Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Německé pomocné křižníky II.sv.války - aneb pár slov úvodem
Autor Zpráva

Citovat
Příspěvek Německé pomocné křižníky II.sv.války - aneb pár slov úvodem 
Po nástupu A. Hitlera k moci byla Kriegsmarine modernizována. Ambiciózní plán Z počítal s ohromným rozvojem floty, ale o pomocných křižnících neuvažoval. Jejich vznik lze spojit se zahájením války proti Polsku, kdy si řada námořních důstojníků uvědomila, že německé hladinové síly nemohou proti síle Royal Navy v absolutních počtech obstát, proto byl schválen plán na výstavbu šesti pomocných křižníků konverzí z nákladních plavidel. Tři z lodí měly mít dieselový pohon, tři turbínový. Tato šestice, později rozšířená ještě o jednu loď, byla nazývána první vlnou. Operace tyto lodě zahájily roku 1941 a o všech lze říci, že dosáhly značných úspěchů. Oproti první světové válce byly silněji vyzbrojeny, standardem bylo šest děl ráže 150 mm, demontovaných ze starých bitevních lodí Schlesien a Schleswig-Holstein, doplněných menšími rážemi, vesměs protiletadlovými. Standardem se rovněž stala instalace torpédometů, otočné v bocích byly v některých případech doplněny i pevnými podhladinovými. Lodě první vlny nesly rovněž i jeden až dva hydroplány, ve třech případech dokonce rychlý torpédový nebo minonosný člun.
    Taktika útoku zprvu dodržovala námořní pravidla, loď byla nejprve vyzvána k zastavení, pak jí prošlo inspekční komando a velitel rozhodl o jejím potopení nebo ukořistění. Pokud ale loď vysílala varovný signál, snažila se uprchnout nebo dokonce zahájila palbu palubními zbraněmi, následoval varovný výstřel před nebo přes příď a pak už začala přímá palba. S postupem doby začala korzárská válka být surovější, protože stále častěji se kapitáni napadených lodí snažili uprchnout, vysílali nebo se dokonce se svojí ubohou výzbrojí pouštěli do boje s pomocným křižníkem.  Někteří němečtí velitelé proto časem přešli k taktice náhlého dělostřeleckého přepadu, který přinášel řadu obětí na životech a byl i v rozporu s mezinárodním právem. Smutným vyvrcholením se stalo jednání Helmutha von Rucketschella, velitele pomocného křižníku WILDER a později MICHEL, které nelze charakterizovat jinak než jako válečné zločiny. Na rozdíl od svých kolegů se totiž ani nesnažil zachraňovat trosečníky z potopených lodí. Přes výhrady ke způsobu vedení boje musíme ale uznat, že posádkám nechyběla odvaha a v případě střetu s britským křižníkem vedly statečný, předem prohraný boj.
    Ze sedmi lodí první vlny se do Německa vrátily čtyři, z toho dvě pro svůj nespolehlivý a žíznivý turbínový pohon se ukázaly jako naprosto nevhodné pro svůj účel. Ještě 24.listopadu 1939 SKL rozhodlo o přestavbě dalších šesti lodí, které měly tvořit druhou vlnu, ovšem práce se protáhly a časový limit se nepodařilo dodržet. Měly být dostavěny roku 1940, jejich hlavní výzbroj mělo tvořit pět až šest děl ráže 150 mm, měly mít dieselový pohon a měly nést 60 až 100 min.
    Druhou vlnu nakonec tvořily dvě z navrátivších se lodí, z nových operovaly pouze MICHEL a STIER, další dvě byly sice postaveny, ale CORONEL se vrátila z operace na samém začátku a HANSA nikdy nevyplula. Lodě této vlny vyplouvaly během roku 1942, přičemž nevyužívaly severní trasy podél břehů Norska, ale pouštěly se kratší, i když mnohem riskantnější trasou kanálem La Manche. Situace u evropských břehů byla horší a horší a tak poslední operující pomocné křižníky skončily své plavby v Japonsku. Odtud měly vést boj dále, jeden ale zanikl při nehodě a poslední potopila roku 1943 americká ponorka.
    S nástupem Grossadmirála Dönitze korzárská válka skončila, jeho pojetí námořní války spočívalo v rozsáhlém nasazení ponorek a na další přestavby lodí na pomocné křižníky německá admiralita rezignovala, což bylo v této době pragmatické rozhodnutí. Už jen průnik na oceán byl problematický, o návratu nemluvě, lodě by svoje mise musely ukončit opět v Japonsku a německá admiralita neviděla důvod, proč by její pomocné křižníky měly suplovat činnost japonského námořnictva. Stále ještě existující lodě tak byly postupně převedeny na jiné úkoly a po roce 1943 zmizely ze seznamu floty?
    Budoucí články budou řazeny podle typového označení lodí HSK (Handelsstörkreuzer), pořadového čísla a jména.


