Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
|Lodě| Torpédoborce ze SH 3
Autor Zpráva

Citovat
Příspěvek |Lodě| Torpédoborce ze SH 3 
Torpédoborce ze SH 3

Velká Británie a země Commonwealthu

Třída C

Torpédoborce třídy C pocházely z Kanady. Byla to vylepšená verze tř. B, Jedné z prvních tříd vyrobených po třídě WV z první sv. války. Bylo vyrobeno 6 torpédoborců tř. C, 5 Kanadských a 1 Britský. 2 byly ztraceny, 1 byl torpédován ponorkou U-91

Výtlak: 1360 BRT
Délka: 100,3m
Posádka: 138 mužů
Výzbroj: 4x 120mm dělo
               2x 40mm AA
               8x 12,7mm AA
               8x 533 TT
               ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 1x Hedgehog
Rychlost: 36 kts
Pohon:  turbíny, 2 šrouby
Výkon: 36000 hp



Třída WV

Torpédoborce z první světové války, na začátku 2. sv. války plnily různé úlohy od službách ve svazech válečných lodí až po doprovody konvojů. Na začátku války bylo mnoho z těchto lodí upraveno, bylo jim odebráno dělo na zádi a namísto něj byly uskladněny hlubinné miny, místo zadních torpédometů byly umístěny 3 7,62mm AA kulomety. V roce 1941 byly tyto lodě upraveny pro doprovázení konvojů. Byl odstraněn 1. kotel a rychlost snížena na 25 kts. Prostor byl využit ke zvýšení zásob paliva a umístění vrhače hedgehog na příď. Torpédomety byly odebrány a nahrazeny AA výzbrojí. Vzniklo celkem 11 verzí tohoto typu. Bylo postaveno 43 lodí, 39 Britských a 4 Australské. 15 lodí bylo ztraceno, z toho 3 byly torpédovány U-booty

Výtlak: 1188 BRT
Délka: 95,1m
Posádka: 134 mužů
Výzbroj: 4x 105mm dělo
               2x 40mm AA
               4-2x 20mm AA
               6-3x 533 TT
               ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač,1x Hedgehog
Rychlost: 34-25 kts
Pohon:  turbíny, 2 šrouby
Výkon: 30000 hp



Třída Tribal

Plány na vybudování tohoto torpédoborce vznikl r. 1934, kdy Britská Admiralita zadala požadavek na velký torpédoborec srovnatelný s torpédoborci zemí osy, které byly mnohem větší než britské torpédoborce. Cena jednoho plně vyzbrojeného torpédoborce třídy Tribal byla cca 520000 liber. Torpédoborce Tribal byly elegantní, dobře vyzbrojené lodě. Prvních 7 torpédoborců byly zařazeno do služby r. 1936. Tribaly používaly 2 skupiny, 1. a 2. flotila torpédoborců Tribal, později přejmenovány na 4. a 6. flotilu torpédoborců. 8 torpédoborců dostalo kanadské námořnictvo a 3 dostalo námořnictvo australské. V druhé polovině r. 1940 byla většina lodí přezbrojena, místo 105mm protiletadlového dvojčete  dvě 120mm děla ve věži. Tyto torpédoborce se používaly proti ponorkám jen výjimečně, většinou sloužily ve flotilách jako doprovody válečných lodí. Vyrobilo se 27 torpédoborců tř. Tribal, z toho 16 pro Británii, 8 pro Kanadu a 3 pro Austrálii. 13 torpédoborců bylo ztraceno, 3 z nich byly torpédovány U-booty.

Výtlak: 1883 BRT
Délka: 114,9m
Posádka: 190 mužů
Výzbroj: 8x 120mm dělo
               4x 40mm AA
               8x 12,7mm AA
               4x 533 TT
               ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny
Rychlost: 36 kts
Pohon:  turbíny, 2 šrouby
Výkon: 44000 hp



Třída J

Torpédoborce tříd K,N a J byly výsledkem projektu zadaného Royal Navy na silně vyzbrojený torpédoborec s obzvláště silnou torpédovou výzbrojí a s co nejnižší cenou. Novinkou byla podélná konstrukce lodi a bylo použito mnoho technologií ke snížení hmotnosti lodi. Tato konstrukce zachránila mnoho lodí, Např. torpédoborec třídy J HMS Jatelin najel na minu a přišel o polovinu trupu, přesto byl odtažen ve vleku a opraven. Mnoho těchto torpédoborců sloužilo ve Středozemí. Bylo vyrobeno 8 lodí tř. J, z toho 6 ztraceno a jeden byl torpédován ponorkou U-652.

