Torpédoborce ze SH 3
Velká Británie a země Commonwealthu
Třída C
Torpédoborce třídy C pocházely z Kanady. Byla to vylepšená verze tř. B, Jedné z prvních tříd vyrobených po třídě WV z první sv. války. Bylo vyrobeno 6 torpédoborců tř. C, 5 Kanadských a 1 Britský. 2 byly ztraceny, 1 byl torpédován ponorkou U-91
Výtlak: 1360 BRT
Délka: 100,3m
Posádka: 138 mužů
Výzbroj: 4x 120mm dělo
2x 40mm AA
8x 12,7mm AA
8x 533 TT
ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 1x Hedgehog
Rychlost: 36 kts
Pohon: turbíny, 2 šrouby
Výkon: 36000 hp
Třída WV
Torpédoborce z první světové války, na začátku 2. sv. války plnily různé úlohy od službách ve svazech válečných lodí až po doprovody konvojů. Na začátku války bylo mnoho z těchto lodí upraveno, bylo jim odebráno dělo na zádi a namísto něj byly uskladněny hlubinné miny, místo zadních torpédometů byly umístěny 3 7,62mm AA kulomety. V roce 1941 byly tyto lodě upraveny pro doprovázení konvojů. Byl odstraněn 1. kotel a rychlost snížena na 25 kts. Prostor byl využit ke zvýšení zásob paliva a umístění vrhače hedgehog na příď. Torpédomety byly odebrány a nahrazeny AA výzbrojí. Vzniklo celkem 11 verzí tohoto typu. Bylo postaveno 43 lodí, 39 Britských a 4 Australské. 15 lodí bylo ztraceno, z toho 3 byly torpédovány U-booty
Výtlak: 1188 BRT
Délka: 95,1m
Posádka: 134 mužů
Výzbroj: 4x 105mm dělo
2x 40mm AA
4-2x 20mm AA
6-3x 533 TT
ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač,1x Hedgehog
Rychlost: 34-25 kts
Pohon: turbíny, 2 šrouby
Výkon: 30000 hp
Třída Tribal
Plány na vybudování tohoto torpédoborce vznikl r. 1934, kdy Britská Admiralita zadala požadavek na velký torpédoborec srovnatelný s torpédoborci zemí osy, které byly mnohem větší než britské torpédoborce. Cena jednoho plně vyzbrojeného torpédoborce třídy Tribal byla cca 520000 liber. Torpédoborce Tribal byly elegantní, dobře vyzbrojené lodě. Prvních 7 torpédoborců byly zařazeno do služby r. 1936. Tribaly používaly 2 skupiny, 1. a 2. flotila torpédoborců Tribal, později přejmenovány na 4. a 6. flotilu torpédoborců. 8 torpédoborců dostalo kanadské námořnictvo a 3 dostalo námořnictvo australské. V druhé polovině r. 1940 byla většina lodí přezbrojena, místo 105mm protiletadlového dvojčete dvě 120mm děla ve věži. Tyto torpédoborce se používaly proti ponorkám jen výjimečně, většinou sloužily ve flotilách jako doprovody válečných lodí. Vyrobilo se 27 torpédoborců tř. Tribal, z toho 16 pro Británii, 8 pro Kanadu a 3 pro Austrálii. 13 torpédoborců bylo ztraceno, 3 z nich byly torpédovány U-booty.
Výtlak: 1883 BRT
Délka: 114,9m
Posádka: 190 mužů
Výzbroj: 8x 120mm dělo
4x 40mm AA
8x 12,7mm AA
4x 533 TT
ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny
Rychlost: 36 kts
Pohon: turbíny, 2 šrouby
Výkon: 44000 hp
Třída J
Torpédoborce tříd K,N a J byly výsledkem projektu zadaného Royal Navy na silně vyzbrojený torpédoborec s obzvláště silnou torpédovou výzbrojí a s co nejnižší cenou. Novinkou byla podélná konstrukce lodi a bylo použito mnoho technologií ke snížení hmotnosti lodi. Tato konstrukce zachránila mnoho lodí, Např. torpédoborec třídy J HMS Jatelin najel na minu a přišel o polovinu trupu, přesto byl odtažen ve vleku a opraven. Mnoho těchto torpédoborců sloužilo ve Středozemí. Bylo vyrobeno 8 lodí tř. J, z toho 6 ztraceno a jeden byl torpédován ponorkou U-652.
