Obsah fóra Die Kapitäne - CZ centrum série simulátoru Silent Hunter
RegistraceHledatFAQSeznam námořníkůNámořnické spolkyHodnostiMedaileWeb Přihlášení
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
|Tech| Německá varovná radarová zařízení
Autor Zpráva
Citovat
Příspěvek |Tech| Německá varovná radarová zařízení 
FuMB 1 Metox
Metox, pojmenovaný po jeho francouzském vynálezci Metoxu Grandinovi, byl VKV přijímač operující v pásmu od 1.3 do 2.6 metrů. Tedy na stejné vlnové délce jako britský ASV Mk 1. V radiomístnosti, byl nainstalován procesor připojený k reproduktoru a anténa byla vyvedena ven na velitelskou věž válečného plavidla. Tato anténní konstrukce, známá jako Biskajský kříž, sestávala ze dvou kusů z dřeva svázaného společné do tvaru kříže, s anténou navinutou po obvodu. Nevýhodou bla nutnost anténu vždy před ponořením sejmout a při vynoření zase nainstalovat na její místo, protože byla náchylná na poškození. Anténní kabel procházel průlezem ve věži. Anténa navíc musela být otáčena ručně a Metox nedokázal rozlišit radarové a neradarové signály. Metox byl považován za tak důležitý že byl ihned na začátku srpna 1942 instalován na většině ponorek. Nicméně jako všechno nově vyvinuté vybavení se i Metox nevyhnul problémům s implementací. Poté co Metox vstoupil do služby, posádky ponorek zjistili, že se spojenecká letadla objevovala ještě častěji. Na začátku roku 1943, bylo zjevné, že navzdory rozšířenému použití Metoxu, se spojenecká letadla objevovala příliš často a nutila ponorky k plavbě pod vodou. Německé technické zpravodajství usilovalo o nalezení příčiny tohoto podivného fenoménu, a našlo. Metox totiž sám o sobě emitoval slabou radiaci, která mohla být zachycena na míle daleko. To vedlo k podezřením , že spojenci užívali tento signál jako prostředek k lokalizaci ponorek. Proto 31. června 1943 Dönitz vydal příkaz, aby byl Metox  užíván s mírou. Britové vskutku zkoušeli zaměřovat signály, ale nakonec to vzdali, protože se to ukázalo jako příliš obtížné. Skutečný důvod zvýšeného "zájmu" o ponorky bylo zavedení nového britského radaru ASV MkIII.
Později 13. srpna, britský zajatec při vyslýchání mylně němce informoval, že Britové vskutku používali signál který Metox generoval k lokalizaci ponorek. To vedlo k zákazu používání Metoxu.

 

FuMB 9 Wanze
Wanze byl vyvinut německou elektrotechnickou společností Hagenuk, jak další vývojový stupeň Metoxu. Toto zařízení (Wanze) automaticky skenovalo radarové signály ve frekvenčním rozsahu mezi 120 a180 cm. K jemnému ladění však bylo ještì třeba operátora. Anténa byla známá jako Runddipol (kulatý dipól) a sestávala ze dvou svisle polarizovaných tyčí namontovaných na válci. Vrchol válce byl uložen ve válcovitém drátěném pouzdře. Wanze byl zařazen do služby v srpnu 1943, tedy ve stejný čas, kdy byl zakázán Metox. Wanze měl určitý počáteční úspěch, ale selhával v poskytování včasného varování před spojeneckými letadly. Neúčinnost, spojená s několika překvapivými útoky na ponorky vybavenými detektorem Wanze vedla k jeho zákazu 5. listopadu 1943.


FuMB 10 Borkum
Borkum byl pøedstaven ihned poté co byl Wanze zakázán, a mìl za cíl jak náhradní míra dokud víc spolehlivého zaøízení se stal dostupného. To bylo velmi jednoduché zaøízení s køiš�álovým zesilovaèem napojeným na rozhlasový pøijímaè. Kdy spojenecké radarové èetnosti byly objevené, to jednoduše dalo slyšitelné upozornìní na lodních reproduktorech.To velmi omezený rozsah a nemohl signalizovat smìr letadlo blížilo se k z. Dále, to byl také neschopný zjistit nový spojenecký ASV Mk IIIùv radar. Navzdory jeho omezené funkènosti,Borkum stále byl užívaný až konec války.