Výtlak: 1690 BRT
Délka: 108,8m
Posádka: 183 mužů
Výzbroj: 6x 120mm dělo
               4x 40mm AA
               8x 12,7mm AA
               10x 533 TT
               ASW 1x skluzavka pro hlubinné miny, 2x boční vrhač
Rychlost: 36 kts
Pohon:  turbíny, 2 šrouby
Výkon: 40000 hp


 
Eskortní torpédoborce třídy Hunt I, II a III

Konvenční, moderní torpédoborce jako Tribal byly příliš drahé než aby je bylo možno vyrábět v dostatečných počtech pro ochranu obchodních lodí. Torpédoborce třídy Hunt byly poměrně levné, byly vyzbrojeny moderními, rychlopalnými děly ráže 105mm, poměrně silnou protiletadlovou výzbrojí a s dosahem dostatečným pro doprovody konvojů v Atlantiku. Torpédoborce třídy Hunt byly vyprojektovány pro operace v pobřežních vodách, měly být vyzbrojeny 6-ti 105mm děly a lehčími zbraněmi. Nemusely být vyzbrojeny torpédomety. Později byl 2. pár děl odebrán. Třída Hunt I měla na zádi 50 tun oceli kvůli problémům se stabilitou. U třídy Hunt II byla zlepšena stabilita a přidána původně plánovaná třetí věž a u třídy Hunt III byla odstraněna třetí věž a přidány 2 torpédomety. Bylo vyrobeno celkem 82 torpédoborců třídy Hunt, 16 jich bylo ztraceno a 6 z nich bylo torpédováno U-booty.

Výtlak: 1000-1050 BRT
Délka: 85,3m
Posádka: 146-168 mužů
Výzbroj: 4-6x 120mm dělo
               4x 40mm AA
               2-3x 20mm AA
               U třídy Hunt III 2x 533 TT
               ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny
Rychlost: 29 kts
Pohon:  turbíny, 2 šrouby
Výkon: 19000 hp



Fregaty třídy River

Tyto lodě byly vytvořeny speciálně pro boj s ponorkami a jako eskortní lodě pro atlantické konvoje. Byly poměrně levné, dostatečně velké a na eskortní plavidlo poměrně rychlé. Byly navrženy aby mohly působit i v rozbouřených vodách severního Atlantiku, které se často stávaly osudnými menším plavidlům jako korvetám a trawlerům a měly velmi účinné protiponorkové senzory a zbraně. Fregaty River nahradily zastaralé torpédoborce tříd Town a WV v roli eskortních plavidel. O úspěšnosti této třídy svědčí to, že ze 151 vyrobených plavidel byly ztraceny pouze 4 lodě, všechny zničeny U-booty. Vyvážely se do USA, Kanady, Austrálie, Nizozemí, JAR a do Francie.

Výtlak: 1370 BRT
Délka: 91,7m
Posádka: 140 mužů
Výzbroj: 2x 105mm dělo
               10x 20mm AA
               ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač, 1x hedgehog
Rychlost: 36 kts
Pohon:  turbíny, 2 šrouby
Výkon: 5500 ihp



Šalupy třídy Black Swan

Eskortní lodě patřící mezi jedny z nejúspěšnějších protiponorkových plavidel ( HMS Starling byl vůbec nejúspěšnějším protiponorkovým plavidlem se 13-ti potopenými U-booty ). Používaly se také jako protiletadlová plavidla. Vyrobilo se 32 lodí této třídy, z toho 5 bylo ztraceno, 3 z nich byly zničeny U-booty.

Výtlak: 1350 BRT
Délka: 91,3m
Posádka: 192 mužů
Výzbroj: 6x 102mm AA/dělo
               12x 20mm AA
               ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač
Rychlost: 20 kts
Pohon:  turbíny, 2 šrouby
Výkon: 4300 shp


 

USA

Třída Clemson

Staré, čtyřkomínové torpédoborce z první světové války (,,four-pipers?). Požadavek byl vydán r. 1916 v rámci rozšíření US Navy tak, aby bylo možno efektivně chránit atlantské i pacifické pobřeží. Měly ploché dno, tím i nižší ponor a velkou rychlost. Na druhou stranu měly omezený dosah a kvůli špatně tvarované zádi do V se velmi špatně ovládaly. Od roku 1922 až do roku 1932 US Navy nevyrobilo jediný torpédoborec, až r. 1932 se začaly  vyrábět nové, pokročilejší typy. Torpédoborce třídy Clemson, které přežily rok 1930, našly uplatnění ve WWII buď jako 50 Velké Británii draze prodaných torpédoborců v rámci zákonu o půjčce a pronájmu ( lend-lease act ), nebo jako torpédoborce k plnění méně náročných úkolů pro US Navy. Vyrobilo se jich 88, 14 jich bylo ztraceno a 1 byl potopen U-bootem.

Výtlak: 1215/1308 BRT
Délka: 95,7m
Posádka: 122 mužů
Výzbroj: 4x 102mm dělo
               3x 75mm
               AA zbraně
               12x 533 TT
               ASW 1x skluzavka pro hlubinné miny, 2x boční vrhač
Rychlost: 35 kts
Pohon:  turbíny, 2 šrouby
Výkon: 26000 hp



Třída Fletcher

Tyto torpédoborce byly vyprojektovány tak, aby se vyrovnaly velkým japonským torpédoborcům. Byly jedním z nejúspěšnějších, nejpočetnějších a největších amerických torpédoborců, byly rychlé, prostorné, a vydržely velká poškození. Po válce sloužily ve 14-ti námořnictvech a poslední byl vyřazen až kolem roku 2001(!!!). První torpédoborce této třídy se vyrobily v červenci r. 1940. Sloužily i ve válce v Koreji a ve Vietnamu.