Výtlak: 1690 BRT
Délka: 108,8m
Posádka: 183 mužů
Výzbroj: 6x 120mm dělo
4x 40mm AA
8x 12,7mm AA
10x 533 TT
ASW 1x skluzavka pro hlubinné miny, 2x boční vrhač
Rychlost: 36 kts
Pohon: turbíny, 2 šrouby
Výkon: 40000 hp
Eskortní torpédoborce třídy Hunt I, II a III
Konvenční, moderní torpédoborce jako Tribal byly příliš drahé než aby je bylo možno vyrábět v dostatečných počtech pro ochranu obchodních lodí. Torpédoborce třídy Hunt byly poměrně levné, byly vyzbrojeny moderními, rychlopalnými děly ráže 105mm, poměrně silnou protiletadlovou výzbrojí a s dosahem dostatečným pro doprovody konvojů v Atlantiku. Torpédoborce třídy Hunt byly vyprojektovány pro operace v pobřežních vodách, měly být vyzbrojeny 6-ti 105mm děly a lehčími zbraněmi. Nemusely být vyzbrojeny torpédomety. Později byl 2. pár děl odebrán. Třída Hunt I měla na zádi 50 tun oceli kvůli problémům se stabilitou. U třídy Hunt II byla zlepšena stabilita a přidána původně plánovaná třetí věž a u třídy Hunt III byla odstraněna třetí věž a přidány 2 torpédomety. Bylo vyrobeno celkem 82 torpédoborců třídy Hunt, 16 jich bylo ztraceno a 6 z nich bylo torpédováno U-booty.
Výtlak: 1000-1050 BRT
Délka: 85,3m
Posádka: 146-168 mužů
Výzbroj: 4-6x 120mm dělo
4x 40mm AA
2-3x 20mm AA
U třídy Hunt III 2x 533 TT
ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny
Rychlost: 29 kts
Pohon: turbíny, 2 šrouby
Výkon: 19000 hp
Fregaty třídy River
Tyto lodě byly vytvořeny speciálně pro boj s ponorkami a jako eskortní lodě pro atlantické konvoje. Byly poměrně levné, dostatečně velké a na eskortní plavidlo poměrně rychlé. Byly navrženy aby mohly působit i v rozbouřených vodách severního Atlantiku, které se často stávaly osudnými menším plavidlům jako korvetám a trawlerům a měly velmi účinné protiponorkové senzory a zbraně. Fregaty River nahradily zastaralé torpédoborce tříd Town a WV v roli eskortních plavidel. O úspěšnosti této třídy svědčí to, že ze 151 vyrobených plavidel byly ztraceny pouze 4 lodě, všechny zničeny U-booty. Vyvážely se do USA, Kanady, Austrálie, Nizozemí, JAR a do Francie.
Výtlak: 1370 BRT
Délka: 91,7m
Posádka: 140 mužů
Výzbroj: 2x 105mm dělo
10x 20mm AA
ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač, 1x hedgehog
Rychlost: 36 kts
Pohon: turbíny, 2 šrouby
Výkon: 5500 ihp
Šalupy třídy Black Swan
Eskortní lodě patřící mezi jedny z nejúspěšnějších protiponorkových plavidel ( HMS Starling byl vůbec nejúspěšnějším protiponorkovým plavidlem se 13-ti potopenými U-booty ). Používaly se také jako protiletadlová plavidla. Vyrobilo se 32 lodí této třídy, z toho 5 bylo ztraceno, 3 z nich byly zničeny U-booty.
