Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
|Ponorky| Japonské ponorky-nosiče letadel
Autor Zpráva

Citovat
Příspěvek |Ponorky| Japonské ponorky-nosiče letadel 
Japonské ponorky - nosiče letadel

Japonské ponorky byly podobně jako jiné druhy japonských bojových prostředků až do konce druhé světové války zahaleny rouškou tajemství, opředenou navíc řadou pověstí a legend. K tomu přispívalo především  záměrné japonské utajování, jednak časté využívání ponorek ke speciálním úkolům diverzního charakteru, které pak inspirovaly mnohé publicisty a literáty k nejrůznějším úvahám, výkladům a v neposlední řadě i dobrodružným románům.
První japonské ponorky z počátku století a z první světové války pocházely vesměs ze zahraničí. Do vlastního vývoje se Japonci pustili teprve v polovině dvacátých let na podkladě evropských vzorů. Japonský ponorkový program rozhodně nepostrádal velkorysost. V tomto příspěvku se zaměřím jen na jednu část vývoje japonských ponorek a to kdy se rozhodli vyzkoušet na ponorkách malé plovákové letouny. Oč později začali, o to přesvědčivějších výsledků však dosáhli. Zatímco jinde nepřesáhly pokusy s ponorkovými letouny stádium experimentů, v japonském ponorkovém loďstvu se palubní letouny prosadily v poměrně širokém měřítku.
Jako první obdržely speciální hangár pro miniaturní letoun dvě oceánské ponorky I 7 a I 8 o výtlaku 2231/3583 t, spuštěné na vodu v létech 1935 -1936. Do začátku války v Tichomoří pak letouny obdrželo dalších sedm ponorek (I 10, I 15, I 17, I 19, I 21, I 23 a I 26).
Zatímco ponorka I 10 pocházela ze série tří jednotek třídy I 9 (typ A1), ostatní tvořily první část početné série ponorek třídy I 15 (typ B1), kterých bylo v létech 1939 ? 1942 dokončeno celkem dvacet. Při délce 109 metrů mely výtlak 2584/3654 t, vysokou rychlost 23,5/8 uzlů, 6 torpédometů se zásobou 17 torpéd, kanón ráže 140 mm, protiletadlový dvojkanón ráže 25 mm a stočlennou posádku.
Zpočátku byly japonské ponorky vybaveny dvojplošníky Watanabe E9W1, které však záhy nahradily modernější jednoplošník Yokosuka E14Z1. Jeden z těchto strojů posloužil Japoncům deset dní po zničujícím náletu na Pearl Barbor k průzkumné misi nad americkou základnou, aby zjistil rozsah škod. V srpnu 1942 pak další z letounů svrhl několik zápalných pum na lesy na pobřeží Kretonu s cílem způsobit rozsáhlé požáry. Ostatní letouny působily zejména při průzkumné činnosti, přičemž do konce války jimi bylo vybaveno dalších 24 ponorek (I 25, I 27-45, I 11, I 12, I 54, I 56 a I 58 ).
Pozitivní zkušenosti s nasazením palubních letadel vedly Japonce k vývoji ještě větších ponorkových nosičů než na počátku války. Po typu AM (třída I 13) dospěli před koncem války až k obřím ponorkám třídy I 400 o výtlaku 5223/6560 t s dosahem 37 500 mil při rychlosti 14 uzlů. Pod mohutnou věží měly rozmístěný hangár pro tři letouny, které mely být použity k útoku na Panamský průplav. Celkem bylo objednáno 18 jednotek, ale rozestavěno pouze šest a na vodu zpuštěny čtyři. Práce na ponorkách vázly, protahoval se vývoj nových letadel a ještě na jaře 1945 byly práce postupně zastaveny ve prospěch jiných programů.

třída OCU-GATA
 
I 35.

