Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
S.M.S. Kaiser Wilhelm der Grosse - lovec s Modrou stuhou
Autor Zpráva
Citovat
Příspěvek S.M.S. Kaiser Wilhelm der Grosse - lovec s Modrou stuhou 
Kaiser Wilhelm der Grosse představoval jeden z nejluxusnějších osobních parníků z doby před první světovou válkou. Na vodu byl spuštěn 4.března 1897 a ještě téhož roku absolvoval zkušební plavbu. Svého času byl největší lodí na světě, později se stal prvním německým nositelem Modré stuhy za nejrychlejší překonání Atlantiku.
Pýcha rejdařství Norddeutsche Lloyd byla poháněna dvěma parními stroji se čtrnácti kotly, plný výkon činil až 31.000 koňských sil, při zkouškách dosáhl rychlosti 22,5 uzlu a v reálném provozu dokázal udržet rychlost 22 uzlů. Loď prošla rekonstrukcí na pomocný křižník na samém počátku války a tak byla připravena k akci již 2.srpna 1914. Parník obdržel především výzbroj, sestávající z šesti děl SK C/105 L/40 ráže 105 mm s dostřelem 12.200 m. Děla byla rozmístěna symetricky po dvojicích na bocích trupu, dvě byla instalována na zádi za nástavbami, dvě před nástavbami a dvě před stěžněm. Dále parník dostal dva revolverové kanóny ráže 37 mm typ Hotchkiss a několik kulometů.
Velitelem pomocného křižníku se stal Fregattenkapitän Max Reymann (* 8.března 1872). Dne 4.srpna 1914 opustil korzár německé břehy a v neutrálních vodách podél norského pobřeží proplul k Shetlandským ostrovům a na otevřený Atlantik.

        

Sedmého srpna korzár zastavil 50 mil severozápadně od Islandu trawler TUBAL CAIN (227 BRT) společnosti Rushworth and Atkinson z Grimsby. Němci loď prohledali, získali informace potřebné k úniku před britskými patrolami a trawler poslali ke dnu. Reyman se rozhodl operovat v oblasti Kanárských ostrovů,kde byl poměrně hustý provoz protivníka a přitom zde hlídkovaly pouze dva zastaralé křižníky VINDICTIVE A HIGHFLYER.
Dne 15.srpna korzár zajal britský parník GALICIAN (6762 BRT) společnosti Union Castle Mail Steam Ship Co. Ltd. Jeho kapitán, William Day, vyslal radiový dotaz, zda je oblast bezpečná, měl ovšem smůlu, protože jeho depeši zachytil nepravý posluchač. Reyman navrhl setkání na otevřeném moři, kapitán Day mu skočil na špek a nic zlého netuše se v 14.45 přiblížil na nevelkou vzdálenost k parníku, jehož velitel mu navrhoval, že dvě plavidla budou bezpečnější před útoky než jedno. Když se Day přiblížil, nechal Reymann vztyčit válečnou vlajku a zároveň nechal na GALICIAN signalizovat, že pokud zahájí vysílání, bude okamžitě potopen. Poté poslal na GALICIAN inspekční tým. Prověrka parníku zjistila, že veze 250 civilních pasažérů, především žen a dětí. Reymann se zachoval jako kavalír a loď 16.srpna v 5,00 ráno propustil.
Jen o dvě hodiny později hlídka hlásila přítomnost černého čtyřstěžníku se žlutými komíny, šlo o nákladní loď KAIPARA (7392 BRT) společnosti New Zealand Shipping Co. Ltd. Po prohlídcelodi rozhodl Reymann o jejím potopení a KAIPARA klesla ke dnu po 53 zásazích granáty ze 105 mm děl. Reymann pak vyrazil na severozápad a v odpoledních hodinách zastavil velký parník ARLENZA (15.044 BRT) společnosti Royal Mail Steam Packet Company. Inspekční tým byl zklamán, loď nevezla žádnou významnou kořist, naopak v kajutách se nacházelo 335 žen a přes 100 dětí. Reymann opět jako pravý kavalír moře nechal loď pokračovat v cestě. V podvečer došlo k dalšímu setkání, tentokráte s nákladní lodí NYANGA (3.066 BRT), patřící rejdařství Elder Line Ltd. Byla potopena kombinací náloží a otevřením ventilů.
Korzár začal pociťovat prohlubující se problém, totiž nedostatek uhlí. Reymann chtěl proto využít služeb zásobovacích lodí a doplnit uhlí a zásoby potravin. Dne 26.srpna začal doplňovat zásoby z lodí DUALA, ARUCAS a BETHANIA, přičemž nechal poklesnout tlak páry ? nutnost získat uhlí spolu s nízkým tlakem v kotlích se tak stal korzárovi osudným. V průběhu překládky se totiž na obzoru objevil sloup kouře, který se nezadržitelně přibližoval, posléze hlídka uviděla i čtyři komíny, charakteristické pro patrolující britský křižník.
Šlo o zastaralý HIGHFLYER z roku 1899, který byl před válkou degradován na školní plavidlo, ovšem po vypuknutí války byl převelen k hlídkové službě. Za normálních okolností by nepředstavoval hrozbu, protože byl o dva uzle pomalejší než korzár, který se tak mohl střetnutí snadno vyhnout, ale bez páry byla německá loď prakticky bezmocná. Zastaralý a pomalý HIGHFLYER tak mohl snadno využít převahy jedenácti děl ráže 152 mm a pancéřové ochrany. Reymann si uvědomoval, že situace je beznadějná,přesto se odmítl vzdát a na obou stranách začala dunět děla. Na korzára začala dopadat spousta střel, ale není jasné, proč se vlastně potopil. Obě strany dodnes prosazují svojí verzi. Britové tvrdí, že korzára rozstříleli na kusy, Němci, že vzhledem k marné situaci loď sami potopili otevřením ventilů.
Velitel korzára se 72 muži dosáhl na člunech španělského pobřeží, kde se vzdali a byli internováni, asi 400 dalších mužů vylovila z vln zásobovací loď BETHANIA, která zavčasu zmizela ještě před zahájením boje a poté se vrátila. Max Reymann se po návratu domů stal náčelníkem baltských základen, poté prezidentem námořní mírové komise. V poválečné Reichsmarine vystoupal až k hodnosti Konteradmirála (1921), do výslužby odcházel jako Vizeadmiral. Zemřel roku 1948.

  

Podle knihy Němečtí korzáři - Pomocné křižníky první a druhé světové války, Ivo Pejčoch, nakl. ARES spol. s r.o., Blatenská 2166/7, Praha 4 - Chodov, rok 2005



Naposledy upravil von Kočičák dne 27. 03. 2011, 20:57, celkově upraveno 1 krát.

_________________


Plout rychle, plout tiše, čekat tiše - a pak bleskově udeřit... Jako kočka...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.