|Letadla| FW - 200 Condor
27 júla 1937 nové a elegantné lietadlo vzlietlo z letiska v Neuenlanderu. Pilot lietadla Kurt Tank bol aj jeho dizajnérom. FW 200 Condor bol novou generáciou 4- motorového transportného lietadla s dlhým doletom. Condor bol skonštruovaný na diaľkové lety do Severnej Ameriky pre aerolinky Deutsche Lufthansa. Hlavné charakteristiky lietadla sú : veľké rozpätie krídel a aerodynamický tvar umožňujúci pachtivý let. Tvar a krídla pripomínajú pobrežného vtáka kondora, po ktorom bolo lietadlo pomenované. Pri výrobe bola použitá nová technológia ako špeciálne nitovanie a ľahká hliníková konštrukcia. Pohon lietadla zabezpečovali 4 motory PRATT & WHITNEY ? Hornet S1E-6, neskôr nahradené tuzemskými BMW 132L. Obsah nádrže bol 4360 litrov a na palubu sa vošlo 26 pasažierov.
V auguste 1938 Condor demonštroval svoj operačný rádius letom BERLÍN ? NEW YORK za 20 hod. bez medzipristátia, neskôr bol podrobený ďalšej skúške, letom do TOKIA so 3 medzipristátiami za 46 hodín. Sériová produkcia lietadla sa začala v roku 1938, pričom jeden z prvých Condorov skončil ako Hitlerov osobný air force one . Výborné avionické vlastnosti lietadla nezostali dlho bez povšimnutia. Imperiálne Japonské námorníctvo prejavilo záujem o Condor, ktorý bol modifikovaný na vojenské účely. Jeho označenie bolo FW 200V B-1.
V roku 1939 sa LUFTWAFE rozhodla, že FW 200 zaradí do služby ako pobrežné výzvedno ? prieskumné lietadlo a vyvinulo z neho robustnejšiu verziu s nosičom bômb. FW 200 C mal vylepšené motory BMW s trojlistovou vrtuľou. Na spodnej časti lietadla bola umiestnená gondola s 20 mm MG kanónom a vpredu a vzadu bol umiestnený 7,9 mm MG 15 guľomet.
Ďalší MG 15 bol umiestnený hore za kokpitom a posledný vzadu , hornej časti trupu. Množstvo bômb bol 250kg v gondole ? bombovnici , dve 250kg bomby pod motorovým upevnením a dve pod krídlami. Vojenský Condor mal 5-člennú posádku. Do výzbroje bol prvý krát nasadený k Kampfgruppe 40, ktorá od júna 1940 operovala z Bordeaux ? Marinac. Systematické hliadky proti spojeneckému obchodnému loďstvu začali v auguste. Lety boli prevádzané v priestore Biskajského zálivu ďalej v blízkosti Írska a skončili v Nórsku. V priebehu dvoch mesiacov potopili 90 tisíc ton BRT spojeneckého loďstva . Do februára 1941 to bolo 360 tisíc BRT . Tento vzostup v stratách lodí pokračoval a W. Churchill ho nazval ako ,, Pohroma Atlantiku,,.
Typ Condor FW 200 C-1 vyslúžil zlé meno, keďže sa často opakovali nehody pri pristávaní.
Najmenej 8 Condorov bolo zničených keď sa od trupu lietadla odlomili smerové krídla.
Chyba bola v nedostatočnom vystužení rámu lietadla, ktorý nevydržal prídavné napätia zvýšené najmä pri pri pristátiach. Verzia FW 200 C-3 predstavila mnohé vylepšenia v oblasti vystuženia rámu, ako aj zväčšenie palebnej sily, zvýšenie nosnosti bomb a zväčšenie počtu posádky o jedného člena. Mg ? 15 boli nahradené silnejšími 15 a 20 mm MG 151 kanónmi. Pre ofenzívne ciele bol Condor vybavený nízko výškovými Revi alebo Lofte 7D zameriavačmi na útok 3500m do 4500m. Na FW ? 200 boli namontované dva druhy Anti - Sipping radarov, Rostock a Hohentweil. Tieto modifikácie zvýšili hmotnosť a znížili manévrovaťeľnosť lietadla. Množstvo paliva mal na 16 hod. letu na vzdialenosť 3860 km .
Pri dlhých letoch náklad bomb nepresahoval 4 x 250kg. V druhej dekáde roku 1941 sa zmenila taktika. Posádka nemala napádať lode, mali sa vyhnúť stretu a do bojov nezasahovať , iba v nevyhnutných prípadoch sebaobrany.
Condory oznamovali spojenecké loďstvo a jeho pohyb. Kontakty o strete, rýchlosti a kurze odosielali na veliteľstvo , ktoré navádzalo U-boaty na miesta s predpokladaným stretom s konvojom. Táto metóda bola viac efektívna a uchovávala lietadlá a posádky v bezpečnej vzdialenosti. 20 septembra bol Condor napádajúci konvoj zostrelený za pomoci HMS Audacity. Bola to prvá eskortná ? materská lietadlová loď. Pri druhom útoku na lietadlovku boli zostrelené ďalšie 4 Condory. V nasledujúcich dňoch boli FW -200 častejšie konfrontované a napádané lietadlami zo základňami na lodiach, vypúšťané za pomoci katapultov. V roku 1943 boli Condory prevelené na východnú frontu , využívané ako transportné lietadlo pri bitke o Stalingrad. Neskôr sa vrátil k svojmu pôvodnému poslaniu námornému prieskumu, ale nie v takom rozsahu , lebo boli nahradené novšími JU-290. Po čase bol FW-200poverený úlohami bombardovanie loďstva s novými raketami Hs -293Ac (Anti shipping strikes).
Do roku 1944 sa ich vyrobilo 263 ks.
Rozpätie krídel 32.84m, dĺžka 23.46m, výška 6.30m, ploch krídel 118.0m2.
Vzletová hmotnosť 12950kg, max. vzletová hmotnosť 22700kg.
Rýchlosť 360km/h vo 4800m, 306km/h na uŕovni mora
Dosah 3556km , 4440km s extra nádržami .
Výzbroj: Forward dorsal Fw 19 turret with a 7.9mm MG 15 machinegun, 13mm MG 131 machinegun in aft dorsal position, two MG 131 guns in beam positions, one 20mm MG 151/20 cannon in front of the ventral gondola, and one MG 15 in the aft section of the gondola.
Maximum bomb. zaťaženie 2100kg: dve 500kg, dve 250kg a dve 50kg bomby.
Zdroj: uboat.net
Odpuste chyby v preklade, nie som native.
Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 02:14, celkově upraveno 2 krát.
_________________