Výtlak: 2050 BRT
Délka: 114,6m
Posádka: 350 mužů
Výzbroj: 5x 127mm dělo
               Počet AA zbraní se lišil u každého vyrobeného torpédoborce
               10x 533 TT
               ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny
Rychlost: 35 kts
Pohon:  turbíny, 2 šrouby
Výkon: 60000 hp



Třída Somers

Torpédoborce třídy Somers byly pokračovateli třídy Porter. Měly doplnit stanovený počet 13-ti 1850 BRT torpédoborců. Známe z nich udělalo použití kotlů odvozených z kotlů použitých pro bitevní loď New Mexico. Se zavedením jednoduchého stěžně bylo možno použít 12 torpédometů místo původních osmi. 2 lodě byly vyrobeny roku 1935, další 3 r. 1936. Všechny lodě sloužily v Atlantiku a ve Středomoří kromě lodi Sampson, která sloužila v Pacifiku. Vyrobilo se pouze 5 lodí, z toho jedna loď ztroskotala v bouři.

Výtlak: 1850 BRT
Délka: 113,1m
Posádka: 198 mužů
Výzbroj: 8x 127mm dělo
               8x 28mm AA
               2x 12,7mm AA
               12x 533 TT
Rychlost: 37 kts
Pohon:  turbíny, 2 šrouby
Výkon: 52000 hp


 
Eskortní torpédoborce třídy John C. Butler

Známý také pod označením WGT-Westinghouse geared turbine. Eskortní torpédoborec poháněn parní turbínou. Byl vytvořen u společnosti Gibbs  Cox. Roku 1943 byla na vodu spuštěna první loď tohoto typu. Vyrobilo se 87 torpédoborců této třídy, z toho jen 3 byly ztraceny

Výtlak: 1350 BRT
Délka: 93,7m
Posádka: 186 mužů
Výzbroj: 2x 127mm dělo
               4x 40mm AA
               10x 20mm AA
               3x 533 TT
               ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač, 1x Hedgehog
Rychlost: 24 kts
Pohon:  turbíny, 2 šrouby
Výkon: 12000 hp



Eskortní torpédoborce třídy Evarts

Známý také jako GMT- General Motors Tandem drive. Torpédoborce této třídy měly poměrně krátký trup a hlavním rozdílem oproti ostatním podobným lodím bylo použití 4 dieselových motorů s nízkým počtem otáček za minutu, takže nepotřebovaly zkrácený převod, kterých se vyrábělo poskrovnu. Nevýhodou bylo to, že diesely se dodávaly hlavně k ponorkám a výsadkovým plavidlům, takže byly místo 8 plánovaných dieselových motorů použity jen 4. V rámci zákona o půjčce a pronájmu ( Lend-Lease act ) bylo 50 těchto torpédoborců poskytnuto GB a zařazeno do výzbroje jako třída Captain. V srpnu roku 1945 byly tyto torpédoborce vráceny US Navy. Vyrobilo se 73 lodí, 5 lodí bylo potopeno nebo těžce poškozeno a neopraveno, z toho 4 byly zničeny U-booty.

Výtlak: 1400 BRT
Délka: 88,2m
Posádka: 220 mužů
Výzbroj: 3x 75mm dělo
               2x 40mm AA nebo 4x 28mm AA
               8x 20mm AA
               ASW 3x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač, 1x Hedgehog
Rychlost: 21,5 kts
Pohon:  dieselové motory, 2 šrouby
Výkon: 6000 hp



Eskortní torpédoborce třídy Buckley

Tyto torpédoborce měly velmi zajímavě řešený pohon, turboelektrické motory, vytvořené speciálně pro tento typ společností General Electric byly dobíjeny parní turbínou. Byly vytvořeny společností Betlehem shipbuilding a mezi veliteli byly natolik populární, že sloužily ještě dlouho po druhé sv. válce. Několik lodí této třídy bylo poskytnuto GB. Vyrobilo se 102 lodí této třídy, z nichž 5 lodí bylo ztraceno, 1 byl potopen ponorkou U-967

Výtlak: 1400 BRT
Délka: 93,2m
Posádka: 213 mužů
Výzbroj: 3x 75mm dělo
               4x 28mm AA
               10x 20mm AA
               3x 533 TT
               ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač, 1x Hedgehog
Rychlost: 23 kts
Pohon:  turbíny a elektromotory, 2 šrouby
Výkon: 12000 hp



Německo

Třída Type 34

První ,,opravdové? torpédoborce postavené v Německu po WWI. Vznikl jako odpověď na francouzské torpédoborce. Měl 5 127mm děl, 2 vpředu, 2 vzadu a 1 zhruba uprostřed lodi za můstkem. Hlavní novinkou bylo vysokotlaké vedení páry, díky němuž loď měla výkon 70000 hp (!!!!) a rychlost 38 kts. Měl velmi silnou AA výzbroj. Díky nedobře odzkoušeným inovacím však tyto lodě trpěly technickými problémy, ostatně jako většina německých ,,superzbraní? (např. tank Königstiger s jeho složitým pohonem elektromotory dobíjenými diesely, Messershmitt Me 262 s životností motorů 3 týdny aj.).