Výtlak: 1350 BRT
Délka: 91,3m
Posádka: 192 mužů
Výzbroj: 6x 102mm AA/dělo
12x 20mm AA
ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač
Rychlost: 20 kts
Pohon: turbíny, 2 šrouby
Výkon: 4300 shp
USA
Třída Clemson
Staré, čtyřkomínové torpédoborce z první světové války (,,four-pipers?). Požadavek byl vydán r. 1916 v rámci rozšíření US Navy tak, aby bylo možno efektivně chránit atlantské i pacifické pobřeží. Měly ploché dno, tím i nižší ponor a velkou rychlost. Na druhou stranu měly omezený dosah a kvůli špatně tvarované zádi do V se velmi špatně ovládaly. Od roku 1922 až do roku 1932 US Navy nevyrobilo jediný torpédoborec, až r. 1932 se začaly vyrábět nové, pokročilejší typy. Torpédoborce třídy Clemson, které přežily rok 1930, našly uplatnění ve WWII buď jako 50 Velké Británii draze prodaných torpédoborců v rámci zákonu o půjčce a pronájmu ( lend-lease act ), nebo jako torpédoborce k plnění méně náročných úkolů pro US Navy. Vyrobilo se jich 88, 14 jich bylo ztraceno a 1 byl potopen U-bootem.
Výtlak: 1215/1308 BRT
Délka: 95,7m
Posádka: 122 mužů
Výzbroj: 4x 102mm dělo
3x 75mm
AA zbraně
12x 533 TT
ASW 1x skluzavka pro hlubinné miny, 2x boční vrhač
Rychlost: 35 kts
Pohon: turbíny, 2 šrouby
Výkon: 26000 hp
Třída Fletcher
Tyto torpédoborce byly vyprojektovány tak, aby se vyrovnaly velkým japonským torpédoborcům. Byly jedním z nejúspěšnějších, nejpočetnějších a největších amerických torpédoborců, byly rychlé, prostorné, a vydržely velká poškození. Po válce sloužily ve 14-ti námořnictvech a poslední byl vyřazen až kolem roku 2001(!!!). První torpédoborce této třídy se vyrobily v červenci r. 1940. Sloužily i ve válce v Koreji a ve Vietnamu.
Výtlak: 2050 BRT
Délka: 114,6m
Posádka: 350 mužů
Výzbroj: 5x 127mm dělo
Počet AA zbraní se lišil u každého vyrobeného torpédoborce
10x 533 TT
ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny
Rychlost: 35 kts
Pohon: turbíny, 2 šrouby
Výkon: 60000 hp
Třída Somers
Torpédoborce třídy Somers byly pokračovateli třídy Porter. Měly doplnit stanovený počet 13-ti 1850 BRT torpédoborců. Známe z nich udělalo použití kotlů odvozených z kotlů použitých pro bitevní loď New Mexico. Se zavedením jednoduchého stěžně bylo možno použít 12 torpédometů místo původních osmi. 2 lodě byly vyrobeny roku 1935, další 3 r. 1936. Všechny lodě sloužily v Atlantiku a ve Středomoří kromě lodi Sampson, která sloužila v Pacifiku. Vyrobilo se pouze 5 lodí, z toho jedna loď ztroskotala v bouři.
Výtlak: 1850 BRT
Délka: 113,1m
Posádka: 198 mužů
Výzbroj: 8x 127mm dělo
8x 28mm AA
2x 12,7mm AA
12x 533 TT
Rychlost: 37 kts
Pohon: turbíny, 2 šrouby
Výkon: 52000 hp
Eskortní torpédoborce třídy John C. Butler
Známý také pod označením WGT-Westinghouse geared turbine. Eskortní torpédoborec poháněn parní turbínou. Byl vytvořen u společnosti Gibbs Cox. Roku 1943 byla na vodu spuštěna první loď tohoto typu. Vyrobilo se 87 torpédoborců této třídy, z toho jen 3 byly ztraceny
Výtlak: 1350 BRT
Délka: 93,7m
Posádka: 186 mužů
Výzbroj: 2x 127mm dělo
4x 40mm AA
10x 20mm AA
3x 533 TT
ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač, 1x Hedgehog
Rychlost: 24 kts
Pohon: turbíny, 2 šrouby
Výkon: 12000 hp
Eskortní torpédoborce třídy Evarts
Známý také jako GMT- General Motors Tandem drive. Torpédoborce této třídy měly poměrně krátký trup a hlavním rozdílem oproti ostatním podobným lodím bylo použití 4 dieselových motorů s nízkým počtem otáček za minutu, takže nepotřebovaly zkrácený převod, kterých se vyrábělo poskrovnu. Nevýhodou bylo to, že diesely se dodávaly hlavně k ponorkám a výsadkovým plavidlům, takže byly místo 8 plánovaných dieselových motorů použity jen 4. V rámci zákona o půjčce a pronájmu ( Lend-Lease act ) bylo 50 těchto torpédoborců poskytnuto GB a zařazeno do výzbroje jako třída Captain. V srpnu roku 1945 byly tyto torpédoborce vráceny US Navy. Vyrobilo se 73 lodí, 5 lodí bylo potopeno nebo těžce poškozeno a neopraveno, z toho 4 byly zničeny U-booty.