Délka maximální: 108.7m
Šířka: 9.3m
Ponor standard: 5.1m
Výtlak standardní : 2 198 t
Výtlak vynořená  : 2 584 t
Výtlak ponořená : 3 654 t
Maximální ponor : 100m
Výzbroj : 6 × TT 533mm,1 × 140mm (-/50)
Pohon : 2 × diesel,  
Rychlost vynořená :23.5 uzlů
Rychlost ponořená : 16 uzlů vynořená,  8 uzlů ponořená
Dosah :14 000 nm  při 10 uzlech na hladině
Letouny  : 1 hydroplán  
Posádka max : 94


Třída Ko-Gata

I 9.

Délka maximální :113.6m
Šířka : 9.54m
Ponor standard :5.33m
Výtlak standardní : 2 434 t
Výtlak vynořená : 2 920 t
Výtlak ponořená :4 150 t
Maximální ponor : 100m
Výzbroj : 6 × TT 533mm (6p, 18 torpéd),1 × 140mm (-/50), 2 × 25mm
Pohon : 2 × diesel 12 400bhp, 2x elektromotor 2 400shp, 2 hřídele  
Rychlost vynořená : 23.5 uzlů  
Rychlost ponořená : 8 uzlů
Dosah : 16 000 nm  při16 uzlech na hladině
Letouny : 1 hydroplán
Posádka max. : 114


Třída Kai-Ko-Taka

I 14.
 

Délka maximální : 113.6m
Šířka : 11.7m
Ponor standard : 5.9m
Výtlak standardní :  2 620 t
Výtlak vynořená : 3 603 t
Výtlak ponořená : 4 762 t
Maximální ponor : 100m
Výzbroj : 6 × TT 533mm (6p, 12 torpéd), 1 × 140mm (-/50), 2 × 25mm
Pohon : 2 × diesel 4 400bhp, 2x elektromotor 600shp, 2 hřídele  
Rychlost vynořená : 16.75 uzlů
Rychlost ponořená : 5.5 uzlů
Dosah : 21 000 nm při 16 uzlech na hladině
Letouny : 2 hydroplány
Posádka max. : 118

Třída Ocu-Gata3

I 54.

Délka maximální : 108.7m
Šířka : 9.3m
Ponor standard : 5.2m
Výtlak standardní :  2 140 t
Výtlak vynořená : 2 607 t
Výtlak ponořená : 3 688 t
Maximální ponor : 100m
Výzbroj : 6 × TT 533mm (6p, 19 torpéd), 1 × 140mm (-/50), 2 × 25mm
Pohon : 2 × diesel 4,700bhp, 2x elektromotor 1,200shp, 2 hřídele
Rychlost vynořená : 17.75 uzlů
Rychlost ponořená : 6.5 uzlů
Dosah : 21 000 nm  při16 uzlech na hladině
Letouny : 1 hydroplány
Posádka max. : 101


Třída Sen-Toku

I 400.

Délka maximální : 122m
Šířka : 12m
Ponor standard : 7.02m
Výtlak standardní : 3 530 t
Výtlak vynořená : 5 223 t
Výtlak ponořená : 6 560 t
Maximální ponor : 100m
Výzbroj : 8 × TT 533mm (8p, 20 torpéd), 1 × 140mm (-/50), 10 × 25mm
Pohon : 2 × diesel 7 700bhp, 2x elektromotor 2 400shp, 2 hřídele
Rychlost vynořená : 18.75 uzlů
Rychlost ponořená : 6.5 uzlů
Dosah : 37 500 nm při 14 uzlech na hladině
Letouny : 3 hydroplány 1 katapult
Posádka max. : 144

I 6.I 15.I 19.I 400


I 14.I 400I 400I 400B


hangár.uvnitř...


katapult...


věž.....


Něco o používaných letadlech na těchto ponorkách.


E14Y1

schéma....