Výtlak: 2200 BRT
Délka: 120m
Posádka: 313 mužů
Výzbroj: 5x 127mm dělo
               4-8x 37mm AA
               16 a více x 20mm AA
               8x 533 TT
               60 min
Rychlost: 24 kts
Pohon:  turbíny s vysokotlakým vedením páry, 2 šrouby
Výkon: 70000 hp



Itálie

Italský torpédoborec se 7-mi vyrobenými kusy. Vyráběly se 2 verze, žádný nebyl ztracen.

Výtlak: 1645 BRT
Délka: 106,7m
Posádka: 206 mužů
Výzbroj: 4x 120mm dělo
               8x 20mm AA nebo 12x 13,2mm AA
               6x 533 TT
               56 min
Rychlost: 38 kts
Pohon:  3 kotle, turbíny, 2 šrouby
Výkon: 48000 hp



všimněte si, že s ASW výzbrojí je to úplně jinak než v SH 3 Wink

zdroje: www.uboat.net
          http://warships.web4u.cz
           www.destroyerhistory.org



Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 02:07, celkově upraveno 2 krát.
Naposledy upravil Günther Königg dne 01. 12. 2006, 17:53, celkově upraveno 2 krát.

_________________


33.flotila | Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Pravidla Ligy DK
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek Torpédoborce Německa-nákres 
Přidám několik nákresů torpédoborců Německa, ale nejsem si jist jejich značením.



T-20.T-31.T-22.

T-35.T-37.T-41A.

T-13.T-23.foto.

Literatura: Minonosci krigsmarine Typa 1935/37/39, příloha k časopisu "Modelist-konstruktor".



Pluj hluboko, pomalu a potichu!



Naposledy upravil elksar dne 17. 12. 2006, 09:25, celkově upraveno 1 krát.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
Torpédoborce, které se v SH 3 neobjevily

USA

DE Cannon

Třída Cannon byly vlastně torpédoborce třídy Buckley s pohonnou jednotkou ze třídy Evarts, tj. 4 dieselové motory a elektromotory. Označovaly se písmeny DET ? the Diesel Electric Tandem motor. Byly větší, ale méně výkonné než třída Evarts a byly vůbec nejpomalejší ze všech DE s dlouhým trupem. Podobnými DE byla také třída Edsall, která měla lehce odlišné parametry a několik menších vylepšení.

Výtlak: 1240 BRT
Délka: 93,27m
Posádka: 186 mužů
Výzbroj: 3x 7,62mm dělo
               2x 40mm AA ( později 6x 40mm AA )
               8x 20mm AA
               3x Torpédomet ráže 533mm
               ASW 3x skluzavka pro hlub. miny, 8x boční vrhač, 1x Hedgehog
Rychlost: 21 kts
Pohon: dieselmotory  a elektromotory
Výkon: 6000 shp
Vyrobilo se 72 lodí, žádná nebyla ztracena



DE Rudderow

Eskortní torpédoborce označované TEV ? Turbo Electric 5-inch ). Poprvé se objevily roku 1944. Používaly trup DE Buckley a poháněl je elektromotor nebo turbína o výkonu 12000 shp. Měl nízký, uzavřený můstek, který převzal ze třídy John C. Butler (WGT) Bylo vyrobeno 72 torpédoborců třídy Rudderow, z nich 69 jich bylo dokončeno před japonskou kapitulací. Pouze 21 těchto lodí ale zasáhlo do boje jako DE, zbylých 47 jich bylo zařazeno do výzbroje jako rychlé transportní lodě a 1 DE přestavěn na transport během služby.

Výtlak: 1450 BRT
Délka: 93,27m
Posádka: 220 mužů
Výzbroj: 2x 127mm dělo
               4x 40mm AA ( později 6x 40mm AA )
               8-10x 20mm AA
               ASW 3x skluzavka pro hlub. miny, 8x boční vrhač, 1x Hedgehog
Rychlost: 24 kts
Pohon: elektromotory nebo parní turbíny
Výkon: 12000 shp
Vyrobilo se 22 lodí (celkem 72, ale zbylé lodě se používaly jako transportní), žádná nebyla ztracena



DD Farragut

Torpédoborce třídy Farragut byly vytvořeny r. 1931 a stávající torpédoborce překonaly téměř ve všem. Měly 5 127mm děl- 1. a 2. vpředu, 3. za druhým komínem a 4. a 5. vzadu a také 8 TT ráže 533mm. 1. loď této třídy byla spuštěna na vodu 20. 9. 1932 a všechny lodě byly dokončeny do roku 1935. Roku 1936 byly na první 2 lodě instalovány hlubinné miny ( ostatních 6 bylo hl. minami vybaveno již ve výrobě ). Všech 8 DD ( skupina měla označení Destroyer squadron 1 ) bylo 7. 12. 1941 v Pearl Harboru a DD Monaghan zde potopil japonskou ponorku, která se snažila proniknout do přístavu. Poté sloužily u Aleut. Podobnou verzí byly DD Porter, které byly větší a měly 8 127mm děl. Všechny DD Farragut sloužily v Pacifiku.

