Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Útok na Taranto - listopad 1940
Autor Zpráva
Citovat
Příspěvek Útok na Taranto - listopad 1940 
Město Taranto (Tarento), kdysi významný přístav italského válečného loďstva, leží na břehu stejnojmenného zálivu v kořeni "podpatku" italské boty. Úvahy o možném leteckém útoku a následném oslabení italské floty byly velením britského námořnictva poprvé diskutovány v roce 1936 jako reakce na italský útok na Habeš (dnešní Etiopii). Možnosti z pověření velitele Středomořského loďstva zkoumal kapitán Lyster z letadlové lodi HMS Glorious a z jeho zprávy vyplynulo, že útok je nejen proveditelný, ale v podstatě nutný.
     Krátce po vypuknutí války s Velkou Británií (10.6.1941) zařadila Itálie do služby druhou bitevní loď třídy Vittorio Veneto, takže celkový počet jejích bitevních lodí se zvýšil na šest - dvě byly nové, čtyři po důkladné modernizaci. Na první pohled tak došlo k vyrovnání sil s Brity, kteří měli ve Středozemním moři k dispozici navíc jeden bitevní křižník, nezanedbatelným handicapem však byla dislokace britských plavidel. Část britského Středomořského loďstva kotvila v Alexandrii, druhá část měla domovský přístav v Gibraltaru. Případnému spojení obou eskader stálo v cestě právě italské loďstvo spolu s letectvem z pozemních základen. Bylo tedy strategickou nutností změnit poměr sil, aby bylo možné udržet britské vojenské síly na Maltě a v Egyptě, proto se velitel Středomořského loďstva, admirál Cunningham, rozhodl k útoku na Taranto v den 135. výročí vítězství admirála Nelsona u Trafalgaru, 21.října 1940.



     Původní plán operace nesl název Judgement - Rozsudek a předpokládal, že se náletu zúčastní celkem třicet letounů Swordfish z letadlových lodí ILLUSTRIOUS a EAGLE. Jenže krátce před zahájením došlo k sérii nešťastných událostí, které odložily útok až na noc z 11. na 12.listopad. Několik dnů před zahájením operace se zjistilo, že nepřátelské bombardování způsobilo vážné, dosud neodhalené škody na letadlové lodi EAGLE, které bylo možné  opravit pouze v dobře vybavené loděnici. Bylo jasné, že se EAGLE nebude moci operace zúčastnit, ale protože přípravy byly již v plném proudu, rozhodl se admirál Cunningham, že se operace zúčastnií pouze ILLUSTRIOUS, jejíž kapacita bude navýšena o pět letounů Swordfish. Aby ale nebyl vší smůle konec, v noci na 9.listopadu, krátce po vzletu, přistál nouzově na moře Swordfish vyslaný na protiponorkovou hlídku, další havaroval následujícího dne a třetí stroj byl ztracen opět při nehodě 11.listopadu. Ukázalo se, že všem třem letounům krátce před haváriemi vysadil motor, vyšetřování zjistilo, že benzín z jedné z palubních nádrží byl kontaminován vodou a pískem - jestli šlo o sabotáž nebo jen o něčí šlendrián při přečerpávání paliva, to se nikdy zjistit nepodařilo.
     Konečný počet strojů, připravených k provedení útoku, se tak ustálil na čísle 21, všechny typu Swordfish. Část z nich měla nést torpéda, část maximální únosnou zátěž pum. Každý stroj byl navíc vybaven přídavnou nádrží o obsahu 60 galonů - 270 litrů paliva, která vzhledem ke svpjí velikosti vystřídala zadního střelce. Pocity pozorovatele, za jehož zády se "vezlo" 270 litrů vysoce hořlavého benzínu, asi není třeba popisovat.



ILLUSTRIOUS se s doprovodem křižníků přiblížila 11.listopadu večer k bodu X, tedy k místu, odkud měly letouny odstartovat k provedení útoku. Uvedený bod byl sedmdesát kilometrů od nejzápadnějšího bodu ostrova Kefallinia a 310 km jihovýchodně od cíle. Vzlet první vlny, tvořené dvanácti stroji, se uskutečnil krátce před jednadvacátou hodinou, druhá vlna s devíti stroji měla odstartovat zhruba o hodinu a půl později. Jenže zatímco první vlna odstartovala bez problémů, při startu druhé došlo ke kolizi dvou letounů - naštěstí jen lehké a následky mohly být snadno opraveny, jenže start se tak zpozdil přibližně o dvacet minut. Navíc se jeden z letounů musel pár minut po startu vrátit pro závadu na palivové soustavě.
     První vlna se během letu ve vysoké oblačnosti rozdělila neúmyslně na dvě skupiny, z nichž první dorazila k cíli ve 22:58 hodin. Torpédonosné letouny úspěšně zasáhly bitevní loď CONTE DI CAVOUR a VITTORIO VENETO (třída LITTORIO / VITTORIO VENETO), letouny s pumami zasáhly dva křižníky a čtyři torpédoborce. Druhá vlna dorazila krátce před půlnocí , jedno z jejích pěti torpéd zasáhlo opět bitevní loď VITTORIO VENETO, další se zabořilo do trupu CIAO DUILIO, letoun opravovaný po kolizi na palubě shodil svoje pumy na jeden z křižníků.