Výtlak: 1400 BRT
Délka: 88,2m
Posádka: 220 mužů
Výzbroj: 3x 75mm dělo
2x 40mm AA nebo 4x 28mm AA
8x 20mm AA
ASW 3x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač, 1x Hedgehog
Rychlost: 21,5 kts
Pohon: dieselové motory, 2 šrouby
Výkon: 6000 hp
Eskortní torpédoborce třídy Buckley
Tyto torpédoborce měly velmi zajímavě řešený pohon, turboelektrické motory, vytvořené speciálně pro tento typ společností General Electric byly dobíjeny parní turbínou. Byly vytvořeny společností Betlehem shipbuilding a mezi veliteli byly natolik populární, že sloužily ještě dlouho po druhé sv. válce. Několik lodí této třídy bylo poskytnuto GB. Vyrobilo se 102 lodí této třídy, z nichž 5 lodí bylo ztraceno, 1 byl potopen ponorkou U-967
Výtlak: 1400 BRT
Délka: 93,2m
Posádka: 213 mužů
Výzbroj: 3x 75mm dělo
4x 28mm AA
10x 20mm AA
3x 533 TT
ASW 2x skluzavka pro hlubinné miny, 8x boční vrhač, 1x Hedgehog
Rychlost: 23 kts
Pohon: turbíny a elektromotory, 2 šrouby
Výkon: 12000 hp
Německo
Třída Type 34
První ,,opravdové? torpédoborce postavené v Německu po WWI. Vznikl jako odpověď na francouzské torpédoborce. Měl 5 127mm děl, 2 vpředu, 2 vzadu a 1 zhruba uprostřed lodi za můstkem. Hlavní novinkou bylo vysokotlaké vedení páry, díky němuž loď měla výkon 70000 hp (!!!!) a rychlost 38 kts. Měl velmi silnou AA výzbroj. Díky nedobře odzkoušeným inovacím však tyto lodě trpěly technickými problémy, ostatně jako většina německých ,,superzbraní? (např. tank Königstiger s jeho složitým pohonem elektromotory dobíjenými diesely, Messershmitt Me 262 s životností motorů 3 týdny aj.).
Výtlak: 2200 BRT
Délka: 120m
Posádka: 313 mužů
Výzbroj: 5x 127mm dělo
4-8x 37mm AA
16 a více x 20mm AA
8x 533 TT
60 min
Rychlost: 24 kts
Pohon: turbíny s vysokotlakým vedením páry, 2 šrouby
Výkon: 70000 hp
Itálie
Italský torpédoborec se 7-mi vyrobenými kusy. Vyráběly se 2 verze, žádný nebyl ztracen.
Výtlak: 1645 BRT
Délka: 106,7m
Posádka: 206 mužů
Výzbroj: 4x 120mm dělo
8x 20mm AA nebo 12x 13,2mm AA
6x 533 TT
56 min
Rychlost: 38 kts
Pohon: 3 kotle, turbíny, 2 šrouby
Výkon: 48000 hp
všimněte si, že s ASW výzbrojí je to úplně jinak než v SH 3
zdroje: www.uboat.net
http://warships.web4u.cz
www.destroyerhistory.org
Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 03:07, celkově upraveno 2 krát.
Naposledy upravil Günther Königg dne 01. 12. 2006, 18:53, celkově upraveno 2 krát.
_________________
33.flotila | Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Pravidla Ligy DK