Výtlak: 1395 BRT
Délka: 104m
Posádka: 162 mužů
Výzbroj: 5x 127mm dělo
               2x 40mm AA  
               5x 20mm AA
               8x Torpédomet ráže 533mm
               ASW 2x skluzavka pro hlub. miny
Rychlost: 36 kts
Pohon: parní turbíny
Výkon: 42800 shp
Vyrobilo se 8 lodí, 3 byly ztraceny



DD Allen M. Sumner

Velké torpédoborce s výtlakem 2200 BRT, 6-ti 127mm děly a silnou ASW výzbrojí vznikly r. 1941 a měly nahradit třídy Benson a Gleaves. Děla byla umístěna po dvou ve 3 věžích namísto standardních 5 věží s 1 dělem. První lodě byly do výzbroje US Navy byly zařazeny v květnu roku 1943, 2 týdny poté, co poslední DD Fletcher opustil loděnici. Byly vlastně vylepšenou třídou Fletcher s lehce zvýšenou přídí a se dvěma kormidly pro lepší ovladatelnost. Celkem se torpédoborce této třídy vyráběly v 6-ti loděnicích. 7. 8. 1942 bylo do služby zařazeno 69 lodí. A. M. Sumner měl velkou palebnou sílu, 6  127mm děl, kapacitu generátoru 800kW a navíc 200kW, které mohl v případě nouze dodat dieselmotor. Jak ale rostl výtlak, klesla rychlost na 34,2 kts. Allen M. Sumnery byly těžké na příď a první verze měly špatně řešený můstek, který byl později přepracován. 58 torpédoborců bylo do služby zařazeno jako DD, zbylé sloužily jako rychlé minonosky. Jedna divize Allen M. Sumnerů sloužila v Atlantiku a podporovala vylodění v Normandii, později byla ale převelena do Pacifiku. Velmi podobnou lodí byl DD Gearing, který měl pouze delší trup. 63 těchto torpédoborců sloužilo i po válce.

Výtlak: 2200 BRT
Délka: 114,85m
Posádka: 336 mužů
Výzbroj: 6x 127mm dělo
               12x 40mm AA  
               11x 20mm AA
               10x Torpédomet ráže 533mm
               ASW 2x skluzavka pro hlub. miny, !6x Hedgehog!
Rychlost: 34 kts
Pohon: parní turbíny
Výkon: 60000 shp
Vyrobilo se 70 lodí, 5 bylo ztraceno



Třída Benson, Gleaves, Livermore a Bristol

Torpédoborce těchto tříd si byly velmi podobné, byly to vlastně vývojové stupně jedné třídy s tonáží okolo 1500 BRT. Byly vytvořeny loděnicemi Gibbs n? Cox a Bethlehem. Měly podobné rozměry jako předchozí podobná třída Sims,  ale byly o málo větší, takže uvezly o cca 55 tun techniky více. Třídy Benson a Gleaves měly navíc 2 strojovny, z níchž každá měla vlastní komín, aby nebylo možno ochromit loď jediným zásahem torpéda. Novější lodě měly také torpédovou baterii 2x 5 533mm místo původních 2x 4 533mm. 8 lodí se schválilo od výroby v každém ze 3 daňových let (omluvte jestli jsem použil špatného výrazu, v těhle obchodních názvech se moc nevyznám). Všechny tyto lodě měly mít osvědčenou turbínu použitou u třídy Mahan, ale třída Benson měla pohonnou soustavu později změněnou. Sloužily u 3 flotil, 7., 11., a u 13. Když bylo v prosinci roku 1940 zřejmé, že válka brzy vypukne a výroba Fletcherů se ještě nestačila pořádně rozběhnout, byly objednány 3 další skupiny lodí, které měly pouze 4  127mm děla.

Výtlak: 1620 BRT
Délka: 106m
Posádka: 276 mužů
Výzbroj: 5x 127mm dělo
               4x 40mm AA  
               7x 20mm AA
               5-10x Torpédomet ráže 533mm
               ASW 2x skluzavka pro hlub. miny, 4x boční vrhač
Rychlost: 36 kts
Pohon: parní turbíny
Výkon: 42800 shp
Vyrobilo se 76 lodí, 17 bylo ztraceno



Třída Gridley

Torpédoborce třídy Gridley představovaly další pokrok oproti starším DD. Původně byly postaveny 2 lodě, o rok později byly přidány další 2 a poté je nahradila podobná třída Benham. DD Gridley používaly stejný trup jako třída Mahan, ale měly jen 1 komín. Podobné DD tříd Bagley a Benham měly 16 torpédometů, což byla v té době nejtěžší torpédová výzbroj použitá na americkém torpédoborci. Torpédoborce tříd Somers a Gridley překonávaly ostatní americké torpédoborce výkonnějšími turbínami, které mohly vyvinout výkon až 50.000 shp, jeden z těchto torpédoborců dosáhl dokonce rychlosti 42,8 kts, což byla nejvyšší rychlost, které americký torpédoborec kdy dosáhl.Všechny tyto výhody ale byly omezeny nevyhovujícím trupem. 4 DD sloužily u 11. divize torpédoborců v Pacifiku. Problémy se stabilitou a s trupem je pronásledovalo celou jejich kariéru, která skončila několik měsíců po válce.