Motor
    :    hvězdicový Hitachi Tempu 12 o výkonu 340 HP
Rozpětí    :    11,00 m
Délka    :    8,54 m
Výška    :    3,80 m
Nosná plocha    :    19,00 m²
Hmotnost    :    1 119 kg
Vzletová hmotnost    :    1 450 kg
Max.rychlost    :    246 km/h
Výzbroj    :    jeden pohyblivý kulomet vz. 92 ráže 7,7 mm
Nosnost    :    60 kg pum
Dolet    :    880 km
Dostup    :    5 420 m
Posádka    :    2


....


start..


 
    V roce 1936 zavedlo japonské námořní letectvo ponorkový pozorovací dvouplošníček Watanabe vz. 96 (E9W1), ale ten rychle zastarával. Novými specifikacemi 12-Shi z roku 1937 proto požadovalo modernější a snadněji do hangáru ponorky složitelný jednoplošník, pro jehož nasazení mělo k dispozici ponorky řady I o výtlaku okolo 20001. Starší I-7 a I-8 měly hangár a katapult za velitelskou věží, ostatní před ní.
    Soutěže o nový letoun se prototypy účastnily jak letecký námořní arsenál v Jokosuce, tak opět i firma Watanabe. Námořnictvo vybralo první z nich, označený E14Y1, ale slíbilo továrně Watanabe jeho sériovou výrobu. E14Y1 měl smíšenou konstrukci, velmi lehkou a subtilní, nesl dva letce a jeden pohyblivý kulomet vz. 92 ráže 7,7 mm. Počítalo se s možností nést i 60 kg pum. Motor byl hvězdicový typu Hitachi Tempu 12 o výkonu 250 kW (340 k). Při uskladnění na ponorce se oddělovalo křídlo a sklápěla horní část svislé ocasní plochy. Odpojovaly se rovněž plováky. Prototyp dokončili v roce 1939 a po zkouškách a porovnání s konkurenčním E14W1 se z něj stal ?ponorkový průzkumný letoun vzor O, model 1-1? později ?malý průzkumný letoun model 11?. První sériové stroje přišly v roce 1940, do služby se dostaly ve druhé polovině roku 1941, výroba skončila v září 1943.
    Ponorka I-7 vypustila katapultem jeden E14Y1 u havajského Oahu dne 17.12.1941 a oba letci prozkoumali stav poškození amerického loďstva v Pearl Harboru. Prameny se liší v informaci o tom, zda se podařilo letoun znovu na ponorku uložit či zda na ni letci jen nastoupili.



M6A1


schéma...


typ: dvoumístný, jednomotorový, jednoplošný bombardér
Osádka: 2
Výrobce: Aichi Kokuki Kabushiki Kaisha v Eitoku
Motor: 1x Aichi AE1P Atsuta 30 nebo Atsuta 31 o startovním výkonu 1 400 koní
v h=1 700 m 1 250 koní; v h=5 000 m 1 290 koní ( prototypy )
1x Aichi Atsuta 32 o startovním výkonu 1 400 koní
v h=1 700 m 1 340 koní; v h=5 000 m 1 290 koní 5,000 m (sériové )
Vrtule: třílistá automaticky stavitelná s konstantní rychlostí otáčení
Hmotnost vzletová: 3 301 kg
Hmotnost max. vzletová: 4 040 kg
Max.vzletová hmotnost: 4 445 kg
Rozpětí :12,26 m
Délka: 11,64 m
Výška : : 4,58 m
Max. rychlost: 474 km / hod v h=5 200 m
Dostup: 9 900 m
Dolet: 1 180 km
Výzbroj: 800kg bomb, 1x pohyblivý kulomet ráže 13 mm



