Britská korveta třídy Flowers
"Begonia, Camellia, Clematis, Freesia" - až 270 názvů květin bylo třeba najít pro názvy lodí, které zejména v prvních letech války nesly hlavní tíhu boje s německými ponorkami při ochraně konvojů. Eskortní plavidla typu "Flowers" měla původně sloužit v příbřežní plavbě a tomu také odpovídaly jejich rozměry a vybavení.
Osud však chtěl jinak.Britská Admiralita objednala ještě před začátkem války stavbu velké série plavidel nového typu, vzorovaných na velrybářské lodi "Southern Pride" o výtlaku 700 tun, rychlosti 16 uzlů a dosahu 4 tisíc námořních mil.
Při rozměrech o délce 63 a půl metru a šířce 10 metrů měla jedna korveta přijít na 90 tisíc liber a měla být postavena za sedm měsíců. Místo turbín byly použity obvyklé parní stroje, což mělo usnadnit obsluhu těchto plavidel, neboť na nich měli sloužit "záložáci" z obchodních lodí a jejich přeškolení tím pádem nemělo být problémem. Běžná korveta "květinové" třídy byla vyzbrojena jedním 102mm dělem, protiletadlovými malorážovými děly a čtyřiceti hlubinnými bombami, které bylo možno svrhávat do moře ze dvou zadních skluzů, nebo 2 bočních vrhačů.
Události ale dostaly rychlý spád a jiný směr. V době, kdy korvety "Flowers" začaly vstupovat do služby, britské vojenské námořnictvo potřebovalo najednou mnohem více lodí, než mělo, a tak se rozhodlo nahradit korvetami jiné kategorie plavidel. Tak byly například zařazovány do takzvaných "severních hlídek" (Northern Patrol). Dostaly druhý stěžeň a mezi ním a předním stěžněm před můstkem byla natažena anténa. I když bylo posléze uznáno, že pro tak malá plavidla je to obzvlášť těžká služba, se stěžněm před můstkem bylo postaveno téměř 90 lodí, než byly změněny plány a stěžeň byl přemístěn na patřičné místo za můstek.
Původně byly korvety "Flowers" zamýšleny jako doprovodné lodi pro příbřežní plavbu, ale admiralita je nasadila k ochraně atlantických konvojů, protože jiná plavidla prostě neměla. Pro oceánskou službu však korvety nebyly konstruovány, zejména vadila malá délka plavidel, která se na dlouhých oceánských vlnách pořádně kolébala. Posádka pro takovou službu musela být zvětšena až o 60 procent, ale i tak se námořníci vraceli z dlouhých plaveb značně vyčerpáni.
To vedlo po postavení více než stovky lodí k úpravám jejich trupů, zejména prodloužení zvýšené přídě, aby se zvětšilo místo pro ubytování více námořníků. Úpravy, které se týkaly i dříve postavených plavidel, omezily zalévání paluby mořskou vodou a pomocné kýly omezily kolísání lodí. Výtlak vzrostl na 980 až 1 170 tun standard. Při opravách procházely lodi také modernizací výzbroje, především byl instalován radar k nalezení vynořených ponorek. Ty byly na hladině rychlejší než korvety a díky tomu mohly za tmy zaútočit na konvoj a pak nepotrestány utéci. Na lodě přibyly další malorážové automatické zbraně, ale hlavně od června 1941, vrhač protiponorkových náloží "Hedgehog" (ježek). Počet bočních vrhačů hlubinných pum se zvětšil na čtyři. Všechny tyto změny způsobily, že nově stavěná plavidla náležela už do jiného typu, tzv. "Modified Flowers".
Loděnice mezitím "rozjely" stavbu větších a lépe vyzbrojených doprovodných lodí - fregat - a jejich velké množství ve stavu floty před koncem války vedlo k tomu, že admiralita se začala po roce 1945 rychle zbavovat už nepotřebných korvet. Téměř polovina jich skončila u obchodního loďstva i jako velrybářská plavidla, řada sloužila jiným účelům a nemálo jich bylo sešrotováno. Když se v roce 1951 natáčel slavný film podle knihy Nicholase Monsarrata "Kruté moře", v Anglii už žádná korveta nebyla a představitelka "Compass Rose" se nakonec našla až v Řecku.
Korvety "Flowers", o nichž se zde zmiňujeme, však nebyly jedinými plavidly se jmény květin v britské Royal Navy. Za první světové války byla postavena velká série lodí, určených původně jako minolovky, ale posléze užívaných jako hlídková nebo doprovodná plavidla. Britská byla označovaná jako "Sloop" a lodi určené pro Francii jako "Avisos", ale námořníci jim říkali "Cabbage class" - tedy třída kapusta nebo zelí. S rozvojem ponorkové války začaly být používány jako lodi pasti "Q-ships", určené k ničení ponorek.
zdroj: www.rozhlas.cz
Naposledy upravil Sarroth dne 22. 01. 2008, 03:05, celkově upraveno 3 krát.
Naposledy upravil Wara dne 05. 10. 2006, 19:26, celkově upraveno 3 krát.
Naposledy upravil Andreas von Ertztete dne 05. 10. 2006, 15:30, celkově upraveno 3 krát.
_________________
Když vlk tak Grey Wolf