Výtlak: 1860 BRT
Délka: 103,9m
Posádka: 158 mužů
Výzbroj: 4x 127mm dělo  
               6-8x 20mm AA
               16x Torpédomet ráže 533mm
               ASW 2x skluzavka pro hlub. miny
Rychlost: 38,5 kts
Pohon: parní turbíny, 4 kotle
Výkon: 50000 shp
Vyrobilo se 76 lodí, 17 bylo ztraceno



Třída Mahan

Původních 16 lodí byly vylepšené torpédoborce třídy Farragut s 5. 127mm dělem a 12-ti torpédomety. Měly trojnožkový stěžeň a poháněla je nová, lehká turbína pracující se zvýšenou teplotou a tlakem. Vypadaly velmi podobně jako třída Porter, která byla vytvořena krátce před touto třídou. Tuto třídu vytvořila společnost Gibbs n´Cox. 2 DD Mahan byly zničeny při náletu na Pearl Harbor. Na počátku války se tyto DD používaly hlavně k doprovodu letadlových lodí a později i k ofenzivním akcím. Později byly vyrobeny další 2 lehce upravené DD třídy Mahan. Zbývajících 11 lodí bylo sešrotováno v letech 1946 až 48.

Výtlak: 1500 BRT
Délka: 103,9m
Posádka: 158 mužů
Výzbroj: 5x 127mm dělo  
               6-8x 20mm AA
               12x Torpédomet ráže 533mm
               ASW 2x skluzavka pro hlub. miny
Rychlost: 36 kts
Pohon: parní turbíny
Výkon: 42800 shp
Vyrobilo se 18 lodí, 11 bylo ztraceno



Velká Británie

Třída O a P

DD této třídy měly nahradit zastaralé typy jako třídy I a C. Měly stejnou výzbroj, ale byly větší, měly jen 1 komín, šikmou záď a jen 2 kotle. Třída P byla později vybavena 105mm děly místo 120mm děly

Výtlak: 1540 BRT
Délka: 100,2m
Posádka: 175 mužů
Výzbroj: 4x 120mm dělo
               4x 40mm AA  
               6x 20mm AA
               8x Torpédomet ráže 533mm (později byly zadní 4 torpédomety nahrazeny 4hlavňovým 40mm AA)
               ASW 4x boční vrhač
Rychlost: 37 kts
Pohon: parní turbíny a kotle
Výkon: 40000 shp
Vyrobilo se 16 lodí, 3 byly ztraceny



Třída Battle

Torpédoborce této třídy byly vyprojektovány s velkým důrazem na AA obranu, protože žádný britský DD té doby neměl dostatečně účinnou AA obranu. Ve své době byly největšími DD v Royal Navy. Pouze DD Barfleur ale stihl zasáhnout do WWII. Daly se snadno identifikovat, protože měly všechna 4 děla v dvoudělových věžích na přídi, na zádi měly pouze AA zbraně.

Výtlak: 2325 BRT
Délka: 115,5m
Posádka: 240 mužů
Výzbroj: 4x 114mm dělo
               1x 102mm AA/dělo
               12x 40mm
               6x 20mm AA
               10x Torpédomet ráže 533mm
               ASW 2x skluzavka pro hlub. miny
Rychlost: 35,5kts
Pohon: parní turbíny
Výkon: 50000 shp
Vyrobilo se 16 lodí



Fregaty třídy Loch

Tyto lodě byly jedním z nejlepších protiponorkových plavidel. Byly to vlastně vylepšené lodě třídy River. Montovaly se s prefabrikovaných dílů, které se v loděnicích svařovaly nebo snýtovaly. Novinkou bylo použití tříhlavňového 305mm minometu Squid, který odpaloval hlubinné miny do vzdálenosti 800m. 26 lodí bylo později přestavěno na AA lodě a přejmenovány na Bay.