     Italové nedisponovali radarem a jejich třináct naslouchacích stanic jej těžko mohlo nahradit. Protiletadlová obrana pálila naslepo do všech stran, dvacet světlometů na zemi a další na palubách lodí, které mohly pomoci, zůstaly z nepochopitelných důvodů vypnuté. Balónová baráž byla nekompletní - více než šedesát balónů se předešlého dne utrhlo během silného větru a vodík pro naplnění náhradních nebyl k dispozici. Připočteme-li k tomu, že přístav bránilo jednadvacet protiletadlových děl ráže 102mm, kolem dvou set protiletadlových kulometů, další stovky hlavní na lodích (dohromady bylo vystříleno přes patnáct tisíc nábojů všech ráží), je s podivem, že Britové i při nekoordinované palbě Italů přišli jen o dva letouny (jedna posádka zahynula, druhá byla zajata), ostatní se v pořádku a bez úhony vrátily na palubu ILLUSTRIOUS. S tak nízkými ztrátami nikdo nepočítal.

     Italské ztráty byly hrozivé. Bitevní loď VITTORIO VENETO byla zasažena celkem třemi torpédy. První vytvořilo na pravoboku blíže k přídi trhlinu o ploše 120 metrů čtverečních, další zasáhlo loď na pravoboku blíže k zádi a jen zázrakem nezpůsobilo výbuch muničního skladiště pod zadní dělovou věží, třetí roztrhlo trup na levoboku v délce několika metrů.  Loď byla na poslední chvíli odtažena na mělčinu, kde se opřela zatopenou přídí o dno, což zabránilo jejímu úplnému potopení. Zahynulo 23 mužů její posádky. Loď byla nicméně velmi brzy opravena a již v září 1941 se zapojila do útoku na spojenecký konvoj Albert směřující na Maltu.



     Exploze torpéda, které zasáhlo CIAO DUILIO, vyrvala na pravoboku otvor o velikosti 70 metrů čtverečních. Také tuto loď se Italům podařilo včas odtáhnout na mělčinu, kde se rovněž opřela přídí o dno, zahynul jediný muž posádky.
     Nejhůře dopadla z bitevních lodí CONTE DI CAVOUR. Voda, valící se do trupu obrovským otvorem, zaplavila loď dříve, než mohla být odtažena a loď se potopila tak, že nad hladinou vyčnívaly jen nástavby a komíny. Zahynulo šestnáct mužů. Křižník TRENTO a torpédoborce LIBECCIO a PESSAGNO byly zasaženy relativně lehce.

,

     Obrovské škody na bitevních lodích je třeba přičíst nejen britskému štěstí, ale především nedokončeným bariérám protitorpédových sítí, které navíc nedosahovaly až ke dnu, takže mnohá torpéda pronikla k lodím mezi jejich spodním okrajem a dnem přístavu. Nicméně se Italům podařilo zvládnout opravy vpravdě rychle - VITTORIO VENETO se vrátila do služby ( i když za cenu odložení oprav ostatních lodí) již v březnu následujícího roku, CIAO DUILIO ji následovala v květnu. CONTE DI CAVOUR se podařilo vyzdvihnout až polovině roku 1941, byla odvlečena do loděnic v Terstu, kde se jí později zmocnili Němci, ale nikdy se jí nepodařilo opravit. V polovině února 1945 pak byla definitivně potopena při náletu amerického letectva.
     V době tak těžké pro Velkou Británii se dvacítce zastaralých strojů jediným překvapivým útokem podařilo, i když jen na krátkou dobu, změnit poměr sil ve Středomoří. Zbývající a posléze i opravené bitevní lodě italského válečného loďstva byly bezprostředně po náletu převeleny do základen v Janově, La Spezii a v Neapoli, kde je před útokem chránily dokonalejší protitorpédové sítě, ale také nákladní lodě u jejich boků. Pro britskou Royal Navy zůstaly respektovaným soupeřem až do konce.

Podle:
článek Rozsudek nad Tarantem Daniela Petze, časopis Válka REVUE, leden-únor 2012, Extra publishing s.r.o.
+ vlastní archiv



Naposledy upravil von Kočičák dne 29. 12. 2011, 14:48, celkově upraveno 7 krát.

_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.