V roce 1942 se vyvíjely velké ponorky třídy 1-400 s výtlakem 4500 tun, cestovním dosahem 77 000 km a s vodotěsným hangárem pro dva letouny. Nakonec vzniklo jen 5 kusů s hangáry pro tři letouny. Jejich vývoj byl zadán ještě v roce 1942 firmě Aichi specifikacemi 17-Shi a továrna značila podklady jako AM-24.
Vznikl velmi elegantní celokovový typ s vidlicovým motorem Aichi AE1 P Atsuta 30 o 1030 kW (1400 k), dvěma odhazovatelnými plováky nosností až 850 kg pum a s kulometem vz.2 ráže 13 mm pro pozorovatele. Pro uložení na ponorce se výškovky sklopily dolů, křídla podél trupu a vrchol svislé plochy na bok. Složení zvládli čtyři muži za sedm minut.
Konstruktéři Ozaki, Ozawa a Mori pracovali rychle a prototyp mohl vzlétnout již v listopadu 1943. Sedm dalších prototypů posloužilo k výcviku osádek. Dalších 18 kusů bylo sériových, se zdokonalenými motory Atsuta 32. Vojenské značení znělo M6A1 Seiran (Horská mlha). Dva další stroje byly pozemní M6A1-K Nanzan (Jižní hora) se zatažitelným podvozkem a s demontovaným vrcholem svislé ocasní plochy určené k výcviku.

kamufláž....

složení..




Zdroje:   Borovský,J.-Kuneš,A.: Záludné miniponorky, Praha 1990; Dobřichovský,Z.:Ponorky vyplouvají, Praha 1985; Gallgher, T.: Zkáza bitevní lodi Tirpitz, Praha 1976; Grégr. R.: Vládcové oceánů, Praha 1974; http://www003.upp.so-net.ne.jp/wowow262/; http://history.serw.com.pl/trag/; http://homepage2.nifty.com/nishidah/index.htm; http://mkmagazin.almanacwhf.ru/ships/; http://www.combinedfleet.com




Naposledy upravil elksar dne 10. 05. 2008, 08:20, celkově upraveno 1 krát.
Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 03:10, celkově upraveno 2 krát.

_________________




MODEL IIA U-3
Pluj hluboko, pomalu a potichu!
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
hmm, tak o tomhle jsem dosud tak nejak ani moc nevedel, diky...


_________________
War... War never changes...
-----------------------------------------------------------------------
Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail

Citovat
Příspěvek  
Teď možná chápete proč jsem říkal, že bych si radši zahrál za Japonce než Amerikány(při ohlášení SH4)... Laughing


_________________
<<<Ubisoft je jednička!


"Žít má cenu pro to, za co stojí umřít."
"Der beste Seemann war doch ich!"
________________________________________________________
Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat | Osobní složka
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky

Citovat
Příspěvek  
Docela by mě ale zajímalo, jak to těm klukům japonskejm těsnilo, jaké měly maximální dostupy....


_________________
Drauf und durch !!!


Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu ICQ

Citovat
Příspěvek  
to Riptor von R.I.P.

Publikace "Submarines of the IJN 1904-45" uvádí tyto hloubky (doufám že jsem to i přes zmatené označování jap. ponorek opsal správně):

Typ J3 (I 7 a I 8 ): 100m
Typ B1 (např. I 35): 100m
Typ A1 (např. I 9): 100m
Typ B3/B4 (např. I 54): 100m
Typ STo (např. I 400): 100m

Tudíž pokud to jsou skutečně max. hloubky tak se žádné "Deeper, deeper 300m..." nekonalo Very Happy



Naposledy upravil mysak_bob dne 01. 08. 2009, 16:40, celkově upraveno 1 krát.
Naposledy upravil Hornisse dne 26. 06. 2007, 21:05, celkově upraveno 1 krát.

_________________


"Kdo není ochoten bránit svoji svobodu, nesmí se divit, že mu čas od času pod oknem zaparkují cizí tanky."
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky ICQ

Citovat
Příspěvek  
To jsem netušil, že něco jako letadlový ponorky existovaly. Přectavoval sem si jaký by to bylo vyrobit letadlovou ponorku, ale myslel jsem že je to blbost, že by do ní teklo a tak podobně.  Idea


_________________



Správný kapitán, jde ke dnu i se svou lodí.-Ono to u ponorek většinou ani jinak nejde Very Happy
U-BOOT VIIB U53 kapitán Ernst-Gunther Heinick
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.