Podle knihy Němečtí korzáři - Pomocné křižníky první a druhé světové války, Ivo Pejčoch, nakl. ARES spol. s r.o., Blatenská 2166/7, Praha 4 - Chodov, rok 2005



Naposledy upravil von Kočičák dne 29. 04. 2011, 20:47, celkově upraveno 2 krát.

_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek  
Ahoj.

Díky za hezký články, jen bych k tomu asi měl jednu prosbu/návrh?
Moc se mi nelíbí systém- 1 topic- jedna plavba jedné lodě, další plavba = další topic.
Je to pak strašně nepřehledné a zbytečně to natahuje celé fórum, navíc když pak někdo zareaguje v topicu s druhou plavbou tak ji systém automaticky pošle v seznamu témat nahoru a hledat pak někde dole první plavbu je dle mého zbytečná práce.

Mnohem více bych se tak přikláněl k systému, kdy bude mít každá loď své téma a v něm bude x různých příspěvků, každý z nich z jedné plavby třebas ...
Je to mnohem přehlednější a logičtější členění...

Udělal jsem to tak jako vzor v tématu HSK 07 KOMET - Malý a drzý, pls případně si to i v ostatních případech či v případě dalších příspěvků udělej stejně tak...

Díky, Wara



Naposledy upravil Wara dne 07. 11. 2011, 11:10, celkově upraveno 1 krát.

_________________
War... War never changes...
-----------------------------------------------------------------------
Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek to BdU Admiral Wara 
Zdravím :-)

Vzhledem ke skutečnosti, že jsem se sériemi o pomocných křižnících I. a následně II. sv. války, skončil, asi nemá moc cenu s nimi něco dělat... Původní záměr byl ten, aby články nebyly zas až tak moc dlouhé a tudíž případného čtenáře spíš neodradily... V nových chystaných (pokud by vycházely na "dva díly") není problém je hned od počátku spojovat...
S těmi "reakcemi v topicu s druhou plavbou" - nevím, jestli to lze nějak nastavit nebo ne - mně se příspěvky zobrazují podle, nevím jak to nazvat, "dat uveřejnění"  - takže bez ohledu na reakce případných čtenářů mám všechny ve stejném pořadí - tedy pokud se nepletu...  Very Happy

Jinak díky za pochvalu a jak jsem psal výše - příští články už budou "vcelku" ...

von K.

EDIT - ehm, tak ne... Opravdu to po jakékoli reakci háže příspěvky nahoru, ehm, chybička... Embarassed



Naposledy upravil von Kočičák dne 07. 11. 2011, 18:11, celkově upraveno 2 krát.

_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Citovat
Příspěvek Re: to BdU Admiral Wara 
von Kočičák napsal:

EDIT - ehm, tak ne... Opravdu to po jakékoli reakci háže příspěvky nahoru, ehm, chybička... Embarassed

 Kapitan


_________________
War... War never changes...
-----------------------------------------------------------------------
Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.