Výtlak: 1435 BRT
Délka: 93,8m
Posádka: 114 mužů
Výzbroj: 1x 102mm dělo
               4x 40mm AA  
               6x 20mm AA
               ASW 1x skluzavka pro hlub. miny, 2x boční vrhač, 2x Squid
Rychlost: 36 kts
Pohon: parní turbíny
Výkon: 6500 shp
Vyrobilo se 76 lodí



Francie

Třída Bourrasque

Zastaralé, tříkomínové torpédoborce. Stavěly se v civilních loděnicích, takže stavba trvala velmi dlouho a kvalita práce byla také velmi slabá. Na svou dobu mohly mít nad ostatními výhodu v účinnější výzbroji, ale šance byla promarněna velmi slabou rychlosti střelby (4 rány za minutu)

Výtlak: 1300 BRT
Délka: 106m
Posádka: 145 mužů
Výzbroj: 4x 130mm dělo
               2x 37mm AA
               4x 13mm AA
               6x Torpédomet ráže 550mm
               ASW 2x 20hlavňový granátomet s granáty ráže 250kg, 2 ASW torpéda Ginocchio vlečená za lodí.
Rychlost: 33 kts
Pohon: parní turbíny
Výkon: 31000 shp
Vyrobilo se 12 lodí, 7 bylo ztraceno



Třída Le Hardi

Na rozdíl od starších francouzských torpédoborců třída Le Hardi byla podobná běžným torpédoborcům ostatních zemí. Měly 2 komíny, 1 věž na přídi a 2 na zádi.

Výtlak: 1772 BRT
Délka: 117m
Posádka: 187 mužů
Výzbroj: 6x 130mm dělo
               2x 37mm AA
               4x 13mm AA
               7x Torpédomet ráže 550mm
Rychlost: 36 kts
Pohon: parní turbíny
Výkon: 58000 shp
Vyrobilo se 8 lodí, 5 bylo ztraceno



Rusko

Třída Novik

DD této třídy vznikly roku 1911 a ve své době to byly největší a nejrychlejší torpédoborce na světě. Sloužily hlavně na Baltu a v Černém moři.



Výtlak: 1885 BRT
Délka: okolo 102m (lodě měly různou délku, výzbroj atd. Údaje jsou pro Novik II)
Posádka: 133 mužů
Výzbroj: 4x 102mm dělo
               1x 76mm AA
               1x 37mm AA
               9x Torpédomet ráže 550mm
               40 min
Rychlost: 36 kts
Pohon: parní turbíny
Výkon: 25000 shp
Vyrobilo se 17 lodí, 10 bylo ztraceno



Japonsko

DD Minekaze

Torpédoborce této třídy se stavěly podle německých torpédoborců. Výstavba těchto lodí byla zahájena roku 1917, kdy byla zadána stavba 2 lodí a dalších 10 lodí se postavilo v letech 1918-19. V roce 1920 pak přibyly ještě 3 lehce upravené torpédoborce, které měly 3. dělo na zadní nástavbě místo původního místa za komínem. Dosahovaly rychlosti až 40 kts, ale měly velkou spotřebu paliva a velmi slabou AA výzbroj. V letech 1938 byly všechny lodě této třídy modernizovány, dostaly novou palubu, komín a byly jim přepracovány zásobníky paliva. Některé lodě byly během války překlasifikovány na transportní nebo hlídkové lodě (1 dokonce jako nosič sebevražedných torpéd Kaiten). Během války se používaly jako eskortní torpédoborce. Později se objevila vylepšená verze těchto lodí, která byla označena Kamikaze a později i verze Mutsuki.

Výtlak: 1345 BRT
Délka: 102,6m
Posádka: 148 mužů
Výzbroj: 4x 120mm dělo
               4x 7,7mm AA
               6x Torpédomet ráže 533mm
Rychlost: 39 kts
Pohon: parní turbína šetřící palivo, 2 konvenční parní turbíny a 4 kotle
Výkon: 38500 shp
Vyrobilo se 25 lodí (za WWII jich sloužilo 13), 8 bylo ztraceno



DD Fubuki

Námořnictvo zadalo vývoj této lodi po Washingtonské konferenci, která povolovala Japonsku větší množství lehkých lodí. Měly mít 4 120mm děla, 6 torpédometů r. 609mm, výtlak 2000 BRT a rychlost 40 kts. Námořnictvo požadovalo výrobu 36-ti jednotek, přestože neznalo žádný projekt. V projektu se ale muselo uskutečnit ještě mnoho změn, než byl konečně přijat. Loď vypadala úplně jinak než japonské torpédoborce té doby. Poprvé byly použity dvoudělové věže, přední torpédomet byl umístěn mezi komíny, zakrytý můstek apod. Lodě pozdějších sérií měly torpédomety kryté věžičkou, která byla při modernizaci umístěna na všech lodích. Když všech 24 DD této třídy bylo spuštěno na vodu, Japonsko získalo převahu v Pacifiku. Nevýhodou těchto lodí (stejně jako u většiny JAP torpédoborců) byla špatná stabilita.

