Člun sám, byl tvořen dřevěnou kostrou potaženou kůží, která měla zabraňovat průniku vody. Člun měl také jakési prapůvodní balastní nádrže, tedy kožené vaky, do kterých byla při opnoření napuštěna voda. Při vynoření se potom voda vytlačovala pomocí klikových ovládaných lisů. Člun byl vybaven i jednoduchým vzduchovým zařízením, což byl dutý komín, kterým do člunu proudil čerstvý vzduch. Bohužel tento čněl neustále na hladinu. Popis bohužel nezahrnoval princip pohonu, lze se ale oprávněně domnívat, že pohyb člunu pod vodou by byl realizován pomocí vesel. Tento princip uskutečnil v 17. století Cornelius van Drebbel.



Zdroj:
http://www.submarine-history.com/NOVAone.htm
http://sk.wikipedia.org/wiki/William_Bourne
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Bourne_(mathematician)



Naposledy upravil Holt von Holtburg dne 08. 06. 2012, 17:41, celkově upraveno 1 krát.

_________________




"Ať už je tahle válka krátká nebo dlouhá," řekl Morell opět po chvilce zadumání, "bude se nám zdát nekonečná."- KRUTÉ MOŘE, N. Monsarrat
"Jen blázni vyplouvají do Atlantiku... A ještě větší do Středomoří!"
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky ICQ
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.