FuMB 7 Naxos
Aniž by si toho Němci všimli, Britové vyvinuli nový ASV radar který pracoval na centimetrové vlnové délce. Němci toto považovali za nepraktické a měli doposud radarové varovné přijímače pracující na  metrových vlnových délkách. Až do začátku roku 1942, kdy byly prozkoumány trosky bombardéru Stirling sestřeleného nad Rotterdamem, kde byl nalezen nový britský 10 cm H2S radar. Tato informace byla zřejmě známa Luftwaffe ale ke Kriegsmarine se do prosince roku 1943 nedostala.
Naxos byl vyvinut firmou Telefunken a ačkoli byl navržen k tomu, aby zjistil vlny emitované radarem ASV Mk III, zařízení pokrylo pásmo mezi 8cm a 12cm vlnové délky, umožňující objevita také britský radar H2S. Jeho anténa byla tvořena parabolickým reflektorem přezdíváným "Fliege"(motýl), kvůli jeho podobnosti s motýlem. Tak jako Metox, ani Naxos nebyl vodotěsný což znamenalo že musel být uložen pod palubou před ponořením. Parabolický tvar antény Naxosu umožňoval pokrytí širokého horizontálního úhlu, ale vertikální úhel byl omezen na 10 stupňů. Tato anténa byla namontována na stožár na  vrcholu velitelské věže ponorky a již měla mechanismus pro automatické otáčení.
Naxos byl spolehlivý detektor a pozdější verze byly dokonce schopny ukazovat směr blížícího se letadla. Bohužel krátká identifikační vzdálenost (5 námořních mil) znamenala pro U-boat jen minutové varování. Britové si rychle všimli zmčny chování německých ponorek a vyvinuli novější generaci H2S tak aby jeho signál Naxos nezachytil.
Další vylepšní  stojící za povšimnutí je FuMB - 28 Naxos ZM. V podstatě stejné zařízení, s vyjímkou antény která se točila rychlostí 1300rpm (otáček za minutu) s výstupem zobrazeným na katodových trubicých. To poskytovalo 360° vizuální pokrytí. Tento typ Naxosu byl ještě ve vývoji když válka skončila.


FuMB 26 Tunis
Další pokročilé radarové výstražné zařízení Tunis, pracovalo na vlnové délce 3cm, která byla užívaná US radarem. Anténa byl "roh" tvarovaný jako Fliege, to umožňovalo pokrytí širokého horizontálního úhlu a úzkou vertikální oblast. Pro úsporu místa na můstku ponorky byly Fliege a Tunis antény nainstalovány těsně u sebe na jednom stožáru. Hlídka ještě musela tyto zařízení před potopením z můstku odstranit a uschovat uvnitř ponorky. Tunis vstoupil do služby v květnu 1944.

FuMB 29 Bali
Bali byla vodotěsná, vícesměrná anténa která byla permanentně namontovaná na stožáru na velitelském můstku. Skládala se z polarizované tyče uložené ve válcovitém drátěném rámu.

FuMB 35 Athos

Athos byl finální varovný radar vyvinutý během války. Elektronika byla mnohem sofistikovanější s výstupem zobrazeným na katodových trubicích. Další výhoda byla ta, že anténa byla vodotěsná. Tento "antiradar" byl nainstalovaný na několika ponorkách typu XXIl.

(FuMB = FunkmessBeobachtungs - Gerat = protiradarový varovný aparát)



Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 03:06, celkově upraveno 2 krát.
Naposledy upravil old_Mr_Grim dne 14. 11. 2006, 19:19, celkově upraveno 1 krát.

_________________
Ponorky jsou bezpečnější než letadla...důkazem tohoto tvrzení budiž fakt, že je mnohem více letadel pod vodou, než ponorek ve vzduchu.

Pravidla fóra | Rady ohledně psaní na DF | Ponorkářův slovník | Hledat
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail ICQ
Zobrazit příspěvky z předchozích:
Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.