Výtlak: 2090 BRT
Délka: 118.4m
Posádka: 187 mužů
Výzbroj: 6x 127mm dělo
               4x 25mm AA
               2x 13mm AA
               9x Torpédomet ráže 610mm
               ASW 1x skluzavka pro hlubinné miny
               18 min
Rychlost: 36 kts
Pohon: parní turbíny
Výkon: 58000 shp
Vyrobilo se 24 lodí (za války sloužilo 19 lodí), 18 bylo ztraceno



DD Hatsuharu

Lodě této třídy, stavěné podle ustanovení Washingtonské smlouvy, která povolovala stavbu 16-ti jednotek o výtlaku 1850 BRT. Byly podobné třídě Fubuki. Ve své době byly asi nejvyspělejšími loděmi své třídy a zaskočily všechny ostatní námořní mocnosti. Při výtlaku 1530 BRT nesly 5 127mm děl a 9 torpédometů ráže 609mm (torpéda ráže 609mm, označovaná jako ,,long lance? neboli dlouhé kopi byla ve své době nejlepší torpéda na světě) Jako první japonské torpédoborce měly 2 dělové věže na přídi a měly také nový systém nabíjení torpédometů, kvůli kterému byl zadní komín umístěn na pravoboku mimo osu lodi. Opět se ale vyskytly problémy se stabilitou, které se později podařilo zmírnit přestavbou lodí, která zahrnovala přesunutí věže s 1 dělem na záď , odstranění 3. torpédometu, zkrácení stěžňů a komínů a lodě nesly 80 tun zátěže. Později vznikla vylepšená verze Shiratsuyu.

Výtlak: 1368 BRT
Délka: 109.5m
Posádka: 228 mužů
Výzbroj: 5x 127mm dělo
               2x 13mm AA
               9x Torpédomet ráže 610mm
Rychlost: 36,5 kts
Pohon: parní turbíny a kotle
Výkon: 42000 shp
Vyrobilo se 6 lodí, všechny byly ztraceny



DD Asashio

Lodě této třídy byly postaveny tak, aby se admiralitě podařilo konečně vyřešit problémy se stabilitou, které pronásledovaly předchozí podobné lodě. Měly velký výtlak, který překročil limity Washingtonské smlouvy. Poprvé používaly jako hlavní AA výzbroj kanony ráže 25 mm. Nejprve se instalovaly 2hlavňové varianty, posléze se dodávaly i 3hlavňové. Používaly také nové turbíny o vysokém výkonu. Později se ukázalo, že lodě mají problémy se špatně umístěným kormidlem, kvůli kterému měla loď slabé manévrovací schopnosti a také měly špatně synchronizované turbíny. Později byly obě závady odstraněny.

Výtlak: 1961 BRT
Délka: 118.3m
Posádka: 200 mužů
Výzbroj: 6x 127mm dělo
               4x 25mm AA
               8x Torpédomet ráže 610mm
Rychlost: 35 kts
Pohon: parní turbíny a kotle
Výkon: 50000 shp
Vyrobilo se 10 lodí, všechny byly ztraceny



DD Kagero

Poté, co Japonsko přestalo dodržovat mezinárodní smlouvy, začalo rychle rozvíjet svoji flotilu. Bylo rozhodnuto vyprojektovat nový, velký torpédoborec. Nakonec byl vybrán projekt, označený jako třída Kagero. Poprvé se ve velké míře použilo svařování, lodě dostaly nové, výkonné turbíny a měly překonstruovanou záď. Jediná loď přežila válku. Později vznikla modernizovaná verze, označená jako třída Yugumo.

Výtlak: 2033 BRT
Délka: 118.5m
Posádka: 239 mužů
Výzbroj: 6x 127mm dělo
               4x 25mm AA
               8x Torpédomet ráže 610mm
               ASW 4x boční vrhač
Rychlost: 36,5 kts
Pohon: parní turbíny a kotle
Výkon: 52000 shp
Vyrobilo se 18 lodí, 1 přežila válku


 
DD Akizuki

Lodě této třídy se stavěly s velkým důrazem na AA výzbroj, měly sloužit jako AA lodě ve skupinách letadlových lodí. Zpočátku neměly ani ASW výzbroj, ani torpédomety. Později bylo instalováno 6 vrhačů hlubinných min a 4 torpédomety ráže 609mm. Ve službě se výborně osvědčily.

Výtlak: 2701 BRT
Délka: 134.1m
Posádka: 263 mužů
Výzbroj: 8x 100mm dělo
               4x 25mm AA
               4x Torpédomet ráže 610mm
               ASW 6x boční vrhač
Rychlost: 33 kts
Pohon: parní turbíny
Výkon: 52000 shp
Vyrobilo se 13 lodí, 6 bylo ztraceno



zdroje: http://www.uboat.net
                                http://warships.web4u.cz
                                http://destroyerhistory.org



Naposledy upravil Günther Königg dne 28. 12. 2006, 12:04, celkově upraveno 1 krát.

_________________


33.flotila | Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Pravidla Ligy DK
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek Přehled DD-ček 
Ahoj, udělal jsem ve wordu takovej přehled torpédoborců z SH3 a zde jsem jako napotvoru našel vlákno, které se zrovna toh týka, tak to sem musím dát. Není to sice nic jinýho než tady už je od Günthera, akorád můj seznam lodí je dopněn o fotky lodí přímo z SH3.


_________________



Správný kapitán, jde ke dnu i se svou lodí.-Ono to u ponorek většinou ani jinak nejde Very Happy
U-BOOT VIIB U53 kapitán Ernst-Gunther Heinick
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.